Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX 160pk SS Edition (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX 160pk SS Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 55.000 km |
De eerste duizend km
- 1.200 km
Vorige week mijn nieuwe leaseauto op mogen halen bij opel. Betreft een 4 deurs versie in technical grey, 160 pk diesel in Business Edition (Navi, sensoren V+A, climate, cruise, alles elektrisch) en 20% bijtelling. 18inch velgen eronder gezet voor sportievere look (foto's volgen).
Wilde eerst een PassatVariant of SuperbCombi bestellen, maar met de komst van de Insignia met 50% meer vermogen en een sportievere look + een complete uitvoering voor 35K was de keuze snel gemaakt. Station was gezien geen kleine kids geen noodzaak. 320d ook nog overwogen maar met een aantal verplichte opties al snel richting 45K en das toch 10K meer in de bijtelling terwijl de ruimte me ook wat tegenviel in de BMW.
Inmiddels eerste duizend kilometer achter de rug in nog geen week tijd, betreft een fijne reisauto die door meer dan voldoende vermogen een genot is om in te rijden. Natuurlijk ook een groot verschil vergeleken met de vorige auto. Opsomming tot nu toe:
+ afwerking auto, alles ziet er strak en mooi uit, chromen omlijningen in interieur maken een prachtig dashboard.
+ bedieningsgemak, alles voor handen.
+ vermogen, tussentijds inhalen is een genot ipv de schreeuwende CVT automaat.
+ rust in de auto
+ strakke wegligging
+ lendesteun verdient een 10+, met een zwakke rug zoals de mijne een noodzaak. Is zowel in diepte als hoogte elektrisch te verstellen en erg ver. Dat miste ik in de civic, zeker als je >70.000 km per jaar rijdt.
- navigatie tijdens rijden bedienen, elke keer waarschuwingsmelding.
- sportief geveerd, mogelijk ook extra door de 18 inch. Vooral op klinkerwegen.
- Snel optrekken wordt belemmerd door dip na schakelen (turbo grijpt pas in hogere toeren aan?)
- parkeersensoren voor werken op geluid en afstand tot object zichtbaar in het infoschermpje, achteruit rijden enkel op geluid. Dat doen ze bij VW/Skoda dan toch beter aangezien ze daar zowel voor & achter tonen.
Dit zijn de eerste bevindingen, benieuwd hoe de komende kilometers verlopen. Blijft leuk om te zien dat vele mensen nog moeite hebben met het merk Opel en de keuze niet direct begrijpen, totdat ze de auto zien er mee hebben gereden. Nieuwe update met foto's volgen snel.
De eerste 5.000 km
- 5.000 km
Foto's heb ik erbij geplaatst om geheel met 18 inch (245 band) weer te kunnen geven.
De auto nu 3 weken in mijn bezit en eerste 5.000 km achter de rug. Erg tevreden met de Insignia, vooral het vermogen bij inhalen is een genot. Hij voelt wel stug aan op de klinkerweggetjes maar op de snelweg geen hinder van.
Na de duizend km de eerste storing gehad, aangezien systeem aangaf dat er "dringend onderhoud" noodzakelijk was. Uitgelezen door Opel maar niets te vinden, gelukkig komt deze melding enkel bij het starten naar voren. Aangezien het lease betreft maak ik me geen zorgen over de kosten voor onderhoud, maar blijft apart dat de melding niet te herleiden valt.
Opvallend is tevens de kofferbak, wat een diepte. Geloof dat er iets van 500 liter in kan, ik kan amper bij de spullen helemaal achterin komen. Misschien was een hatchback toch een betere optie geweest.
Stoel van de auto is prima, steun aan de zijkanten is matig maar de lendesteun maakt veel goed.
Verbruik volgens systeem 6.4 liter op 100 km (obv 5.000 km). Blijft fijn om pas bij zo'n 1.000 km te hoeven tanken aangezien er 65/70 liter in gaat.
Achterop de auto staat van fabriek af geen motorvermelding enkel ecoflex, waardoor andere auto's toch met regelmaat naast je komen staan ipv achter je. Die verbaasde blikken van anderen blijft leuk als ze je niet bij kunnen houden.
Leaserijders die voor een mooie prijs een complete en vlotte auto zoeken kan ik aanraden eerst eens te gaan proefrijden in deze 160pk versie. Want voor hetzelfde geld voor A3/Golf/1serie diesel of een 105pk Passat/Ocatavia rij je ook een complete Insignia met een zee aan ruimte en een prima motor!
Eerste half jaar
- 55.000 km
De Insignia blijft elke dag weer een genot om in te rijden, goede belans tussen ruimte, vermogen, prijs en sportiviteit.
Exterieur: blijft leuk om te horen hoeveel mensen de uitstraling van de auto waarderen en het niet direct herkennen als een Opel. Icm met de velgen maakt het een mooie sportieve bolide.
Interieur: een zee van ruimte, heb als voorloper een Octavia gehad maar de achterbak doet niet onder aan deze auto (enkel de hoogte ivm sedan). Zelfde voor de achterbank, waardoor met 4 volwassenen ruim en comforabel reizen geen probleem is. Navigatiemelding die opdoet bij tussentijds wijzigen zorgt voor irritatie, net als de relatief donkere kleurstelling binnen. Volgende keer toch maar de lichte bekleding?
De kleurensamenstelling in het deashboard is in de avond erg mooi, de felheid van het navigatie in het donker is te fel voor mij. Iemand een idee hoe ik deze kan bijstellen?
Stoelen middels lendesteun erg goed, al voelt de stoel voor mij te breed aan waardoor je in scherpe bochten niet de juiste steun aan de zijkanten krijgt en begint te schuiven.Ik lees in andere reviews dat sommige eigenaren last hebben van de airco, ik heb deze standaard afgesteld staan op de ramen of op de voeten (winter) en daardoor geen last van.
Motor & geluid: prima voor elkaar, ik rij veelal auto(snel)wegen dus snel inhalen is een pre. De 160pk geeft muv de 6e versnelling overal genoeg vermogen.
Het geluid wordt wel eens als hinderlijk ervaren, zelf vind ik het geen probleem en wel wat passen bij het sportieve karakter.
Verbruik gemiddeld 6,3 per 100 km.
Rijeigenschappen: heerlijk stabiel op de weg, klinkerwegen voelen nog steeds als een trilplaat maar nu minder last van dan met de winterbanden. Ik had af en toe wel eens het gevoel dat het stuur een tik heeft, waardoor het voelt alsof deze blijft hangen in de neutraal stand net als je instuurt naar een lichte bocht. Laaste maanden geen last meer van gehad. Cruise control met snelheid geheugen ook erg fijn bij inhalende vrachtwagens. Een tikje naar boven en hij sprint weer naar de eerder vastgestelde snelheid.
Op naar de 100.000!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Insignia 1.6 T Cosmo OPC-Line Volledig onderhouden, Airco, Navi, Trekhaak
- 2013
- 148.464 km

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 T Edition 4x4|APK01-26|280PK|Bluetooth|Panodak|Leder|OPCLook
- 2009
- 215.282 km

Opel Insignia Sports Tourer 1.4 Turbo EcoFLEX Cosmo / Navi / Xenon / PDC / Stoelverwarming
- 2013
- 129.900 km