Opel Frontera 1.2 Turbo Hybrid 136pk GS (2025) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Frontera 1.2 Turbo Hybrid 136pk GS |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 39 km |
KM-stand laatst | 3.025 km |
Opel Frontera GS 1.2 Turbo Hybride DCT 6traps auto
- 3.025 km
Aanvankelijk was ik niet dol op reviews na korte tijd. Gebruikerservaring moet je opbouwen. Toen ik dat eens inbracht op een forum kreeg ik als reactie dat iedere ervaring welkom is vooral m.b.t. auto’s waar er nog niet veel van zijn. Dat heeft mij doen besluiten om nu toch maar deze review in te brengen.
De auto is in april 2025 besteld en begin juli 2025 afgeleverd. De kleur heet Kanyon Orange metallic en het zwarte dak krijg je er gratis bij. Dit is de voordeligste kleurstelling van de auto en toevallig word ik daar ook het meest blij van. De vijf andere kleuren en combinaties hebben een meerprijs. Als optie zit er een comfortpakket op met elektrische stuur- stoel- en voorruitverwarming, LED mistlampen en dakrails. De reservewielvoorbereiding is ook een fabrieksaccessoire en bestaat uit een grappig liertje, waarbij het reservewiel achter tegen de bodem wordt geklemd. Het reservewiel zelf (thuiskomer) is een dealer-accessoire evenals de nogal prijzige afneembare trekhaak. Een vaste trekhaak mag niet omdat de achtermistlamp in het midden van de auto is gepositioneerd.
In mei 2024 zijn pre-productiemodellen van de Frontera in Rüsselsheim voorgesteld aan de internationale autopers, die later in dat jaar de gelegenheid kreeg op Mallorca met de auto’s te rijden. Daarna verscheen er op Youtube een lawine aan reviews die allemaal positief waren. Die reviews trokken mijn aandacht, ik vond het een leuke auto en ben niet eens ergens anders wezen kijken. Het was deze of niet. De levering kwam opgang in het voorjaar 2025.
De auto die wij voor de Frontera hadden was een Skoda Yeti 1.2 DSG. De Skoda voldeed prima maar was inmiddels 12 jaar en er mocht wel eens wat anders komen. De hybride Frontera heeft, naast een elektromotor, de 1.2 drie cylinder PureTechmotor met een distributieketting. Eerdere versies van de PureTechmotor hebben een distributieriem die door olie loopt en dat kan zorgen voor problemen. Bij de introductie stond het systeemvermogen genoteerd op 136 pk maar door een nieuwe rekenmethode is dat inmiddels 145 pk en daarmee wil de Frontera aardig vooruit. Ik reken mijzelf tot de nette rijders, laat altijd dealeronderhoud doen en 120 km/u vind ik hard genoeg. Daarom ga ik er van uit dat de motor zich bij mij goed gaat gedragen.
In april van dit jaar stond de Frontera bij de dealer en heb ik proefgereden. Ik vond de auto meteen sympathiek, hij heeft een rustig design, niet teveel vouwen en plooien. Hij oogt als een auto en niet als een ruimteschip, gewoon een voorruit, een motorkap en twee koplampen. Hij heeft een hoge instap, fijne stoelen en een mooi digitaal dashboard. De auto is heerlijk ruim, zowel voor als achterin en er kan maar liefst 460 ltr bagage mee. Met neergeklapte achterbankleuning is dat zelfs 1600 ltr. Die ruimte is dan ook het unique selling point van de Frontera, daarvoor koop je hem. Aan boord zijn climate control, een achteruitrijcamera en parkeersensoren voor en achter. De piepjes van de snelheidswaarschuwing en de ingrepen van de rijstrookassistent zijn gemakkelijk met fysieke knopjes uit te schakelen. Die fysieke knopjes zijn ook aanwezig voor de temperatuurregeling en de aircobediening.
Wanneer je de Frontera in het echt ziet dan zie je flink veel auto staan. Hier en daar is wel bezuinigd. Geen adaptieve cruisecontrol, geen keyless entry maar een klapsleutel, en veel harde kunststof in het interieur. Ik kan daar prima mee leven. Een Duitse review zegt daarover: Der Wagen hat kein schnickschnack, was Sie kaufen ist einfach: Auto. Al met al klopt in mijn beleving de prijs/pretverhouding.
Hoe rijdt hij. Het rijden met de Frontera doet mij denken aan een Opel Rekord van vroeger. Door de voorruit zie je veel motorkap en de auto rijdt een beetje statig. Autojournalist Irwin Versteegh van Instant Autovlog is vrij kritisch op de elektrische versie van de Frontera. Hij zegt er over: “Het enige wat de auto goed doet is: rijden. Hij rijdt en stuurt als een Opel, heeft een bepaalde directheid in de stuurinstallatie, hij is niet te stug en niet te comfortabel”. Ik sluit mij daarbij aan. Hij rijdt en stuurt lekker en met zijn 145 pk kan de hybride Frontera motorisch meer dan ik van hem verlang.
De DCT 6trapsautomaat voel je nauwelijks schakelen, op de achtergrond hoor je de motor van toerental wisselen. In tegenstelling tot de DSG bak van VAG die op de Skoda zat, kan je bij deze aandrijflijn niet zelf schakelen. Dat vindt mijn echtgenote dan weer fijn. Waar ik ook aan moest wennen is dat de Frontera geen versnellings- of keuzehandle heeft. Op de tunnel zit een schakelaar die je met een vinger moet bedienen. De schakelaar heeft de gebruikelijke automaatstanden P R N D en L. In de stand L wordt meer op de motor afgeremd dan in de D.
De Frontera is mijn eerste hybride auto. Hij is in de markt gezet als z.g. MHEV, een mild hybrid waarbij de elektromotor alleen ondersteunt. De Frontera rijdt echter over kortere afstanden volledig elektrisch. De cijfers op de snelheidsmeter kleuren dan blauw in plaats van wit. Voorwaarde is wel dat de airco daarbij uitstaat. Wanneer je tijdens het rijden het gas los laat voel je vrij sterk het regenereren. Dat vraagt een beetje om een fluwelen rechtervoet. Sinds ik er aan gewend ben vind ik het een sport om zoveel mogelijk van het rempedaal af te blijven.
Bij een hybride auto hoort de vraag waar de winst zit van de extra techniek, het extra gewicht en de hogere aanschafprijs. Over een paar tankbeurten gemeten kom ik bij de Frontera -in echte liters- op een verbruik van 1 ltr op 20,1 km. Het traject bestond uit plaatselijke km’s, snelweg en een buitenlandse vakantie met bergtrajecten. Ik denk niet dat het verbruik grensverleggend laag is maar wanneer het zo blijft ik vind het best netjes is voor een compacte crossover van 1350 kg.
Dan wil ik weten wat hybride rijden oplevert. Voor het gemak vergelijk ik met de ICE Skoda Yeti (1:14) en ga uit van 12.000 km per jaar. Dat lijkt weinig maar we hebben ook nog een hobby VW Kever die een paar duizend km per jaar voor zijn rekening neemt. Bij een benzineprijs van € 1,90 levert hybride rijden een brandstofvoordeel op van € 458 per jaar. De MRB en de verzekeringspremie zijn praktisch gelijk aan de Skoda. Resteert de meerprijs van de hybride techniek. Wanneer je die afzet tegen het jaarlijkse voordeel van € 458 hoef je voor het geld dus niet hybride te rijden. Omdat een hybride auto minder brandstof gebruikt is de CO² uitstoot lager en is de auto minder slecht voor het milieu. Daar zit de winst. Anno 2025 is in mijn beleving de aanschaf van een nieuwe ICE auto not done. Maar iedereen gaat over zijn eigen footprint.
Tot slot. Wat ik leuk vind aan de Opel Frontera is dat het een Europese auto is. Hij rijdt en stuurt lekker, is ruim en biedt value for money. De fabriek die de Opel Frontera bouwt staat in Slovenië. Maar wanneer ik het logo met de Opel Blitz zie op het stuurwiel en op de carrosserie, krijg ik toch een beetje een Duits gevoel. Opels nieuwe merkslogan is: The future is everyone’s, maar de vorige Wir leben Auto’s vond ik beter bij het merk passen. Autorijden is emotie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Frontera
Had je deze auto's al gezien?

Opel Frontera 1.2 Turbo Hybrid GS 7p. | Camera | Apple Carplay&Android Auto | Navigatie | 7 Personen | 8 JAAR GARANTIE! | *1500,- EXTRA INRUIL! *
- 2025
- 0 km

Opel Frontera 1.2 Turbo Hybrid Edition | Parkeersensoren | Cruise Control | Smartphone Intergratie | 8 JAAR GARANTIE! * 1500,- EXTRA INRUILWAARDE!*
- 2025
- 0 km

Opel Frontera GS Hybride 145PK | 17" Lichtmetalen velgen in Zwart met 215/60 R17 banden | Achteruitrijcamera | Dode hoek waarschuwing
- 2025
- 15 km