Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo (2011)

autoreview

Opel Corsa
Opel Corsa 2011Opel Corsa 2011Opel Corsa 2011Opel Corsa 2011Opel Corsa 2011Opel Corsa 2011Opel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel Corsa 2011Opel Corsa 2011Opel CorsaOpel CorsaOpel Corsa

Signalement

UitvoeringCorsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst4.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto uitgezocht

december 2010

Tjah, daar gaan we dan. Door veranderingen binnen het bedrijf waar ik werk mogen we ineens een auto uit gaan zoeken. Op dit moment rij ik, overigens naar volle tevredenheid, een Ford Focus TDdi uit 2001. Dit is mijn eigendom welke ik zowel zakelijk als privé gebruik. Dagelijks rij ik zo'n 120 km woon/werk verkeer en daarbij werk/werk km's die per dag verschillen. Inmiddels heeft het Fordje er bijna 300.000 km op zitten! Overigens zonder extreme kosten e.d.

Verheugd oriënteer ik op internet naar enkele interessante merken. Daar ik ook privé wil gaan rijden met de leaseauto kijk ik vooral in het 20% en 14% bijtelling segment.
Het bedrijf waar ik werk heeft contracten bij Opel. Afwijkende merken mogen we rijden, maar heeft als kanttekening dat bij vertrek van functionaris de auto dan dient te worden overgenomen, en dat zie ik niet zo zitten. Als snel kom ik terecht bij de Astra en zijn kleinere broertje de Corsa. Ik besluit een afspraak te maken bij Motorhuis Velserbroek om de modellen te bekijken en om eventueel een proefrit te maken. Al snel trok de Corsa CDTI mijn aandacht. Geen BPM en wegenbelasting komt het leasebedrag natuurlijk gunstig ten goede en de uiteindelijke bijtelling ook! Een klein beetje sceptisch sta ik tegenover de 1.3 diesel. Nou ja, 1248 CC is ook maar nét aan een 1.3 liter. Aangezien mijn huidige Focus met 1205 kg en een 1.8 liter 90 pk ook niet bepaald overbemeten is zult u wellicht begrijpen waarom ik er wat sceptisch tegenover sta.

Qua ruimte was ik in de showroom aangenaam verrast. De Corsa is helemaal zo klein niet! De ruimte binnenin is vergelijkbaar met de 1e generatie Astra. Voorin heb je zelfs een "ruimtelijk" gevoel. Dit door de ver doorlopende voorruit en het diepe dashboard.
Nou, zet er maar één klaar, want ik ben erg benieuwd hoe de Corsa het er buiten de hekken vanaf brengt.

We kregen een 5 deurs '111' edition mee. Na een paar minuten door Velserbroek te zijn gereden vond ik het tijd voor het echte werk....de snelweg. Verbaast als ik ben, trekt het karretje snel door de versnellingen heen en tik ik al snel de 140km/h aan! Goh, dat voor een 1.3!! Ook is de auto lekker stil. Natuurlijk heeft de diesel de laatste jaren een behoorlijke ontwikkeling ondergaan en doet een klein torretje weinig onder van de dikkere diesels van 10 jaar terug. Hmmm, niks mis mee denk ik nog. En mijn mondhoeken trekken langzaam richting mijn wenkbrauwen. Best een lekker karretje. Lekker soepel en in vergelijking met mijn 1.8 TDdi begin ik me af te vragen waarom ik altijd zo ondergewaardeerd keek naar dit soort kleine "monstertjes". Zo'n Corsa is helemaal zo gek niet!
De stoelen zitten lekker stevig, niet te hard, voor mij precies goed. Je zit echt "op" een stoel en er niet in weggezakt zoals dat bij andere merken wel het geval is. Met name de Franse collega merken hebben hier een handje van. Ook de afwerking van het interieur mag er zijn, ziet er goed uit. De Corsa is niet meer het bekende koektrommeltje op wielen. Nee, het is een volwassen auto geworden. Als klein nadeel moet ik vermelden dat ik gedurende de hele proefrit, het niet kon worden met de bediening van de richtingaanwijzers. Uiteraard zal dit wennen zijn, dus daar til ik niet te zwaar aan. Het verbruik is ronduit zuinig te noemen. Bij 100km/h op de cruise control en een verbruik van 3,7l/100km is natuurlijk niet veel. En dat is met een Corsa die op dat moment slechts 2.200 km op klok heeft staan.
Eenmaal terug bij de dealer is het tijd om bij een lekkere bak koffie de gedachten eens de vrije loop te laten. Andere merken in dit segment doen het met 3-cilinder dieseltjes of 4-cilinder, maar dan met 20 pk minder.
Na enig overleg met mijn partner hebben we besloten voor de Corsa te gaan. De Astra is een heel stuk groter, maar we zijn maar met z'n twee. Een kinderwens hebben we niet, dus waarom "groot" en dus duurder rijden terwijl de Corsa qua rijden niets meer onder doet dan bijvoorbeeld de Focus die ik nu rij.

Daar ik geen budget mee heb gekregen wilde ik wel een luxe uitvoering. De Cosmo komt dan al snel in beeld. Deze heb ik dan ook gekozen, in de kleur pepperdust inclusief zwarte getinte achterruiten. Het is de drie-deurs versie aangevuld met het Touch&Connect navigatiesysteem met kleurenscherm. Als nadeel komt de climate control dan wel te vervallen. Dit kan namelijk niet i.c.m. het nieuwe navi-systeem. Een echt groot nadeel vind ik het ook weer niet, daar ik nu ook handmatige airco heb en dat voldoet prima. Ik heb vaker climate control gehad en ik vind persoonlijk niet dat het enorme voordelen heeft. Het is eerder gemakkelijk, maar dat is persoonlijk. De navi zal ik veelvuldig gebruiken en daar hecht ik dan ook meer waarde aan. Ook het winterpakket met verwarmd stuur en voorstoelen heb ik erbij genomen. Tevens wordt een leder middenarmsteun gemonteerd.
Tevens vind ik het half-leer interieur echt super staan. Mooier dan vol-leer. Mooie velgen heeft de Cosmo al. Groter heeft weinig zin, aangezien de 14% bijtelling dan in het geding komt. De dealer is er niet echt happig op.
Aangezien er een model wijziging komt in 2011 heb ik gekozen om de wagen in 2011 te bestellen. Een voorraad model was er wel in onze uitvoering, maar ik wilde perse het nieuwe model. Het dashboard is mooier en qua uiterlijk is de Corsa er op vooruit gegaan vind ikzelf ten opzichte van het huidige 2010 model.

Door de enorme vraag naar deze diesel is de levertijd wel vrij lang. Drie maanden en wellicht langer is wel jammer. Maar ik denk dat het wachten zeker de moeite waard zal zijn! Mijns inziens is deze generatie Corsa een echte kleine volwassen auto.

Gebruikers ervaringen zal ik uiteraard nader toelichten zodra de wagen op het tuinpad staat te blinken. De waarderingen zijn slechts bevindingen die gebaseerd zijn op mijn 1e indruk!!

Wordt vervolgt!!!
(*3-1-2011 Opel heeft de bestelling bevestigd)

UPDATE: Afgelopen maandag is de auto bij de dealer afgeleverd. Onder voorbehoud (ivm afgeven kenteken) maandag 28-2-11 de auto afhalen.

Eindelijk de auto op het tuinpad

  • 250 km

Jawel, zoals reeds vermeld in het vorige verslag heb ik afgelopen maandag de auto afgehaald in Haarlem bij Motorhuis.
Toen ik aankwam stond de auto keurig te blinken in de garage. Ik werd bijzonder vriendelijk geholpen en wegwijs gemaakt in de auto en het afronden van het formele papierwerk.
Wat een pracht die Corsa. Die neus is om te smullen. Een bijzonder geslaagde facelift. Helemaal één met de overige broers en zusters van merk. Het interieur is heel erg mooi en ook het dashboard is super afgewerkt en mooier geworden.

Na de showroom te hebben verlaten op weg naar huis. En wat mij daar direct opviel was het geluid. De auto lijkt stiller dan de 5-deurs versie van het vorige model, waarin ik heb proefgereden. Wellicht zijn er op het gebied van isolatie ook wat verbeteringen doorgevoerd. Rijwind en motorgeluid lijken nog meer op de achtergrond verdwenen.

De stoelverwarming en stuurverwarming zijn absolute aanraders! Het comfort van deze auto is echt gelijkwaardig aan grotere auto's die ik heb gereden.
De bediening van het knipperlicht begint al aardig te wennen en ook kun je per autosleutel diverse instellingen in programmeren. Het navigatiesysteem met bluetooth werkt geweldig.Voldoende instelmogelijkheden en kwaliteit van het geluid tijdens bellen is evenals perfect. Enkel mis ik een klein beetje de bas als de muziek wat harder staat. Maar goed, dat kan aan een instelling liggen.

De zuinigheid moet nog op de proef worden gesteld. Gemiddeld zit ik op 6.1 L/100km. Dit zal wel minder worden naar gelang het inslijten van de motor. Trekkracht is meer dan voldoende aanwezig. Het aantal pk's en gunstige gewicht maakt dit uiteraard mogelijk. De versnellingen zijn goed gekozen. Zo'n 140 km/h bij nog geen 3.000 rpm is lekker rustig cruisen.

Ik zal na de eerste paar keer tanken een update toevoegen en een aantal foto's. In elk geval ziet de pepper dust parelmoerlak er erg mooi uit als het zonnetje de koets nog mooier laat blinken.

Eerste echte indruk en ervaring zijn veelbelovend.

Een aantal takbeurten verder

  • 4.300 km

Zoals beloofd een aanvulling op de reeds eerder geschreven review omdat we inmiddels 4300 km verder zijn.

De auto bevalt uitermate goed. De rijeigenschappen vind ik bovengemiddeld. Lekker stil, vlot en steeds een stukje zuiniger. Gemiddeld blijft het verbruik steken op 5.1 l/100km. Op zich niet verkeerd met dagelijks file, verkeerslichten en een stuk binnenstad.
Wat betreft de audio installatie blijft het een tegenvaller. Niet voor niks een uitgebreide audio installatie met 7 speakers uitgezocht....maar helaas voldoet die niet aan mijn wensen. Het geluid vervormd snel als het volume omhoog gaat. Al snel moet de bass helemaal worden teruggedraaid om vervorming te voorkomen. Jammer! Hier had meer aandacht aan besteed mogen worden.

Verder ben ik uiterst tevreden. Nu de motor wat losser is kan ik niets anders melden, dat die Corsa behoorlijk vooruit wil. Van 1 naar 2 levert een dood momentje op voordat ie goed oppakt, maar van 2 naar 3 pakt ie als een speer.
En daarbij blijft het motorgeluid goed op de achtergrond. De binnenverlichting is goed voor elkaar, met extra fel verlichte ruitbedieningknoppen en een lampje in de achteruitkijkspiegel die de middenconsole verlicht. Erg sfeervol. De middenarmsteun is iets gammel...deze zit gemonteerd op de middentunnel waardoor de steun een beetje gemakkelijk heen en weer beweegt. Voor die bijna 140 euro had dat wel iets steviger gekund.

Het regenereren van het roetfilter is nog niet van toepassing geweest, dus nadelige ervaringen met het "verplicht" rondjes rijden kan ik niet melden.

Op naar de 10.000 km. Foto's volgen z.s.m.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.