Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Anniversary Edition (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Anniversary Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 24.622 km |
eerste km's...
- 628 km
Maandag 26 november: Nieuwe dienstauto ophalen!
Het gaat dus om een Opel Corsa Eco Flex en dan de uitvoering anniversary edition. Het is uiteraard een witte. De dieseltank was afgetankt.
Toen ik hem ophaalde werkte de boordcomputer niet, dat is ondertussen verholpen door de dealer. Hij stond vanaf de fabriek op 'uit'. Via de laptop kunnen ze die dus mooi aanzetten.
De anniversary edition is best luxe!
de voorste ramen zijn electrisch, de spiegels ook, helaas niet inklapbaar.
De dagrij lichten zijn gewoon de stadslichten maar zitten nu helemaal bovenin de lichtunits.
De auto heeft een handbediende airco, wat een beetje misstaat ten opzichte van het mooie navigatiesysteem erboven...
Een climate controle had mooier gestaan!
Over het navigatiesysteem;
Alles kwa geluid en instellingen doe je instellen via de verschillende menu's van het systeem. Het aanraakscherm werkt prima en snel zat. Wat jammer is dat het navigeren zelf niet erg prettig werkt. Je kunt alleen maar Belgische stemmen selecteren en de aanwijzingen zijn niet erg duidelijk. Ik klaag niet, want ik gebruik het eigenlijk toch nooit, maar toch. Ik had een moderner systeem verwacht...
Het geluid is prima te noemen, het kan hard en blijft lang helder alhoewel de hoge tonen wat schel worden dan. Uiteraard zullen er betere systemen te krijgen zijn maar ik mag niet klagen, er zit een USB/Ipod aansluiting op en dat werkt perfect! Sluit je Iphone aan en het systeem herkent je telefoon als Ipod!
Je kunt de helderheid/lichtsterkte van het scherm heel goed instellen dmv een simpele knop.
Het rijden;
Toen ik de auto ophaalde zaten er Continental banden onder. Dit vind ik best stuiterbanden. Na ongeveer 470km gingen de winterbanden eronder: Michelin Alpin A4.
Wat een verschil kwa rijden!
De auto rijdt nu veel comfortabeler en kwa wegligging merk ik weinig verschil.
De auto heeft lange veerwegen, wat erg fijn is. Daardoor helt hij uiteraard wel iets in de bochten maar dit valt erg mee.
De schokdempers zijn gelukkig niet stuiterig, de auto is volgens mij vanuit fabriek op comfort ingesteld. Het is geen scheurijzer.
De motor moet hopelijk nog een beetje ingereden worden. In z'n 1 moet je veel gas geven als je wilt vertrekken en daarna is de motor wel soepel. Toch wil de Corsa best vooruit met zo'n kleine diesel. Het is ongelooflijk dat Opel/GM/Fiat uit een 1248cc motor 95pk en 190nm weet te persen.
Toch heb ik het idee dat de turbo erg klein is, tegen de 3000 toeren is de fut er een beetje uit...daarintegen pakt de motor wel netjes op vanaf stationair toerental. Niet dat je dan snel turbodruk hebt maar hij stottert dan niet.
De stoelen (half leer) houden je goed op je plek. Wel mis ik een lendesteun voor de onder rug.
Op dit moment nog maar 1 keer getankt na 620km rijden. Gemiddeld 1 op 18,7 gereden. netjes voor een eerste tank want ik heb er geen moeite voor gedaan. Ben benieuwd of de motor nog zuiniger gaat draaien, dit zal ik weer bij gaan houden in de verbruiksmonitor.
Na de nodige km's zal ik de review weer updaten.
eerste 10d
- 10.500 km
Zo, na 4 maanden zitten de eerste 10000km's zitten erop.
Nu heb ik eindelijk wat om over te schrijven!
Wat vind ik van de auto?
Als zijnde een woon werk verkeer auto een prima kar. Prive zou ik hem niet kopen.
De motor verdiend een 6e versnelling want met 120km/h maakt de motor 2500 toeren en dat wordt wat vervelend op den duur.
Je wilt gewoon schakelen naar een zesde versnelling.
Ook al 2 keer bij de dealer geweest, 1 keer voor de boordcomputer (kan gebeuren, het blijft electra) maar 1 keer omdat ik gewoon bang was!
Tijdens de sneeuw buien in januari begon ineens heel de auto te trillen, terwijl ik 80 km/h reed! De bijrijders stoel stond nog erger te klapperen als de stoelen van een oude Fiat Panda uit 19 noach...
Dit kan niet goed zijn dacht ik nog. Ik stopte bij een benzinepomp op de parkeerplaats en wilde de kruissleutel pakken om voor de zekerheid de moeren/bouten (heb geen idee) aan te draaien. Ik zocht maar helaas, er is alleen een compressor setje aanwezig...Heb je niks aan in zo'n situatie!
Ik heb aan alle velgen gevoeld of er speling op zat, onder de auto gekeken of er geen klompen ijs aan zaten (je weet maar nooit) maar kon zelf niks vinden.
Rustig aan doorgereden naar de dealer (was een paar km). Daar werd ik super geholpen. Ze hebben de auto nagekeken en op de brug gehad, maar niks kunnen ontdekken. Samen met de monteur een stuk gereden maar het euvel deed zich niet meer voor. Daarna ook niet meer voorgekomen. Het blijft een raadsel.
Nu zijn we weer een paar maanden verder en staat er meer dan 10000km op de auto. Nu begint de bestuurders stoel te kraken...Ik weeg maar 82 kg?!
Verder rijdt de auto prima, je kunt als je wilt, best hard door de bocht. Nee het is geen audi of Bmw maar voor een Corsa, mwa valt niet tegen.
Kwa comfort ook geen klagen, alleen de stoelen hebben een iets te korte zitting.
Ik zei het al in het begin: Wel valt het op dat er best pit in het motortje zit, zolang je de toerenteller boven de 2000 toeren houdt. Daaronder pakt de motor maar langzaam op. Ik blijf erbij, het is maar een 1248cc motor! Positief puntje voor GM...
Het brandstof verbruik ligt tussen de 1 op 20 en 1 op 21, nog iets. Het zou nog zuiniger kunnen maar dan moet je niet harder dan 80km/h gaan rijden op de snelweg.
Ik rij zoveel mogelijk op de cruisecontrol.
Het schakelen gaat jammer genoeg ook zoals alle GM/Opel bakken, hakerig. Dat doet een japanner toch een stuk beter!
Binnenkort ruil ik de auto in op mn werk, voor een Honda Insight! Dat is uiteraard een hybride met als groot pluspunt, automaat! Zodra er gewisseld is zal ik weer een nieuwe review en brandstof monitor gaan bijhouden.
Bij evt vragen, mailen op gerard_van_den_langenberg@hotmail.com
Eindelijk weer een update
- 24.622 km
Na een lange periode deze auto weer eens gepakt.
In de afgelopen periode is de accu kapot gegaan (te weinig gebruik) en heeft 1 van de voor remmen vast gestaan.
Momenteel werkt de airco niet, dat zal de volgende beurt vast verholpen worden.
Verder rijdt de auto nog steeds prima, voldoende comfort en voldoende pit.
Wel blijf ik vinden dat de voortrein te zacht is en de achteras te straf is geveerd.
Verder geen info!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.