Opel Corsa 1.4 Start/Stop Anniversary Edition (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.4 Start/Stop Anniversary Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 89.000 km |
KM-stand laatst | 109.500 km |
Als Opel freak is dit toch wel het model met veel aandachtspunten.
- 107.000 km
Als echte Opelfreak en bijna alle modellen gereden te hebben (van Astra tot Vectra van Meriva tot Zafira) werd het tijd voor de Corsa.
De Corsa ziet er leuk uit en eigenlijk scheelt het qua lengte niet zoveel met de Astra H. Ik ging expres voor een 5 deurs vanwege 2 kinderen. De auto heb ik tweede hands gekocht toen er 86000 op de teller stond. Ik heb me verdiept in de motoren en gezien het gewicht van de wagen besloten om voor de 1400 te gaan welke 100 pk's heeft.
Op dit ogenblik heeft de auto 107000 km gedraaid en ik kan nu wel de plussen en de minnen vertellen.
De auto kan goed met het verkeer mee, in en uitvoegen op de snelweg geen enkel probleem. Wel is de motor hoog in zijn toeren dus zou een 6e versnelling best wenselijk zijn. Tevens hoor je de motor goed in de auto zelf als je 120 a 130km/uur op de snelweg rijd.
De verbruikscijfers volgens meneer Opel zelf kloppen zoals bijna alle fabrikanten voor geen meter.
In de stad met een snel voetje haal je wel 1 op 12. Ga je rijden op de schakelindicator dan rij je inderdaad zuiniger maar dan ben je meer met je dashboard bezig dan met het verkeer. Dan is 1 op 14 a 15 mogelijk het is niet fijn rijden want je blijft schakelen. De boordcomputer geeft het verbruik aan als indicator maar in werkelijkheid is er best wel een verschil als je getankte liters deelt door gereden kilometers.
De standaard carkit in de auto is subliem. Doet wat het moet doen en zat ook al in de Astra H. De stereo cd30 MP3 werkt ook naar behoren maar geluid is matig of vlak te noemen. Je kan alles instellen wat betreft bass treble en surround maar het is het net niet. De dvd90 en CD70 hadden dat wat beter voor elkaar. Maar dat zijn systemen met navigatie en zitten dus ook in duurdere Opels.
Een aantal dingen zijn ronduit slecht en dat had ik niet verwacht. De roosters voor verwarming is echt poppenspul. Die moet je instellen en niet meer aankomen want bij het minste of geringste vliegen die lamellen eruit. De cruisecontrol is niet fijn te bedienen. Je moet aan het stickje draaien terwijl bij andere modellen het een knopje indrukken was. Fijn dat de spiegels elektrisch zijn.. maar waarom niet gelijk verwarmd? Misschien dat andere modellen het wel hebben. De passagiers stoel wil nog wel eens uit het slot gaan waardoor hij of naar voren of naar achteren schiet. Niet echt veilig! Stoel al uit de auto gehad en het mechanisme is echt van slechte kwaliteit.
De verwarming is matig en ook al gehad dat ie het niet deed, bleek de kabel te zijn die naar de kachelmoter loopt, die was verbrand.. schijnt vaker voor te komen.
Kosten onderhoud van de Corsa.
Ik heb het geluk dat ik alles zelf kan dus ook onderhoud, voor een grote beurt dus olie, filters bougies ben ik een 135 euro kwijt.
De grootste onkostenpost tot nu toe is de ABS-pomp geweest en die gaan veel kapot bij de Corsa. Ik heb er 100 euro voor betaald maar er gaan bedragen van 250 euro over de toonbank voor een gereviseerde pomp. Opel adviseert ook elke twee jaar de remolie te vervangen.
Resumé:
Het wagentje had denk iets langer op de tekentafel moeten zijn. Al was het maar vanwege het interieur zoals stoelen en dashboard. Sommige dingen zoals de cruise-control zijn niet helemaal logisch.
Of mijn volgende wagen weer een Opel wordt.. ? Denk het niet. Dat is niet vanwege de modellen want die zien er mooi uit, maar tegenwoordig kunnen auto's zuiniger rijden en Opel staat erom bekend zware auto's te maken wat ook weer meetelt in de belastingen. Ik neig nu meer naar een Aziaat te gaan omdat ze lichter zijn en veel meer luxe aan boord hebben voor het zelfde geld.
Inruil gedaan op een op KIA Venga
- 109.500 km
De knoop toch doorgehakt en besloten de corsa in te ruilen op een Kia Venga. Niet vanwege dat de Corsa slecht was of iets mankeerde maar vanwege de instap. Ik ben rugpatient en merkte dat het instappen steeds moeilijker werd dus moest ik gaan voor hogere instap. Nog gekeken voor een Meriva maar het verschil met wat ik moest bijleggen was te groot.
De persoon die straks in mijn Corsaatje gaat rijden heeft een op en top wagentje waar nog jaren mee gereden kan worden.
Hopelijk jullie weer te zien als ik een review schrijf over de Kia Venga
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.