Opel Corsa 1.2 ecoFLEX Bi-Fuel Color Edition (2011)

autoreview

Opel Corsa 1.2 ecoFLEX Bi-Fuel Color Edition (2011)

Signalement

UitvoeringCorsa 1.2 ecoFLEX Bi-Fuel Color Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf87.260 km
KM-stand laatst171.995 km
Lezerswaardering: 100%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opel Corsa 1,2 ecoFLEX Bi-Fuel Color Edition

  • 157.493 km

Op het moment van schrijven is deze Corsa al ruim 6.5 jaar in mijn bezit. Als je het mij vraagt, is dat lang genoeg over de auto te kunnen oordelen, en dus is een review gerechtvaardigd.

Maar we zullen eerst beginnen bij het begin. De Corsa is mijn eerste auto, welke ik kocht toen ik nog net geen 18 was. De auto was toen 4.5 jaar oud en had (als ik het juist herinner) 87260km op de teller staan. Mijn oog was destijds op de Corsa gevallen, omdat ik voor mijn verdere studie iedere dag ~75km moest afleggen. Als student tikt dat natuurlijk aan, en een auto op LPG helpt daar bij om de kosten te drukken. Achteraf bleken de kilometers mee te vallen, maar spijt van de aanschaf van deze Corsa op LPG heb ik absoluut niet. Ook financieel niet, want ondanks de hogere wegenbelasting (€173/kwartaal voor de Bi-Fuel (1060kg) versus €103/kwartaal voor de benzine variant (1030kg)) en de íets hogere onderhoudskosten (LPG-filter), bespaar ik nog altijd een hoop bij de pomp, zeker wanneer ik net over de grens tank. Maar goed, naast de betaalbare gebruikskosten, vond ik de Corsa D ook gewoon een leuk model in deze uitvoering. Daarbij zeg ik specifiek in deze uitvoering, waarmee ik doel op de Color Edition. Deze is onder andere te herkennen aan de getinte achterramen en getinte achterlichten, de zichtbare "sport"uitlaat, het zwarte dak, het 1cm lagere chassis of "sport"onderstel, en in het interieur zaken als de stoelbekleding met rood stiksel, sportpedalen, en pianolak accenten. Vooral dat laatste zal voor aardig wat controversie zorgen, maar ik vind het goed bij het interieur passen. Latere varianten van de Color Edition kregen nog wat kleine wijzigingen, waaronder zwarte koplampen, zwarte spiegels, witte/gele stiksels in de stoelen bij witte/gele carrosseriekleur, en 17" Twin Spoke velgen (in het zwart, met uitzondering van de groene variant, dan waren ze wit). De 17" Twin Spokes zaten niet (standaard) op de Nederlandse Color Edition’s in verband met CO2-uitstoot (en dus BPM).

Over het interieur gesproken: dat was ook een hoofd reden om deze auto te kopen. Met mijn 1m94 is dit namelijk een van de weinige auto's waar ik namelijk goed in kan zitten. Ruimte te over aan alle kanten! Waar ik vaak tegen aan loop, is dat ik met mijn schouder/elleboog/... tegen het deurpaneel zit, maar in deze heb ik daar geen enkel last van. Tevens blokkeert vaak de B-stijl het zicht naar links voor mij, maar omdat deze ver genoeg naar achteren staat heb ik daar geen enkele last van! En dan de rest van het interieur: die is zo goed als vrij van rammels. Materialen op het dashboard zijn zoals verwacht mag worden in deze klasse: niet extreem zacht maar ze zien er wel netjes uit. De luxere Cosmo-uitvoering kreeg als enige een zachter materiaal dashboard, maar ik mis het niet. Het dashboard reflecteert lichtjes in de voorruit, maar dit heb ik nooit als storend ervaren. Pre-facelift Corsa D's hadden rondom het schermpje bovenop het dashboard een gekleurde (vaak zilveren) sierstuk. Deze reflecteerde fel in de voorruit, maar bij het facelift model (of zelfs het tussenmodel van 2010) is dit opgelost. De deurpanelen zijn voorzien wat een stofje, wat bijdraagt aan het "luxe" gevoel. Af-fabriek was een Corsa D niet leverbaar met een armsteun. Gelukkig is die van mij uitgerust met een Armster armsteun, welke verkrijgbaar was als dealer-accessoire (en ook los online). Een fijne toevoeging, welke ik iedereen aanraad! Het stuur is voorzien van leder, en zowel in diepte (vrij ver zelfs) als in hoogte te verstellen te verstellen. Dit zorgt er voor dat ik met 1m94 een prima zitpositie kan vinden in de auto. Het leder op het stuurwiel zit er op het moment van schrijven (~157500km) nog uit als nieuw. De (sport)stoelen zijn ietwat harder, maar ik heb ze nooit als oncomfortabel ervaring. Ik ervaar het hardere eerder als veel steun bieden. Ook de stoelen hebben hun vorm goed behouden.

Van het interieur kunnen we mooi over gaan naar de uitrusting. De voornamelijk optische zaken heb ik hierboven al genoemd. Verder is een Color Edition niet extreem luxe, maar alles at je wilt hebben zit er op. Denk aan 6 airbags (genaamd "5 star Euro NCAP package", wat in Nederland standaard was maar niet op alle markten), het ruim verstelbare stuurwiel, hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel, elektrisch verstelbare spiegels, elektrisch bedienbare ramen, airconditioning, een radio met 7 luidsprekers (goedkopere varianten hadden 4) en stuurwielbediening, mistlampen, ISOFIX op de achterbank en waarschijnlijk mis ik nog een aantal zaken. Opvallend genoeg missen er ook een aantal zaken, met als opvallendste cruise control. Dit was namelijk enkel leverbaar in combinatie met boordcomputer... en die was weer niet leverbaar in combinatie met LPG. Normaliter had een Color Edition zowel cruise control als een boordcomputer standaard, maar bij de Bi-Fuel variant was dat dus niet zo. Gelukkig zijn deze Opel's wel nog voorbereid, en is het een kwestie van het vervangen van de richtingaanwijzer, en een vinkje zetten met Op-Com in de BCM. De cruise-control op de stengel werkt heel intuïtief en raad ik absoluut aan als deze er niet op zit. Bij een later modeljaar was het wel af-fabriek leverbaar. Verder ontbreekt spiegelverwarming, en dat vind ik wel jammer. Bij aanschaf had ik hier niet bij stil gestaan. Kosten om dit achteraf toe te voegen bleken erg hoog. Uiteindelijk valt de "overlast" mee: 's winters naast de ramen ook even over de spiegels gaan, en voor vertrek in zware regen even over de spiegels gaan met een wissertje. Het laatste ontbrekende item wat me opviel, was een gedeelde achterbank. De Color Edition beschikt standaard over één vaste achterbank, optioneel was een in delen neerklapbare achterbank te verkrijgen. Persoonlijk vind ik dit niet erg, de momenten dat ik de achterbank heb neergelegd is op 1 hand te tellen, en toen moest niemand achterin zitten. Kortweg: alles wat je nodig hebt zit er eigenlijk wel op.

Dan gaan we over naar het rijden in de Corsa. Dit rijdt eigenlijk verrassend goed! Natuurlijk zijn er sportievere of comfortabelere auto's, maar het rijden valt me zeker niet tegen. Ik rijd tegenwoordig ook vaak in andere auto's, maar het sturen in de Corsa voelt als thuis komen. Het doodse gevoel rond de middenstand van de varianten voor de facelift is volledig weg, en hij stuurt aardig direct. Ondanks dat het niet de meest sportieve auto is, gaat hij aardig de bocht om en kan het chassis prima bijbenen: je hebt nooit het gevoel dat je over de limiet gaat. Als ik de rijeigenschappen met één woord moest omschrijven, zou ik het volwassen noemen. Kom je dan bij de aandrijflijn... die is misschien wat minder. Of minder: hij is eerder wat traag. Het motortje tikt wat stationair, wat versterkt wordt door de injectoren van het LPG-systeem. Hij loopt soepel, maar onderin is er weinig thuis. Maar goed, daar kies je voor: wil je meer vermogen, dan is er altijd nog de 1.4 16v met 100pk. Het is niet dat de Corsa gevaarlijk langzaam is: je komt gewoon prima mee met het verkeer. Ook doorheen het Heuvelland is er voldoende vermogen om vooruit te komen, zolang je de toeren er maar in houdt. Met die moderne turbomotoren zijn we ook verwend geworden tegenwoordig ;) Op de autosnelweg rijdt de auto eigenlijk lekkerder bij 120+ (het liefst zelfs 130+), bij dat toerenbereik heeft de motor net wat extra koppel beschikbaar door de variabele kleppentiming. Bij 100 zit je er onder, waardoor bij een inhaalactie niet heel veel thuis is. De versnellingsbak is fijn en direct, en ook de koppeling laat zich eenvoudig bedienen. Van het LPG systeem merk je bij het rijden praktisch niks. In de zomer springt hij na een paar honderd meter al over, 's winters kan het een kilometer of 3 duren. Vlak voor het overschakelen hoor je de beveiligingsklep open gaan, en dat is eigenlijk het enige dat je merkt van de aanwezigheid. Al met al, niet de snelste, maar je komt prima mee met het verkeer. Voor zij die meer willen zijn er 4 krachtigere aandrijflijnen beschikbaar (1.4 16v 100pk, 1.4 Turbo 120pk, 1.6 Turbo GSi 150pk en 1.6 Turbo OPC 192pk (of 211pk Nürburgring Edition), al mis je dan het LPG-systeem. Er was ook nog een 1.0 12v driecilinder (zonder turbo) met 60pk leverbaar, die ik absoluut zou vermijden. In Nederland is die echter amper tot niet geleverd. Van de 1.2 (motorcode A12XER) is ook een variant geleverd met Start/Stop systeem. Op de Bi-Fuel was dit niet leverbaar, aangezien de auto dan zou starten op benzine. Start je de auto trouwens kort na elkaar, dan kan het soms zijn dat het LPG-systeem niet ingeschakeld wordt. Normaal als de auto gestart wordt en de motor is nog niet op bedrijfstemperatuur, dan knippert het indicatorlampje op de LPG-schakelaar. Héél soms wordt het systeem niet actief en brandt er na het starten een rood lampje. Druk 1x op de schakelaar, en het systeem wordt actief. Het komt niet vaak voor, maar wel even op letten, want het zou natuurlijk zonde zijn om op benzine te rijden als er nog LPG in de tank zit ;)

Goed, we hebben het gehad over de uitrusting, het interieur, de rijeigenschappen... dan blijven de (onderhouds)kosten nog over. Ook die vallen me mee! De auto is van nieuw af aan, en wordt nog steeds door de dealer onderhouden. Deze Corsa is dus volledig dealer onderhouden. De volledige onderhoudshistorie van de auto is ook aanwezig, inclusief de historie bij de vorige (en eerste) eigenaar. Hierin staat weinig geks: ieder jaar een onderhoudsbeurt, afwisselend groot of klein. Er is echter één defect aan geweest voor mijn aanschaf: een lekkage bij het koelsysteem. Dit was vrij vroeg (bij xxx km en xx leeftijd), en is onder garantie opgelost. In mijn bezit ging het onderhoud afwisselend groot en klein verder. De reden waarom ik de Corsa dealer blijf onderhouden, zelfs bij deze leeftijd, is de service die ik heb ervaren, en de "gratis" pechhulp. Nu, gratis staat tussen aanhalingstekens, want voorheen was Pechhulp Europa altijd inbegrepen, terwijl tegenwoordig enkel Pechhulp Basis-NL inbegrepen is. Voor Pechhulp Plus-Europa moet €34.95 bijbetaald worden. Maar goed, los onderhoud en een abonnement van de wegenwacht ben je evenveel kwijt. Maar dus, het onderhoud tot nu toe in mijn bezit:
- 11-11-2016, 92385km: grote onderhoudsbeurt met LPG-filter
- 17-11-2017, 103549: kleine onderhoudsbeurt
- 21-11-2018, 115781: grote onderhoudsbeurt met LPG-filter, vervanging multiriem
- 11-11-2019, 128907: kleine onderhoudsbeurt, vervanging remschijven en remblokken voor, vervanging schokdempers achteraf
- 24-11-2020, 138477: grote onderhoudsbeurt met LPG-filter
- 11-11-2021, 146058: kleine onderhoudsbeurt
- 17-11-2022, 156658: grote onderhoudsbeurt met LPG-filter
Eigenlijk het enige onderdeel buiten regulier onderhoud om, waren de schokdempers achter. Ik durf niet exact te zeggen of deze zwaarder zijn uitgevoerd dan bij de reguliere variant. Tevens rijd ik aardig wat in België, en we weten allemaal hoe de kwaliteit van de wegen daar zijn...

Verder heb ik nog de volgende items op staan:
- 12-10-2017, 102118: een nieuwe accu. De oude (originele) was nog niet defect, maar uit voorzorg vervangen
- 03-11-2017, 102922: nieuwe gasinjectoren, deze zijn onder coulance/garantie vervangen, kosteloos
- 06-06-2018, 110850: hervullen airco, achteraf bleek er amper iets uit het systeem te zijn
- 22-01-2020, 131512: de auto maakte een piepend geluid tijdens het accelereren bij een warme motor, dit bleken bougies te zijn die niet volledig vast zaten. Foutje bij de montage waarschijnlijk.
- 07-09-2020, 135937: nieuwe banden rondom, Hankook Ventus Prime 3
De genoemde gasinjectoren van Landi Renzo zijn een bekend punt bij deze auto. Af fabriek zouden er gasinjectoren zijn geplaatst met groene "dopjes", deze zijn vervangen door een verbeterde variant met oranje "dopjes", inclusief een software update welke nodig is om te werken met de andere injectoren.

En dan zijn er nog een aantal lampjes gesneuveld, die naar alle eerlijkheid ook vrij lang mee blijken te gaan:
- Vlak na aanschaf (km-stand/datum onbekend) de DRL/stadsverlichting voor (W21/5W)
- 17-11-2017, 103549: richtingaanwijzers achter, APK "afkeur" (er scheen wit licht doorheen)
- 15-02-2018, 106186: H7 bestuurderszijde
- 06-09-2019, 126338: H7 passagierszijde
- 17-11-2022, 156658: richtingaanwijzers achter, APK "afkeur" (er scheen wit licht doorheen)
Dat zijn alle lampjes die gedurende 6.5 jaar en 70.000 kilometer gesneuveld zijn, en dat valt me alleszins meer. We hebben auto's in ons gezien gehad die veel sneller lampjes aten ;) Opvallend dat blijkbaar de coating op oranje richtingaanwijzer lampjes maar exact 5 jaar mee gaan.

Om af te sluiten, zal ik het verbruik nog delen. Ik rijd... gemiddeld 1 op 12.5. Niet geweldig, maar dat komt ook grotendeels door het traject dat ik moet afleggen: heuvelland, autosnelweg met ~130km/h (niet in NL), en een randweg met iedere kilometer 0-100-0. Dat is niet bevorderlijk voor het verbruik. Bij langere ritten aan ~100km/h komt het verbruik uit op 1 op 14.5. Bruto bedraagt de inhoud van de LPG-tank 42L, maar met de 80% limiet en 1L reserve ter bescherming van de pomp heb je 32.6L netto ter beschikking. De range op LPG is daarmee 400-475km. Als benzine tank ik altijd Super Plus/E5/98/98E5/..., geef het beestje maar een naam. Aangezien ik weinig benzine verbruik, wil ik zo min mogelijk ethanol in de tank hebben. Interessanter zijn misschien de brandstofkosten: die komen gedurende de 70000km uit op €3.46/100km voor LPG en €0.91/100km voor benzine, wat uit komt op €4.37/100km. En dat is gewoon netjes!

Al met al ben ik heel tevreden over de aanschaf van mijn eerste auto, en zou ik er achteraf absoluut opnieuw voor gekozen hebben! Hoe lang hij echter nog blijft, is de vraag. Hij bevalt goed, en technisch bevindt hij zich in zeer goede staat. Bij de laatste beurt kreeg ik nog een compliment over de staat. Echter zit er mogelijks binnenkort een bedrijfsauto in het vat. We gaan eens rekenen, want eigenlijk kan ik nog geen afscheid nemen van mijn Corsa.

Afscheid

  • 171.995 km

Ondertussen zijn we bijna 15.000 kilometer verder... en afgelopen weekend heb ik afscheid genomen van de Corsa. Niet omdat het moest, maar omdat ik zonder dat ik er naar op zoek was tegen een vervanger aan liep die te mooi was om te laten staan.

Dus dit moment neem ik om de eindbalans op te maken. Wat is er nog gebeurt in de laatste 15.000 kilometer? Helemaal niks! Starten en lopen, iedere 400km tanken, en gaan. Geen centje pijn, zonder morren, hij deed het als vanouds.

Bij de verkoop van de auto kwamen we er achter dat er een heel klein gaatje zat in de uitlaat. Zelf had ik dit nog niet gemerkt, want dit was totaal niet te horen, maar na het uitlezen van de auto gaf deze het wel aan (zonder indicatielampje in het instrumentencluster). Toen we de uitlaat controleerden, was er inderdaad een zwarte vlek zichtbaar op de uitlaat: deze zou dus gerepareerd of vervangen moeten worden voor de aankomende APK. Dit was het enige puntje aan de hele auto.

En dat maakte het afscheid nemen alleen maar pijnlijker: naast dat afscheid nemen van je eerste autootje sowieso moeilijk is, was er ook nog nieteens een rationele reden om afscheid te nemen. Echter is het na ruim 7 jaar ook wel weer eens leuk om iets anders te rijden. En om op de vraag te antwoorden "Zou je weer een auto van hetzelfde merk kopen?"... het antwoord staat ondertussen op de oprit in de vorm van een Opel Astra K 1.4 Turbo Innovation+, waarvan later een review zal volgen!

Ik wens daarbij de nieuwe eigenares veel plezier met haar nieuwe auto, en ik denk met plezier terug aan de fijne, probleemloze kilometers die we samen hebben afgelegd.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.