Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk ecoFLEX Busines (2014)

autoreview

Opel Astra
Opel AstraOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel Astra

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk ecoFLEX Busines
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst78.000 km
Lezerswaardering: 32%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voorloopauto

  • 53.500 km

Sinds vier weken een nieuwe baan, mijn eerste met een leaseauto. Super natuurlijk om als autoliefhebber een nieuwe auto uit te mogen zoeken. Maar voordat het zover is, eerst een voorloopauto (gehuurd door het bedrijf). Ik was voorbereid op een Citroën C4 Cactus vanwege de 14% bijtelling en de goede contacten die mijn werkgever onderhoudt met Citroën, onze buurman. Maar tot mijn verrassing werd op mijn eerste werkdag een Astra Sports Tourer uit 2014 voorgereden met precies 50k kilometers op de teller. Van binnen en buiten een onberispelijke auto, maar in het donkergrijs en in business uitvoering een behoorlijk grijze muis. Deze auto zou zeker niet mijn eerste keuze zijn geweest, maar de situatie biedt de mogelijkheid om eens goed kennis te maken met een auto die ik normaal nooit zou rijden. En wie weet... wellicht weet de Opel me te verrassen.

Na een kleine 4.000 kilometer te hebben gereden heb ik een aardig beeld van de Astra. Heeft de auto mij weten te verrassen? Om eerlijk te zijn niet. Is het een verkeerde auto? Zeker niet! Maar ik denk dat veel concurrenten de Astra voorbij zijn gestreefd (niet in de laatste plaats de nieuwe Astra zelf, die weer een heel stuk beter aanvoelt!!).

COMFORT
De Astra is redelijk comfortabel. Na een Franse auto die én strakker stuurde, én beter op de weg lag, én comfortabeler was is de Opel wel een stap terug. Maar daar is de nieuwprijs ook naar t.o.v. mijn Laguna Coupé. Ik houd niet zo van de harde (en steunloze) stoelen en straffe vering die de Astra heeft. Zeker niet als dat niet leidt tot een sportief rijdende auto, wat deze Sports Tourer zeker niet is. Hij voelt log, schudt wat na wanneer een vrachtwagen wordt ingehaald en is behoorlijk gevoelig voor zijwind. De dieselmotor is niet heel erg verfijnd. Hij laat zich duidelijk horen. Toch had ik al met al drie sterren voor comfort willen geven, ware het niet dat de business editie een aantal essentiële opties mist die je bij een business uitvoering zou verwachten. Ik mis echt de middenarmsteun vóór en ik begrijp niet waarom het stuurwiel niet een leren randje kon krijgen. Simpele zaken die toch wel heel prettig zijn als je veel in de auto zit (business!!). Daarom comfort helaas op twee sterren.

PRESTATIES
Heel fijn: 136pk in deze Astra. Na een auto met 240pk heel wat minder paardenkrachten, maar niet direct terug naar bijvoorbeeld 100pk. Je voelt bij tijd en wijle de pk's loskomen, maar vaak liggen ze nog te snurken. Van een mooie gelijkmatige vermogensopbouw is geen sprake. En ik weet nu ook wat een turbogat is. Die is niet te missen in de 1.6 CDTI. Wel schakelt-ie best lekker. Jammer dat het geen automaat is. Dat mis ik, nu ik weer regelmatig in de file sta, heel erg!

BETROUWBAARHEID EN GEBRUIKSKOSTEN
Over de betrouwbaarheid kan ik niet veel zeggen. Wel viel me op dat de temperatuurmeter en het klokje soms een eigen leven leiden. Bluetooth verbinding werkte vandaag ineens niet. De parkeersensoren achter beginnen laat te piepen. Heeft me al bijna een bumper gekost, maar als je het weet houd je er rekening mee. Na een Bose audio systeem in mijn Renault klinkt de standaard Opel radio niet heel feestelijk. Wel is het navigatiesysteem (in kleur) mooi weggewerkt. Hij lijkt ook betrouwbaarder dan het systeem van Renault. Wel zijn er wat ergonomische missers, zoals de wijze waarop een adres ingegeven moet worden. Erg onhandig gedaan door Opel.

Waar de auto wat mij betreft écht op scoort is de prijs/kwaliteit verhouding. Het is simpelweg een behoorlijk complete auto met relatief sterke motor voor een heel gunstige (nieuw)prijs. Als leaserijder zijn er echter betere alternatieven: modernere auto's met lagere bijtelling.

Drie weken geleden alvast voor de definitieve keuze een rondje auto's gemaakt. Ook Opel bekeken. De nieuwe Astra is een flinke stap vooruit t.o.v. de versie die ik nu rijd. Daarnaast is de Insignia Business Executive een mooie aanbieding. Maar het was vooral de Amersfoortse dealer die zwaar teleurstelde. Als je als enige klant niet eens begroet wordt door een van de drie aanwezige verkopers, laat staan geholpen, dan ben ik klaar.

Nog zes weken in de grijze Sports Tourer, daarna zelf bestellen of een auto uit de poule rijden als er één beschikbaar komt.

Beter wordt het niet...

  • 65.000 km

Inmiddels ruim 10k kilometer erbij gereden, maar helaas blijven de matige eerste indrukken gehandhaafd. Sorry Opel-adepten, ik kan er niet meer van maken dan dat deze Astra zeer middelmatig is.

Wat is goed? De ruimte is fijn, maar vanuit een coupé en een cabriolet voelt bijna elke andere carrosserievorm groot. We zijn met de Astra naar Zwitserland geweest. Ik haalde zonder veel problemen 210 km/u op de teller. Op hoge snelheden vind ik de auto opvallend stabiel. In Duitsland absoluut een pre.

In de bergen komt-ie echter met moeite vooruit. Van een dieselmotor met 136pk verwacht je meer. Dat het een diesel is hoor je overigens maar al te goed. Zeker de koude start verraadt direct dat er een dieselmotor in het vooronder ligt. Eenmaal op warmte en op snelheid is het motorgeluid acceptabel.

Het navigatie-/multimediasysteem begint inmiddels aardig te irriteren. Dus helaas moet ik terugkomen op een behoorlijk positieve eerste noot (zie eerste bijdrage). Met enige regelmaat valt het systeem tijdens het rijden volledig uit. Het zoeken van adressen in de navigatie is onhandig. De keuzes voor bepaalde wegen zijn nogal onduidelijk, want te vaak wordt voor een omweg gekozen. De bluetooth verbinding met de telefoon lag er een week uit, knoppen leken geblokkeerd. Probleem loste zich vanzelf op. Ik kan één telefoon aansluiten via bluetooth. Erg vervelend aangezien ik privé en zakelijk een mobiel gebruik. Dat betekent dat ik regelmatig handmatig verbinding moet zoeken, afhankelijk van de telefoon die ik wil gebruiken. In mijn vorige auto's heb ik nooit zo'n probleem ervaren. Het geluid uit de boxen is matig. Wel fijn is de bediening van radio en telefoon via de knoppen op het stuur.

Voor mij blijven het matige comfort (met name de stoelen), zijwindgevoeligheid, gemis van een aantal basic opties (zoals armsteun voor en achter) en weinig enthousiaste dieselmotor (ondanks het aantal pk's) redenen om reikhalzend uit te kijken naar een vervanger. Planning is dat ik uiterlijk 1 oktober een poolauto over kan nemen. Dan kan deze huur-Astra eindelijk terug naar de verhuurder...

Einde Astra

  • 78.000 km

Afgelopen week is de Astra teruggeleverd aan het verhuurbedrijf. De nieuwe leasebak is een Ford Focus Wagon uit de pool van het bedrijf. Ook dat zou nooit mijn keuze zijn geweest, maar net als de Astra wil ik de Focus een kans geven. En die kans grijpt-ie wonderwel met beide handen aan, want het is een verdomd fijne auto. Daarmee ben ik van mening dat ik de Astra nog te goed heb beoordeeld. Daarom heb ik de waardering nog iets naar beneden bijgesteld.

Eindconclusie:

* Ondanks de hieronder genoemde lofzang voor de motor zie ik het toch echt anders. Lijkt heel wat paarden kwijt te zijn (105 pk in een Focus voelt sneller aan dan 136 pk in een Astra), is brommerig, turbogaten voelbaar. Bepaald geen juweeltje deze diesel.

* Leek met 26k niet te duur, maar de Focus is met 30k wel wat duurder maar veel en veel luxer en meer auto.

* Redelijk comfortabel, maar mist sportstoelen, middenarmsteun voor, helt over in bochten en geeft geen optimaal veiligheidsgevoel (bv door wel erg snel slippende en gierende banden bij optrekken en in bochten).

* Dasboard oogt netjes, gebruikte materialen zijn OK, navigatiesysteem en bluetooth laten het te vaak afweten. Zeer frustrerend dat maar één telefoon tegelijk verbonden kan worden met bluetooth. Tussen werk- en privételefoon schakelen is een behoorlijke opgave, zeer storend zeker tijdens het rijden.

Geen aanrader wat mij betreft, helaas...

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.