Opel Astra GTC OPC (2006)

autoreview

Opel Astra GTC OPC (2006)

Signalement

UitvoeringAstra GTC OPC
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf218.000 km
KM-stand laatst237.375 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Puur plezier

  • 237.375 km

Zo’n twee jaar geleden vond ik het tijd om mijn eerste auto in te ruilen voor iets anders. Als echte autoliefhebber is dat natuurlijk een heerlijke zoektocht. Maanden heb ik de occasionsites afgestruind om te bekijken wat ik allemaal voor mijn budget kon krijgen. De belangrijkste vraag was daarbij, kies ik met het oog op de toekomst alvast voor iets praktisch, of kies ik juist nu het nog kan een auto die vooral leuk is. Voorlopig zal de auto namelijk nog voornamelijk voor woon-werkverkeer ingezet gaan worden. Met deze vraag in gedachte reed ik eerst een proefrit met een gechiptunede Saab 9-3. Deze auto had veel meer vermogen dan de auto die ik destijds had en dat was toch wel erg leuk. Maar voordat ik de knoop had doorgehakt, was deze al verkocht. Door deze proefrit begon ik me wel steeds meer te realiseren dat ik toch wel heel graag een auto wilde waar ik echt van kon genieten. Omdat dit bovendien waarschijnlijk de laatste keer was dat ik verder met vrij weinig rekening hoef te houden, was ik eruit: ik ging op zoek naar een auto die mij puur plezier moest gaan bieden.

Mijn budget lag rond de € 10.000 en daarmee kon ik aardig interessante dingen vinden. Wel vaak met wat hogere kilometerstanden, maar ik had niet het plan erg lang in deze auto te rijden. Deze gok wilde ik dus wel een keer nemen. Ik begon steeds meer naar hot hatches te kijken. Zo zag ik een Opel Corsa OPC, maar omdat daar geen enkele historie van bekend was en hij uit het buitenland kwam, haakte ik al snel af. Ik wilde best wat risico nemen, maar het moest ook weer niet een te domme aankoop worden.

Toen viel mijn oog op een Astra OPC uit 2006, één van de weinige die ik vond die nog helemaal origineel was, wel een belangrijke voorwaarde voor mij. Bovendien was hij ook nog in de enige juiste kleur voor dit model, het OPC-typische Arden Blue. Ondanks de hoge kilometerstand van meer dan 2 ton, ben ik toch gaan kijken. Ik was direct verkocht. Als kind was ik al fan van Opel, vooral in de periode van dit model Astra. Dit was voor mij dan ook echt een ultieme droomauto.

Ondanks de leeftijd en hoge kilometerstand zag de auto er van buiten nog heel strak uit. Binnenin zaten er slijtageplekken op het stuur en de bestuurdersstoel, maar dat nam ik maar voor lief. De auto reed nog keurig, was heerlijk snel en er zat 6 maanden BOVAG-garantie bij. Bovendien was de volledige onderhoudshistorie bekend en had hij slechts twee eigenaren gehad, waarvan de tweede hem maar liefst 12 jaar in bezit had. De verkoper had deze auto ook altijd in onderhoud gehad en nodigde ons vol vertrouwen uit om de auto goed van onderen en alle hoeken te bekijken. Ik nam iemand mee die hier meer verstand van heeft dan ik en ook hij kon geen grote problemen aantreffen. Niets stond mij dus meer in de weg om deze droomauto aan te schaffen.

Rijden

Elke keer als ik in deze auto stap krijg ik weer een lach op mijn gezicht. Hij rijdt simpelweg fantastisch. Ik gebruik hem vooral voor woon-werkverkeer, en met deze auto de dag beginnen en eindigen is elke keer weer een feestje. Vooral met de Sport-knop aan ligt hij strak op de weg en reageert hij intens gretig op het gaspedaal. Ook is hij bloedsnel en zelfs bij hogere snelheden is de acceleratie geweldig. Dus als je bijvoorbeeld eens achter een inhalende vrachtwagen zit, is het heerlijk om daarna weer even vol het gas open te gooien. Ook het bochtenwerk bij op- en afritten van de snelweg en vooral op de meer landelijke 60-km wegen is genieten. En het geluid dat de turbo maakt als je bij vol gas even het gaspedaal loslaat, is verslavend. Als bestuurder is het dus echt een beleving om in deze auto te rijden, geen moment heb je het gevoel dat je alleen maar van A naar B onderweg bent. Rijden in deze auto is meer een activiteit, een dagelijkse hobby.
Binnen de bebouwde kom heb je echter wel heel snel de neiging om te hard te rijden, dus dat is oppassen. Bovendien komt bij bijvoorbeeld drempels de keiharde vering duidelijk naar voren, als je die te hard neemt stuiter je door de auto heen. Gelukkig veranderd het karakter van de auto behoorlijk als je de Sport-knop weer uitzet. De vering wordt wat schappelijker en hij reageert iets minder heftig op het gaspedaal. Daarmee wordt het mogelijk de auto ook wat rustiger te rijden, al is hij hier natuurlijk niet voor bedoeld.

Praktisch

In het dagelijks leven is de auto eigenlijk best bruikbaar. De kofferruimte is verrassend groot en ook op de achterbank kan je nog prima zitten, al moet je dan wel helemaal naar achteren kruipen, omdat het een driedeurs is. Ander nadeel daarvan zijn de gigantische deuren, die in krappe parkeerruimtes nogal onhandig zijn. Daar komt bij dat je relatief ver naar voren zit ten opzichte van de deur, dus deze moet al snel best ver open. Bovendien is de auto vrij laag en door de sportstoelen moet je er ook echt ‘in’ gaan zitten. In- en uitstappen is dus niet ideaal, maar als je eenmaal zit, zijn de stoelen heerlijk. Je wordt echt goed op je plek gehouden. Wel zijn de verstelmogelijkheden beperkt, waardoor ik voor mijn gevoel toch net iets te rechtop zit.

Qua opties is de auto redelijk rijk uitgerust voor zijn leeftijd, het was destijds natuurlijk echt een topmodel. Zo heeft hij automatische airco, die nog perfect werkt, en een navigatiesysteem, wat ik overigens nooit gebruik vanwege de verouderde kaarten. Verder heeft hij, in tegenstelling tot veel andere OPC’s van deze generatie, ook parkeersensoren. Nog altijd een erg prettige optie, aangezien ik dagelijks moet fileparkeren. Wat er vreemd genoeg weer niet op zit, zijn cruise control en een regensensor. Aangezien de meeste OPC’s dit juist wel hadden, stond hij hiermee ook geadverteerd. Dit bleek echter een vergissing van de verkoper, waar ik niet erg blij mee was. Desondanks zette ik toch door, mijn vorige auto had deze opties immers ook niet. Achteraf gezien mis ik de cruise control eigenlijk vrijwel nooit. Door het karakter van de auto ben je toch continue van snelheid aan het veranderen en heb je nooit echt de behoefte om rustig te cruisen. De regensensor mis ik echter wel, onze andere auto beschikt wel over deze optie en dit vind ik toch wel erg prettig.

Kosten

Het grootste minpunt van deze auto zijn toch wel de kosten. De eerste keer tanken was toch wel even schrikken. Hoewel er een stuk meer benzine in ging en de rekening dus een stuk hoger was, mocht al 100 kom eerder aan de pomp verschijnen dan bij mijn vorige auto. Uiteindelijk rijdt hij over langere tijd gemiddeld 1 op 10. Achteraf gezien vind ik het nog meevallen voor mijn rijstijl en de prestaties van de auto, maar zuinig is het natuurlijk niet.

Inmiddels beginnen de kosten voor onderhoud ook op te lopen. Ik heb al eens de remschijven en -blokken achter moeten laten vervangen omdat deze helemaal op waren. Bij de apk vielen de kosten mij echter nog mee. Het expansiereservoir van het koelsysteem moest worden vervangen, nieuwe ruiterwisserbladen en het verversen van de olie. Wel bleken de accu van slechte kwaliteit en begonnen de voorbanden op te raken. Later bleek dat niet gelogen, een aantal maanden later kreeg ik een lekke band. Eén van de voorbanden was aan de binnenkant volledig doorgescheurd, dus heb ik er twee nieuwe op laten zetten. Verder ontdekte ik onlangs dat er een plaat loshing onder de auto. Na controle bij de garage bleek dit het hitteschild te zijn dat om de einddemper van de uitlaat zit. Dit kon vastgezet worden, maar dan moest de hele uitlaat gedemonteerd worden. Een flinke klus dus. Omdat bleek dat het schild er niet onderuit kon laten vallen, hebben we besloten dit niet direct te doen. Er werd namelijk ook een lek in de uitlaat ontdekt, dus deze moet voor de apk vervangen worden.

Een terugkomend probleem is het hoge olieverbruik. De reden hiervoor is onduidelijk, maar deze motoren blijken erom bekend te staan. Er zijn inmiddels aardig wat flessen doorheen gegaan. Een probleem wat onlangs voor een tweede keer ontstond was dat de auto steeds meer inhoudt bij vol gasgeven, zeker bij een koude motor. Bij echt hard gasgeven gaat hij dan zelfs op drie cilinders lopen. Aan – en uitzetten lost dat probleem op, maar het inhouden verdwijnt pas bij het vervangen van de bougies.
Al met al beginnen de kosten voor onderhoud en reparaties op te lopen en zitten nieuwe investeringen er alweer aan te komen. Wat dat betreft wordt het langzaam eens tijd om weer eens aan iets anders te gaan denken.

Conclusie

Al met al ben ik nog altijd zeer gelukkig met deze auto. Het rijden is nog steeds een genot en het was een hele goede beslissing deze ooit aan te schaffen. Hij tovert elke keer weer een lach op mijn gezicht. Maar door de steeds verder oplopende kosten moet ik me wel gaan afvragen hoe lang dat nog zo blijft. Bovendien heeft recente gezinsuitbreiding ervoor gezorgd dat de praktische nadelen ook een grotere stempel gaan drukken. Hoewel er keurig Isofix in zit voor het kinderstoeltje, is het door het ontbreken van achterdeuren en de grote voordeuren een heel gestoei om deze er goed in te krijgen. De auto heeft mij heel erg veel plezier gebracht en het was een topaankoop, maar het einde lijkt wel in zicht.

+ Rijeigenschappen
+ Prestaties
- Kosten
- Onhandige instap

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.