Opel Astra GTC 1.9 CDTi 100pk Edition (2006)

autoreview

Opel Astra GTC
Opel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTC - interieurOpel Astra GTC - interieur

Signalement

UitvoeringAstra GTC 1.9 CDTi 100pk Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Vanwege een probleem met de leasemaatschappij; ze hadden de offerte verkeerd ’geinterpreteerd’, is het 8 maanden lang wachten geweest op onze nieuwe auto. Uiteindelijk is hij er gelukkig toch gekomen, op 1 juni jl. Het is een Saphierzwarte 1.9 cdti 74kw Executive met standaard 6-bak, qua interieur kleurstelling is deze versie op basis van de Enjoy neergezet (De Executive is overigens alleen voor de zakelijke markt beschikbaar).


De Executive versie van de Astra H zit standaard goed vol met opties. Onder andere zit erop: boardcomputer, climate control, regensensor, CD70 NAVI (MP3), cruise control, automatische licht- aan- en uitschakeling en automatisch dimmende binnenspiegel


Om de auto helemaal af te maken, hebben we er nog een aantal extra opties bijgenomen, te noemen:

- Lederen bekleding inclusief standaard sportstoelen, stoelverwarming, skiluik en lichten in voordeuren. Kosten 1500 euro.
- Xenon koplampen met mistlampen. Kosten 1000 euro, alleen mistlampen zijn 300 euro
- Kleurenscherm voor navigatie. Kostem 650 euro. Dit wil zeggen een groter display welke dus niet in het zwart oranje is (valt erg tegen, en is ook behoorlijk klein). Jammer dat bij dit type Executive waar navigatie bij inzit je voor dit kleurenscherm toch nog flink in de buidel moet tasten.
- Electrisch inklapbare buitenspiegels. Kosten 45 euro. Deze optie heb ik er ook bij gekregen van de dealer. De optie kost in duitsland overigens het vierdubbele, geloof ik...


Al met al was het een prachtige wagen geworden toen hij klaar stond. Na weggereden te zijn bij de dealer viel direct op dat de wegligging zeer strak, maar toch redelijk comfortabel is. Het enige wat wat dat betreft in negatieve zin opviel is dat bij de wat echt hogere bochtensnelheden de auto wel wat wil gaan deinen en zoeken, maar dit zal met een leuk verlagingssetje wel op te lossen zijn.


Wat betreft de motor, deze heeft met zijn 260 NM trekkracht voldoende power voor het wat kortere inhaalwerk, daarnaast rijdt de auto op de snelweg in zijn 6 rond de 2000-2500 toeren wat betekent dat je dan direct in 6 het maximale koppel tot je beschikking hebt. Dit rijdt zoals gezegd erg soepel. Wat mij tegenvalt aan de motor is het doortrekken, rond de 3700 toeren is de koek toch wel op. Ook is hierdoor de auto niet echt geschikt voor stoplichtsprintjes, zelf heb ik overigens een acceleratie van 0-100 vanaf de eerste versnelling gedaan, was nieuwsgierig, en kwam niet verder dan 12-13 seconden. Volgens de fabrieksopgave is de acceleratietijd dan ook 12,2 seconden. De fabrieksopgave van de topsnelheid is 182 km per uur. Qua topsnelheid krijg je de auto op de teller rond de 195 km per uur. In werkelijke kilometers zijn dit ongeveer 185 kilometers per uur.


Dit kan je overigens zien door de Boardcomputer in testmodus te zetten. (langer dan 5 seconden settings knop ingedrukt houden tot je een piep hoort, daarna kun je via de BC knop navigeren naar verschillende testpagina’s, hierop kun je onder andere de koelwatertemperatuur en de ’echte’ snelheid zien. Wat me verder tegenvalt aan de motor is de vertraging in het vrijgeven van maximaal koppel na het overschakelen. Ik bedoel hiermee dat na het overschakelen bij volgas rond de 4000 toeren het even duurt (ca. een seconde)voordat het volledige koppel voor het gevoel weer terug is. Kennelijk is dit in het motormanagement zo geprogrammeert om een lange levensduur van de motor te garanderen.


Misschien trouwens nog een weetje voor sommigen die het nog niet weten, maar de Z19DT 8-klepper motor is afkomstig van Fiat, en is ook onder andere in de Alfa Romeo 147 terug te vinden.


De GTC bevalt verder erg goed, achterin kunnen volwassen personen tot ongeveer 1.85 goed zitten. Ook de kofferbakruimte is meer dan dat je van de auto verwacht als je hem in eerste instantie zit. Verder zitten de sportstoelen met zijdelingse steun erg goed, de stoelverwarming (met drie standen) werkt ook perfect. Leuke details zijn: gekoeld dashboardkastje via climate control, drank blijft hier verrassend koel in. Bekerhouders achterin, en haakjes achterin voor eventueel een jasje. Qua opbergvakken houdt de ruimte in zijn totaliteit, zoals verwacht, niet over.


Funcionaliteit van opties is verder prima, de navigatie werkt prima en naar behoren, regensensor is prima (kan soms tikkeltje sneller) Boardcomputer is redelijk waarheidsgetrouw, Climate Control is meer dan prima, Cruise Control is dit ook. De menu structuur in het display en de bediening zijn ook gewoon goed.


Kort samengevat

Tegenvallers:

- Plastic-achtige indruk in interieur.
- Doortrekken van motor :-(
- Oppakken van motor (tijd vrijgeven koppel) bij overschakelen
- Kraak in rubbers stabilisatorstang

Meevallers:

- Koppel NM
- Opties, Xenon is ook erg mooi!
- Structure wheels (wieldoppen, welke net velgen zijn)
- Wegligging

PROBLEMEN

- Kraken van de rubbers van de stabilisatorstang bij alleen warm weer ( > 25 graden). Moet ik nog mee naar de dealer.

(update 53600) Inmiddels is het weer kouder, en na het (meerdere malen) inspuiten en vervangen van de rubbers door de dealer heb ik er inmiddels geen last meer van gehad. Het is nu echter winter, en ik ben benieuwd hoe het dit deze zomer/voorjaar gaat.

- Er zitten soms toch wat heel kleine kraakjes in het interieur. Dit is volgens mij met name in de voorstoelen en een gordelpunt achterin het geval, maar ik heb eigenlijk nog geen volledig kraakvrije auto gereden, er is altijd onder bepaalde omstandigheden wel ergens wat te bekennen. Ook in ben zo’n zeurpiet.

- Na 15000 kilometer begon er een ontzettende irritante kraak in het stuurt te onstaan. Na dit gemeld te hebben bij de dealer, bleek dit een bekend probleem te zijn, en het euvel is onder garantie snel verholpen. Daarna echter nog wel een keer terug gemoeten voor resetten van airbag...

- Deze diesel heeft een dieselpartikelfilter, en deze wordt regelmatig schoongebrand door extra brandstof na in te spuiten. Dit gebeurd regelmatig en brengt een irritante ondertoon met zich mee bij lage toeren (en een verbruik enkele minuten van hier tot Tokyo). Daarnaast stinkt de auto echt flink als je net op zo’n moment je auto verlaat.

- Een aantal dopjes op de wielbouten verloren.

- Verder geen problemen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.