Opel Astra GTC 1.3 CDTi 90pk Enjoy (2005)

autoreview

Opel Astra GTC
Opel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTC - interieurOpel Astra GTC - interieur

Signalement

UitvoeringAstra GTC 1.3 CDTi 90pk Enjoy
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst90.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 90.000 km

Ondanks mijn Alfa Romeo hart ben ik sinds april 2005 de berijder van de lease Astra GTC 1.3 CDTI Enjoy. Na mij Alfa wilde ik een auto die ik niet hoef af te kopen bij vertrek bij mijn werkgever. De keuze werd beperkt tot Golf, Astra, 307, Megane of Focus tot een bepaald leasebedrag, ongeacht mijn leasevergoeding.

Ik vond de Astra het lekkerst rijden, het was het nieuwste model en ook nog het voordeligst. En de mooiste, maar over smaak valt niet te twisten uiteraard. Uit de folder besteld, een GTC Enjoy met comfortpakket (cruise control, Radio CD30/MP3, boardcomputer, mistlampen), in donkergrijs Moonland metallic.

Motor/bak
De 1.3 CDTI is zoals te verwachten wel wat aan de lichte kant voor deze auto. de trekkracht onderin is tot 1600 toeren nagenoeg nihil. Dat vraagt dus gewenning. In het begin was dat tot 2200 toeren zo en dat is ronduit gevaarlijk. Het duurde ongeveer 10.000km voordat de motor echt los was. De combinatie met de 6 bak maakt het wel tot een mooie stille metgezel. Zuinig ook. Bij veel gecombineerde ritten rond de 5,4/100km en bij veel snelweg rond de 4,9/100km.

Wegligging
Verregaand neutraal en lekker stug, een onderstel dat veel meer vermogen aankan, maar dat helaas in mijn uitvoering niet heeft. In vergelijking met mijn AR 147 een stuk rustiger en strakker op hoge snelheid. Licht onderstuurd en nagenoeg geen listigheden in het weggedrag.

Comfort
Het betreft een Enjoy uitvoering die nogal wat luxe ontbeert ten opzichte van de Executive of Cosmo modellen. De stoelen zitten redelijk, maar als je sportstoelen gewend bent is dat echt een aanrader om die aan te vinken in de optielijst. Een aantal simpele zaken is men bij Opel vergeten: bekerhouder, laatje voor pasjes e.d., opbergruimte voor een zonnebril en kledinghaakjes op een handige plek. Geen ramp, maar ik mis het wel. Een armsteun heb ik later laten inbouwen. Geen orginele want deze werkt niet fijn doordat de stoelen naar voren schuiven voor instap naar achteren. Daarnaast vond ik de prijs van 400 euro wel erg hoog. De afwerking is goed. Het interieur verschilt nagenoeg niet van de 5d modellen.

Plus:
Stil, stug en goed afgewerkt.

Min:
Saai interieur, als Enjoy wel erg basic.

Conclusie:
Een prima auto, die zeker met deze uitrusting en motor, het autohart niet sneller laat kloppen. Bestelprocedure voor nieuwe was afgerond.....maar helaas, het is een poolauto geworden...Volvo C30 ipv de door mij zo gewilde MiTo

PROBLEMEN

  • 90.000 km

1: Kapot voorgloeirelais (fabrieksfout: stekker stuk)
2: Koude start verliep moeizaam, tot 3x voorgloeien en echt doorstarten (inmiddels opgelost, nieuw type startmotor gemonteerd na 20 maanden).
3: Volwaardig reservewiel niet standaard (optie...).
4: Cruise control werkt pas na 1e keer remmen.
5. Motor pas heel laat ’los’ (> 10 dkm)
6. Vocht in de achterlichten (inmiddels 2e setje..zelfde probleem)
7. Melding boardcomputer ’pakking vloeistof niveau’. Opel-taal voor: leeg ruitensproeiervloeistofreservoir.
8. Ik heb een GTC van het eerste uur: handleiding is van 5-deurs en de 1.3cdti ontbreekt in de onderhoudsontervallen.
9. 2x viel de stuurbekrachtiging uit na het starten. Na 3x bijvullen van vloeistof is het weg.
10. klapperende voortrein, moet nog naar gekeken worden.
11. koplampen om de haverklap stuk

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.