Opel Astra 1.7 CDTi Njoy (2004)

autoreview

Opel Astra 1.7 CDTi Njoy (2004)

Signalement

UitvoeringAstra 1.7 CDTi Njoy
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst187.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

10 jaar Opel Astra

  • 175.500 km

De Astra is nu tien jaar in het bezit. Tijd om eens een oordeel te vellen. [Vorige ervaringen zijn samengevoegd onder 'Wat vooraf ging']

Waarom destijds een Opel Astra N'JOY 1.7 cdti?

De nieuwe Astra (type H) was net uit en dus werden de voorgangers (type G) voor een leuke prijs verkocht. Er zat ook het nieuwe type motor in, de eerste Opel diesel die destijds aan de EURO4 norm voldeed. Voldoende airbags en een automatische airco (1 zone) zorgde voor comfort.
Kortom: leuke aanbieding voor een juiste prijs.

Hoe rijdt zo'n Astra G met 80PK Diesel-motor?

De wegligging is 'veilig' en dat geeft vertrouwen. De 80PK is voldoende vlot om mee te kunnen met het verkeer, al krijgt hij het in de heuvels en bergen toch wel moeilijk. Maar daar woon ik niet dus, dat is minder relevant.
Hij verbruikt ook niet te veel, afhankelijk van je rijstijl tussen 4.5 en 5.5 L per KM. Mijn record (vrachtwagens slipstreamen) is 3.8 L/KM

Problemen?

Toch wel; recent is de ventilator van de airco stuk gegaan en de EGR-klep krijgt ook zijn kuren.
In het verleden:
- Lek in het stuurhuis
- CD-speler is stuk
- Motorsensor stuk

Doorrijden of niet?

Door de mindere betrouwbaarheid van de laatste maanden, stelt de vraag zich om voor iets anders te gaan. Ik denk dan aan een middenklasse break of een ruimtewonder à la Citroen Berlingo.

Gezien de recente 'investeringen' ga ik nog een tijdje doorrijden, maar ik houd de EGR-klep in het achterhoofd.
De Astra is eigenlijk technisch ook nog bij de les. Ik vermoed niet dat een nieuwe auto veel minder verbruikt (zal waarschijnlijk wel meer pit/pk's leveren), dat elke wagen standaard met 6 airbags en een automatische airco de fabriek uitrolt. Heb ook nog twee (winter + zomer) sets banden met goed profiel en het is niet zeker dat die passen op een nieuwe auto.
Dus tokkelen we maar even door, graag zou ik de 222.222 KM zien om mijn teller, dus nog een dikke 45.000 KM te gaan!

Wat vooraf ging...

EERSTE VERSLAG

Sinds juni 2004 rijd ik met deze Opel Astra G. Voor mijn (rustige) rijstijl zijn de 80 pk's voldoende. [voor mensen met een zware rechtervoet is dit geen aanrader]
De motor is, eenmaal op temperatuur, stil. Tot 2500 toeren niet hoorbaar zelfs. Het verbruik ligt tussen de 4,5 (rustig rijden) en 5,5 (doorrijden, veel stadsverkeer) liter per 100 km.
Best is het om de toerenteller boven de 1500 toeren te houden.

De versnellingsbak (5) schakelt met korte slagen en precies genoeg. De achteruit gaat soms wat hakerig en bij, lage snelheid (vanaf 10 km/u) durft terugschakelen in 1ste versnelling wel eens stroef te verlopen. (Waarschijnlijk een soort veiligheid)

De auto beschikt over een automatische airco en dit is zeer aangenaam en werkt ook goed. Verder is het stuurwiel en de versnellingspook met leder bekleed en dat is voelt fijn aan. Is ook minder slijtgevoelig dan normale bekleding.

Het interieur is eerder saai (en kleurloos) te noemen. Grijs en zwart zijn de hoofdkleuren. Mij stoort het niet. De verlichting van het dashboard (oranje) vind ik wel fraai en geslaagd.
Kraakjes en piepjes zijn deze auto (al lange tijd) niet (meer) vreemd. Zoals alles, went dit ook, al kan ik begrijpen dat sommige bestuurders dit irritant zullen vinden.

De lak is blauw/grijs, ik vind het een mooie kleur en een echte aanrader voor mensen die niet graag hun auto poetsen (zoals mezelf).

Voordelen:

- De gebruikskosten liggen relatief laag.
- De motor is stil en redelijk zuinig
- Comfort is goed, al speelt de auto door zijn stoelen wel een ster kwijt
- Kofferruimte is voldoende groot (en heeft een skiluik)
- Na aankoop: middenarmsteun aangeschaft, aanrader!
- Motor verbruikt tot op heden geen olie.

Nadelen:

- De stoelen zitten niet aangenaam. Voor korte afstanden oké, maar voor langere tijd niet goed. Zeker geen aanrader voor mensen met rugklachten.
- Het is natuurlijk een dertien in een dozijn wagen, maar als je lang genoeg doorrijdt, wordt hij per jaar unieker!
- Door mijn rustige rijstijl heeft de auto, bij doortrekken boven de 3000 toeren, last van flinke roetwolk. (Is eerder de chauffeur te verwijten dan de auto/motor zelf)

Gemis:

- Een cruise control zou aangenaam zijn

Problemen:

- Na 3 jaar is het stuurhuis (deels onder garantie) vervangen (vertoonde een lekkage)
- CD-speler is al een vijftal jaar stuk; geen gemis voor mij
- Tijdens een vakantie in Frankrijk een kapotte voorruit opgelopen. In Frankrijk bij Carglass (glasbreuk verzekerd) vervangen door een "zuiders" model; Deze heeft een bredere zonwerende blauwe band, zeker een voordeel op zonnige dagen!

Onderhoud:

1 x remschijven vervangen bij 75 000 km
1 x distributieriem bij 110 000 km
1 x andere winterbanden (van andere auto in het gezin = Pirelli Winter 190) bij 140 000 km

beurten om de 25000 km of jaarlijks


Aandachtspunten:

* De einddemper van de uitlaat begint flink te roesten
* Zomerbanden hebben vooraan minder dan 4mm. Waarschijnlijk zomer 2014, 4 nieuwe exemplaren (zijn ook al bijna 10 jaar oud)

Hopelijk kan ik nog een aantal jaren verder rijden met deze auto zonder al te grote investeringen te moeten doen. Voor mij is deze auto bijna perfect (cruise control)


UPDATE 19/01/2013 - 144 760 KM

Bij dit koude weer heeft de motor het lastig om van de 1ste keer aan te slaan. Maar, 2de keer proberen en vertrekken.

Tijdens het rijden gemerkt dat mijn rechter dimlicht stuk was en in een file-situatie gezien dat ook het standlicht niet meer functioneerde aan die zijde. Gezien ik dit niet zo'n veilige situatie vind en beschik over een SOS lampenset en toch moest gaan tanken; bij een tankstation geparkeerd, auto vol gedaan en de lamp vervangen. Ik moet zeggen dat dit doenbaar is (zelfs voor onhandige mensen, zoals mezelf), maar het is duidelijk dat het wisselen van lampen aan de rechter voorzijde ingewikkelder is dan de linker zijde (gezien meer plaats aan die kant = kant van de batterij/remvloeistof; waar de andere kant een buis van de koelventilator ligt)

De SOS-lampenset bevatte wel geen standlichten die door Opel gebruikt worden. Vandaag dus aangekocht (1 euro en een klets voor twee stuks) en aan beide kanten vervangen (bleken allebei defect)

Olie nagekeken en zoals altijd (hout vasthouden) NIHIL verbruik!

Vergelijk winterbanden.

Dunlop Wintersport 3D (185/65/R15) t.o.v. Pirelli Winter 190 (195/60/R15) (= huidige band)

Wegligging:

De Dunlop's hebben -naar mijn mening- een betere wegligging. Zowel op droog, nat of besneeuwd wegdek.

Maar deze week, met de Pirelli's, geen problemen gehad op wegen die er nog besneeuwd bij lagen. Ze remmen zonder te slippen (rustig remmen uiteraard) en blijven op koers tijdens het nemen van een bocht.

Slijtvastheid

Hierover kan ik nog niets kwijt.
De (vorige) Dunlop's hebben meer dan 60 000 km gediend. Let wel: De voorste banden hadden wel nog maar 3,5 mm profiel. (Eigenlijk te laat vervangen)

Verbruik:

Geen verschil merkbaar
Naar mijn mening ook niet zo'n groot verschil met mijn normale banden (Continental eco "iets" :-))

Waarom de Pirelli's?

Komen van andere auto in gezin met + 7 mm aan profiel; zonde om (nu al) weg te doen.
UPDATE 150.000 KM

De Astra is weer goedgekeurd voor een jaar. Was tijdelijk (een paar uur afgekeurd) wegens een slechte afstelling van rechter dimlicht. Trouwens mijn eigen fout, vergeten dat ik een kapotte lamp had vervangen met een lamp uit een "noodset".
Verdere opmerking van de (Belgische) keuring: Staat van de uitlaat. Ja, een nieuwe zit er nu echt wel aan te komen.
Gezien de hogere temperaturen (vandaag dan toch :-)) start de auto weer zoals vanouds.

Eind april zijn de winterbanden gewisseld voor nieuwe zomerbanden. De 9 jaar oude Conti Ecocontact's kregen last van 'verduren', qua profiel allemaal nog boven de 3 mm, maar een zomer doorrijden met wie weet kans op een klapband: dat is het ook niet waard. Getwijfeld tussen Dunlop Blueresponse en Continental PremiumContact. Omwille van een snellere levertijd gegaan voor de Continentals. In de testen scoren ze ongeveer gelijk. Voor een kleine 400 euro zijn we weer gesteld. Ik ben zeer tevreden over deze nieuwe banden, want ze zijn veel stiller dan de winterbanden (logisch natuurlijk) maar, naar mijn mening, ook veel stiller als de ecocontacts. Wegligging is ook prima, al heb ik de indruk dat het verbruik hoger ligt, zelfs t.o.v. de winterbanden.Als ze nu ook 9 jaar mee gaan, krijgen ze tien op tien op slijtvastheid :-).


VERGELIJKING MET FORD FIESTA ECONETIC 1.6 DIESEL

De afgelopen weken een duizendtal kilometer gereden met Ford Fiesta Econetic van de moeder. Deze auto is van september 2009.

Beleving?

Een cruise-control is toch een verademing als je wat langere afstanden moet rijden.
Fijne dieselmotor met 90 PK. Doet rustig zijn werk en kan makkelijk met het verkeer meekomen. De versnellingsbak schakelt zeer goed en precies, pook mag voor mij wat korter zijn. Wegligging is ook goed.

Minpuntjes?

Manuele airco is toch minder praktisch en op hele warme dagen lijkt hij het knap lastig te hebben. Als de ventilator op stand 3 of 4 staat, maakt hij toch een hoop kabaal.
Interieur is nogal geluidsgevoelig, heeft misschien te maken met de Eco Michelinbanden.

Vergelijk met de Astra?

Hoewel de Fiesta gemiddeld een liter minder zou moeten verbruiken, blijkt dit in de praktijk minder dan een halve liter te zijn. De Fiesta kan inderdaad zijn opgegeven 3.7L/100km halen, maar dit wil zeggen dat je kilometers langs tegen 80 moet rijden, liefst dicht achter een vrachtauto aan.
De motor klinkt natuurlijk veel aangenamer als het Isuzu-blok van de Astra.

Qua wegligging lijken ze elkaar te evenaren, maar dit ligt misschien A) aan het feit dat de Astra op Conti Premium Contacts staat terwijl de Fiesta het moet doen met Eco Michelins. of B) dat de chauffeur nooit haast heeft en dus ook weinig verschil kan opmerken :-)

Koffer van de Astra is iets ruimer, plaatsaanbod voor de inzittenden vrijwel gelijk. Wel geeft de Fiesta de indruk om over meer ruimte te beschikken door de grote voorruit.
Stoelen zijn een verademing ten op zichte van de Astra. De cruise-control ook.

Conclusie?

Laat het me zo stellen: Als ik gewoon kon kiezen tussen de twee (zonder rekening te houden met het financiële plaatje): Ik zou toch nog gaan voor de Astra.
De auto levert voor mij voldoende prestaties en beschikt over een heerlijke airco in de zomer. Het geluidsniveau in het interieur is ook veel stiller. Aan de andere kant is de Fiesta een veel frissere verschijning, heeft een aangenamere motor en cruise-control.

Dus: Ik rijd gewoon nog even door met de Astra. De auto wordt ook minder "random" dan vroeger. Toen ik de auto kocht, reed heel België en waarschijnlijk ook Nederland met zo'n Astra G. Al zal het nog wel een vijf à tien jaar duren eerdat je echt exclusief rijdt met een Astra G. :-)

TRIP ZWARTE WOUD

Met het vooruitzicht van een vakantie in het Zwarte Woud eind oktober en terug meer rijden vanaf december (+- 3000 km/maand), zijn de schijven vooraan vervangen. Deze lagen er een 80 000 km op.
Ook is de airco gecontroleerd. Er was geruis in het ventilatiesysteem waarneembaar als de airco in werking was. Koelstof was nog maar voor 50 % aanwezig en werd vernieuwd.
Tevens zijn de winterbanden vervangen. Blijkbaar bleken deze winterbanden (kwamen van een oude auto van mijn ouders) toch ouder dan 10 jaar. Het profiel was nog ruim voldoende, maar het rubber was hard.
Gekozen voor Continental Wintercontact 850, deze kwamen bij verschillende tests bij de beste banden uit.
Alles samen toch bijna 800 euro kwijt, maar goed hopelijk kunnen we er weer enkele jaren tegen.

Vakantie in het Zwarte Woud.
Ongeveer een 1500 kilometer gereden in verschillende weersomstandigheden. Van 20 graden tot lichte vriestemperaturen. Droog en nat wegdek.
De nieuwe winterbanden bevallen zeer goed. Goed rijgedrag in alle omstandigheden. Verbruik lag rond de 4,7 - 4,8 tijdens de vakantie met snelheden op de autobahn/autoroute tussen de 110 en 130 km/u. Bandengeluid valt zeer goed mee, enkel bij natte weg is er bij een bepaalde snelheden een soort van 'jet-achtig geluid', ik kan het niet goed omschrijven.

In de bergen van het Zwarte Woud zijn de 80 pk en de Astra geen snelle combinatie (op het vlakke ook niet :-)), maar zonder problemen overal boven geraakt en heb de plaatselijke bevolking ook niet meer opgehouden dan de andere gemiddelde toerist. Als er ruimte is, laat ik sneller rijdend verkeer ook altijd voorbij.
Wat mij wel opviel is dat bij vriestemperaturen de motortemperatuur van normaal tijdens afdalingen terugzakte tot helemaal koud. Vreemd, zoiets had ik nog nooit gezien.
Al de bagage van mijn vriendin en mij pasten mooi in de koffer, toch altijd gemakkelijk dat er niets op de achterbank hoeft te liggen.


PECH ONDERWEG

Rustig een vrachtwagen aan het voorbijrijden op de snelweg en opeens een schok doorheen de auto. Naar de rechterrijstrook en bijna direct een tweede schok... motor viel uit en een resem lichtjes, waarvan ik het bestaan niet afwist, begonnen te branden. Direct maar een veilig (?) plaatsje op de pechstrook uitgezocht. Proberen opnieuw te starten, zonder resultaat, dus uitgestapt en in de berm gaan staan. Hopend dat het niet de distributieriem was... Gelukkig een pechverhelpingsverzekering en na een klein halfuur kwam de takelwagen. Motorkap open en niets vreemd te zien. Monteur vroeg me om de motor te starten en ja hoor hij sloeg aan, maar waarschuwingslichtje bleef branden. Auto werd afgesleept naar de garage en ik kreeg een vervangauto mee, netjes geregeld!

De dag later het 'verdict': kapotte krukassensor, kleine 200 euro kwijt, maar met een kapotte riem in mijn hoofd, een serieuze meevaller. Tegelijk ook maar een grote beurt laten uitvoeren en de riem(en) ook laten vervangen.

Voor de rest, de winterbanden (Continental Wintercontact 850) bevallen me prima, uiteraard nog niet echt in winterse omstandigheden kunnen rijden. Behalve dan een modder/ijs parking op skivakantie bij de Feldberg (Zwarte Woud). Op weg daarheen op een bijna lege A5 (Karlsruhe => Basel) de 180 km/u op de teller aangetikt. De Astra rijdt best nog goed op deze 'hogere' snelheden, maar persoonlijk vind ik hem het best presteren tussen 80 en 130.

Verbruik bij maximum 110 op de snelweg : 4,5 L/100 km en bij maximum 130 : 5,0 L/100 km. Lijkt me allemaal redelijk.

Door het pechmoment en de schrik voor de kapotte riem (dan wordt herstellen toch echt een dure grap, vrees ik) begonnen na te denken over een eventuele vervanger. Hopelijk 'zingt' deze Astra het nog even uit, want wat voor een keuze heb je tegenwoordig niet. Ik zou, denk ik, gaan voor een middenklasser break à la Astra of een 'ludospace' à la Berlingo. Maar goed dat zijn toch makkelijk een 15-tal verschillende modellen!!

De vervangwagen was trouwens een Renault Clio, aangenaam verrast door deze wagen! Zat goed in elkaar met een 'fris' interieur! Reed ook goed, dus wie weet ooit... misschien wel een Dacia Logan break

Maar ik blijf, ondanks het kleine schoonheidsfoutje, zeer tevreden met de Astra. Ik zag een paar weken terug tussen de Reviews de break versie van mijn model staan. Zelfde kleur, zelfde opties, maar ook cruise control, had ik die 10 jaar geleden maar kunnen kopen, zou ik misschien wel nooit weg doen! Al ga ik wel snel die aangename 'fauteuils' van de Clio missen :-)


PROBLEMEN - 174 500 KM

Tijdens een rustige rit op de autostrade ging opeens een waarschuwingslampje branden. Bij de eerste afrit de autosnelweg verlaten en tijdens het zoeken naar een geschikte stopplaats geconstateerd dat 'het vermogen' weg was. Motor liep in een 'noodloop' tot maximum 3.000 toeren.
Veilig geparkeerd en handleiding geconsulteerd => garage contacteren. Die gebeld en zij vertelden me dat ik gewoon kon verder rijden en dan binnenkomen in de garage. Op het internet wat gezocht en vrij snel uitgekomen dat het mogelijks een probleem met de EGR-klep was.
De dag erna, op weg naar de garage, was de storing weg (althans de eerste 30 km). Auto haalde net 120 km/u op de snelweg en trok tot net geen 3.000 toeren.
Auto werd in de garage uitgelezen en inderdaad het betrof de EGR-klep. Poetsen en/of vervangen zijn dure bezigheden. Voorlopig reinigingsmiddel erin en flink doorblazen. Lijkt, voorlopig (hout vasthouden), te werken want al 3.000 km geen problemen. Auto produceert ook minder roet bij snel optrekken. Preventief richtsnelheid op de autosnelweg verhoogt van 110 naar 125 km/u.
Op een zonnige dag merkte ik dat de airco geen koude lucht meer blies. Vervelend.
Voorlopig nog niet laten nakijken, gezien het EGR-probleem in het achterhoofd, maar hier binnenkort toch eens werk van maken. Auto is recent goedgekeurd voor een jaar. Begin toch te twijfelen om iets anders aan te schaffen, maar wat?

Update

  • 187.100 km

Sinds vorige week liggen de winterbanden weer onder de Astra. Heb niet de indruk dat de wegligging veel gewijzigd is en qua geluid valt het ook prima mee. Het rijdt precies wel wat comfortabeler. (zachter?)
Hopelijk komt er niet direct slecht weer aan, maar de temperaturen zijn de laatste dagen toch serieus gezakt. Voor de Kerst een (ski?)reisje naar het Zwarte Woud gepland, dus ze moesten er sowieso onder. Vorig jaar eigenlijk niet nodig gehad, winterbanden.

Ook een grote beurt laten uitvoeren, waarbij tevens de ruitenwissers werden vervangen. Fijn, zo zonder strepen.
De batterij (accu) laten uitlezen en beslist deze na 10 jaar trouwe dienst preventief te vervangen. De kans was (zeer) groot dat hij het deze winter toch zou begeven. En dat overkomt toch altijd op de momenten dat je er geen behoefte aan hebt..

Hij heeft trouwens dringend nood aan een goede poetsbeurt, want ziet vuil aan de buitenkant.
Toch redelijk wat roestvorming zichtbaar aan de onderkant, maar ik vermoed dat dit normaal is voor een auto van iets meer dan 10 jaar oud?
De lak ziet er nog netjes uit, met natuurlijk wel wat kleine deukjes of krassen. Ik vind hem best nog mooi, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Hopelijk zonder problemen tot de volgende beurt, al kan een auto van deze leeftijd toch wat kuren beginnen te vertonen. Geen problemen meer ondervonden met de EGR-klep, (waarschuwingslampje werd een dikke 10000 km geleden gereset + zuiveringsmiddel in de dieseltank) hopelijk blijft dit zo.
Moet wel toegeven dat ik wat vlotter ben beginnen te rijden en dat ik regelmatig een aantal kilometer in de 4de versnelling rijd op de autosnelweg om de motor "schoon" te blazen. Niet zo gezond (of goed) voor de omgeving en het leefmilieu natuurlijk...
Verbruik ligt de laatste tijd tussen de 5 en 5,5 l/km. (of tussen de 1 op 20 en 1 op 18)

We "tokkelen" dus maar rustig voort!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.