Opel Astra 1.6i Club (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.6i Club |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 143.000 km |
KM-stand laatst | 429.200 km |
Eravringen Opel Astra (5 januari 2011)
- 418.135 km
Hierbij mijn review van mijn G-Astra uit 1998 welke ik in februari 2003 heb gekocht.
De auto heeft een 1.6 SZR motor en rijdt op LPG.
Brandstofgebruik (LPG) ligt altijd tussen de 1:11,8 en 1:12,2 (Hoofdzakelijk 100 km/h wegen.)
Rij op jaarbasis 33.000-35.000 km en de kilometerstand is nu 419.264 km.
Heb weinig tot geen problemen met de LPG installatie (Alleen gasverdeelhuis schoongemaakt bij een km-stand van 351.00 km.) (Snap dan ook niet dat de onderhoudskosten bij een LPG installatie zoveel hoger liggen.)
Standaard onderhoud (in eigen beheer) bestaat uit 1 maal per jaar nieuwe olie en een nieuw oliefilter. Distributieriem wordt altijd tijdig vervangen bij de juiste termijnen. Daarnaast worden de slijtdelen (banden, remblokken, etc.) vervangen als zij op zijn. Bougies laatste keer vervangen na 100.000 km.
Heb gemerkt dat de Astra uit deze serie de volgende standaard kwalen kan hebben:
*Thermostaat die defect raakt waardoor hij niet op temperatuur komt (2 * gehad)
Radiateur die gaat lekken (2*. 1 keer de originele en 1 maal een imitatie radiateur)
*Lekke koppakking bij de 1.6 SZR motor. Dit komt schijnbaar vaker voor. Heb het eenmaal meegemaakt na 237.000 km. De wand tussen de vierde cilinder en het koelvloeitstofkanaal is erg dun. Knap dat de koppakking het nog zo lang volhoud. De imitatie koppakking is dikker en houd zich wel goed.
*Rugleuningkabel van de bestuurdersstoel.
Grootste kostenpost gehad bij 370.000 km en stond toen op het punt een andere auto te kopen. Bij deze km-stand moesten er nieuwe zuigerveren om dus je kunt er van uit gaan dat de levensduur 350.000 km is. (Alleen de zuigerveren zijn vervangen. Blok is nog steeds dezelfde.)
Koppeling, versnellingsbak etc. is nog nooit wat mee geweest en zijn nog origineel. Ook de achterremvoering is tijdens mijn bezit nog nooit vervangen. De accu (merk Banner) die er nu in zit is bijna 9 jaar oud.
Van roest is nauwelijks sprake, ook niet na 12 jaar terwijl de auto altijd in weer en wind buiten staat. Helaas lichte roest rond de gastank dop. Dit zie je echter vaak bij alle merken. Men boort bij LPG inbouw een groot gat en smeert dan niets over het open liggende metaal.
Hieronder is een overzicht te zien van het onderhoud en reparaties. Dit overzicht is volledig en het klopt dus bijvoorbeeld dat het luchtfilter slechts eenmaal is vervangen. Voordat ik de auto kreeg is hij in het bezit geweest van een leasemaatschappij en ik verwacht dat daar alles wel steeds is vervangen bij de juiste termijnen.
Heb af en toe imitatieonderdelen gebruikt waarvan sommige toch een kortere levensduur hebben. (De originele Opel uitlaat gaat veel langer mee als de imitatie uitlaat die ik er onder heb gehad.) Banden (altijd Firestone Firehawks) wissel ik soms voor en achter om wat een wat onverzichtelijk geheel kan geven.
Datum KM – Stand Omschrijving werkzaamheden
feb 2003 143.000 Aanschaf Astra
07-07-2003 157.400 Nieuw pollenfilter
18-12-2003 173.000 Nieuw oliefilter en motorolie
27-05-2004 191.000 Nieuwe (imitatie)
uitlaatachterdemper
09-06-2004 192.500 Nieuwe (imitatie) radiateur
02-10-2004 203.200 Nieuwe thermostaat en distr. riem
03-01-2005 214.200 Nieuwe banden achter(Firestone)
03-01-2005 214.200 Nieuw oliefilter en motorolie
30-01-2005 216.000 Nieuwe bougies + ritenwisserbl.
08-08-2005 235.800 Rugleuningkabel bestuurdersstoel
16-08-2005 236.000 Nieuwe banden voor(Firestone)
27-08-2005 237.200 Nieuwe koppakking + waterpomp.
08-12-2005 247.500 Nieuwe remblokken voor
14-12-2005 249.000 Nieuw oliefilter en motorolie
15-11-2006 280.000 Nieuwe distributieriem +
uitlaatspruitstukpakking.
24-12-2006 285.000 Nieuw oliefilter + motorolie +
ruitenwisser achter + (imitatie) uitlaatachterdemper +
uitlaat-tussenstuk
06-04-2007 296.000 Nieuwe remblokken voor
08-07-2007 306.100 Nieuwe bougies + luchtfilter
03-01-2008 320.100 Nieuw oliefilter en motorolie
07-08-2008 340.500 Nieuwe banden voor (Vevangen de
banden van 03-01-2005. 126.000 km
meegedraaid)
02-12-2008 351.700 Reinigen verdeelhuis LPG
22-12-2008 354.100 Nieuw oliefilter en motorolie
10-04-2009 364.500 Nieuwe distributieriem
04-08-2009 370.200 Nieuwe zuiger, zuigerveren etc.
12-12-2009 383.000 Remschijven voor.
23-12-2009 384.000 Nieuwe banden achter (Vevangen de
banden van 16-08-2005. 148.000 km
meegedraaid.)
02-01-2010 384.200 Fuseekogel linksvoor.
27-05-2010 398.100 Nieuwe uitlaat achterdemper
26-07-2010 403.100 Nieuw oliefilter en motorolie
30-08-2010 405.500 Brandstoffilter (oude lekte)
01-10-2010 409.100 Nieuwe bougies
10-12-2010 416.500 Nieuwe radiateur en remblokken
22-12-2010 417.300 Nieuwe ruitenwisserbladen.
Auto is een zogenaamde Club uitvoering dus elektrische ramen, spiegels, spiegelverwarming etc. Vorige eigenaar heeft voor ABS gekozen en dat heeft zijn diensten deze winter al bewezen. Auto heeft helaas geen Airco, iets wat ik in een volgende wel graag wil.
Ben bijzonder content met de auto. Uit bovenstaand staatje lijkt het dat er nogal wat mee is geweest maar heb de auto nu op 2 maanden na 8 jaar in mijn bezit. De meeste zaken waren dan ook onderhoud.
Het comfort van de auto is goed. Ben je lang dan is een in hoogte verstelbare stoel wel aan te bevelen Voor de rest een comfortabele, stille auto.
Conclusie: Het is geen spannende auto, maar een auto degelijke auto met goede rijeigenschappen en een goed verbruik.
Aanvulling (24 april 2001)
- 429.200 km
Voor komende week zit er een reparatie aan te komen. Het rechter voorwiel lager is hoorbaar en zal waarschijnlijk vervangen moeten worden. Kosten daarvan vallen waarschijnlijk nog wel mee want ik zag dat een imitatie voor 89 Euro te verkrijgen was.
Het zal waarschijnlijk 1 van mijn laatste reviews worden voor de Opel Astra. Heb mijn auto vorige week ingeruild op een nieuwe Opel Corsa 1.2 Ecoflex met vanaf fabriek een LPG istallatie. De Corsa kan pas vanaf Augustus geleverd worden dus mag ik nog 4 maanden doorrijden in de Astra vandaar dat ik het wiellager nog zal vervangen.
De reden dat ik de Auto nu zo spoedig mogelijk weg wil doen zit hem in het feit dat ik zo veel mogelijk gebruik wil maken van de belastingvrijstelling van de Corsa. De corsa is wegenbelastingvrij maar ik verwacht dat dit na 1 januari 2013 is afgelopen. Ik wil daarom zo veel mogelijk maanden voor 1 januari 2013 de auto in bezit hebben.
Naast de Corsa heb ik ook nog gekeken naar een (niet belastingvrije) Ford Fiesta op LPG. Ford heeft een scherpe aanbieding in nieuwprijs maar de hogere onderhoudskosten en belastingen tot 1 januari hebben mij doen besluiten toch een Opel weer te doen kopen.
Mocht u op het punt staan om een G-Astra te willen kopen dan kan ik daar positief over zijn. Een auto met lage onderhoudskosten en haast geen roestvorming. Heb zelf meer als 8 jaar met veel plezier in deze auto gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.