Opel Astra 1.6i-16V Diamond (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.6i-16V Diamond |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 113.000 km |
KM-stand laatst | 157.000 km |
Aankoop
- 113.000 km
Na lang wikken en wegen, begin Maart toch besloten om te gaan kijken naar een andere auto en mijn oude auto van de hand te doen.
Mijn voorkeur ging al snel uit naar een Opel Astra G in een Sport-uitvoering, vanwege het redelijk tijdloze uiterlijk en de gunstige prijzen.
Ter oriëntatie zijn we naar de lokale Opel-dealer (Bleeker in Oldenzaal)gegaan om te kijken of er een leuke Astra te vinden was bij de occasions.
Dat was zeker het geval...!
Mijn oog viel vrij snel op een metallic-grijze 5-deurs Astra 1.6 16v in een Edition 2000-uitvoering uit juni 2000.
De auto verkeerde optisch in een goede staat en had een gunstig lage kilometerstand van 113.000km.
De Edition 2000 is een gelimiteerde uitvoering o.b.v. de Diamond-uitrusting, en zit tjokvol opties: lederen bekleding, stoelverwarming, elektrische ramen, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, airconditioning, mistlampen, in hoogte verstelbare bestuurders- en passagiersstoel inclusief lendesteun-verstelling, etc.
De eerste bezitters van de auto waren ook zo vriendelijk geweest er een originele afneembare trekhaak en 16" originele Opel-sportvelgen op te laten monteren.
Toch maar eens even naar binnen gelopen om te babbelen met een verkoper.
Na een proefrit en onder het genot van een bakje koffie kwamen we er al snel uit en was de auto verkocht!
Mijn toenmalige auto zou ik particulier verkopen, wat resulteerde in een flinke korting op het aankoopbedrag en de Astra werd afgeleverd met een beurt, APK-keuring, 6 maanden Bovag-garantie en een setje nieuwe achterbanden.
Op 12 maart was het zover; ik kon m'n nieuwe auto ophalen.
De Astra stond netjes gepoetst in de showroom te wachten om door mij naar buiten gereden te worden.
De eerste ervaringen
- 120.000 km
Nadat de auto was opgehaald, heb ik gelijk een aantal dingen qua uiterlijk aan de auto veranderd; de spatlappen heb ik verwijderd, ik heb een grill gemonteerd met chroomstrip, er zijn 16" velgen gemonteerd van een Astra H en ik heb de koplampen vervangen (vanwege het verweren van het kunststof) door projector-lampen van Depo i.c.m. met xenon-verlichting (5000K).
Een wereld van verschil!!
Deze koplampen geven echt gigantisch veel licht vergeleken met de oude units en i.c.m. de xenon-lampen ontstaat er een mooi en helder lichtbeeld.
Ik kan iedereen aanraden deze koplamp-units te monteren.
Na een weekje sturen met een grote glimlach op m'n gezicht, kwamen er toch een aantal kleine probleempjes bovendrijven.
De gordel van de bestuurdersstoel rolde slecht tot niet op, af en toe viel de dashboard verlichting uit, een krakende bestuurdersstoel, hemelbekleding welke niet overal even netjes zat en een krakende voorwielophanging (droge stabilisator-rubbers). Al deze problemen zijn perfect verholpen door de dealer onder garantie.
Helaas bleek de auto bij nader inzien toch nog een aantal andere eigenaardigheden te hebben.
De motor blijft bij een koude start vaak hangen bij 1500 toeren/minuut.
De computer van de auto is uitgelezen, maar er werden geen storingen gevonden. Tevens is de gasklep gereinigd en zijn diverse slangen doorgeblazen, echter allemaal zonder resultaat dus tot op heden is het probleem nog niet verholpen, temeer omdat de dealer niet weet waar ze naar moeten zoeken (bij een warme motor is het immers afgelopen).
De achterwielophanging blijft ook een kleine bron van ergernis, door zijn gekraak bij het nemen van drempels en het getik bij het nemen van bochten.
De achterasrubbers zijn reeds gesmeerd, echter het probleem blijft zich voordoen.
Binnenkort weer een afspraak bij de dealer om dit na te laten kijken en hopelijk op te lossen.
- 120.000 km
Wat opvalt aan de Astra, is dat het een auto is waarmee je zo wegrijdt; het koppelen gaat makkelijk, hij reageert geleidelijk, maar goed op het gas en het schakelen gaat weliswaar een beetje hakerig, maar wel als "vanzelf".
De besturing van de auto heeft redelijk veel "gevoel" en reageert direct op stuurbewegingen.
Een auto om lekker met te sturen dus.
Het comfort van de auto is redelijk; mijn auto heeft geen sport-onderstel, waardoor hij de neiging heeft om, na het nemen van een drempel, wat te gaan deinen.
Voor de rest een comfortabele, stille auto, waarmee vooral de kilometers op de autosnelweg onder je door vliegen.
De sportstoelen zitten uitstekend, waarbij de verstelbare zittingen en lendesteun echt ideaal zijn, alsmede de standaard stoelverwarming; heerlijk op een koude winterochtend.
De airconditioning werkt prima (recentelijk nog volledig laten legen, reinigen en afvullen) en heeft de auto altijd in no-time koud of ontwasemd.
Ik heb een andere radio ingebouwd (Siemens VDO CDR500 uit een later-model Astra)welke, ic.m. de standaard luidsprekers, een strak en helder geluid geeft.
De stuurwielbediening voor de radio is hierbij ook ideaal en zorgt ervoor dat je je handen eigenlijk nooit van het stuur hoeft te halen.
- 125.000 km
Na een aantal weken rond te hebben gereden met een krakende achterwielophanging, ben ik toch maar weer even langs de dealer gegaan.
Ondanks dat de rubbers reeds waren gesmeerd, heeft de dealer toch weer een aantal andere rubbers volledig vervangen.
Hehe, eindelijk geen gekraak meer....zou je denken. Wel dus....
Nadat er een monteur mee is gereden werd het probleem al snel duidelijk. Het gekraak had niets te maken met de achterwielophanging.
De rubbers van de achterklep en achterdeuren insmeren met vaseline bleek de oplossing te zijn! Eindelijk rust bij het nemen van drempels.
Helaas loopt de auto nog steeds niet altijd lekker stationair bij het starten, zowel bij een koude als warme motor. Het valt me wel op dat de auto dit veelal doet op het moment dat je hem parkeert op een aflopende parkeerplaats.
Misschien heeft het iets te maken met teveel aan brandstof.
De motor loopt verder prima en verbruikt geen olie, dus ik doe hier verder niets aan.
Recentelijk zijn ook de remmen volledig nagekeken.
De reden was dat een achterrem (trommel) af en toe blokkeerde.
Bij de eerste proefrit met de auto zat er ook een trommel vast en eigenlijk was het remmen vanaf dat moment al een kleine bron van ergernis; goede vertraging, maar absoluut niet gelijkmatig waardoor je altijd schokkend tot stilstand kwam.
De trommels achter zijn uitgedraaid en de remschijven voor zijn afgedraaid, omdat bleek dat deze krom waren.
De auto remt nu perfect!
Dit alles is door de dealer onder coulance verholpen, ondanks dat de garantie reeds verlopen was. Hulde!!!
Ook heb ik (originele) koplampsproeiers gemonteerd.
Met een aantal verloopstukjes en slangetjes heb ik deze aangesloten op de ruitensproeiers en het resultaat is naar behoren.
Ik heb ervoor gekozen om alles op het bestaande ruitensproeier-systeem aan te sluiten, omdat dit ook prima werkt.
Als je het goed wilt doen, moet je een apart reservoir kopen en de electronica aanpassen (hogere druk en de koplampsproeiers werken iedere 4e keer dat je de ruitensproeiers gebruikt), maar daar had ik geen trek in.
Gisteren heb ik de H7 xenonlampen vervangen voor originele Philips-xenonlampen met D2S-fitting (type 85122).
Tegenwoordig kun je stekkers kopen waarbij je je huidige ballasten kunt gebruiken om D2S-lampen in te bouwen (mits je koplampen zijn voorbereid voor D2S-lampen).
De mijne zijn hiervoor voorbereid, en het resultaat is echt geweldig!
De Philips-lampen zijn duur, maar het verschil met "aftermarket-lampen" is gigantisch; strak lichtbeeld, heel erg fel en fijn voor de ogen.
De lampen hebben een startkleur van ongeveer 4150K en veranderen binnen 100 branduren naar 4800K, dus het licht zal iets minder geel worden de komende periode. Ik ben benieuwd...
Voor de rest geen problemen met de auto.
De winterse omstandigheden hebben geen invloed op de auto; iedere ochtend starten en rijden en snel de stoelverwarming op standje 3:-)
De winterbanden zijn ook erg pretiig, helemaal als je achter mensen staat die rijden op zomerbandjes en achterwielaandrijving hebben; het lijkt dan wel alsof mijn auto vierwielaandrijving heeft, zo makkelijk rij je overal weg.
- 130.000 km
Inmiddels zijn er weer een aantal maanden en kilometers voorbij gegaan aan de Astra en helaas heeft dat, bewust en onbewust, toch flink wat kosten met zich meegebracht.
Ik liep al een tijd lang te twijfelen of ik de auto zou verlagen en 17 inch velgen zou monteren. Na wat gezoek op het internet naar foto's en ideeen, heb ik besloten de auto te verlagen en 17 inch velgen te monteren.
De verlagingsset bestond uit een setje met een verlaging van 30mm voor en 20mm achter. Niet extreem dus, maar het moest ook geen "pimp-mobiel" worden.
Als velgen-set heb ik gekozen voor originele Opel-velgen van een Corsa D, met 205/45 banden van Kuhmo.
Het resultaat is op de foto's te zien, en ik ben er erg tevreden over.
De auto is iets stugger, maar het is absoluut geen stuiter bal geworden.
Het is echter nu wel zaak om de stoepranden in de gaten te houden, want de velgen steken behoorlijk uit....gelukkig kunnen de buitenspiegels ver genoeg naar beneden versteld worden om de stoeprand in de gaten te houden :-)
Totale schade van dit alles: ongeveer € 1000,-
De auto is ook weer APK-gekeurd, en dat heeft toch iets meer geld gekost dan voorzien.
Na de voorkeuring kwam aan het licht dat de uitlaat (vanaf de voordemper) vervangen zou moeten worden en dat de multiriem versleten was en elk moment kon knappen.
Verder leek de rechter koplamp meer op een aquarium dan een koplamp en moest deze vervangen worden, want ik kon zelf op geen enkele manier ontdekken waar de lekkage zat.
De beide lampen heb ik vervangen door nieuwe Depo-lampen, maar nu met een zarte behuizing.
Nadat dit alles vervangen was is de auto gekeurd en heeft hij nog een onderhoudsbeurtje gehad, waarbij de olie, oliefilters etc. zijn vervangen.
Na de beurt valt me op dat de auto ineens een stuk zuiniger is geworden.
Ik heb helaas geen boordcomputer, maar waar het verbruik sinds de aanschaf schommelde tussen de 1op 12,5 en 1 op 13,5, haalt hij nu ruim 1 op 15.
Geen idee of het door de onderhoudsbeurt komt, of het warmere weer...m'n rijstijl is in ieder geval niet veranderd.
- 134.000 km
Hierbij weer een kleine update omtrent de Astra.
De auto bevalt nog steeds uitstekend, echter blijkt ie toch een aardige "olieverslaving" te hebben.
De auto verbruikt ongeveer 1 liter op 1000km a 1500km. Een flinke zuiper dus, en bij navraag blijkt dit vaker voor te komen bij de 1.6 16v Ecotec-motor.
Een oplossing zou zijn om de zuigerveren etc. te laten vervangen, echter zou dit een kostenpost van ongeveer € 800,- met zich meebrengen.
Ik ga binnenkort een toevoeging bij de olie doen (Motor Flush) welke de cilinders en zuigers reinigt wanneer de motor een uurtje stationair draait.
Na afloop dient de olie ververst te worden.
Eens kijken wat het resultaat dan is, echter een kameraad heeft goede ervaringen met dit product en niet geschoten is altijd mis...
Ik hoop ook dat hiermee het probleem van het hoge staionaire toerental bij een koude motor wordt opgelost...
Tevens zijn recent de remschijven en remblokken aan de voorzijde vervangen omdat deze krom waren. De auto remt nu weer uitstekend en zonder trillend stuur.
De luidsprekers in de auto zijn ook vervangen omdat ik toch iets beter geluid wilde hebben, zonder de originele CDR500 radio te vervangen en/of versterkers en subwoofers in te bouwen.
Achterin heb ik een compo-set laten monteren (zelf ben ik niet zo handig) van Audio System (13 cm / 80 watt RMS-vermogen) en voorin heb ik de bassboxen zelf vervangen door 16,5 cm boxen van Audio System met een RMS-vermogen van 90 watt. De originele tweeters voorin heb ik laten zitten.
Over het resultaat ben ik tevreden; met 8 luidsprekers klinkt het geheel helder en met voldoende bass en het volume kan flink ver worden open gedraaid zonder dat het geluid vervormd.
Verder geen bijzonderheden, de auto rijdt verder prima en zonder problemen, echter is het alleen zaak het olieverbruik goed in de gaten te houden.
- 139.000 km
Hierbij weer een verslag omtrent het reilen en zeilen van m'n Astra.
De maand september was een dure maand, want de motor van de Astra hield er (half) mee op.
Aangezien ik nog nooit topsnelheid had gereden met de auto, was ik toch benieuwd hoe hard de auto zou gaan op de Duitse autobahn.
Na de auto een uurtje goed warm te hebben gereden, op de autobahn het gas helemaal ingetrapt en de auto liep......160 km/h.
Met geen mogelijkheid wilde de auto harder, en ik begon een rare geur te ruiken in de auto.
Vervolgens ben ik rustig naar een parkeerplaats gereden en de auto liep erg slecht stationair (op 3 cilinders) en stonk gigantisch. In de hoop het probleem te verhelpen, heb ik de motor uitgezet. Gelukkig wilde de motor vervolgens nog net starten, maar het probleem was daarmee niet verholpen.
Met een vaartje van 100 km/h ben ik vervolgens naar huis gereden en heb m'n buurman aangeschoten.
De eerste diagnose luidde een kapotte bobine, en deze zou meteen vervangen kunnen worden.
Zo gezegd, zo gedaan, maar geen resultaat. Ook nieuwe bougies hielpen niet, en toen is een compressiemeting gedaan. De 4e cilinder bleek geen compressie meer te hebben.
Dat betekende dat het blok uit elkaar moest en toen bleek dat er twee kleppen verbrand waren van de 4e cilinder.
Een koprevisie en alles wat daar bij hoort (koppakking, distributieset etc.) was de enige optie.
Een weekje later en bijna € 800,- lichter kon ik de auto weer ophalen.
Een oorzaak voor de verbrande kleppen was niet 1-2-3 aan te wijzen, maar waarschijnlijk is het een combinatie geweest van veelal rustig rijden en op dat moment vol vermogen vragen om topsnelheid te rijden.
Gelukkig was wel meteen te merken en te horen dat het blok deels gereviseerd was.
Stationair loopt de auto veel rustiger, de motor is veel soepeler en hij verbruikt tot nu toe geen olie meer.
Ondertussen heb ik de xenon-lampen van Philips vervangen door andere Philips-lampen, maar dan type 85122+. Dit type lampen zijn iets witter dan type 85122.
Verder niets bijzonders, behalve dat de auto weer op de winterbanden staat en dat het winterplan certificaat weer binnen is.
Op naar de winter dus en binnenkort weer een update!
- 157.000 km
Hierbij weer een update over de Astra.
Sinds dat ik de motor half opblies in September vorig jaar, is er eigenlijk niets nieuws de revue gepasseerd.
Het enige probleem wat zich heeft voor gedaan is het vastlopen van de remklauw linksvoor.
In maart van dit jaar merkte ik dat de auto iets moeizamer optrok en wat "zwaarder" reed. Ik dacht eerst aan een lekke band, maar toen ik dit aan het checken was bij het wiel linksvoor rook ik een vreemde geur en bleek de remschijf bloedheet te zijn.
De remklauw is vervolgens vrij gemaakt d.m.v. wat vet en het probleem was opgelost.
Dat bleek echter van korte duur, want na het omzetten van de winterbanden op zomerbanden, liep het linker voorwiel compleet vast, met een hoop rook en stank als gevolg.
Vervolgens is de remklauw gereviseerd en de schijf afgedraaid. De auto remt nu weer prima.
De APK in maart werd ook met vlag en wimpel doorstaan.
Geen bijzonderheden en / of aandachtspunten.
Tevens meteen een 15000km beurt uit laten voeren.
In juni van dit jaar heb ik de airco laten schoonmaken en opnieuw laten afvullen inclusief certificaat, iets wat ik ieder jaar bij de Opel-dealer laat doen.
Zo'n certificaat doet het altijd goed bij een eventuele verkoop van de auto, lijkt me.
Het olieverbruik is redelijk stabiel, rond 1 liter per 4500km.
Niets om me zorgen over te maken; als je het maar goed in de gaten houdt is er niets aan de hand.
Het benzineverbruik houd ik niet echt bij, maar schommelt tussen 1 op 13 en 1 op 16.
Ondertussen staat de auto weer op de winterbanden en is het winterplan-certificaat weer binnen, zonder opmerkingen (nou ja, een stadslichtje was kapot....).
Het is ook altijd leuk dat je van de verkopers en monteurs complimenten krijgt over de staat van je auto, vooral over het interieur.
Wat regelmatig onderhoud aan de leren bekleding allemaal niet kan doen he...
Een vervelende bijkomstigheid bij een Astra en kouder weer is het gigantische gekraak vanuit de voorwielophanging bij het nemen van verkeersdrempels.
Over de paar dagen krijgt de auto wederom een 15000km beurt en dan laat ik dat probleem meteen aanpakken.
Al met al ben ik zeer tevreden over de auto.
Betrouwbaar, rijdt goed en laag qua onderhoudskosten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.