Opel Astra 1.3 CDTi 90pk Edition (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.3 CDTi 90pk Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 43.000 km |
ERVARINGEN
- 43.000 km
update:
- fotos toegevoegd.
- auto inmiddels ingeleverd en rij nu bmw 118d
----
Sinds augustus 2006 rij ik in een nieuwe 5deurs Opel Astra 1.3 CDTi business edition (lease auto)
Extras:
Kleur zwart
Trekhaak
Winterbanden
Prestaties
De 1.3 diesel motor levert 90 pk. Dit is een flinke hoeveelheid gezien het feit dat er ‘maar’ een 1300 motor onder de motorkap hangt. Een proefrit regelen voor een astra met 1.3 CDTi was knap lastig en is mij niet gelukt. Ondanks dat heb ik hem toch besteld. Ik was daarom een beetje huiverig voor de prestaties. Des te blijer was ik toen ik eenmaal een aantal kilometer met de nieuwe auto had gereden. Vanaf 2000 toeren krijg je een aardige duw in de rug die veroorzaakt wordt door de turbo die goed zijn best doet. Het lekkerst rijdt de auto als je de motor tussen de 2000 en 3000 toeren houdt. Er is dan genoeg trekkracht voorhanden om vlot (zelfs een beetje sportief) te rijden. Je moet de toeren echter niet onder 1800 laten zakken want dan krijg je niet de respons die je zou verwachten wanneer je het gaspedaal intrapt. Voor mensen die voor het eerst in deze auto rijden is dat even wennen.
Transmissie
Deze 1.3 CDTi komt met een standaard 6 bak. De pook is lekker kort en ligt goed in de hand. De schakelwegen zijn ook lekker kort en hij laat zich zonder problemen goed van verzet naar verzet schakelen. Vooral de zesde versnelling is een uitstekende toevoeging. Tussen de 100 – 120 rijd ik 5de versnelling en vanaf 120< pak ik de 6. De bak maakt het mogelijk om met een heerlijk rustig toerental 140 km/u te rijden zonder last te hebben van een motor die (te) hoge toeren draait. Dit in combinatie met cruise control maakt het een lekkere auto om mee te rijden.
Rijeigenschappen
De besturing van de astra is iets zwaarder dan ik gewend was in de Volkswagen Golf (en peug 306) die ik hiervoor reed. De koppeling gaat ook iets zwaarder dan ik eigenlijk zou willen ivm met de vele files die we in NL hebben. De auto is op comfort afgesteld wat betekent dat je niet veel merkt van slecht wegdek of verkeersdrempeltjes. Het verbuik is prima. Ik rij zo’n 800 km op een tank. Richting wintersport zat ik tegen de 950 km op 1 tank.
Het zicht rondom de auto is prima. Gezien het een 5 deurs hatch is heb je geen parkeersensoren oid nodig. Achter de achteruit loopt de auto immers recht af. Wat een klein minpuntje is zijn de zijspiegels. Hierop blijven druppeltjes hangen, die ook als je een tijd onderweg bent het zicht beperken. De remmen zijn prima, ze hebben maar een korte opwarmtijd nodig.
Interieur comfort
Het interieur van de Astra zit goed in elkaar en is goed afgewerkt. Je kunt kiezen uit diverse opties met betrekking tot bekleding in relatie tot de kleur afwerking van het dashboard. De business edition is voorzien van een standaard geïntegreerde radio / cd speler met bediening op het stuur. Ook de ingebouwd boordcomputer laat zich bedienen vanaf het stuur. Het geluid van de opel audio installatie vond ik –ondanks de lovende woorden van de Opel verkoper – iets tegenvallen. Nadat ik de audio settings op “Rock” had gezet klinkt het geluid voller maar schiet nog steeds een beetje te kort bij de lage tonen range. De gemiddelde radio / cd luisteraar zal hier echter geen probleem van maken.
Wat even gewenning vraagt is de bediening van de cruise control. Het knopje zit aan het uiteinde van het stengeltje van de richtingaanwijzer. In het begin ging bij het indrukken van de cruise control nog wel eens per ongeluk de richtingaanwijzer aan terwijl dit niet de bedoeling was.
De instrumenten van de Opel laten zich goed aflezen. Waarom Opel kiest voor die oranje verlichting in combinatie met een blokkerige weergave van cijfers en letters in de boordcomputer is mij een raadsel. (zie foto) De Vectra heeft ook oranje verlichting maar de weergave is veel strakker met “lijntjes” ipv “blokjes”. Het display in de Astra is echter wel goed afleesbaar, wat bijdraagt aan een algehele comfortabele bediening.
Conclusie
De uitrusting en uiterlijk zijn naar mijn mening goed voor elkaar. De business edition zit goed in de airbags, is voorzien van airco, elektrische ramen, cruise control, ingebouwde radio /cd + stuurbediening. Hoewel er slechts standaard 15” (stalen) velgen onder zitten hebben deze nog redelijke brede standaard banden er omheen liggen, wat het aanzicht van de auto ten goede komt. Dit in combinatie met de zwarte kleur maakt het een leuke auto om te zien! De 90pk turbo diesel is voldoende vlot om lekker mee door te rijden. Invoegen en inhalen op de snelweg is geen probleem.
PROBLEMEN
- 43.000 km
150 km:
afstandsbediening centrale deurvergrendeling werkt niet:
Auto naar garage gereden en daar aan de laptop gehangen. Ze konden niks vinden. Achteraf van collega’s met opels gehoord dat zij het zelfde probleem hebben bij parkeren op parkeerplaats vlak bij de zaak. Waarschijnlijk zit er een storingsveld op de zelfde frequentie als de opel sleutel. De astra kan trouwens alleen met afstandbediening op slot. Het portierslot omdraaien met sleutel activeert niet de centrale vergrendeling op alle deuren en is alleen bedoeld om de auto te openen indien je batterij van de sleutel leeg is.
Na 8000:
melding in boordcomputer: ’ pakking vloeistofpeil ’
Collega die toevallig naast me zat schrok toen hij de melding zag en zei dat ik de auto maar beter kon stilzetten. Een kennis had mij echter voor deze rare melding gewaarschuwd. Het is een knap sloridige manier van Opel om aan te duiden dat het ruitenwisservloeistofpeil te laag is. Dat Opel dit nog steeds niet heeft aangepast begrijp ik niet.
Na 18.000: Olie bijvullen
Na 25.000 km:
Cruise control weigert soms:
garage gaf aan dat nadat de motor is uitgeweest (bv na een tankstop langs snelweg) de cruise control gereactiveerd wordt door een schakelaar die verbonden is met het rem pedaal. Oplossing: even rempedaal indrukken en dan doet hij het weer.
Na 30.000 km:
Cruise control werkt niet meer:
Kreeg bij garage zelfde verhaal te horen als bij 25000. Toch bleek bij de beurt dat dit keer het cruise control schakelaartje aan de stengel aan het stuur vervangen moest worden. Geen problemen meer gehad daarna.
40.000 km:
Achtervering kraakt af en toe klein beetje als je over hoge drempels heen moet. Laat ik bij eerst volgende beurt naar kijken.
De zwarte lak is redelijk krasgevoelig.
update: auto ingeleverd bij 110.000 km
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.