Opel Astra 1.7 TD GL (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.7 TD GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 87.000 km |
KM-stand laatst | 160.985 km |
Onverwacht
- 87.000 km
Nadat mijn astra f het verschrikkelijke ongeval met de sloot niet had overleefd was ik opzoek naar een nieuwe auto. 1 ding stond vast het werd terug een opel. Ik ging kijken bij een kleine tweedehands auto verkoper (die overgins een prachtige collectie aan rally wagens heeft) kijken naar een astra f van 1996, het enige verschil met de mijne was dat deze velours bekleding had. Fancy. De astra had echter wel 1 probleem. Roest. De wielkasten hingen onder de roest, er zat een gat in de dorpel. Hmmm niet zo'n beste keuze leek mij. Maar erlangs onder een boom stond een ietwat verlaten astra g. Ik dacht dat zal wel weer zo'n knakenkar zijn met 400.000 km en 7 vorige eigenaars en een verdacht leeg onderhoudsboekje. Maar tot mijn verassing: 1 vorige eigenaar, 87.000 km en laatste onderhoud 2017, zelfs de brochures en de aankoopfactuur van toen ie nieuw was zit er nog bij. Inclusief 2 sleutels. Die wordt van mij dacht ik onmiddelijk
Geen strepentrekker
- 91.000 km
Dat het geen snelle wagen was wist ik onmiddelijk, maar zo traag had ik het toch ook niet verwacht, de prachtige 68 pk sterke tractordiesel in de astra doet een top van 163 km/h, gaat van 0 naar 100 in 17 hele seconden. Op de snelweg is dit vooral een probleem aangezien 90 naar 120 km/h dus een vrachtwagen inhalen. Ook 10 seconden duurt. Dus tegen dat ik voorbij ben zitten er al 91 bmw's audi's en mercedessen te bumperkleven. Overginds is het verbruik ook niet zo grandioos. 775 km op een volle tank. Het enige goede wat ik ondervonden heb is dat de motor doodsbetrouwbaar is. Elke morgen of het nu 21C° of -10 C° is zal hij starten. De astra voelt dus een beetje aan als een oude labrador, hij wilt soms al niet mee wandelen op het tempo dat jij wilt. Maar hij staat toch recht en gaat je pantoffels voor je halen.
Happy birthday
- 92.000 km
De astra is vanaf vandaag officieel 20 jaar in het verkeer. yeey. Het zullen lange reistijden geweest zijn voor de vorige eigenaresse
Comfort (lees: basisuitvoering)
- 94.000 km
Lange ritten in de astra zijn tergend traag en redelijk pijnlijk. Bijvoorbeeld: door het gebrek aan cruise control krijg je kramp in je been, door het gebrek aan airco voel je je een zongedroogde tomaat, ik heb al tijden gehad dat het zweet van me afliep. De stoelen zijn hard en bieden geen zij-support. En momenteel is daar geen oplossing voor. Een airco laten inbouwen is me veel te duur en een cruise control is veel te ingewikkeld. En de meeste sportstoelen op de sloperij zijn katsversleten. Maar de astra heeft me nog steeds niet aan de kant gezet. Hij stoomt gewoon rustig verder
Onderhoud
- 95.000 km
Net een onderhoud gedaan, was al even geleden. Hij had de laatste keer een keuringspunt voor olielekkage. En volgens mij ligt dit gewoon aan het feit dat de oliefilter vlak boven de draagarm zit en ze dit bij het vorige onderhoud zijn vergeten proper te maken
1 jaar later
- 102.000 km
Vandaag naar de keuring geweest en een blanco keuring gekregen. Voor de rest doet hij het gewoon. Er is werkelijk niks aan de betrouwbaarheid van deze auto op te merken
Nieuw rubber
- 104.000 km
Aangezien de banden op de astra nog van 2008 zijn vind ik het tijd om nieuwe te steken, nieuwe fortuna's. waarom? Omdat ze goedkoop waren
Parrot car kit
- 105.000 km
Ik vind het fijn om te kunnen bellen met mijn vriendin op lange ritten. Maar om het dashboard niet te ruineren met een pioneer met 6000 verschillende kleuren. Koos ik voor een parrot 3000 carkit van de sloperij. Instalatie is vrij eenvoudig, je besteld gewoon een adapter kabel voor je radio (in mijn geval een delco electronics cdr 500) en sluit alles aan in het juiste contact. Het is doodeenvoudig en kan bijna niet misgaan. Ik heb mijn bluebox vastgehangen achterop het handschoenkastje en dat komt precies uit.
Onderhoud II
- 107.000 km
Onderhoud nr. 2 gedaan. De astra werkt nog steeds alsof hij gisteren van de band is gerold
2 jaar later
- 116.000 km
Opnieuw naar de keuring geweest. Opnieuw goedgekeurd voor een jaar. Opniuw niks te zeggen over de kwaliteit van de astra.
Het voorbije jaar zonder onvoorziene kosten 14.000 km gereden. Topwagen dus
Onderhoud III
- 119.000 km
Tijd voor onderhoud nummer 3. Zo dat was het. Als je houd van sleutelen aan je auto's koop dan geen astra 1.7 TD. Er gaat niks kapot gaan of nageken moeten worden.
Auwch
- 122.000 km
Wel het moest er ooit eens van komen. Mijn tweede ongeval, maar deze keer niet zelf veroorzaakt. Laat me de situatie even uitleggen. Klein landweggentje (wegomleiding wegens wegenwerken aan een steenweg. Dankzij de gemeente Herentals) ik rijdt achter een ford transit familiebus met een trekhaak. Op een gegeven moment komt meneer ford transit familiebus een mercedes glc tegen. Op onverklaarbare wijze beslist meneer transit om de bus vol in achteruit te gooien en tegelijkertijd niet in de spiegels te kijken. Gevolg, een luide knal, een kapotte bumper, zere nek, en hartkloppingen. We rijden een paar 100 meter verder een boerenerf op. En wisselen verzekeringsgegevens uit. Al een geluk dat meneer transit een beetje begrip had op de situatie en de schuld niet op mij stak.
Prijs kwaliteit verhouding
- 122.000 km
Na een week lang in een triestige seat ibiza met gratis vervangwagen op de zijkanten te hebben te hebben gereden mocht ik mijn astratje terug gaan halen. De rekening was nogal iets. €1350 voor een bumper, front bar, kast van de koelventilator. En wat spuitwerk, en dan nog niet eens goed spuitwerk. Op de voegen lijkt er wel papier tussen gepropt en meegespoten er zitten minstens twee druipers op de bumper en een stuk sinaasappeleffec, elke autoliefhebber weet dat dat als een naald in je oog is elke keer als je er langswandeld
Franse revolutie!?
- 124.000 km
Sinds de aankoop van de xsara picasso (die eigenlijk bedoeld was voor de honden mee te vervoeren) neem ik veel sneller de picasso dan de astra, gewoon omdat cruise control en airco zo'n gemakkelijkheid zijn.
Franse afgang...
- 124.000 km
De citroën heeft vandaag al zijn remvloeistof eruitgegooid en ik vind het onveilig om me er nog mee te verplaatsen momenteel.
Dus dan maar terug naar de astra, die tot mijn grote spijt verwaarloosd onder een carport staat te kijken hoe ik elke dag met de citroën vertrek. Maar toch zelfs na 3 weken stilstaan start mijn tractordieseltje nog alsof hij warm is.
Het einde?
- 124.500 km
Na lange overweging ben ik toch aan het kijken naar een vervanging voor de astra met iets meer luxe en comfort. Mijn vriendin woont nog altijd 74 km van de deur. En het gemis van de luxe van die xsara picasso begint toch wel te wegen. Ik heb maar 1 vereiste. Dat het een opel is... En natuurlijk dat het meer sex appeal heeft dan dat lekkende franse ei.
Het eerste defect!!
- 124.600 km
Het eerste defect is gebeurd! Een lamp in de koplamp is kapot. Snel even een nieuwe steken en hij is weer zo goed als nieuw
Vervanging is op komst
- 124.771 km
Ik heb een aankoopfactuur getekend. Voor wat? Dat is af te wachten maar het is een pareltje. Natuurlijk is het een opel, ik heb moeite met een ander merk te zoeken dat compleet naar mijn zin is. Dus ik ben opzoek naar een nieuw baasje voor mijn doodsbetrouwbare astra g. En als ik hem verkocht heb dan komt er nog 1 laatste post. Namelijk: het afscheid.
Het afscheid
- 124.893 km
21 oktober 2021 krijg ik een bericht op 2dehands. Is de astra nog beschikbaar? Jazeker. En is hij gekeurd voor verkoop?
Ja hoor. Kan ik hem morgen eens komen bekijken? Natuurlijk. Eigenlijk was ik niet hoopvol want ik had al 2 mensen die wilden komen maar dan toch een halfuur voor ze gingen komen mij wisten te vertellen dat ze een andere gekocht hadden. Maar tot mijn grote verassing dook hij toch op. Hij stapt uit de auto van zijn vriend. Loopt naar de astra en zegt ja das nog een propere hé. Ik zal maar ineens betalen zeker. En hij was verkocht. Tijdens het vertrekken zag ik de eigenaar een sigaret opsteken. Iets waar ik bijna 3 jaar lang voor op mijn tanden heb moeten bijten om het niet te doen. Telkens maar uitstappen en in de kou roken. En ook bij het vertrekken reed hij onmiddenlijk mijn bloembak omver. En ik dacht o jee mijn astra haalt kerstmis niet meer. Maar ach ja hij is niet meer van mij, ik heb het volledige bedrag gekregen dus ik was tevreden.
Bye bye astratje, ik hoop dat je je nieuwe baasje nog veel plezier kunt bezorgen.
Ja hoor, daar is ie weer.
- 150.291 km
Om 8 na 3 s'nachts zit ik op een zaterdagnacht weer eens op 2dehands te turen naar wat er allemaal te koop staat. Een verotte Ka... een kapotte meriva... een xsara picasso met 34k op de klok... een Blauwe Opel astra 1.7 TD comfort van 1999... een peu... wacht. Is hij dat? Vraag ik mezelf af. En hij was het! Mijn lief oud astratje! Nu met 150.291 km op de klok. Dus toch nog een 26.000 kilometer gereden op een dik jaar tijd. Netjes. Nu zit er ook een spul op het dashboard dat het doet glanzen. En waarschijnlijk een rooklucht in het interieur. Ach ja, hij staat voor €1500 te koop, mocht iemand willen, het ding is echt onverwoestbaar.
Round 2
- 160.985 km
Wederom staat mijn astratje te koop. Nu met 10.000 kilometer meer als de laatste keer. Een goedkope aftermarket radio die nieteens past (eeuwig zonde van de originele) en van dat leer met diamantvormpjes (het zijn eigenlijk gewoon ali-express stoelhoezen) en hij rijd nu links voor op zijn reservewiel. Pfffff, ze houden hem niet echt mooi. En hij is ook weer 100 euro duurder geworden als daarvoor. Niet meer het leukste wat tekoop staat dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.