Nissan X-Trail e-4ORCE 4WD Tekna (2023)

autoreview

Nissan X-Trail
Nissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-Trail

Signalement

UitvoeringX-Trail e-4ORCE 4WD Tekna
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst1.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mr X-Trail

  • 1.000 km

Beste lezer,

Vorige week mijn Silver Grey Metalic NISSAN X-TRAIL E-4ORCE 4WD TEKNA in ontvangst mogen nemen. Inmiddels 1.000 km op de teller, dus tijd voor een berichtje. Zeker geen complete review, maar hopelijk wel van toegevoegde waarde.

Waarom de X-Trail?
De afgelopen 4,5 jaar met veel plezier in een Peugeot 508 mogen rijden. Comfortabel, snel, zuinig en stil in een mooi jasje. Echter de lage instap, matig zicht rondom (achter de A stijl kan, onder een bepaalde hoek/rijrichting, een touringcar verdwijnen) en de beperkte ruimte op de achterbank, wogen voor mij dusdanig zwaar dat ik een SUV prefereerde ten tijde van mijn keuzemoment.
Toen de Mazda CX-60 op de markt kwam was ik meteen enthousiast, echter het ontbreken van veercomfort, de onprettige aandrijflijn, en het blikkerig geluid bij het dichtslaan van een portier, maakten meteen korte metten met mijn enthousiasme. De wat kleinere SUV’s, zoals de 3008, CX-5 en Citroen C5 Aircross vind ik met hun lengte van ongeveer 4.50 meter niet lekker op het netvlies liggen. Andere bezwaren zijn bijvoorbeeld dat ik met mijn gemiddelde lengte niet onder de openstaande achterklep van de C5 Aircross kan staan, en dat in dit segment de ruimte achterin (combi bank/kofferruimte) stiekem toch best wel tegenvalt. Over het motorenaanbod, veercomfort en kwaliteitsgevoel van vele SUV’s kan ik een boekje schrijven; dat zal ik je besparen. De keuze is reuze, voor eenieder wat wils.
Mijn keuze was snel gemaakt na een proefrit in de X-Trail. Na vele jaren is er weer een echte X-Trail op de markt gezet. Een strak en stoer uiterlijk, terreinwaardig, en comfortabel op normaal wegdek. Heel knap gedaan hoe het hoge gewicht wordt afgeveerd en dat je weinig merkt van het hoge zwaartepunt. Mijn versie, met 4WD, is extra goed in balans en neemt rotondes als op een rails. Wie had ooit gedacht dat een SUV beter veert en stuurt dan een Franse limousine? Ik in ieder geval niet.

Wat is nu echt de moeite waard om in deze review te vermelden?
Ik kan natuurlijk 33 pagina’s vol kladderen, maar wat maakt deze auto nu zo uniek:
• De aandrijflijn van de Nissan X-Trail e-Power e-4orce is zeer bijzonder te noemen. Ik nodig jeuit om hier via andere kanalen iets over te lezen;
• 530 nm koppel;
• In iets minder dan 7 seconde naar de 100;
• Actieradius van 800 echte kilometers (1:14,5);
• In de stad is het brandstofverbruik vergelijkbaar met dat van op de snelweg;
• Trekauto van het Jaar 2023;
• De rust aan boord is vergelijkbaar met die van een BEV; bij normaal gebruik hoor je de verbrandingsmotor amper; bij wat hardere wind is het wel wat rumoeriger in de cabine vergeleken met de P508, maar die is dan ook wel erg stil;
• Ondanks zijn lengte van 4.68 meter nog steeds zeer wendbaar met een verrassend kleine draaicirkel;
• Je moet er vooral niet in gaan proefrijden; het risico dat je meteen verkocht bent is te groot;
• Stiekem voelt de auto aan als een SUV uit het zogenaamde premium segment; je voelt je heer en meester op de weg; onaantastbaar;
• Ongekend ruim op de verstelbare achterbank.

Wat nog meer?
De komende jaren zal de verbrandingsmotor geheel verdwijnen uit het autolandschap. Auto’s gaan meer op elkaar lijken en over de aandrijflijn hoeven we niet meer te praten. 16v / V6 / turbogat / compressie / handbak… leuk voor de geschiedenisboekjes. De X-Trail is zeer bijzonder met zijn aandrijflijn. Voor nu, het beste van 2 werelden? Ik vind van wel: geen laadkabelgedoe en laadstress, maar wel het comfort en power van elektrische aandrijving. Ik heb de kans gegrepen om de eenheidsworsten nog even aan me voorbij te laten gaan.

Het verbruik, grensverleggend?
Hier en daar lees ik dat verslaggevers vinden dat de bijzondere techniek zich niet uitbetaalt aan de pomp. Deze mening snap ik als je de auto beoordeelt op rijden buiten de bebouwde kom. Een rustige rit resulteert dan in een verbruik van 1:15, waarbij mijn Peugeot 508 en wellicht een x-aantal hybride SUV's met gemak 1:20 realiseren. Echter onder aan de streep, dus met km’s binnen de bebouwde kom en filerijden realiseerde ik een verbruik van rond de 1:16 a 1:17 met de P508. De X-trail zal gecombineerd 1:14 a 1:15 doen.
Niet gek voor een auto die 30 cm hoger is, enorme wielen en 4WD heeft, en ruim 400 KG zwaarder weegt. Maar last but not least, altijd een koppel van 530 nm beschikbaar heeft.
Note: op basis van enkele waarneming op het info display, concludeer ik dat de regeneratie van energie ongeveer 10% brandstofbesparing oplevert.

In een dikke SUV als deze komt de techniek wat mij betreft prima tot zijn recht. In de compacte, 2 wiel aangedreven Nissan QashQai wellicht wat minder omdat het systeem zich dan minder uitbetaalt; lichtere en simpelere hybride techniek is moeilijker te verslaan in dat segment.

Tot slot!
Mijn enthousiasme is enorm. Ik hoop dat ik dit heb kunnen overbrengen. Bedankt voor t lezen!

Mvg MR. X-Trail (Marco)

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Nissan X-Trail

Nissan
Nissan X-Trail e-Power 2WD Acenta (5D/CVT)
€ 769
 

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.