Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna (2016) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | X-Trail DIG-T 163 Tekna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 66.000 km |
Afscheid en review
- 66.000 km
Deze Nissan X-trail 1.6 Tekna werd nieuw aangekocht eind mei 2016 en buiten dienst gesteld in juni 2023 ten gevolge van een verkeersongeval (tegenpartij negeerde het rode licht). De wagen tikte af op ongeveer 66.000 kilometer. Nu het verhaal van de X-trail gedurende deze 7 jaar...
Ik had na de aankoop nog maar net de garage verlaten en er kwam er al een melding op het dashboard dat er een fout was in het start/stop systeem. Ik kom gewoon verder rijden en enkele dagen later werd dit euvel verholpen (sensor werd vervangen). De wagen werd ook geleverd met verouderde kaarten voor het gps systeem. Na contact met mijn garage ontving ik enkele dagen later van de post een sd-kaart met de nieuwste kaarten. Hoewel ik 3 jaar recht had op updates heb ik deze van de garagist niet meer ontvangen. Volgens zijn interpretatie had ik zogenaamd maar één keer recht op een update gedurende deze drie jaar. Het multimediasysteem was in het begin vooruitstrevend door het gebruik van apps via de smartphone. Nissan heeft dit evenwel niet meer verbeterd/uitgebreid en enkele jaren later hebben ze het gewoon gestopt. Niet dat dergelijke zaken voor mij een must zijn maar het gaf toch geen vertrouwen wat betreft ‘ondersteuning’. Ook voor het multimediasysteem zijn er achteraf geen grote updates gekomen. Af en toe kon het systeem wel eens ‘raar’ doen (bijvoorbeeld niet opstarten van muziek op usb) maar uiteindelijk hebben er zich geen grote problemen voorgedaan. Het geluid zelf kan omschreven worden als iets boven de middelmaat. Het voertuig heeft ook altijd ‘last’ gehad van de parkeersensor links vooraan die bijvoorbeeld bij stilstand voor het rode licht plots begon te piepen... Meestal deed dit zich voor bij vochtig en wissel vallend weer. Het probleem is nooit echt opgelost maar werd wel minder frequent na een 'ingreep' van de garage in 2017. De ingreep bestond erin om naast de sensor een gaatje te maken zodat de condens gemakkelijker weg kon geraken. Het grappige is dat ik al enkele maanden daarvoor op een forum over deze oplossing had gelezen en mijn garagist dit had verteld. Deze lachte het toen weg maar enkele maanden was het in de databank van Nissan opgenomen als officiële oplossing. In 2018 kreeg ik opnieuw problemen met het start/stop systeem waarbij dan de batterij werd vervangen. Buiten een herstelling in garantie van de verklikker van de gordel rechter achteraan heb ik niet veel andere grote problemen ondervonden.
Dan de ervaring met het rijden... De X-trail was voor mij een comfortabel voertuig die vlot accelereerde en waarbij ik geen klagen had over stabiliteit of demping. Ook tegen hogere snelheid voelde het voertuig stabiel aan en voelde ik me steeds veilig. Verkeersdrempels en aanverwanten konden vrij vlot genomen worden. In hoeverre het zogenaamde 'chassiscontrol' van Nissan hiervoor de eer dient op te opstrijken...
Het verbruik... Op de autosnelweg zo'n 6,5 liter per 100 kilometer. In de stad was dit zo'n 8,5 à 9 liter. De bouwkwaliteit was er sterk op vooruitgegaan ten overstaan van mijn vorig voertuig, een Qashqai j10, maar hier en daar was er toch een piepje of een kraakje te horen. Ook het zogenaamde leder was niet van de hoogste kwaliteit en vertoonde vrij snel plooien (echt scheuren waren er niet).
In het voertuig zelf was er voldoende plaats en had tevens een (zeer) grote koffer. De verschuifbaarheid van de achterbank was daarbij zeker nog een pluspunt. Het schakelen verliep wat stroever en dan vooral het vertrekken in eerste versnelling. Waar ik het wel op mijn heupen van kreeg was de kwetsbaarheid van het plastiek voor de tellers. Je mocht het bij wijze van spreken nog niet aanraken met je vinger of je had al een kras. Er zullen dus niet veel X-trails of Qashqai’s rondrijden waarbij dit ongeschonden is (lees: geen krassen). Door te reinigen met een product om lak mee te poetsen en het gebruik van wol kon ik het plastiek toch reinigen zonder krassen te maken (tip van de garage). Op 44.000 kilometer werden de voorbanden vervangen. Nog iets merkwaardig om te vermelden was ook het feit dat bij het gebruik van (sommige) opladers in het 12v contact er een storing van de klimaatregeling optrad. (geen koude lucht/airco meer). Ik ben vorig jaar nog naar Oostenrijk gereden met het voertuig en kan alleen maar zeggen dat het een goede reisgezel was.
De X-trail werd na het ongeval als een totaal verlies beschouwd. Ik dien dus op zoek te gaan naar een vervanger en ondanks de vrij goede ervaringen denk ik eraan toch ook eens bij de concurrentie te gaan kijken… Als ik de nieuwe X-trail wil kopen betaal ik bijna het dubbele van wat ik over 7 jaar betaalde.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan X-Trail

Had je deze auto's al gezien?

Nissan X-Trail 1.6 DIG-T N-Connecta Panoramadak
- 2017
- 156.208 km

Nissan X-Trail 204pk DIG-T Tekna BOSE | 360° Camera | Cruise | Navi | Parkeersens. v+a | Stoel-/stuurverw. | Panoramadak
- 2017
- 85.487 km

Nissan X-Trail 1.6 DIG-T Tekna | Panoramadak | Dodehoekdetectie | 360 Camera | Trekhaak | BOSE
- 2017
- 105.838 km
Lezersreacties (0)
Reageren