Nissan X-Trail 2.0 dCi 150 4WD SE (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X-Trail 2.0 dCi 150 4WD SE |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 46 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
- 11.500 km
Toen het eind 2008 noodzakelijk werd om een nieuwe lease-auto uit te zoeken bleek dat met mijn criteria - diesel, automaat, 4wd en liefst een hoge zit - weinig betaalbare autos te vinden waren. De prijs was dus even slikken, maar de auto maakt dat wel helemaal goed. Oke, hij is wat fors, maar in het kodai mauve is het toch een prachtige verschijning. En dan dat enorme open dak uit het sunroofpack! Als de zon even schijnt gaat het dak open en geniet ik toch een beetje van een cabriogevoel. Zelfs op snelwegtempo kun je het dak goed open hebben. Wel moeten er dan geen passagiers op de achterbank zitten. Bij lagere snelheden is ook dat geen beletsel. Kortom, een fijn accessoire. Datzelfde geldt voor de achteruitrijsensoren. Die zijn bij deze auto met formaatje vrachtwagen en een zeer matig zicht achterom echt noodzakelijk. En mijns insziens prettiger dan de achteruitrijcamera, die ik dus ook niet besteld heb.
Nu, na twee maanden gebruik en 11500 kilometer onder de wielen is het tijd om de goede en minder goede zaken op een rijtje te zetten.
Zeer positief vind ik het geringe verbruik van gemiddeld 7.5 liter per 100 km. Dat heb ik bij mijn vorige SUV's nooit gehaald. Verder rijdt de X-trail erg comfortabel en is hij heerlijk stil en snel. Ook de gigantische bagageruimte bevalt uitstekend. De chauffeursstoel is goed instelbaar en maakt het, mede dankzij het verstelbare stuur mogelijk een prima zit te vinden. In deze auto monteer ik dus niet mijn Savas-stoel. Ook de kleine draaicircel vind ik een meevaller. Tenslotte mag niet onvermeld blijven dat het erg prettig is dat de binnenkant van deuren en dorpels zelfs na een modderbad goed schoon blijven. Dat is toch wel erg prettig als je de dag na de blubber in een mooi pak in de auto moet stappen.
Dan nu nog enkele kleine tegenvallers. Allereerst de stoffen, zwarte en extreem statische stoelbekleding. Slechts met een natte doek krijg ik er stof en hondenharen vanaf. Wel lijkt dit inmiddels iets minder te worden. We houden de moed er dus in. Wat ik erg mis is de separaat te openen achterruit die ik in de Tuscon wel had. Nu moet altijd de hele achterklep open en dat is een fors apparaat. Pas als je iets niet meer hebt merk je hoe vaak je het gebruikte. Jammer dat Nissan deze mogelijkheid niet biedt. Een nadeel van het sunroof is dat het zichzelf niet automatisch sluit bij het afzetten van het contact. Nu moet ik veelal de sleutel speciaal weer draaien ten einde het dak de tijd te geven zich te sluiten. De kaartenvakken in de deuren zijn erg smalletjes, de bekerhouders zijn wat ondiep zodat flesjes staan te wiebelen en als de achterklep bij nat weer wordt geopend valt er een kleine regenbui langs de rand in de nek van de onoplettende belader. Dan nog een laatste wens; het was fijn geweest als de achterbank verschuifbaar was geweest. Nu is slechts de leuning verstelbaar. Met zo'n grote bagagebak kan het heel aanlokkelijk zijn wat extra beenruimte te scheppen ten koste van de laadruimte.
Al met al grote voordelen en kleine nadelen en wat onvervulde wensen en dus een tevreden eigenaar. Ook als trekker van de paardentrailer heeft de x-trail zich al bewezen, zo ook in zand en modder rond het wedstrijdterrein.
Tot nu toe slechts een kleine storing. Bij km-stand 10.000 bleven de remmen eenmalig kort hangen, met veel stank en hete wielen tot gevolg. Na een check en schoonmaak door de dealer is dit niet meer teruggekeerd.
Eerste beurt bij 20.000 km
- 22.500 km
Inmiddels 10.000 km verder heeft de X-trail zijn 20.000 km beurt gehad. Bij deze verder standaard beurt, is de auto opnieuw uitgelijnd. Sinds de aflevering trok hij enigszins naar rechts. De uitlijning bleek niet correct en dit is nu gelukkig verholpen. Verder niets dan lof over de auto en wat is dat zonnedak een heerlijkheid. Als het even kan staat het open en de airco wordt dus eigenlijk maar zelden gebruikt.
Op reis met de caravan
- 29.500 km
Recent heeft de X-trail zich moeten bewijzen als een goede trekauto voor de caravan. En dat heeft hij dus ook gedaan. In alle comfort zoefden we richting de camping op grote hoogte, achter in het walliser dal in Zwitserland. Het verbruik bleef zeer beschaafd (nog geen 1 op 10) en er was met kinderlijk gemak een veel te hoge snelheid met deze combinatie mogelijk. Nadeel is dus wel dat je snel te hard rijdt. Dit gaat zo gemakkelijk en de auto blijft daarbij zo stil, dat je het niet merkt. Een snelheid van 120 km p/u bergopwaarts bleek geen punt voor de x-trail, maar is toch iets wat ik zelf te veel van het goede vind. Dat vergt op de snelwegen dus wel enige alertheid. Aan de andere kant betekent dit ook dat je met deze auto plus een niet te grote caravan, ook op de zwitserse binnenwegen en bergpassen niet snel voor onmogelijke opgaven wordt geplaatst. En dat is mij veel waard. De handmatige bediening van de automaat is hierbij natuurlijk een onmisbare voorziening.
Tweede beurt bij 41700 km
- 41.700 km
Inmiddels al weer 20.000 km verder en eigenlijk blijkt het een saaie auto. Alles functioneert zoals het moet en het blijft gewoon een zalige automobiel die ook nog eens heel veel kan. Inmiddels zijn winterbanden gemonteerd dus laat de sneeuw maar komen.
Wel vind ik dat de automaat relatief lang in 5 blijft hangen alvorens hij naar 6 opschakelt. Dit is nagekeken maar is gewoon zoals het hoort en voorkomt dat te lage toerentallen gedraaid worden.
En verder blijf ik van mening dat de stoelbekleding absoluut een ramp is. Het blijft vreselijk statisch en ziet er al erg vlekkerig uit. Water met azijn helpt wel even, maar dat zou toch niet nodig moeten zijn. Hier is leer dus echt een aanrader!
Grote beurt bij 62000 km.
- 62.500 km
Eigenlijk is deze x-trail een saaie auto. Houen zo! Er gaat niets kapot, hij maakt geen slag verkeerd! Enige aandachtspunt was het soepeler laten lopen van het verwijderen van een hoofdsteun op de achterbank. Peanuts dus. Verder een standaard beurt en nieuwe remblokken.
Deze winter heeft de x-trail zich, voorzien van winterbanden, van zijn beste kant laten zien. Hoeveel sneeuw en ijs er ook in drente lag, de x-trail ging onverstoorbaar verder. Rots in de branding dus. Maar zelfs die slipt over 4 wielen weg als je op een ijsvlakte terechtkomt. ABS bleek de reddende engel, de x-trail staat er dus nog steeds strak bij.
Eerste storing
- 64.500 km
Bij 64500 km dan toch een eerste storing. De turbodruk sensor geeft de geest en de auto schiet in het noodloop programma, ofwel de "limping home" stand. Nou, je komt thuis, maar 200 km in de spits zonder trekkracht is niet aangenaam! Gelukkig is de sensor al weer snel vervangen en is de x-trail weer helemaal de oude.
Kleine beurt bij 81.500 km
- 81.500 km
Na de storing bij 64.500 km is de x-trail weer terug naar zijn vertrouwde ik. Een kleine achttienduizend kilometers zijn sindsdien weer in no time, probleemloos onder de wielen doorgevlogen. Slechts een kapot mistlampje viel er te vermelden....
Grote beurt bij 101.500 km
- 101.500 km
Weer 20.000 probleemloze kilometers verder. Hooguit een overenthousiaste achteruitrijsensor verstoort de pret. Maar dat blijkt een kwestie van beter schoonmaken. Verder dus nog altijd een klassebak die geen slag verkeerd doet.
Volledig doorgelicht.
- 122.500 km
De 120000 km beurt is uitgevoerd. Alle vloeistoffen zijn vervangen en het functioneren van de x-trail is volledig doorgelicht. Weinig bijzonderheden. Wat vervangingswerk aan de stablilisator maakt dat de Nissan weer geruisloos rijdt. De door mij als wat weifelend ervaren automaat kwam niet als storing uit e.e.a. naar voren. Nu, een week na de beurt, komt dat euvel ook niet meer terug. Blijkbaar heeft het verrichte standaardwerk tot gevolg gehad dat dit zich oploste. Prima. Gisteren met paard in de trailer door blubber en over nat gras. Zalig dat dat allemaal zo makkelijk kan! Als ik dan anderen zie modderen....
Minpunt
- 125.000 km
Toch een echt minpunt aan de x-trail ontdekt. De dag voor een zondagse wedstrijd met het paard ontdekte ik dat één van de banden langzaam leeg liep. Dus dan maar het reservewiel gepakt. Dat bleek echter wel het formaat van een volwaardig wiel te hebben, maar toch een thuiskomertje te zijn. Dus max. 80 km. per uur en geen lange afstand. Dat werkt dus niet met een gevulde paardentrailer en een lange rit voor de boeg. Als het dan toch een groot wiel met navenant ruimtebeslag is, doe er dan ook een reguliere band om. Scheelt op zo'n moment een hoop gedoe!
ROEST
- 146.500 km
En dan opeens zie je een roestplek!! Naast de handgreep op de achterplek blijkt op twee plaatsen sprake van een roestplek. Erg slordig voor zo'n jonge auto...en....net buiten de garantietermijn. Dat zou niet moeten mogen! Maar goed, de leasemaatschappij heeft het geregeld en binnenkort gaat hij een dagje naar de dealer voor een opknapbeurt. Neemt niet weg dat dit een minpuntje vormt dat niet past bij het verder zo positieve totaalbeeld van deze auto.
Afscheid
- 155.000 km
Bij een stand van ca. 155.000 km volgt deze week het definitieve afscheid van de x-trail. Een auto waar ik alleen maar heel enthousiast over kan zijn. Krachtig, comfortabel, redelijk snel, redelijk zuinig (in verhouding tot formaat, stroomlijn en gewicht) , forse bagageruimte (past zomaar een hele damesfiets in) zeer betrouwbaar en een stoer maar niet overdreven uiterlijk.
Wat kan er beter? De achteras blijft wat bonkerige geluiden veroorzaken. De zit achter het stuur is niet helemaal ideaal. Blijkbaar zit je net een stukje uit het hart van het stuur. Bij veel lange ritten geeft dat overbelasting van de rechterschouder. De stoelbekleding is erg statisch en vertoont nogal snel vlekken. Daarnaast blijven kruimels etc. zitten tussen de gazen bovenlaag en gesloten onderlaag. Verder blijft het een feit dat de automaat tot gevolg heeft dat je wel heel veel minder gewicht mag trekken dan met de handgeschakelde versie. Dat verschil is bij andere merken kleiner of nul. En dan natuurlijk de wat roestgevoelige achterklep.
Maar dus overall een zalige auto. Jammergenoeg voor privé gebruik mij te duur. Dus stappen we over op een iets kleinere SUV voor eigen gebruik nu we in de lease downsizen naar een Aygo. Benieuwd hoe ons dat gaat bevallen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan X-Trail

Had je deze auto's al gezien?

Nissan X-Trail 2.5 172pk KOLEOS Pack Nav/Cruise Keyless Voll.Onderhouden!
- 2009
- 248.332 km

Nissan X-Trail 2.5 Columbia Style Automaat 4x4
- 2007
- 254.801 km

Nissan X-Trail 2.5 LE 4WD Limited Edition IN PRACHT STAAT MET DE JUISTE OPTIES, ZOALS LEDER EL. PANORAMA SCH.KANT. DAK EN TREKHAAK
- 2009
- 144.065 km