Nissan Qashqai e-Power N-Connecta (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Qashqai e-Power N-Connecta |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 17.000 km |
Eerste indruk
- 2.900 km
Na 3 Peugeots van de 3 serie (307 en 308) te hebben gereden met helaas enkele negatieve ervaringen qua degelijkheid en betrouwbaarheid van de techniek van de auto's ben ik in 2016 teruggekeerd naar NISSAN.
De keuze is toen gevallen op de Qashqai.
Hiermee heb ik probleemloos zo'n 86000 km gereden en nu kwam de tijd om aan vervanging te denken.
Wederom is het een Qashqai geworden en wel de E Power.
Hierbij heb ik me mede laten leiden door testverslagen van Autoweek, ADAC en ANWB en het onvoorspelbare beleid van de Nederlandse overheid (denk bijvoorbeeld aan PC privé, spaardiesel, spaarloonregeling) naast enkele persoonlijke overwegingen heeft me weerhouden om volledig electrisch te gaan.
De beloofde voordelen van electrische aandrijving kan ik onderschrijven.
Schokvrije versnelling, geruisarm en snelle acceleratie.
Comfort aangaande in- en uitstappen en zit achter het stuur zijn goed.
In de huidige tijd zijn er veel programma's voor informatie over en instellingen van de auto standaard.
Het vraagt bij de Qashqai enige gewenning om daarin de gewenste displays zichtbaar te maken.
Het brandstofverbruik ligt nu op iets minder dan 6,0 liter per 100 km, waarbij zo'n 1200 km Autobahn gereden is.
Zijn er ook minpunten?
Als veel vermogen wordt gevraagd, bijvoorbeeld een lange klim, dan is gedurende korte tijd (ca. 30 seconden)
een brommende toon van de verbrandingsmotor hoorbaar.
Daarna alleen nog de gebruikelijke geluiden van wind en afrollen van de banden.
met elektrische fietsen op pad
- 6.538 km
Inmiddels is de trekhaak gemonteerd en zijn we naar Noord Duitsland en Noordwest Frankrijk over de autoweg naar onze bestemming gereden met op de fietsendrager 2 elektrische fietsen.
Stabiele combinatie en brandstofverbruik valt alleszins mee namelijk 6,9 l/100km bij toegestane snelheid van 120 km/u respectievelijk 130 km/u.
Zie ook verbruiksmonitor.
1 jaar later
- 17.000 km
De teller staat op 17.000 km, dus tijd voor een vervolg.
In november 2023 zijn de zomerbanden vervangen door all season exemplaren van Michelin t.w. CrossCountry 2. Het gemiddelde werkelijke benzineverbruik ligt sindsdien op ongeveer 6,0 l/100km.
Dat lijkt mij alleszins redelijk voor dit type auto; overigens geeft de boord computer een structureel lager verbruik aan van ongeveer 5,7 l/100km.
De souplesse van de elektrische tractie bevalt nog steeds prima.
Een ergernis betrof het vastmaken van de veiligheidsgordel rechts achter.
De gesp van de sluiting zakt weg in de zitting, waardoor het inhaken lastig is. Ik heb een veter bevestigd aan de gesp, waarmee deze makkelijk omhoog getrokken kan worden en dat werkt goed.
Inmiddels is een eerste inspectie uitgevoerd, waarbij de olie vervangen is.
De prijs van deze inspectie heeft mij onaangenaam verrast namelijk € 474.
Hierin is 6 liter olie verdisconteerd van € 32,93 (!) exclusief BTW per liter.
Navraag bij de NISSAN dealer leerde mij, dat de e power modellen een speciale hoogwaardige olie 0W20 vereisen, die inderdaad prijzig is.
Tot nog toe probleemloos gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Had je deze auto's al gezien?

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 160pk DCT Premium Edition
- 2021
- 55.198 km

Nissan Qashqai 1.3 MHEV Xtronic Tekna Plus
- 2023
- 9.961 km

Nissan Qashqai 1.3 MHEV Xtronic N-Connecta Design Pack | Panoramadak | Navigatie | 360° Camera | Adapt. Cruise Control | Digitaal Instrumentenpaneel | Rijklaarprijs!
- 2022
- 60.437 km