Nissan Qashqai e-Power Black Edition (2024)

autoreview

Nissan Qashqai e-Power Black Edition (2024)

Signalement

UitvoeringQashqai e-Power Black Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst12.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nissan Qashqai e-power black edition

  • 10.000 km

Na een klein jaar en 10.000 km leek het me wel aardig mijn eerste ervaringen met de QQ e-power te delen en te vergelijken met mijn vorige auto, een Kia niro HEV (vorige model). Om de 5 jaar ruil ik mijn auto in en in januari van 2024 was het weer zover. Omdat de Kia niro goed was bevallen met alle gewenste features aan boord en zuinig was gebleken (gemiddeld over het jaar 1:20) eerst weer naar de Kia dealer. Eigenlijk enige (kleine) minpunt van de niro vond ik het beperkte motorvermogen (105 pk en onlangs nog verder teruggeschroefd naar 95 pk), waardoor de auto bij een beetje helling al snel terugschakelt en flink in de toeren klimt. Echter een jaar geleden nog lange levertijden van meer dan een jaar waardoor ik het niet aantrekkelijk vond om voor het nieuwe model van de niro te gaan. Wel had ik graag weer een hybride want dat was op zich goed bevallen. Eventuele Franse en Italiaanse modellen vielen voor mij af door vele slechte ervaringen in het verleden gedurende de meer dan 40 jaar dat ik al op de weg zit. In eerste instantie gekeken naar de nieuwe Hyundai kona. Biedt voldoende ruimte en binnenruimte is mooi strak afgewerkt, echter zelfde motor als Kia niro en buitenkant vind ik niet mooi met grote ronde hoeken met de flinke lichtunits. Dus vervolgens verder naar Toyota voor de corolla cross. Prima auto, degelijk afgewerkt en goed rijdend, maar een beetje saai zowel de binnen- als de buitenkant en met de 2 liter motor voor wat meer vermogen en bij een luxe uitvoering behoorlijk aan de prijs. Vervolgens liep ik min of meer per toeval tegen de Nissan qashqai e-power aan (wist niet eens dat Nissan hybrides maakte). De officiele listprijs vind en vond ik wel behoorlijk hoog maar er zijn voortdurend aanbiedingen, ook een jaar geleden en zo kwam ik uit bij een nieuwe grijze QQ e-power black edition voor minder dan 40k. In feite is de black edition een connecta uitvoering maar dan in 2 kleuren, zwarte wielen, panoramadak, verwarmde voorstoelen, stuur en voorruit. Dus zo'n beetje alles wat je nodig hebt. Ik vind hem ook een stuk moderner ogen dan de Toyota en net wat ruimer op de achterbank en in de bagageruimte, terwijl alle veiligheidsvoorzieningen voorhanden zijn, naast ledverlichting, etc.. Proefrit beviel goed en ik kon de niro prima inruilen. Anders dan vrijwel alle andere hybrides is de QQ een serie hybride waarbij de benzinemotor alleen maar via een dynamo de (kleine) accu oplaadt en de auto dus in feite altijd alleen elektrisch wordt aangedreven net als bij een volledig elektrisch model. Dit betekent dat je in de stad heel veel elektrisch kunt rijden maar op de autoweg de benzinemotor eigenlijk continue op de achtergrond aan het werk is om de accu bij te laten. Dat doet hij overigens erg stil, alleen als hij koud is hoor je hem een beetje "brommen". De auto rijdt sowieso behoorlijk stil alleen boven de 120 ontstaat er een stevig wind- en bandengeruis. Ruimte is er ook voldoende zowel voor passagiers als bagage en vergelijkbaar met de Kia niro. Wat zuinigheid betreft haalt hij helaas niet de cijfers van de Kia en Toyota. Ik ben een rustige rijder en met relatief hard opgepompte banden, altijd in de ecostand (beperk je het vermogen), en met regeneratie tijdens afremmen door geleidelijk gaspedaal los te laten (ev stand), haal je met moeite 1:18. Nu het kouder wordt loopt dit al snel op met name op korte afstanden omdat hij dan elektrisch gaat verwarmen waardoor de motor aanspringt om hiervoor stroom op te wekken. Soms springt de motor trouwens op heel vreemde momenten aan, bijvoorbeeld als je stilstaat voor een stoplicht en de accu nog meer dan half vol is. Na 10 of 20 seconden slaat de motor vervolgens weer af terwijl je nog steeds stilstaat, heel erg vreemd. De auto schudt dan ook even bij aan- en afslaan (3-cylinder). Vermogen is er met bijna 200 pk meer dan voldoende en wordt soepel vrijgegeven net als bij een volledig elektrische auto, dus je versnelt vlot en redelijk geruisloos, erg prettig. Over veiligheidssystemen is al veel geschreven en ze hebben natuurlijk voor- en nadelen, ook bij de QQ. Het aantal piepjes valt erg mee, maar elke keer als je start moet je weer OK aanklikken op het scherm, je recuperatie (EV) instellen en rijmodus (eco, normaal of sportief). Waarom blijft dit niet staan op de laatst ingestelde modi? Ook grijpen de systemen soms in bij het ingaan van flauwe bochten naar links waar aan de rechterkant auto's staan geparkeerd. Maar het meest gevaarlijk vind ik de ingrepen op momenten dat bijvoorbeeld fietsers pas heel laat remmen bij het naderen van een voorrangsweg waar je op dat moment op rijdt of pas stoppen op een brede middenberm op deze weg wat op zich prima kan. De auto herkent dit als potentieel gevaar en is al een paar keer spontaan flink in de remmen gegaan met de nodige piepjes en toestanden en je schrikt je een ongeluk. Gelukkig zat er niemand dicht op mijn bumber maar een botsing zit dan in een klein hoekje. Ik probeer er nu al een beetje op te anticiperen als zich zo'n situatie dreigt voor te doen.
De eigen navigatie van Nissan ben ik van afgestapt. Spraakbesturing werkt voor geen meter en je moet alles handmatig invoeren, daarna gaat het redelijk. Ben daarom al vrij snel overgestapt op Android auto met Google maps en dat werkt perfect, ook om tijdens het rijden eventuele vragen te stellen. Bellen gaat ook problematisch en het mobieltje kan draadloos worden opgeladen. Klimaatregeling werkt redelijk (niet heel erg constante temperatuur) en geluidsinstallatie is ook redelijk te noemen met standaard DAB+. Je spotifylijstjes en dergelijke kun je probleemloos beluisteren.
Samenvattend:
Nissan qashqai e-power is een prettig rijdende auto met ruim voldoende vermogen die relatief stil is en voldoende ruimte biedt voor passagiers en bagage.
Verbruik is minder gunstig dan enkele paralel hybrides, maar nog steeds relatief zuinig voor dit type auto met zo veel vermogen.
Wegenbelasting en verzekering zijn wel aan de hoge kant door het hoge gewicht en de forse officiele listprijs.
Beetje overactieve veiligheidssystemen die soms gevaarlijke situaties kunnen opleveren wat natuurlijk juist niet de bedoeling is.
Bouwkwaliteit en betrouwbaarheid, moet ik nog even afwachten, maar er viel al spontaan een plastic afdekplaatje (beetje overbodig) onder de achterklep uit bij het open maken (kapotgedrukte bevestigingspinnetjes) en bij het openmaken van het zonnescherm viel plotseling een rubberen strip naar beneden (mag de garage bij de beurt herstellen). Eens kijken hoe de komende jaren gaan verlopen. Eerste beurt komt eraan dus wat dat gaat kosten is ook nog even afwachten.

Verwarmd stuur en voorruit

  • 11.000 km

Per ongeluk is in bovenstaande review terechtgekomen dat handsfree bellen problematisch zou zijn in de QQ (automatische spellingscorrectie....). Dit is absoluut niet het geval. Het gaat juist prima zonder enig probleem. Bellijsten komen op het centrale scherm waar je nummers kunt aanklikken. Het verwarmde stuur en voorruit zijn overigens erg prettig nu met de opkomende kou en geregelde sneeuwbuien.

Dure eerste beurt

  • 12.000 km

Na een jaar 1e beurt bij Nissan dealer laten uitvoeren. Alleen olieverversen, interieurfilter vervangen en wat checks. Waarschijnlijk minder dan uurtje werk. Ik had al gezocht naar prijzen voor onderhoud op de Nissan site die daar beweren volkomen transparant te zijn over prijzen onderhoud, maar niets te vinden. Ook bij maken afspraak voor beurt geen info over prijs. Pas bij inleveren sleutel kreeg ik te horen dat de kleine beurt 470 euro zou gaan kosten wat ik erg veel vind voor zo'n beurtje. Ook gezegd maar reactie "dat zijn nu eenmaal de prijzen". Later op internet prijzen kleine beurt opgezocht bij enkele andere merken en dit varieerde tussen 250 en 370 euro en bij Kwik Fit kun je een merkspecifieke beurt laten uitvoeren voor de qq voor 272 euro, dus de 470 die ik heb betaald is echt fors! Ook heb ik nog 2 maal gemaild met Nissan over hun zogenaamde transparantie en prijsbeleid, maar ofschoon je telkens een reactie krijgt dat ze binnen 2 werkdagen zullen reageren heb ik na 2 WEKEN nog steeds niets gehoord. Teleurstellend!
Overigens rijdt de auto prima, alleen is het verbruik nu in de winter flink opgelopen tot 1:15 (6,5 liter/100km). Terwijl ik erg rustig rijd. Boordcomputer is zoals vaak een stuk optimistischer met een verbruik van 6,2 liter. Ik ga er vanuit dat dit naar de zomer toe weer een stuk lager wordt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.