Nissan Qashqai DIG-T 158 Tekna Plus (2024)

autoreview

Nissan Qashqai DIG-T 158 Tekna Plus (2024)

Signalement

UitvoeringQashqai DIG-T 158 Tekna Plus
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf2.600 km
KM-stand laatst12.500 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Qashqai: geen topper?

Deze Qashqai Tekna plus Xtronic MHEV is pas een week in mijn bezit. Enkele honderden kilometers op de teller erbij gereden wil ik alvast mijn eerste indruk beschrijven. Komend uit een Qashqai van 2015 is deze wagen een gigantische vooruitgang qua zowel rijeigenschappen als comfort. Wat valt op? Ondanks dat de auto minimaal gegroeid is, heeft deze beduidend meer interieurruimte. De stoelen zijn groter en bieden meer comfort dan die uit het eerdere model. Met name de zitting is langer en dat is geen overbodige luxe. Aangezien ook mijn vrouw er wel eens in rijdt, is het stoelgeheugen handig. Met een druk op de knop staat de bestuurdersstoel en de spiegels in de juiste stand. Er kan op basis van de sleutel die gebruikt wordt automatisch een profiel worden gedetecteerd maar dit heb ik nog niet ingesteld. Ook de (instelbare) stoelmassage is nog niet gebruikt.

Het volledig digitale dashboard ziet er fraai uit al vind ik de instelmogelijkheden niet heel erg uitgebreid. De kleur is bijvoorbeeld niet te wijzigen. Wel is in te stellen welke info je in beeld wilt hebben. Buitengewoon fraai en veel fijner dan ik verwacht had is het 10 inch headup display. Ik heb het altijd als een overbodige luxe gezien maar deze mening is nu al bijgesteld. Het 12,3 inch grote infotainment systeem is uitermate fraai en ook de split screen functie gebruik ik veel. Het reageert bijzonder snel en ook bediening van muziek op een USB stick is rap te vinden en te wisselen. Dat was bij het oude model wel anders. Draadloze Apple Carplay is echt een aanwinst. Koppelen van de telefoon is kinderspel en bij instappen wordt deze snel gezien. De kwaliteit van telefoongesprekken is perfect te noemen. Het scherm van het infotainment systeem is volledig naar eigen behoefte aan te passen. Het beeld is helder en haarscherp. Ook het beeld van de rondom camera's is helder en duidelijk.

Voordat ik de wagen kocht heb ik meerdere reviews van andere Qashqai bezitters gelezen. Vaker las ik kritiek op de aandrijflijn en ook het start stop systeem. Gelukkig kan ik zeggen dat ik deze kritiek tot nu toe niet herken. Het start stop systeem treed in werking als de wagen volledig tot stilstand is gekomen wat blijkbaar bij eerdere bouwjaren vaker gebeurde als de wagen nog niet geheel stil stond met een schok door de aandrijflijn als gevolg. Bij mijn 2024 model is zowel het in als uitschakelen van het systeem niet of nauwelijks voelbaar. Wat mij wel opviel is dat de X-tronic vreemd aanvoelt als de auto in de eco stand staat. Het voelt alsof de auto in eerste instantie moeilijk op gang komt en dan ineens los komt waardoor ik het gevoel had dat deze ineens harder vooruit ging. Niet prettig! Om deze rede rij ik nu altijd in de standaard rijmodus. In deze stand reageert de automaat alert en uitermate soepel. Niks te klagen dus. De Qashqai is verder erg stil te noemen al neemt het geluid rond de spiegels bij hogere snelheden iets toe als wordt het in mijn ogen nooit irritant. Wellicht dat eerdere kritiekpunten van andere bezitters inmiddels verholpen zijn met software updates.

De kofferruimte is praktisch en goed toegankelijk. De dubbele bodem en de vloerdelen die je rechtop kunt zetten om de kofferbak in te delen zodat de inhoud niet gaat schuiven is handig. De elektrische achterklep werkt goed en voldoende snel. Dat je deze kunt openen met een kick van je voet onder de bumper is een pre als je met je handen vol bij je wagen komt.

Ik val onder de categorie rustige rijders met een gebruik van 6 liter op 100 kilometer tot gevolg, (1 op 16,7) wat ik zeer acceptabel vindt voor een middelgrote SUV.

Deze review zal ik regelmatig updaten als ik meer kilometers gereden heb.

Kleine update

  • 3.341 km

Na enkele honderden kilometers op de teller van de Qashqai erbij te hebben gereden, een kleine update. Het vaker gelezen issue dat de Start/stop functie al in werking gaat voordat de wagen geheel stilstaat, kan ik inderdaad bevestigen. Als je langzaam afremt (bijv. bij het naderen van een stoplicht) slaat de motor af kort voordat de wagen geheel tot stilstand is gekomen. Iets abrupter remmen voorkomt dit. Wat ik ook nogal irritant vind is dat bijna altijd de melding op het scherm verschijnt dat de airco voorrang krijgt boven het start / stop systeem. Aangezien ik de airco standaard aan heb staan, gaat dit al snel irriteren.

Aan de hulpsystemen moet ik nog enigszins wennen. Positief vind ik dat de lane assist ook in het donker op slecht of niet verlichte snelwegen goed werkt. De wagen blijft dus keurig binnen de lijntjes. Mooi aangezien ik merk dat ik gezien mijn leeftijd van 60 lentes iets meer moeite lijk te krijgen met rijden in het donker. Vorm van nachtblindheid neem ik aan.

Recent de eerste rit gemaakt met vrienden waarbij de heren voorin zaten en de dames plaats namen op de achterbank. Niks dan lof vanaf de achterbank v.w.b. de beenruimte. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de dames hooguit 1.70 mtr groot zijn.

Over 2 weken vertrek ik met vrouw en Qashqai naar Noorwegen. Mijn schatting is dat ik dan tussen 4 a 5000 kilometer ga afleggen. Dat wordt dus de eerste "grote" test van mijn bijna nieuwe Qashqai. Gezien mijn ervaring tot nu toe ga ik vol vertrouwen met deze comfortabele wagen op pad. Tot nu toe ben ik voor 90% zeer positief over deze wagen!

Na de Noorwegen trip zal ik mijn verdere ervaringen hier delen.

Ervaring na een lange vakantierit

  • 8.200 km

Na een vakantierit van ongeveer 4500 kilometer naar Noorwegen moet ik mijn eerder vermelde ervaring met deze Qashqai toch naar beneden bijstellen.

Ik maak een vergelijking met mijn eerdere Qashqai die ik voor het gemak de QQ1 noem. Mijn huidige Qashqai noem ik de QQ2.

Wat heb ik geconstateerd:
Je stapt over van een 1.2 motor naar een Mild Hybrid. De laatste term geeft de indruk dat je een zuinigere wagen hebt aangeschaft. Jammer dan, dit is niet het geval.

Wat door meerdere mensen gemeld wordt is dat het start stop systeem niet echt lekker werkt. Dit kan ik bevestigen. De motor gaat uit als je langzaam afremt vóórdat de wagen stil staat. Laat je het gas iets los, dat gaat de QQ2 in de sprinkhaan modus en maakt een vervelende sprong voorwaarts. Hoogst irritant! Dat deed de QQ1 een stuk beter. Ik zet de Airco nooit uit en ook dat heeft in deze QQ2 een nadeel. Bijna altijd krijg je de melding bij stoppen dat de airco voorrang krijgt boven het start stop systeem. Dit doet niet alleen de besparing van het start stop systeem teniet maar deze melding blijft terug komen, echt elke keer als je stopt. Ook alweer erg irritant. Het, voelt erg oncomfortabel.

De cruise control. Op de snelweg is de adaptive cruise control erg prettig. Maar.........als je deze in de bebouwde kom of op 80 kilometer wegen gebruikt wordt het een ander verhaal. Rij je op een rotonde af dan remt de wagen dusdanig af waarbij ik mij afvraag of het echterop komend verkeer daar blij mee is. Niet dus denk ik. Geef je vervolgens iets gas bij om het sterke afremmen te compenseren, dan geeft de QQ2 een stoot gas waarbij je haast uit de bocht vliegt. Ook weer niet fijn. Ik zou het zelfs onveilig willen noemen. Voor mij dus geen cruise control buiten de snelweg.

Verkeersbord herkenning. Deze is erg handig. De wagen vraagt naar aanleiding van het verkennen van een verkeersbord of hij de snelheid naar boven of beneden moet bijstellen. Wat is wel regelmatig constateer is dat de wagen snelheden detecteert die er niet zijn. Ineens detecteert de QQ2 een snelheid van 80 km / h op de snelweg zonder dat er een bord te herkennen is.

Als ik mijzelf de vraag stel: zou ik deze QQ2 weer kopen, dan is het antwoord zonder meer: NEE. De wagen voelt oncomfortabel en onrustig door vooral de hulpsystemen die de wagen net MEER comfortabel zouden moeten laten aanvoelen.

Tot slot voor dit moment: Over kosten en betrouwbaarheid kan ik nog niets zeggen. Kosten heb ik niet gehad buiten de aanschaf en de QQ2 heeft mij nog niet in de steek gelaten. Uiteraard blijf ik deze review bijwerken als ik iets relevants te melden heb.

Voortschrijdend inzicht

  • 9.100 km

Nog een paar dingetjes:
Wat voor veel mensen niet onbelangrijk zal zijn is het verbruik van deze Qashqai MHEV. Gemiddeld is het verbruik rond de 6,5 liter op 100 km. En dat is zeker niet het gevolg van een woeste rijstijl. Eerder vrij rustig tot normale rijstijl. Wat normaal is, mag ieder voor zich bepalen :-) Gisteren een rit gemaakt op een NL snelweg met de CC op 100 km/uur van ongeveer 150 km enkele reis. De boordcomputer gaf een verbruik aan van 5,1 op 100. Heel netjes, maar om dit verbruik te halen moet je wel heel erg je best doen.

De laatste tijd zet ik de stuurhulp regelmatig uit. Gelukkig kan dat via een knopje en hoef je niet diep in een of ander menu te duiken. Het voortdurend ervaren dat de auto bijstuurt geeft een onrustig gevoel. Hij corrigeert voortdurend en je ervaart daarbij kleine rukjes aan het stuur.

Op 80 km wegen gebruik ik de standaard cruise control i.p.v de adaptive cc gekoppeld aan de navi. Werkt voor mij toch beter. Vooral het veel te hard afremmen voor een rotonde was voor mij een mega ergernis. Wellicht ben ik te eigenwijs of een controlfreak en wil toch meer zaken zelf bepalen.

De software van deze wagen. Regelmatig komt het voor dat het infotainment systeem tijdens het rijden zich een of 2 keer zonder vragen reboot. Detail zolang je niet midden in een stad afhankelijk bent van het navigatiesysteem. Wat ik vervelender vond, is dat het klokken-spektakel voor mijn neus ook een keer is uitgevallen en je dus geen idee meer hebt hoe hard je rijdt. Niet fijn!! De software van deze wagen scoort wat mij betreft geen voldoende. Wat ik niet vind kunnen, is dat de dames en heren bij Nissan 12 maanden per jaar in de sleepmode lijken te verkeren en hier niet of nauwelijks op acteren. Dus........ook Nissan scoort op dit punt zeker geen voldoende.

Door meer te spelen met instellingen nemen mijn irritaties wel iets af en dat heeft tot gevolg gehad dat het comfort een sterretje meer heeft gekregen en dat ik de vraag: zou u deze auto weer kopen van Nee naar Misschien heb gewijzigd. Niks zo veranderlijk als de mens :-)

Software blijft een dingetje in deze wagen

  • 12.500 km

De QQ is nu ongeveer een half jaar in mijn bezit en zelf heb ik er 10.000 km mee gereden. Net terug van een vakantie blijf ik bij mijn statement dat de software in deze wagen van mij geen voldoende krijgt. Het infotainment systeem blijft regelmatig een ongevraagde reboot geven. Wat echt irritant is, is dat het systeem bij starten van de wagen meerdere keren is blijven hangen. Het is enkele keren gebeurd dat ik in een buitenlandse stad wilde vertrekken, waarbij het navigatie systeem hard nodig was maar deze dus niet beschikbaar was. Soms duurde het wel tot 5 minuten voordat het systeem "wakker werd", vanzelf opnieuw startte en gebruikt kon worden. Dat wil je uiteraard niet! Bij Nissan pakken ze dit soort issues niet bepaald voortvarend op dus dat is geen compliment voor het merk.

Over het algemeen werkt de stuur-assistent goed. Toch gebeurd het wel eens dat de assistent de auto op de belijning stuurt waarna de lane assist gaat protesteren. Ondanks alle hulpsystemen dus toch zelf wakker blijven! (maar dat is natuurlijk geen nieuws) Het blijven hulpsystemen dus dat wil niet zeggen dat het een volledig autonoom rijdende wagen is.

Toch nog even een handigheidje benoemen. Je kent het wel, je parkeert je wagen in een vreemde stad die je vervolgens gaat verkennen. Waar had ik ook weer mijn auto geparkeerd? Eerder plaatste ik een zgn. naald in Google maps. De Nissan app heeft de optie: Zoek mijn auto. Deze geeft je vervolgens de kortste wandelroute naar het voertuig. Erg handig!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.