Nissan Qashqai DIG-T 158 Business Executive (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Qashqai DIG-T 158 Business Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 52.000 km |
Top auto
- 7.800 km
Na 4 Volvo's (S60 en V60 D4) was ik weer toe aan een andere auto. Ik rijd tussen de 65000 en 70.000 km per jaar, dus iedere 3 tot 3,5 jaar mag (moet) ik een andere auto uitzoeken. Mijn belangrijkste eis was een hoge zit en een automaat.
Ik heb naar de volgende auto's gekeken:
Volvo V40 (veel te duur)
Mazda CX5 (te korte stoelen)
Toyota RAV4 (wel heel groot)
Hyundai Tucson (Te veel pianolak en alle bediening achter een touchscreen).
Als laatste heb ik gereden in de Nissan, vanaf de eerste meters was ik al enthousiast.
- Goede stoelen en goede zitpositie
- Auto is echt heel stil
- Heldere navigatie, camera's, en groot head-up display
- Veel veiligheidssystemen
- Zeer bruikbare kofferbak.
In veel commentaren lees ik over de hoge prijs van de Nissan, dit is echt onzin. Natuurlijk is het veel geld, maar als je het gaat vergelijken met andere merken met eenzelfde uitrusting, is dit geen dure auto.
Ik heb de auto eind maart opgehaald, er staat nu 7800 km op de teller. Nog geen dag spijt gehad van deze keuze.
Ervaringen:
- Automaat: doet het uitstekend. In tegenstelling tot wat er veel geschreven wordt over stoten bij het optrekken, heb ik hier helemaal geen last van: zet de start/stop gewoon uit. (Als je deze aan laat staan, merk je het soms wel).
- Verbruik: 1;16,5 gemiddeld. Prima verbruik lijkt mij, al rijd ik wel veel snelweg. Ik ben wel een rustige rijder.
- Motor: Meer dan voldoende vermogen voor de Nederlandse wegen. Het is geen auto om de de Duitse autobaan te gaan jagen.
- Veiligheidssystemen: Deze zijn wel heel erg actief en grijpen ook (te) snel in. Gelukkig kun je ook veel uitzetten en het weer aanzetten als je het wel wilt gebruiken. De verkeersborden herkenning werkt op zich goed, er hangen echter idioot veel verkeersborden langs de weg en ook verschillende snelheidsborden onder elkaar. Niet gek dat het systeem van slag raakt.
- Bediening: Het is fijn dat de volledige kachelbediening/airco met gewone knoppen bediend kan worden. Ook zaken als stoelverwarming, stuurwiel verwarming voorruit verwarming (beiden heel fijn) met gewone knopjes bediend kan worden.
- Navigatie: Ik gebruik meestal Google maps via Android auto, moet helaas wel met een draadje. Werk prima. De eigen navigatie werkt ook prima, deze worden dan ook in het head-up display weergegeven. Het Intelligent Cruise Control werkt dan prima samen met de navigatie: auto rijdt dan bijna vanzelf, je hoeft alleen nog maar te sturen bij afslaan of rotondes.
Tot zover de eerste review, deze wordt vervolgd als er meer kilometers gereden zijn.
Eerste bezoek garage
- 15.400 km
Het is bijna vakantietijd, dus de caravan maar weer eens opgehaald. Uiteraard heb ik de verlichting gecontroleerd én of de koelkast en verlichting in de caravan werkt: Geen koelkast en geen verlichting. Met de multimeter de spanning op de 13-poilge stekker gecontroleerd, bleek de constant stroom en de geschakelde constant stroom niet aangesloten te zijn. Tijdens het verkoopgesprek heb ik duidelijk aangegeven dat ik een caravan moet kunnen trekken. De reactie van de verkoper: "u had specifiek aan moeten geven dat u constant stroom wilde hebben, dat zit er niet standaard bij". Lang verhaal kort, ze hebben alles kosteloos aangesloten en en gratis een leenauto meegegeven.
De leenauto was ook een Qashqai, volgens mij een N-tec, wel met de 158pk automaat. Laat ik voorop stellen dat dit ook een prima auto is, toch merk je dat het een hele andere auto is dan de Business Executive (BE).
- Zitpositie: De stoelen van deze uitvoering zijn veel minder goed in stellen. De stoel is ook niet kantelbaar. De BE uitvoering heeft elektrisch verstelbare stoelen die je op alle mogelijke manieren kunnen instellen. Dit maakt een wereld van verschil in zitpositie.
- Geluidssysteem: Op zich zit er een prima geluidssysteem in de N-tec uitvoering, maar ook hier weer een groot verschil met het BOSE systeem. Ik stoorde mij vooral een het geluid van het navigatiesysteem tijdens het geven van de instructies. Het geluid komt uit de portier speakers en is zeer matig. Bij het BOSE geluidsysteem vanuit de bovenkant van het dashboard en is kraakhelder en duidelijk.
- CVT Automaat: In mijn vorige review heb ik iets geschreven over het bokken/stoten van de automaat. Ik schreef toen dat ik er geen last van had omdat ik het start/stop systeem steeds uitzet.
Dit heb ik ook gedaan bij de N-tec uitvoering, maar deze blijft bokken/stoten bij lage toerentallen. Het lijkt mij meer een sofware probleem, in mijn eigen auto heb ik er totaal geen last van, de automaat van de leenauto vond ik t.o.v. mijn auto minder prettig. Let op: het is geen slechte automaat.
Al met al geeft een ander uitrustingsniveau ook een hele andere beleving tijdens het rijden. Betere zit, afwerking met mooiere materialen, beter geluidssysteem, ook het verschil tussen de 18 en 19 inch wielen is goed merkbaar.
Is de N-tec een prima auto? Jazeker! De BE is de meerprijs meer dan waard, ben nog steeds super tevreden met de auto.
Nu eerst op vakantie met de caravan, na mijn vakantie de ervaringen met caravan.
Zou ik weer dezelfde kiezen
- 52.000 km
Inmiddels al weer 52000 km gereden met deze Nissan. Deze review komt wat later dan gepland, er viel eigenlijk niet zoveel te melden. De auto heeft bij 31000 km z'n eerste beurt gehad, daar kon ik gewoon op wachten. Bijzonderheden? Geen enkele.
Een belangrijke vraag of de auto goed bevalt, zou ik ook anders kunnen stellen. Zou ik weer precies dezelfde auto bestellen als ik in deze auto niet meer verder zou kunnen/mogen rijden? Mijn antwoord hierop is volmondig 'JA'. Alles werkt zoals het moet werken, nog geen enkele storing gehad. Het is een fantastische reis auto, ik stap nooit vermoeid uit. Dat komt zeker ook door de hele goede stoelen die in deze auto zitten.
Ook met de caravan achter de auto is het prima tijden, het vermogen van de auto is meer dan voldoende.
Eigenlijk heeft de auto maar 1 vervelend punt: achteruit rijden met een caravan of aanhangwagen. Je moet iedere keer de parkeerhulp uitschakelen met een vervelend draaiknopje op het stuur die je dan elke keer, als de de achteruit inschakelt wordt, moet indrukken. Doe je dit niet en je begint met achteruitrijden, dan blokkeren de remmen direct omdat de auto denkt dat er een obstakel achter de auto staat.
Afgelopen week met de auto op wintersport geweest, op 1 tank naar Oostenrijk gereden (en uiteraard ook weer op 1 volle tank terug). De voorruit en stuurwiel verwarming is dan echt heel prettig. Oja, toch nog een ander punt: het ruitensproeier tankje is wat aan de kleine kant, deze moet ik echt vaker vullen.
Verder kan ik niets, maar dan ook helemaal niets vinden wat negatief is.
Nissan wilde met de nieuwe QQ meer de premium kant op. En natuurlijk zijn er auto's die echt premium zijn met nog mooiere materialen e.d. Het prijskaartje is er dan vaak ook naar. Voor de prijs van deze Nissan is hun missie (meer premium gevoel) dan ook meer dan geslaagd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Qashqai
