Nissan Qashqai 1.6 Connect Edition (2010)

autoreview

Nissan Qashqai 1.6 Connect Edition (2010)

Signalement

UitvoeringQashqai 1.6 Connect Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst70.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nissan Qashqai 1.6 Connect

  • 70.000 km

Van 21-12-2010 tot 01-06-2016 was ik in het bezit van een ‘tweede generatie’ Nissan Qashqai 1.6 Connect Edition met dingen zoals : Navigatie Connect (versie 1), panoramisch dak, automatische klimaatregeling, snelheidsregelaar/snelheidsbegrenzer, regen- en lichtsensor, achteruitrijcamera, regelbare lendensteun in de bestuurderszetel, 18 duims velgen,...
Het navigatiesysteem zou naar de huidige normen nu verouderd zijn maar toen ik de wagen net had vond ik dit zeker geen slecht systeem. Nooit problemen gehad met navigeren (met inbegrip van een waarschuwing en tekst bij flitscamera’s, bijzondere plaatsen,…), muziek afspelen via usb of de aansluiting van gsm-toestel(len) via bluetooth. Ook streaming van muziek via bluetooth vormde geen probleem noch het importeren van eigen POI’s.
Hoe beoordeel ik nu deze auto. Eigenlijk valt er na 5,5 jaar en 70.000 km niet zoveel van te zeggen : een comfortabele en geruisloze wagen met veel plaats voor de passagiers voor- en achteraan.
Je zit vrij hoog in de goed gevormde zetels en je hebt dan ook een goed zicht op het verkeer. Achteraan is het zicht beperkter maar daar komt dan de achteruitrijcamera bij het parkeren te hulp (dit was nog een vrij beperkt systeem zonder begeleidingslijnen of het 360-view van tegenwoordig).
Het instrumentarium (vernieuwd in de ‘tweede generatie’) heb ik steeds één van de sterke punten gevonden. Overzichtelijk, grafisch vrij goed geslaagd en met een vrij uitgebreide boordcomputer. Ook zijn er voldoende opbergvakken in het interieur. De plaats van de bedieningsorganen zijn logisch en gemakkelijk bereikbaar. De klimaatregeling zat misschien een beetje laag maar gezien deze meestal op ‘auto’ stond… deze deed trouwens zijn werk steeds perfect, voldoende koel in de zomer en vrij snel opgewarmd in de winter.
De koffer viel een beetje tegen en was niet veel groter als bijvoorbeeld een Seat Leon waarin ik mij in het verleden verplaatste. Nu ja dit laatste was iets dat ik wist van bij de aankoop. De auto leek mij stabiel in de bochten en ik had steeds een veilig gevoel. De auto heeft een vrij stugge demping maar er is voldoende filtering bij het rijden op slechte wegen.
Negatieve dingen dan… De besturing was soms wat vaag en de prestaties van de motor… tja 117 pk… in stadsverkeer geraak je goed mee (daar was hij eigenlijk zelfs zeer vlot) en op de Belgische auto(snel)wegen was het geen probleem maar rijden in de Italiaanse bergen was een ander paar mouwen. Op tijd terugschakelen en de motor goed in toeren houden was dan de boodschap. De pook liet zich met korte slagen bedienen en leek een beetje hakerig maar nooit storend.
Ik had ook een beetje schrik voor het interieur dat me wat ‘plastiekerig’ leek en ik vreesde voor krassen. Nu ik moet zeggen dat dit na bijna 6 jaar zeer goed meeviel. Ik heb dan wel ook zorg gedragen voor het interieur maar dit bleek toch vrij stevig te zijn. Enkel bij de zetels diende men voorzichtig te zijn… De zetelbekleding van de zitting bestaat uit een soort geweven stof (honinggraadmotief) waarbij als eens een (klein) winkelhaakje kan ontstaan… nu dramatisch was dit niet, gewoon een beetje opletten.
Ik heb met de wagen eigenlijk geen ernstige pannes gehad. In het begin was er een probleem met het panoramisch dak dat rammelde en dit heeft enige tijd aangesleept maar uiteindelijk bleek er ergens een moerring los te zitten. Daarna nooit meer een probleem gehad hiermee en toch wel veel geniet gehad van dit panoramisch dak (voor jonge kinderen is dit steeds een beleving). Verder had ik ook een probleem met de richtingaanwijzers die bleven verder werken nadat ik reeds was afgeslagen. Werd zonder problemen in garantie opgelost.
Een kort overzicht van de ‘uitgevoerde werken’ :
21-12-2011 -> klein onderhoud
25-04-2013 -> groot onderhoud
03-06-2013 -> probleem richtingaanwijzer - opgelost
11-07-2013 tot 03-12-2013 : probleem met dak (zie hierboven) - uiteindelijk op gelost
12-05-2014 -> vervangen batterij
31-07-2014 -> vervangen voorste banden (achterste banden waren na 70.000 km nog niet versleten!)
02-09-2014 -> klein onderhoud.
Het verbruik dan… in stadsverkeer is dat 8,1 tot 8,3 liter/100 km. Op snelwegen zakt dit terug tot 7,1 à 7,2 liter/100 km. Ik ben naar Italië gereden met twee volwassenen, twee kinderen en bagage voor 10 dagen met een gemiddeld verbruik van 7,3 liter.
Gezien mijn tevredenheid over deze wagen heb ik dan in mei opnieuw eens rondgekeken bij Nissan en besloten mij een X-trail 1.6 dig-t aan te schaffen. Het was een showroommodel waarmee ik sinds 1 juni rondtoer. Het betreft een Tekna-versie met net nog iets meer luxe…

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.