Nissan Qashqai 1.5 dCi Connect Edition (2011)

autoreview

Nissan Qashqai 1.5 dCi Connect Edition (2011)

Signalement

UitvoeringQashqai 1.5 dCi Connect Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf100.500 km
KM-stand laatst122.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 122.000 km

De auto gekocht in januari 2017 bij een algemene autodealer die auto's krijgt die de officiële Nissan dealer doorschuift omdat ze te oud zijn. Men rade mij een Nissan aan 'want die gaan nooit kapot'. We zullen zien. Bewust gekozen voor een 1.5 dci euro5 (ik woon dichtbij Antwerpen waar regelgeving om de stad in to mogen rijden is gebaseerd op euro x score). Ook bewust gekozen voor deze uitvoering omdat die alles heeft wat ik wel zou willen hebben. En ja dit is een Franse motor maar ach ze worden ook in Mercedes geleverd dus dan moet het wel goed zijn.

Er zit navigatie in, een groot glazen dak (heerlijk alhoewel het niet open kan), automatische lichten en ruitenwissers, mooie lichtmetalen velgen, een trekhaak, cruise controle en nog wat algemeen spul wat iedereen nu onderhand wel heeft. Ik heb bedongen dat de distributieriem nog is vervangen voor aflevering.

De auto rijdt goed en happy rijd ik rond. De stoelen vind ik wat minder en het stuur vind ik wat te groot. Ik heb wat moeite om een goede zitpositie te vinden en de stoel gaat steeds langzaam naar beneden. Eens per week weer wat omhoog brengen voldoet. De knoppen om het geluid van de geluidsinstallatie te wijzigen op het stuur vind ik te laag geplaatst; ik gebruik ze bijna nooit. Verder doet de sneltoets van het raam links het soms wel en soms niet. De auto is stil op de autobaan; ook op hogere snelheden. Er zit dan nog steeds voldoende pit in. Weglegging is goed en ik vind de vering prima: niet te stug en niet te week. De ruimte achterin is voor een auto van dit formaat goed; kofferruimte ook. Je stapt er makkelijk in en uit; een stuk makkelijker dan bij die BMW 3-serie die ik hiervoor had. De standaard geluidsinstallatie is goed genoeg voor mij en heeft alle tools die ik wil.

De motor heeft natuurlijk niet al te veel pit; dat wist ik toen ik de auto kocht en het koppel maakt veel goed. De auto wordt veel in de stad gebruikt en is duidelijk auto 2 thuis. Auto 1 (eerst 2 maal Ford Galaxy, later Peugeot 5008 en nu Tesla Model S) wordt het meest gebruikt.

Terug naar het begin. Na een paar dagen ontdekt ik olie lekkage op mijn oprit. En hij stonk naar uitlaatgassen die via de verwarming de auto binnen kwamen. Terug naar die verkoper waar ze aan het werk gaan. Ze vervangen een diesel leiding en ik krijg te horen dat deze olie van een oude lekkage was die opgelost is. Er ligt nog wat olie op de afdekplaat onder de auto vandaar die gelekte olie. Alles is schoon gemaakt dus probleem opgelost.

Happy rijd ik weer rond. De dieselstank lijkt wat minder te zijn maar is niet weg. Een paar dagen later weer olie op de oprit. Alweer gaat de garage aan de gang. Nu de bodem plaat compleet schoongespoten en een officiële Nissan dealer heeft alles nog eens gecontroleerd. Alles zou nu toch echt ok moeten zijn.

Happy rijd ik weer rond. We zitten op 104000 km en ik sta met mijn 3 zoons bij een skatepark. De auto start niet. Proberen en proberen en zelfs aanduwen (is lastig met een diesel) werkt niet. Dat is me nog nooit overkomen (ik rijd 30 jaar auto). Verkoper weer gebeld die de auto op een trailer zet en naar de Nissan dealer brengt. Daar staat hij bijna 2 weken en ze kunnen het maar niet vinden. Startonderbreker vervangen en nog altijd hetzelfde waarbij de motor start en meteen in noodloop valt. Uiteindelijk is het een zekering van €1. Rekening €1500 voor mijn verkoper. Oei.

De auto rijdt nu goed afgezien van die dieselstank. Het is nu zomer en dan staat de verwarming niet aan dus ik laat het maar even zo; ik ben het zo zat met die 'betrouwbare' Nissan.

We zijn op 119000 km en ruim 1 jaar verder; het contactslot gaat steeds moeilijker, moet vervangen worden. Bij 120000 km is het tijd voor de kleine onderhoudsbeurt. Banden, remblokken, olie etc. Ik vraag nog eens naar die dieselstank (ik ben naar een andere Nissan dealer gegaan en niet terug naar mijn verkoper). De monteur meldt 'dat er met de motor is gerommeld' en niet alles goed terug is geplaatst. Mmmm, het verbaast me niet meer. De dieselstank lekt ergens bij de injector van de 4de cylinder. Het motorblok moet open en bij dat rommelen met die motor in het verleden is er een afdekplaatje bij die injector beschadigd; vandaar die stank. De cylinder heeft veel roet en het geheel wordt schoongemaakt; ze verwisselen de injectoren: 4 naar 3 en 1 naar 2. Geen foutcodes meer en de motor loopt beter en is nu zuiniger blijkt.

Happy rijd ik weer rond. We zijn op 122000 km en het motorstoringlampje gaat branden. Terug naar de Nissan dealer; foutcode bij cylinder 3 dus conclusie is vervangen van de injector. Volgende week woensdag zou de auto weer klaar zijn.

Conclusie tot nu: veel te veel issues voor een dieselauto met een km stand van 122000. Ik mag toch probleemloos verwachten tot pak 'm beet 200000 km; die motor ligt in zo veel verschillende modellen. Op zich vind ik het een prima auto maar qua betrouwbaarheid is het niet best. Ik rijd door (verkopen is een duur grapje met de afschrijving). Geen Nissan meer voor mij.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.