en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Qashqai 1.5 dCi Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 21.000 km |
Sinds februari 2016 eigenaar van een Nissan Qashqai Business Edition dci 1.5.
Nu zo’n 8500 kilometer verder, tijd voor een eerste indruk. De keuze op de QQ is gevormd door een huurauto in Portugal medio 2015. Deze beviel erg goed. Z’n hoge instap, hoog uitzicht en stoer uiterlijk sprak mij direct aan. Je voelt je echt even boven de andere weggebruikers verheven. Mijn vorige auto was een renault megane estate van begin 2011, met hetzelfde motorblok. Wat mij gedurende de 5 jaar altijd wat irriteerde was het oppakken van de motor in korte bochten in de 2e versnelling. De auto viel compleet dood. Ik was benieuwd naar de ervaring in de QQ. Gelukkig merkte ik al snel dat dit geheel verholpen is. Toch wel bijzonder hoe de ontwikkelingen door gaan, terwijl de basis van de motor dezelfde is.
In Nederland nog wel gekeken naar de Renault Kadjar, maar deze was net wat minder interessant in de lease. Ook de uitrusting van de bose komt in de buurt van de QQ BE, maar is dan net wat duurder. Ook vind ik de QQ er wat stoerder uitzien en beter in verhouding, maar dat is persoonlijk. Ik ben nog steeds blij met m’n keuze voor de QQ.
De Business Edition is rijk aangekleed met leren bekleding, 360 camera, panaroma dak, dode hoekwaarschuwing enz enz. Als concessie heb je 17in velgen. Deze heb ik zwart laten spuiten, omdat ik dat mooier vind staan. Andere velgen waren relatief duur in de lease. Resultaat ben ik erg blij mee. De zilver kleurige velgen maken de auto wat burgelijker, mijn idee.
Ik wilde wel 21% bijtelling hebben, dus de keuze is sowieso wat beperkt. Hyundai Tuscon vind ik ook erg mooi, maar heeft geen 21% bijtelling. Dat werd een dure onderneming.
Naast de rijke uitrusting, wel een paar kanttekeningen. Wat valt nu een beetje tegen; de stuurkolom is van heel goedkoop hard plastic en er zit een lelijke afdekplaat op het gat waar in goedkopere modellen de contactsleutel zit, deze editie is key-less. Het openen van deuren gaat met een extra knopje op de deurhendel, terwijl de megane dit met een sensor deed. Ook weglopen en op slot ging bij de megane automatisch en bij deze niet. Met volle tassen, kind, regen enz was dat toch wel handig.
Er zit geen 12 volt aansluiting bij de achterbank en niet in de kofferbak. Een gemis in vakantie situaties met koelboxen en dergelijke. De ramen kan je niet openen of sluiten als de motor niet aan staat. Ik vind dit echt een vreemde situatie. Nu moet je nog een keer starten om de ramen te sluiten. Volgens mij kost dit niks extra en is alleen maar vervelend. Alleen het raam van de bestuurder gaat met 1 druk helemaal omlaag of omhoog.
Het multimedia systeem is niet van ipad kwaliteit, maar het werkt wel. Wel zijn de kaarten niet up to date bij aflevering, dat vind ik kwalijker. De dealer kan dit niet verhelpen aangezien ze afhankelijk zijn van Nissan. Toch apart, of geef dan 1 keer een gratis update bij nieuwe release?
In de megane kon je 2 bluetooth verbindingen tot stand brengen, gelijktijdig. 1 telefoon voor de muziek (privé) en 1 telefoon voor te bellen (zakelijk). Dit gaat niet in de Nissan.
Dit waren de aantekeningen; wat mij zeer goed bevalt zijn de rij eigenschappen van de QQ. Erg prettige auto om kilometers mee te maken. Ik heb er veel meer plezier mee dan met de megane. Het oppakken onderin het toeren gebied is prima. De auto is met de 17in velgen ruim voldoende comfortabel en helt niet al te gek over in bocht. Het is geen bochtenridder. Maar goed, dat komt toch maar beperkt voor en echt hard rijden komt er toch niet van. De achterbak is wat minder groot dan de megane, maar voor 90% van de tijd ruim voldoende. Met vakantie wellicht een beetje inschikken.
update 23/6
wanneer je een klacht indient bij de dealer dan komt er een nieuw navigatiekaartje. Deze zojuist geïnstalleerd. Helaas staat de nieuwe A4 er niet op. Die al ruim 8 maanden open is. dus.
Na 8 maanden gereden te hebben, heb ik de auto weer ingeleverd.
Over het algemeen prima tevreden geweest met de auto. Lekker zuinige en krachtige motor ook.
Wat opvallend was is dat het opladen van een telefoon via de 12volt storing gaf op allerlei systemen. De Fan ging hard draaien?
Ik heb er niet meer naar laten kijken. Ook het piepje bij achteruit rijden was opeens weg.
Lijkt elektronisch niet helemaal fris.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.