Nissan Qashqai 1.5 dCi Business Edition (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Qashqai 1.5 dCi Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 155.000 km |
2 vreemde kwaaltjes (deuren)
- 50.000 km
Nog een vreemde toevoeging; Bij ongeveer 50.000km ging rechtsachter het portier niet meer open, erg gevaarlijk (en vervelend). Bleek dat de unit van de vergrendeling niet meer goed functioneerde, is vervangen.
Opmerkelijk; Bij ongeveer 115.000km begon de linker achterkant een zelfde soort probleem te krijgen alleen wilde die niet meer op slot (erg vervelend als op vakantie in Italie bent...).
Ook die is vervangen.
Motorproblemen (Turbo)
- 80.000 km
Rond de 100.000km begon plots het motorstoringslampje te branden (en een berg andere lampjes gaan dan kennelijk automatisch mee...?).
Na niet al te lange tijd ging de motor over in de Noodloop (zo leek het), kon met heel veel moeite 130Km/h bereiken. En bij optrekken zat er geen vermogen meer in.
Op dat moment zat ik dichtbij Nissan Dealer Herwers in Hengelo, dus gelijk naar toe gereden (op zaterdagochtend). Zeer opmerkelijk (slechte) service, de monteurs waren bezet en ''er waren toch geen leenautos beschikbaar'' was letterlijk de opmerking van 1 van de verkopers. Er werd niet eens de moeite gedaan om even de auto uit te lezen dan wel na te kijken!!
Uiteindelijk bij mijn vertrouwde dealer in Zwolle wél netjes geholpen en bleek een vacuum slang van de Turbo die poreus was geworden van het koude weer. Met als resultaat dus inderdaad geen vermogen meer vanuit de Turbo.
Overigens heeft de auto mij niet in de steek gelaten, hij liep (op zijn laatste loodjes) door.
Wederom Turbo problemen
- 122.000 km
Nu nog een keer Turbo problemen (en wederom een bataljon aan lampjes op het dashboard), gelijk weer naar Nissan Aben en Van de Schelde gereden. Ditmaal bleek het een Temperatuur sensor te zijn van de Turbo. Motor liep overigens gewoon normaal, ik kon er mee verder rijden tot het onderdeel binnen was.
Netjes opgelost verder binnen garantieregeling
Wat een drama....
- 125.000 km
Ondanks de Kritische titel wil ik wel
Positief beginnen. Alle lof voor Nissan dealer Aben en Van de Schelde in zwolle. Erg goede service en altijd super geholpen.
Tevens heeft de Nissan zich laten zien als een comfortabele reisauto voor langere afstanden.
Het verhaal:
Auto nieuw opgehaald bij de Nissan dealer in Lelystad, ging gelijk al mis: verkeerde trekhaak gemonteerd (vast ipv afneembaar). En verkoper had weinig tijd op de vrijdagmiddag, moest allemaal snel....
Eerste indruk:
Mooie uitvoering echt alle denkbare opties zitten er op. Met de optionele 19 inch velgen en parelmoerwit echt een mooie wagen om te zien ook.
Paar eerste tegenvallers:
- audiosysteem klinkt (persoonlijk) nergens naar en raakt snel overstuur bij hoger volume
- de optionele apps voor je mobiel kun je achterwege laten, werkt voor geen meter
- positionering van knoppen niet altijd even handig.
- stoelen zitten niet goed (vooral als je vanuit een Volvo naar de Nissan over gaat)
Plus punten:
- navigatie werkt snel en prettig
- rijden is lekker comfortabel
- zuinig: met gemak 1:20 (zonder bewust zuinig te rijden)
Dan de (voornaamste) problemen:
- kraakjes (en dan vooral in de winter van het kunststof)
- achteruitenwisser die kraakte
- 20.000km rechtsachter portier ging niet meer open (hele mechanisme vervangen)
- met regelmaat (en boven 100k km frequenter) foutmelding van voorste sensoren soms wel 3x in 1 rit dat is echt Enorm vervelend en herhaaldelijk wat aan laten doen maar probleem/ foutmelding blijft
- 50.000km motorstoring, auto trekt niet meer op. Bleek een slang van de turbo die poreus(!) was geworden
- 60.000km enorme herrie op de snelweg (gekraak) bleek hitteschild te zijn wat kapot is gegaan
- 90.000km wederom motorstoring, nu een temperatuursensor van de turbo
- 110.000km linksachter portier gaat niet meer op slot, weer hele unit moeten vervangen
-115.000km, stoel begint voelbaar los te zitten. Is reeds vast gezet maar bij 125.000km wederom los
Nu bij 125.000km: motor klinkt nergens meer naar (net een trekker...) en loopt ook niet lekker stationair, auto trilt enorm. Koppeling voelt niet
Meer lekker, zal ook vervangen moeten worden binnenkort
Een collega rijdt eenzelfde wagen, ook hij ervaart dezelfde problemen (en nog meer).
In het algeheel een slechte wagen en bouwkwaliteit, vooral in de winter kraakt het kunststof.
Nooit geen Nissan meer.......
wordt er niet beter op,,,,.
- 133.000 km
Winter is coming….en dat is te merken;
- Achterruitverwarming functioneren een aantal ''lijntjes'' niet meer
- Stuurbekrachtiging geeft een vreemd geluid wanneer het koud is en vanuit stilstand weg rijden/ sturen
- Koppeling krijgt er steeds meer moeite mee (als de motor warm is overigens niet meer)
- deurpanelen kraken enorm wanneer je de deur open doet en met de elleboog de deur open duwt (irriterend....)
- Uiteraard de bekende ''radar systemen'' die inmiddels meerdere keren per rit een foutmelding geven op het dashboard
Inmiddels is een nieuwe auto besteld en gaat de Qashqai er vroegtijdig uit, wat ik overigens helemaal niet erg vind.
Voorruitverwarming
- 134.000 km
Kleine toevoeging op bovenstaande; Nu met de eerste (grond)vorst blijkt ook dat in de voorruitverwarming diverse ''lijntjes'' niet meer functioneren. Dit geeft dus duidelijk zichtbare banen in de vroege ochtend.
Ruitenwissers/ vreemde bonk
- 142.000 km
We zijn weer eventjes verder en weer wat opvallende punten; Een vreemde bonk/ rammel vanuit het vooronder bij het op- en afgaan van een drempel. Ophanging blijkt na controle in orde, maar oorzaak nog niet gevonden.
Ruitenwisser aan de passagierskant plotseling in zijn geheel los (stond recht omhoog in stilstand....) na een beetje regen. Bij terugplaatsing is die niet meer functioneel, dit is verder opgelost door de Nissan dealer.
Stoel blijft voelbaar iets los zitten, bij de volgende beurt wordt hier weer naar gekeken.
De voorruitverwarming krijgt steeds meer ''banen'' die niet meer functioneren.
Roest(!!) en blijvende problemen
- 147.000 km
Inmiddels gaat de standaard foutmelding over in een “systeemfout” waardoor zowel parkeersensoren als afstand/ auto remfunctie uit geschakeld worden.
Wellicht het hoogtepunt van de dramatische kwaliteit van deze wagen: ROEST!!
Vreemde is dat het rondom op diverse plekken aanwezig is. Niet zomaar “een plek” dus of door bv steenslag. Het zijn kleine puntjes die soms wat groter of kleiner zijn, maar duidelijk is dat de lak gewoon niet goed is. Ben benieuwd hoe ze dat gaan op lossen (of niet....)
Afsluitend
- 155.000 km
De Nissan is inmiddels weg en zijn opvolger staat voor de deur (Tiguan Allspace).
Afsluitend heeft de Nissan nog een behoorlijke reparatie nodig gehad wat in houd; Storingen (diverse) in het radarsysteem waardoor die tot 2x toe terug moest naar de dealer. Grote onderhoudsbeurt is ter afsluiting ook geregeld (distributie oa.) en er zijn netjes goede zomerbanden op gezet om de volgende eigenaar blij te maken. Al met al waren deze kosten ruim 2500 Euro en er volgen nog wat extra kosten ivm dat het radarsysteem niet (meer) onder garantie viel.
Ik zou alsnog deze auto echt niet willen aan raden en, vooral nu ik de Tiguan een aantal weekjes rij, kijk gewoon naar wat anders.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Qashqai
