Nissan Qashqai 1.2 DIG-T N-Connecta (2015)

autoreview

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T N-Connecta (2015)

Signalement

UitvoeringQashqai 1.2 DIG-T N-Connecta
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf9.800 km
KM-stand laatst13.215 km
Lezerswaardering: 53%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 10.600 km

Zaterdag 5 maart was het dan zo ver! Na weken van uitvoerig googelen, reviews lezen en tests doorspitten was het dan tijd om onze nieuwe auto op te halen bij de Nissan dealer.

Elke maand rijden wij zo'n 1200 km's en hiervan zijn de meeste snelwegkilometers. Het verbruik van onze vorige auto, een Seat Altea 1.4TSI uit 2009 viel nogal tegen, dus de aankoop van de Qashqai was een van de voornaamste redenen om te switchen van auto. Daarnaast viel de Qashqai met zijn gewicht zelfs nog een categorie lager uit in de wegenbelasting wat ook weer mooi meegenomen was!

Ik zal proberen dit review up to date te houden met onze bevindingen zodat anderen hier ook wat aan hebben. Eerst zal ik hier het een en ander instellen en basis gegevens invullen om een zo'n duidelijk beeld te geven over onze auto.
De waarderingen zal ik zo nodig ook aanpassen naar gelang van ons gebruik van deze auto. Ook proberen uit te leggen in mijn review(s).
======

De eerste week:

De eerste week hebben wij veel rondjes gereden. Om er aan te wennen maar de auto rijd ook heel fijn. Daarnaast zijn wij ook verliefd op de looks van onze auto dus best trots :)
Het verbruik van alleen deze rondjes rijden in de buurt (voornamelijk bebouwde kom) viel enorm mee! De boordcomputer gaf 7.0/100 (ruim 1 op 14) wat mij verraste en mij nog meer nieuwsgieriger maakte naar het snelweg verbruik! Dit zou als het goed is alleen nog maar beter worden op langere constante ritten... toch?
Het comfort en rijgedrag van de auto is uitstekend! Zit goed. Het gedrag van de auto voldoet ruimschoots voor in de bebouwde kom. Er zijn een paar onoverzichtelijke / dode hoeken waar je mee om moet leren gaan tijdens het rijden. Vooral afslaan naar rechts geeft snel het gevoel dat je een stoepje snel meepakt maar dit valt in de praktijk erg mee!

De eerste lange rit. Van Zeeland naar Twente, zo'n 600km retour plus in Twente nog wat bezoekjes met afstanden van +/- 25km.
Ik persoonlijk rijd graag en veel op de cruisecontrol. Zette deze elke keer op 130 km/h zodra het kon. Het motorgeluid valt te verwaarlozen waardoor wel het windgeruis naar voren komt maar naar verloop van tijd valt dit ook weg. Juist omdat het verbruik de eerste week zo positief beviel heb ik deze rit het verbruik constant in de gaten gehouden. En ik moet zeggen dat het verbruik mij erg tegenviel ten opzichte van de week ervoor! De weersomstandigheden waren goed, geen regen of wind bijvoorbeeld. Gemiddeld heb ik op de heen + terugreis 8.0/100 gereden (ruim 1 op 12,5).
Verbaasd en teleurgesteld eerlijk gezegd! Ik had beter verwacht! Met de reviews die ik gelezen had, de technische informatie die ik over deze auto had kunnen vinden online had ik gehoopt toch minstens wel op 1:15 en stiekem heel misschien 1:16 te kunnen halen.

Maar goed, misschien is het een kwestie van nog even leren met de auto om te gaan qua rijden / schakelen e.d. dus ik ben benieuwd of ik het een en ander kan verbeteren in het brandstofverbruik. Niet alleen uitgaan van de boordcomputer maar ook eens handmatig uitrekenen een paar keer. Ik hou jullie op de hoogte!

Eerste deukje!

Enkele dagen nadat wij de auto hadden opgehaald was het al zo ver! Ons eerste deukje, wat zuur!

Normaal loop ik naar mijn werk maar dit keer was ik wat laat dus dacht pak de auto wel. Geparkeerd voor de deur van mijn werk met aan de ene kant de rijbaan van de straat waar ik geparkeerd stond en aan de andere kant een 3mtr brede stoep.

Na anderhalf uur moest ik weg ivm mijn werk en liep met mijn collega naar buiten. Kijk daar staat tie zei ik nog, trots dat ik nog was natuurlijk over onze auto :)
"Zit daar nou een deukje" zei mijn collega nog... ik keek eens goed en inderdaad een deukje in het rechter voorspatbord net boven het wiel! Iemand was er duidelijk met zijn of haar fiets langs gegaan en de auto geraakt! Uiteraard geen briefje met naam en of nummer erop... enorm balen dit!

Rij al honderd jaar rond in oude auto's en de laatste tijd wat iets nieuwere en nog nooit wat gehad, geen krasje veroorzaakt door mijzelf of een ander! En dan heb je nu een bijna nieuwe auto en zal je zien, binnen de korstte keren een deukje!

Deukje is er door een autoclean bedrijf uitgehaald afgelopen week. Er was geen lak schade dus spuiten hoefde niet. Via speciale techniek uitgedeukt dus.

Nieuwe navigatie kaarten

  • 11.000 km

Tijdens de koop was er al een beetje discussie over de verouderde navigatiekaarten in de QQ. Op internet had ik de afgelopen tijd veel forums doorgelezen en vaak het ongenoegen over QQ die geleverd worden met verouderde navigatiekaarten!
Onze QQ is van 2015 en had kaarten van 2013.

Hoe vaak gebruik je nou daadwerkelijk die navigatie was eigenlijk de vraag van zowel mij als de verkoper maar enkele dagen nadat de auto in ons bezit was had ik zoiets van "hoe dan?" dus heb ik de Nissan importeur een mail gestuurd waarin ik mijn ongenoegen uitsprak over de verouderde navigatiekaarten.
Binnen 2 dagen kwam er reactie. Dat de klacht in behandeling was genomen en graag wilden ze het chassisnummer van de auto en bij welke dealer ik de auto had gekocht. Ik dacht "ow jee, nu zullen ze bij mijn garage wel denk wat een zeikerd zeg!", maar goed ik gaf in een antwoord de gevraagde informatie.

Een dag later werd ik gebeld door mijn garage. Dat besloten was om uit coulance alsnog mijn oude kaarten te vervangen door de pas uitgekomen navigatiekaarten van begin 2016! Afspraak gemaakt en vandaag is het kaartje vervangen! Goede actie van de importeur én de garage vind ik!

Verbruik

  • 11.333 km

Vandaag weer het eerste deel onze tweewekelijkse rit van zo'n 600km per weekend.

Het verbruik viel mij tot vandaag best tegen en dit vertelde ik ook tegen de verkoper toen ik vandaag bij de dealer was om mijn sd kaartje te laten vervangen.

"Dat is gek" zegt hij, "wij hebben klanten die gewoon makkelijk 1 op 15 en soms zelfs 1 op 16 halen!" De verkoper moest inderdaad wel toegeven dat dit met snelheden was voornamelijk in de bebouwde kom en maximale snelheden van 110 à 120km/h op de snelweg!
Ik vertelde dat ik zelf gemiddeld 125km/h, soms 130km/h had gereden op de tot nu toe meest gereden km's en enkele km's in de bebouwde kom. Veel harder niet in ieder geval! Ik was ook niet van plan om als een "oude sok" met 110km/h op de snelweg te gaan rijden! Wil niemand beledigen mocht diegene dat een fijne of veilige snelheid vinden maar dit is het absoluut niet!

Mijn theorie was/is dat dit soort type moderne gedownsizede motoren met hoge snelheden helemaal dus niet zo zuinig reden omdat ze dan hard moeten werken maar met lagere snelheden wel enorm zuinig omdat ze dan amper hoeven te werken!

Met dat een beetje in mijn achterhoofd en steeds beter gaan schakelen en toch het schakeladvies wat de auto aangeeft opvolgen, heb ik vandaag voor mijn doen rustig gereden! Ben bijna niet boven de 120km/h gekomen, hooguit een enkele keer max. 125km/h en heb het gemiddelde verbruik gezet op 7/100 (ruim 1 op 14) gezet en hiermee ben ik al stukken meer tevreden!

Ook uit eerdere reacties op deze review zal ik het een en ander qua tips meenemen en ga zeker proberen dit gemiddelde nog beter te maken!

Even een kleine update

  • 13.215 km

Tot nu toe geen problemen. Het verbruik schijnt langzaam iets beter te worden. Kortgeleden behaalde ik via de boordcomputer een verbruik van 6.9/100 (1:14,5 bijna) waar ik wel wat vrolijker van wordt. Moet er wel bij zeggen dat dit ritten binnen de bebouwde kom waren en ik echt gereden heb als een "oude sok" :-)
Aan de andere kant wat maakt het uit, want hoeveel meer zou je op jaarbasis kwijt zijn bij een wat hoger verbruik? 1 a 2 volle tankbeurten misschien? Maar toch, door zo'n verbruiksmeter die elke rit naar voren komt zodra je de auto uit zet, is het toch een fijn gevoel als het verbruik lekker laag is :)

Nu wij de auto leren kennen als ook het rijgedrag ervaren wij het rijden met onze QQ als steeds fijner. Het schakelen gaat gevoelsmatig nu als automatisch zonder steeds op het display te letten.

Een paar minpunten ontdekken wij wel. Als wij de auto achteruit een parkeervak (voor ons huis) willen rijden hebben wij nu 2x bijna iemand aangereden. Je loopt naar de auto en merkt dat heel de straat leeg is. Je start de auto en begint achteruit te rijden. Op een of andere manier mis je een stuk overzicht en knal je zo op een achterlangs komend persoon! Ook al hebben wij rondom goed zicht via de camera's!
Met inparkeren (fileparkeren) kijk ik tot nu toe nog steeds liever zelf om mij heen dan op de camera's. Als ik alleen op de camera's let gaat het steeds fout. Doe ik het zonder camera dan parkeer ik de auto perfect!

De sleutel, bij het starten dan, heeft een paar keer dienst geweigerd. Diverse malen moesten wij toch wel de sleutel dichtbij de startknop houden voordat hij herkent werd! Geen echt serieus probleem natuurlijk maar toch..
Ik gok zomaar dat de batterijen vrij snel leeg gaan en misschien eens vervangen moeten worden. Dit zal ik binnenkort eens doen. Even opzoeken welk type er in moeten en vervangen.

1x kreeg ik bij het starten een waarschuwing. De hele dag waren er al enkele ritten gereden en niks aan de hand maar ik moest nog snel even naar de bouwmarkt. Ik startte de auto maar kreeg alleen het geluid van een ronddraaiende startmotor! Tegelijk kwam op het display de melding dat er een te lage oliedruk was en ik direct het voertuig moest stoppen! Ik reed nog niet maar drukte op de startknop en het starten stopte.
Direct de dealer gebeld met wat dit kon zijn maar, ook logisch natuurlijk, had de monteur geen idee wat het kon zijn. Hij adviseerde om sowieso olie te peilen of dit nog in orde was en dit bleek in orde.
Toen ik daarna de auto startte ging alles zoals het moest gaan en ben ik gewoon weggereden. Kreeg wel het advies dit in de gaten te houden en zodra het weer zou gebeuren om eens langs de garage te gaan. Tot nu toe is dit nog niet weer gebeurt.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.