Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Connect Edition (2014)

autoreview

Nissan Qashqai
Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai 2013Nissan Qashqai 2013Nissan Qashqai 2013Nissan Qashqai 2013Nissan Qashqai 2013Nissan Qashqai 2013Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai 2013Nissan Qashqai 2013Nissan Qashqai 2013Nissan Qashqai 2013Nissan Qashqai 2013Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai

Signalement

UitvoeringQashqai 1.2 DIG-T Connect Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf24.000 km
KM-stand laatst150.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Shortlist en eerste praktijk ervaring

  • 26.700 km

Ik ben een prive rijder.

Shortlist

Na 10 jaar en 180000 km ForFour gereden te hebben was het tijd voor iets anders. In eerste instantie wilde ik weer een nieuwe auto kopen maar dan iets groters met o.a. meer bagageruimte. De 50 jaar grens nadert en kinderen worden groot. Ik houd wel van ontwerpen met meer gedurfde vormgeving. Dus maar eens goed rondkijken wat er zoal rijdt op de weg en een shortlist maken. De kritische punten waren:
- uiterlijk
- ruimte
- verbruik
- comfort
- onderhoudskosten
- betrouwbaarheid
- crashtest

Yeti: het nieuwe model in minder aansprekend dan het oude. In het oude model een proefrit gemaakt (1.2 tsi). Het comfort en geluiden van buitenaf vielen tegen.

Captur: Leuke auto om te zien. Meerdere proefritten gemaakt. Ruimte en comfort vielen tegen. Daarbij kon het dashboard en de bediening mij niet bekoren. Over de kwaliteit heb mijn twijfels. Zelfs in de demo auto werkte het klepje van de opbergplek op het dashboard al niet meer goed.

Cactus: een auto die ik al heel lang volgde in zijn ontwikkeling. Met verschillende uitvoeringen een proefrit gemaakt. Een heerlijke auto en best ruim. Wat me heeft besloten deze niet te kopen is het gebrek aan een in delen neerklapbare achterbank. Zeer onpraktisch (voor ons).

Na mijn goede ervaringen met de Japanse Mits/Forfour ben ik de Japanners gaan bekijken. Een Qashqai II bleef uiteindelijk over. Vragen als "is dat niet te duur en te groot" speelden door mijn hoofd. Een nieuwe zou te duur zijn maar zijn er al goede 2e hands? Weinig. Maar wie zoekt...
Kortom, shortlist over boord en eens serieus naar de nieuwe Qashqai kijken.

Proefrit met de Qashqai

Op pad gestuurd met de 1.2 DIG-T Tekna (natuurlijk). Alle toeters en bellen (letterlijk!) aan boord. Mijn eerste indruk: "wat een joekel van een auto". Tijdens de rit meer en meer het gevoel gekregen van "deze auto hebben ze voor mij gemaakt".

Thuis internet afstruinen en bellen voor offertes. Nissan NL had zojuist een handvol jonge huurauto's in de verkoop gedaan die over de dealers verspreid waren. Deal gesloten en ForFour ingeruild.

Het is een QQ II 1.2 DIG-T Connect Edition geworden (1250 kg)
- panoramisch dak
- multimedia DAB+ met navigatie (tmc) en 6 speakers
- achteruitrijd camera
- parkeer sensors voor en achter
- gescheiden airco
- 17 inch licht metaal (19 inch is te rumoerig,duurder en breder)
- metallic lak
- verkeersbord herkenning
- lane departure
- inklapbare spiegels
- keyless entry
- privacy glass achter
- regensensor en automatische verlichting
- terugroepakties zijn uitgevoerd (remmen en boorgat dichting A-stijl)


Eerste praktijk ervaring

Ik rijd nu 2 maanden QQ II. Vooral naar mijn werk, 130 km per dag, waarvan de helft snelweg. Wat een heerlijke, stille, km vreter is het.
Grote USB stick met mp3's ingeprikt in de USB aanluiting in het opbergvak onder de armleuning en voorlopig tig uur muziek.
Zelf ben ik inmiddels een zuinige rijder geworden. Elke keer als je de auto uitzet wordt je getrakteerd met je verbruik van die rit. Dat spoort aan het de volgende keer beter te doen.
In de wintermaanden reed ik ongeveer 1:15. Inmiddels gaat het verbruik naar beneden, richting de 1:17. Erg knap van Nissan dat dit met een auto van dit formaat mogelijk is. De schakel indicatie komt voor mijn gevoel net iets te vroeg (al voor de 2000 tpm). Ik schakel meestal bij de 2500 tpm. Dan pikt de 1.2 turbo net even lekkerder op bij de volgende hogere versnelling. Voor de rest zoveel mogelijk op cruise control.

De wegligging is prima in orde. Zeker voor zo'n hoge koets. Met in- en uitparkeren heb ik geen enkele moeite dankzij de camera en de parkeer sensors. Zicht naar achteren is voldoende.

Tijdens het losdraaien van de tankdop merk ik dat er een overdruk uit de tank komt. De Nissan garage vond het niet schokkend.


Minpunten(-tjes)
- heb liever gewone handrem, dan maar geen hill assist
- richtingaanwijzer mag wel wat soepeler
- stuur mag wel iets meer rechtop
- afleesbaarheid grote scherm bij zon
- overgevoeligheid voorste parkeersensors
- overgevoelige lane departure warning
- ietwat ongevoelige koppeling

Pluspunten
- 3 jaar fabrieksgarantie
- om de 30000 km / 2 jaar een beurt
- stoelen
- lekker stil
- hoge overzichtelijke zit
- prima comfort
- bediening
- verbruik
- interieur straalt luxe uit
- zuinige koppelrijke motor
- ruimte op de achterbank en bagageruimte
- relaxte reis- en familieauto

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn ervaring met de QQ II.

korte update

  • 42.000 km

Eerste beurt gehad bij 30k. Geen bijzonderheden. Inmiddel 42k op de teller. De boordcomputer geeft een gemiddelde over 20000 km van 16,1 km/l. Niet slecht. Bij wind uit een bepaalde richting is het windgeruis storend, alsof je raampje op een kier staat. Heb gelezen dat de 2015 modellen daar geen last meer van hebben. Ook heb ik gemerkt dat het rechter achterraam soms niet direct wil sluiten. Als het regent wordt je soms gestoord van de voorste parkeersensors die te onpas afgaan. Binnenkort maar eens langs bij de garage om te kijken wat ze aan bovenstaande kunnen doen.
Voor de rest echt genieten en relaxed rijden met de QQ2.

60.000 km update

  • 60.000 km

Inmiddels 40.000 km gereden met deze auto.
Met de km stand op 60.000 km nog steeds zeer tevreden. Elke dag een genot om in te rijden. Stil en zuinig.
Gemiddeld verbruik over 40.000 km is 1:14,6 (boardcomputer zegt 1:15,9). Ik rij wel heel veel op cruise control.
Daar kan je zelf niet tegen op.
Buiten de beurten geen extra kosten gehad. Wel wat garantie gevalletjes (zie lijstje hieronder). Alles zonder problemen opgelost door Nissan. Prima service.
Door het olieverbruik heeft zich roet aanslag op mijn inlaatkleppen gevormd en dat merkte je bij het rijden.
De motor bokte een beetje bij 2000+ tpm onder vollast. Garage heeft de inlaat en inlaatkleppen schoongemaakt.
Remmen en banden zijn zelfs nog origineel na 60.000 km. Vind de 1.2 Dig-T motor nog steeds voldoende om vlot
mee te komen. Trekt heerlijk door vanaf lage toeren. Een heerlijke cruizer met veel ruimte voor passagiers en bagage,
en heerlijke stoelen voor langere afstanden.

- motor heeft ECU software update gehad ivm licht olieverbruik
(nu geheel geen last meer van)
- roet aanslag op inlaatkleppen/poort verwijderd (garantie)
- nieuwe airco condensor geplaatst (garantie)
- zelf racegaas geplaatst in onderste grille opening ivm bescherming airo condensor tegen steenslag

Kortom: een tevreden Qashqai (J11) rijder

100,000 km update

  • 100.000 km

Hij is nu 4 jaar oud en er staat 100.000 KM op de teller. Tijd voor een grote beurt en een APK. Echter is het olieverbruik behoorlijk toegenomen en stottert de motor weer bij vollast en 2 tot 3 duizend toeren. (zoals ook bij 40.000 km het geval was) Open gehaald door de garage en weer is het inlaattraject sterk vervuild. Motorolie was nauwelijks nog aanwezig in het carter.
Uiteindelijk is er een nieuwe 1.2 Dig-T motor ingelepeld zonder extra kosten. Allemaal top geregeld. Teller voor de motor weer op 0.

Wat is er verder nog gebeurd?
- nieuwe voorbanden bij 100.000 km, achter nog origineel
- bij 60.000 km zelf LED voorlampen uit China geinstalleerd (passieve koeling)

Verder niks vervangen en dus nog allemaal origineel!

Ben nog elke dag zeer tevreden met de J11. Rijdt als nieuw, stil en comfortabel. Als ik iets negatiefs moet noemen is het het Connect Systeem. Ik snap dat het uit 2014 komt maar het mist ondertussen wel wat opties als Apple Car Play of Android Auto. Ook de navigatie verdient geen hoofdprijs. Daarentegen zijn de gesproken verkeersmeldingen (RDS) wel weer erg nuttig.

150.000 km

  • 150.000 km

Auto is nu 6 jaar oud. Totaal 150k gereden. 50.000 km met de nieuwe 1.2 Dig-T motor en nog geen druppeltje olie verbruikt. Er zijn dus ook goede 1.2 Dig-T motoren!
De remschijven en blokken zijn voor het eerst vervangen bij 125k. Wel verrassend want ik had alleen blokken verwacht. Misschien zijn de blokken iets te hard geweest.
Achterbanden nog steeds origineel (150k!). Zullen wel vervangen worden bij de volgende beurt.
Gemiddeld verbruik zo'n 1:15. Is iets minder geworden nu E10 wordt getankt. (is 800 km per tank) Heel veel cruise control.
Komen nu wel wat kraakjes in het dashboard maar die zijn op te lossen.
Verder eigenlijk alles origineel. Niks vervangen. Stoelen zitten nog prima.
Op naar de 2 ton.

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.