Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Connect Edition (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Qashqai 1.2 DIG-T Connect Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 3.383 km |
Review Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Connect Edition Xt
- 3.383 km
Na 3 Toyota's, 2 x Verso en als laatste auto een Verso-S, ben ik overgestapt naar een nieuwe Qashqai. Waarom de Qashqai? Mijn vorige auto, de Verso-S dus, is een no-nonsense auto die je eigenlijk niet zoveel ziet rijden. Het model is misschien weinig aansprekend, maar je rijdt goedkoop en betrouwbaar van A naar B en de auto rijdt eigenlijk ook nog best goed. Alleen op de snelweg is hij ietwat nerveus qua stuurgedrag. Zie evt. elders mijn review over deze auto, hier wil ik het verder over de Qashqai hebben.
Ik rijd vrij veel snelwegkilometers en daarom wilde ik met name daar wat meer comfort. Mijn eisen voor de opvolger: een automaat, bij voorkeur een CVT, een comfortabele en hoge zit, (redelijk) zuinig in gebruik en vrij veel ruimte. Verder speelt de prijs natuurlijk ook een belangrijke rol.
Wie werden het niet. De Toyota Auris Touring: reed toch weer een beetje hetzelfde, hoewel een klasse comfortabeler maar geen hoge zit. Ford C-Max: geen automaat.
Mazda CX-5: een stuk duurder en een gewone automaat met hoger brandstofverbruik. Hetzelfde geldt voor de Honda CR-V.
Nog gekeken naar de VW Golf Sportsvan. Zeer fijne stoelen, maar karige uitrusting, tenzij je heel veel bijbetaalt. Verder had ik een slechte ervaring in de showroom. Ik was geïnteresseerd in de auto, maar geen enkele verkoper was beschikbaar of geïnteresseerd in een eventuele klant. En zo druk was het nu ook weer niet.
Bijna werd het de Subaru XV. Mooie auto met CVT, maar net iets te hard afgeveerd en de stoelen zaten net iets minder, vond ik.
De proefrit met de Qashqai was direct overtuigend. Lekkere stoelen met hoge zit, comfortabel, heel compleet, in theorie vrij zuinig, voldoende laadruimte met vlakke laadvloer en vergeleken met andere auto's met vergelijkbare uitrusting scherp geprijsd. Ik ben wel voor de benzine variant gegaan. De diesel variant was misschien een optie, maar met automaat aanzienlijk duurder.
Inmiddels zitten er bijna 3400 km op. En ik ben nog steeds zeer tevreden. De auto rijdt, ondanks zijn formaat, erg makkelijk en hij voelt vertrouwd aan. Op de snelweg rijdt hij zeer comfortabel. De auto is plezierig afgeveerd, heeft een goede rechtuitstabiliteit en hij heeft een lekker soepele en stille motor. Veel handige opties. Goede navigatie met wel een iets mindere stem, maar die kun je uit zetten. Ook wordt actuele file-info meegenomen in de routeberekening merkte ik laatst. Camera's rondom die echt handig zijn. Keyless entry is lekker makkelijk. En het Nissan Safety Shield is toch ook wel een nuttige aanvulling. Dat pakket bevat o.a. een rijbaan-assistent, piept misschien net iets te gauw, maar houdt je wel alert. Verder werkt de verkeersbordherkenning goed. En mocht je iets te snel op je voorganger naderen, dan gaat hij flink piepen. In geval van een bijna botsing schijnt hij automatisch te gaan remmen, maar dat heb ik nog niet meegemaakt en dat ga ik ook niet uitproberen...
Verder vind ik het ook gewoon een mooie auto om te zien. In de loop van 2014 is er stilletjes een heel klein beetje veranderd. Dakrails en panoramadak zijn nu opties geworden en die heb ik er niet bijgenomen. De velgen daarentegen zijn net weer iets opgewaardeerd. Op de Connect Edition zitten nu 18 inch lichtmetalen velgen, hoewel ik momenteel op 17 inch velgen met winterbanden rijd. Verder werd er bij de eerst lichting van de nieuwe Qashqai veel geklaagd over windgeruis van de spiegels. Dit hebben ze blijkbaar aangepakt, want ik heb er geen last van.
Het verbruik zit nu op 1 liter per 14-14.5 km, zie ook de verbruiksmonitor. Verder wel erg aangenaam, er zit een DAB radio in die mijn favoriete muziekzender uitzendt.
De CVT is zodanig geprogrammeerd dat hij als het ware een aantal schakelmomenten heeft gekregen. Dat hadden ze voor mij wel weg mogen laten. De charme van een CVT is juist dat je, als je eraan gewend bent, zelf heel goed en traploos het toerental kunt regelen. Nu is het geheel wat onvoorspelbaarder geworden, zeker wanneer de motor nog koud is. Maar ook dit springen in toerental krijg je geleidelijk beter door en het is nu ook weer niet heel hinderlijk. De automaat blijft over het algemeen laag in toeren.
Het springerige van het toerental is trouwens een stuk minder in de ECO-mode, zodat ik meestal ook in deze mode rijd. Alleen reageert de auto dan trager op het gaspedaal. Op zich is de acceleratie niet minder, alleen je moet het gaspedaal dieper intrappen voor hetzelfde effect. En dat rijdt ook wel weer lekker relaxt in de verkeerstroom.
Het is natuurlijk afwachten hoe de Qashqai zich gaat houden. Opmerkelijk vind ik dat er een soort van vilt in de wielkasten achter zit. Ik vraag me af of dit juist niet vochtig blijft en daardoor wat kwetsbaar is. Ook al omdat er op één plek een beetje een kier zit waar juist vuil en vocht achter kan gaan zitten. Misschien toch nog eens even naar laten kijken. Verder ben ik benieuwd hoe alle electronica zich gaat houden. Na 1000 km had ik plotseling een vreemde storing. De auto wilde na een korte tussenstop ineens niet direct starten en het display meldde: lage oliedruk. Even van het contact gehaald en daarna was alles weer normaal en startte hij direct. Meteen even naar de garage gereden aangezien ik toch in de buurt was en daar bleek de storing zichtbaar, maar er was verder niets aan de hand. Op internet zag ik dat meer mensen dit euvel hadden gehad. Hopelijk blijft het hierbij.
Tot zover deze eerste ervaringen.
TvG
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Had je deze auto's al gezien?

Nissan Qashqai 1.2 Connect Edition RIJKLAARPRIJS!
- 2014
- 138.645 km

Nissan Qashqai 1.2 Tekna 116PK Pano, Trekhaak, Cruise, Navi, Rijklaar met beurt & garantie!
- 2016
- 113.484 km

Nissan Qashqai 1.6 Tekna -TREKHAAK-1500 KG TREKGEWICHT-CLIMA-VOLLEDER-STOELVERWARMING-PANORAMADAK-KEYLESS-ORIGINEEL NEDERLANDS!-
- 2015
- 99.880 km