Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Connect Edition (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Qashqai 1.2 DIG-T Connect Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 42.000 km |
Nissan Qashqai 2014 1.2 DIGT
- 4.000 km
Update bij 22.000km (zie update)
Ik heb deze auto sinds april 2014 en heb er ongeveer 4000km mee gereden. Wat zijn nu mijn ervaringen? Allereerst wil ik wat vertellen over mijn vorige auto zodat sommige keuzes beter zijn te begrijpen. Voordat ik deze auto kocht reed ik een Mitsubishi ASX 1.6 benzine en heb daar circa 3 jaar en 80000km mee gereden (Andere merken welke ik gereden heb zijn Peugeot, Ford, Daihatsu, Citroen). Minpunt van de ASX vond ik met name het nadrukkelijk aanwezige motorgeluid. Tevens had de ASX op een gegeven moment last van startproblemen, dit probleem was bekend bij dealer en viel onder garantie. Na uiteindelijk 2x vervangen van een of ander tandwiel voor de variabele kleptiming en een stuk of zes keer naar de dealer was het probleem opgelost. Mijn vertrouwen was in Mitsubishi enigszins geschonden. Op zoek naar een andere auto dus.
Mijn voorkeur ging uit naar een vergelijkbare auto dus een cross over met ongeveer dezelfde grootte, voldoende ruimte, hoge zit, het moest een recent geïntroduceerd model zijn en budgetair passen (bijvoorbeeld een Mazda CX5 was voor mij buiten budget). De keuze werd hierdoor redelijk beperkt (een Peugeot 2008 of Renault Captur vond ik te klein). Eigenlijk bleef alleen een Qaishqai over, daarom heb ik ook gekeken naar heel iets anders namelijk een Skoda Octavia 1.2 businessline, en golf variant 1.2. De Skoda zat erg netjes in elkaar, zeer ruim en reed goed. Het model sprak mij minder aan en de inruil prijs zat 2000 euro onder de Nissan (dit werd na onderhandelen niet minder). De golf was ook een zeer netto auto alleen daar moest ik nog meer euro' s bij neerleggen. Van 1 van de 2 VW dealers heb ik nooit een aanbieding mogen ontvangen?? De keuze voor het VAG concern kwam door het feit dat mijn vrouw een Polo rijdt, welke zeer goed bevalt.
Waarom is uiteindelijk de keuze gevallen op de Qaishqai?
- Model sprak mij aan.
- Prijs vs compleetheid en alle gadgets die er op zitten waarbij je de concurrent voor moet bij betalen
- Garantie 3jr
- Hoge zit
- Mooi dashboard
- Goede inruilprijs
- Betere restwaarde dan bijvoorbeeld Skoda
- Connect edition heeft zowat alles aan opties erop, zoals
* Navigatie
* Panoramadak
* Achteruitrijcamera, waarbij ik de enige optie die er is op de connect edition, de 360 graden camera erbij aangeschaft heb.
* Regensensor
* etc.
Wat bevalt me het meest aan de Qaishqai?
- Wegligging: comfortabel
- Motor: superfijn blok, stil, schakellui, voldoende koppel onderin, zuinig (gemiddeld kom ik 1 op 15, sommige ritten 1 op 17, ik ben geen wilde rijder)
- Versnelling: schakelt soepel en de 6e versnelling is echt prettig, circa 2500rpm bij 120km op de teller
- Knoppen kraken niet bij het bedienen (dit was wel zo bij de ASX), voelt allemaal degelijk aan
- Nog geen dashboardkraakjes kunnen ontdekken
Wat bevalt me minder
- Windgeruis bij spiegel/raam. Omdat de motor zo stil is vallen andere zaken meer op zoals dit windgeruis. Dit is dus redelijk aanwezig en bij lange ritten irritant (het lijkt of het raam een milimeter openstaat). Bij de proefrit viel me dit ook op (tot een fluittoon aan toe) en aangegeven bij de verkoper, daarna een andere auto mee gekregen en bij de 2e proefrit was de fluittoon in ieder geval niet aanwezig maar nog steeds windgeruis.
Ondanks dit toch de auto aangeschaft. Naarmate je wat langer in de auto zit begon dit mij te irriteren en daarom ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak. (eigenlijk belachelijk voor een auto van €28k). Ik heb een stuk tape gepakt en diverse naden aan de buiten kant zitten afplakken. Dit hielp niet. Daarna op diverse plekken compriband (tochtstrip) zitten plakken, hielp ook niet.
Toevallig tijdens het rijden zit ik te een beetje te friemelen aan het raamrubber aan de binnenzijde (hier zat een kier een van 2mm) en druk deze met mijn vingers dicht....en jawel het windgeruis is grotendeels weg!? Over deze kier heb ik een stuk compriband geplakt wat echt een stuk scheelt.
NISSAN doe hier wat aan! Een raamrubber van een paar euro geeft al een heel andere kwaliteitsbeleving! Dit punt moet ik nog aankaarten bij de dealer.
- Onderhoudsinterval is van 30dkm naar 20dkm per jaar teruggezet door de importeur
Kleine zaken die ik er niet op zitten (voor mij geen zaken om een auto niet aan te schaffen)
- Gekoeld dashboard kastje is niet aanwezig
- Ik heb nog geen dagteller kunnen ontdekken
- Makeup spiegel niet verlicht (gebruikte ik toch al niet ;-)
Voor de pietjes precies onder ons (wat mij opvalt en niets afdoet aan de kwaliteit maar wel aan de kwaliteitsbeleving)
- Binnenzijde motorcompartiment is niet gespoten in de lak zoals de buitenzijde
- Rubbers zitten niet allemaal even vast of sluiten niet allemaal goed
- Lasnaden niet overal even netjes en goed zichtbaar (in vergelijking met Polo)
- Soms bedien ik per ongeluk de verlichtingsschakelaar bij het bedienen van de richtingaanwijzer
- De bediening van de cruise control zit eigenlijk aan de verkeerde kant van het stuur (rechts), dit komt volgens mij doordat dit van oorsprong een rechts gestuurde auto is en waarbij men dus het stuur 1 op 1 gebruikt voor zowel linker als rechter uitvoering (ook te zien in de manual). Bij de ASX zat de cruise ook rechts en bij de Polo zit deze links, de bediening aan de linkerzijde vind ik prettiger.
Conclusie
– Dit is de 4e Japanner binnen ons gezin en mbt bouw/afwerkingskwaliteit lopen ze gewoon achter tov Europees met name Duitse auto's. Ook de kwaliteit(beleving) is simpelweg minder. De Japanner moet het hebben van betrouwbaarheid, goede garantie (3jr) en prijs/compleetheid.
Update nav reacties
-Stoelen zijn redelijk zacht, in de Asx waren deze harder wat ik persoonlijk prima vond zitten. Het is even wennen maar ze zitten prima (zeker niet slechter dan bijvoorbeeld de polo)
- parkeersensoren piepen af en toe bij condens op de auto, met name dus in de ochtend ( dit is de eerste auto voor mij met parkeersensoren, ik weet niet of dit gebruikelijk is maar ik kan me voorstellen dat vocht op sensor als object wordt gezien)
- de Golf sportsvan zou voor mij een mogelijkheid kunnen zijn alleen was toen nog niet beschikbaar. Overigens, met vergelijkbare opties als de nissan kom je over de €30k. Je moet dus kiezen voor minder luxe maar ik denk dat je er wel minder ergenis op afwerking voor terug krijgt. Dus uiteindelijk meer tevreden over je aankoop.
- Radio geluid: Verwacht geen subliem geluid, maar voor mij voldoende, hoge tonen zijn goed, bassen zijn vlak/dof ( (vergelijkbaar met Polo en Asx). Bij de eerste proefrit viel mij ook het mindere geluid op, daarna heb ik in een andere auto een proefrit gemaakt en was dit een stuk beter.
Update
- 10.000 km
Ik ben bij de dealer geweest ivm het windgeruis en nog wat andere kleine punten. Men heeft alleen het rubber van bestuurderzijde vervangen omdat de klacht aan passagierszijde niet bekend was. Ik reed weg bij de dealer en merkte geen verschil, er zat nog steeds een kiertje van een paar millimeter en het windgeruis was er nog. Zelf nog maar even gekeken en het is een kwestie van het rubber goed in het profiel drukken, windgeruis hierdoor acceptabel.
Op vakantie geweest en 3600km gereden, het rijden op lange afstanden is me prima bevallen en ik verbaas me nog steeds over het blok, fantastisch. Slechts een paar keer terug moeten schakelen om de ardennen over te komen, rond de 3000 rpm in de 6 overeenkomstig circa 135km/u is dit geen probleem.
Gemiddeld kom ik tijdens de vakantierit op een verbruik van 1 op 14
Bij woon-werk verkeer is dit 1 op 16 (40km enkele reis) en mijn zuinigste rit tot nu toe is 1 op 18,9, valt me allemaal niet tegen. (Het langdurig gemiddelde op de boordcomputer is 1 op 15)
Bouwkwaliteit blijft een punt, mijn zoon van 6 had namelijk de complete greep in de handen van de achterportier!? Dit zit alleen met een klikbevestiging vast dus ik heb het zonder problemen weer terug kunnen klikken daarna is het me niet gelukt om het weer los te trekken. Hopen dat het nu wel blijft zitten
Dagteller: knopje gevonden, zit niet in het menu wat dmv stuurbediening is te benaderen maar een apart knopje links onder het stuur " trip/reset" kort indrukken is trip, lang indrukken is reset.
Radiogeluid: Er zit een duidelijk verschil in geluid tussen FM en DAB ontvangst. Bij FM is het geluid gewoon matig, bij DAB is het geluid goed
1e Onderhoudsbeurt 20dkm
- 20.000 km
Geen schokkende zaken
- Ivm windgeruis hebben ze nogmaals de rubbers gecontroleerd en goed aangedrukt, probleem verholpen
- Klapperend geluid tijdens optrekken heeft men verholpen, bleek een los zittend luchtfilter te zijn.
- Terugroep actie ivm automatisch remsysteem, te gevoelige afstelling, middels software update aangepast
- Parkeer detectoren minder gevoelig gezet, piepte af en toe te spontaan.
- Totale kosten €119,95 (3 onderhoudsbeurten gekocht bij aanschaf auto voor €300 + injectiereiniger a €19,95)
Nee toch..
- 22.000 km
Het zal niet waar zijn, wilde gister de QQ starten en het klonk niet al te best, motor sloeg nog maar net aan.(soort van "startmotor draait langzaam rond" geluid.) Uiteindelijk de geplande rit kunnen voortzetten. Na een uurtje wilden wij weer vertrekken maar helaas de motor wilde deze keer nu echt niet starten. Klik, klik, klik was het geluid dat deze maakte. We waren op familiebezoek dus mijn ouwe heer kwam gelijk met een stok en een hamer aanlopen om een tik te geven op de startmotor... help dit zag er in mijn ogen verontrustend uit en dus mijn ouwe heer kunnen overtuigen om dit niet te doen. Nissan service gebeld en sleepdienst stond binnen 10min voor de deur, accu nagekeken maar dit was in orde dus auto op de ambulance gesleept en naar de dealer toegebracht. Wordt vervolgd...
Valt gelukkig mee.. accu bleek niet goed, waarschijnlijk 1 cel defect. Accu is kosteloos vervangen
Bijna feilloos
- 40.000 km
Binnenkort staat er bijna 40dkm op de teller zonder grote problemen deze 40dkm gehaald.
Klein, vrij irritant dingetje toch, af en toe (4x) weigert de keyless entry! deuren/startknop reageren niet meer op sleutel....je moet dan drukken op de sleutel zelf daarna werkt het weer. Even aankaarten bij de volgende beurt
2e onderhoudsbeurt
- 42.000 km
Toch nog een paar kleine dingetjes.
Bij temperaturen onder nul gingen de gasveren van de acherklep protesteren. Klep ging niet meer automatisch omhoog maar wilde landen op mijn hoofd.
Af en toe weigeren van starten en deuren, bleek batterij van afstandsbediening te zijn, deze was bijna op (best snel...)
Allemaal netjes hersteld door dealer
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Had je deze auto's al gezien?

Nissan Qashqai 1.2 Tekna Net binnen; wordt nog showroom klaargemaakt
- 2016
- 136.062 km

Nissan Qashqai 1.2 115pk Tekna I Automaat I Leder I 360 Camera l Trekhaak l
- 2015
- 37.173 km

Nissan Qashqai 1.2 Connect Edition | AUTOMAAT | PANORAMADAK | 360 CAMERA | CRUISE CONTYROL | CLIMATE CONTROL |
- 2016
- 94.015 km