Nissan Qashqai 1.6 DIG-T Tekna (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Qashqai 1.6 DIG-T Tekna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 100.000 km |
Het was een leuke ervaring
- 100.000 km
Eind september 2015 besloot ik van werkgever te veranderen. De nieuwe werkgever gaf geen leaseauto maar een royale autovergoeding. Na veel wikken en wegen besloten een auto te kiezen via private lease.
De keuze viel op een zwarte full options Nissan QQ, mijn eerste SUV. Leukigheden zoals met leer beklede stoelen, elektrisch verstelbaar bestuurdersstoel, DAB+ radio, panoramadak, 19 inch velgen, voorruit verwarming, parkeersensoren rondom inclusief 360 graden camera, automatisch inklapbare spiegels bij vergrendeling en automatisch inparkeren waren standaard.
Onze relatie begon met een knal. Binnen 24 dat ik de auto in bezit had botste iemand achterop me in een file. Bleek een ex-collega te zijn. Ik was de auto gelijk voor een week kwijt voor reparatie en spuitwerk.
Hoe heb ik de auto de afgelopen drie jaar ervaren?
Pak maar vast wat chips en een biertje erbij want dit duurt even.
Het interieur:
Nooit gedacht dat een hoge instap zo goed zou bevallen. Het panoramadak, die helaas niet open kan, is de grote aandachttrekker. De gebruikte materialen zijn bovengemiddeld goed en de ergonomie van het instrumentarium, dashboard en infotainment systeem is wat mij betreft in orde. Het infotainment systeem heeft goed geluid en DAB+ deed het over het algemeen prima. Ondanks de iets te korte zittingen zijn de stoelen prima en bieden goede zijdelinge steun. Voldoende comfort dus voor die lange vakantieritten. Ter referentie, ik ben 1.77m. Hoofd en been ruimte voorin is goed maar gemiddeld achterin voor passagagiers langer dan 1.85m. De kofferbak is voor mijn gebruik ruim voldoende omdat ik de gezinsbagage of een mountainbike in kwijt kan. De kofferbak heeft een dubbele bodem wat handig is om spullen uit het zicht te bewaren of de ruimte eenvoudig te vergroten. Het is ook erg handig dat de ruimte in verschillende delen kan worden gedeeld.
Het Rijden:
De laagprofiel banden en de 19 inch velgen zorgen voor een goede wegligging in de bochten. De QQ in deze uitvoering helt voor een SUV weinig over in de bochten. Het doet in mijn beleving niet veel onder voor een BMW X1 waar ik ook in gereden heb. Keerzijde is dat het comfort op slechte wegen niet overhoudt. De auto is verassend rap maar om de 163pk's goed te benutten moet je flink toeren maken. Het is net of er weer versnelling is boven de 4000 toeren. Dit is a-typisch voor een turbo motor. Bij lage temperaturen, 5 graden of kouder, houdt de motor in bij accelereren van 100 naar 120 km p/u. Dit had ik vanaf het begin maar helaas is het de dealer niet gelukt dit te verhelpen. Zij vonden dat het de turbogat was maar volgens mij er een verschil is tussen geen vermogen beschikbaar hebben en inhouden.
Het Verbruik:
Het verbruik is met een gemiddelde van 6.5l/100km wat mij betreft goed. Ik rij meestal rustig en maak 80% van de tijd snelweg kilometers. De afgelopen maanden rij ik veel meer stad kilometers waardoor mijn recente verbruik is gestegen naar 7l/100km gemiddeld.
Wat ik als minder prettig heb ervaren:
- Stoterig weggedrag bij slechte wegen door de 19 inch velgen. Is te voorkomen door een andere velg maat te kiezen.
- Geen ventilatieroosters voor achter passagiers
- Geen automatische vergrendeling portieren bij wegrijden
- Geen klem beveiliging elektrisch bedienbare ramen
- Alleen sneltoets elektrisch bedienbare raam bestuurder
- Ingebouwde carkit is niet de beste in zijn klasse.
- Windgeruis en bandengeruis zijn bovengemiddeld bij 120+ km p/u
- Parkeersensoren willen wel eens op tilt slaan in de file
- Ontgrendeling tankklep en motorkap te dicht bij elkaar
- Geen 12v aansluiting in kofferbak
Samengevat:
De Nisan QQ is een no nonsense auto die veel bied voor zijn geld. Gek genoeg slaat Nissan in mijn ogen de plank een beetje mis bij enkele basis zaken voor auto’s in deze klasse. Als die onvolkomenheden in de volgende generatie opgelost zijn zou ik de QQ weer op de shortlist voor lease of koop plaatsen. Voor nu geniet ik nog van mijn laatste paar weken met deze auto. Zijn opvolger, een Volvo XC40, staat al te trappelen bij de dealer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Qashqai
