Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Nissan
  • Prairie

Nissan Prairie 1.8 SGL (1988)

autoreview

9
Nissan Prairie 1.8 SGL (1988)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringPrairie 1.8 SGL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf165.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 10 juli 2007

Dit is een ode aan een van de meest bijzondere auto’s die hier in NL heeft rondgereden (en heel soms zie je er nog eentje): De allereerste Nissan Prairie.

Geintroduceerd in 1983, circa 2 jaar eerder dan de Renault Espace, is dit eigenlijk de eerste midi-MPV (samen met de Mitsubishi Space Wagon). Dat wil niet zeggen dat de Prairie de eerste space-concept auto is, want die eer gaat eerder naar de Duitse Tropfenwagen uit 1921, of anders de Fiat 600 Multipla uit 1956.

Wat de Prairie echter bijzonder maakt zijn de grote schuifdeuren voor de tweede zitrij en het ontbreken van de B-stijl (normaliter tussen de twee deuren van een zijkant). Als alle deuren aan de zijkant geopend zijn ontstaat een gapend gat van 1.6 m breed en ruim 1 m hoog. Neem je de achterbank eruit (4 schroeven losdraaien en hop!) dan zou je er doorheen kunnen fietsen. De achterklep is eveneens ontzaglijk en geeft de volledige hoogte en breedte van de laadruimte vrij. Als je dan ook nog de passagiersstoel voor verwijderd (ook 4 schroeven) rij je zo een motorfiets van 250 kilo naar binnen (tildrempel 45 cm). En ook het vervoeren van zeer lange platte zaken is geen probleem, omdat je deze onder de achterbank en voorstoel door, helemaal naar voren kon doorschuiven (circa 2.5 m). Zelden heb ik zoveel ruimte gezien in zo’n compacte auto (totale lengte 4.09 m). En een toegankelijkheid van die ruimte die nog steeds onovertroffen is.

Vanwege het ontbreken van de zijstijl is de bodemplaat en het dak verstevigd. Toch is de auto maar 1090 kilo. Bij het rijden heb je echter behoefte aan meer kilo’s verstevigend staal, want het bochtenwerk van de Prairie is als een zwaarbeladen kruiwagen: zwabberend. Het gekke is dat dat de pret echter niet drukt, je rijdt niet in deze oude Prairie’s omdat ze snel en wendbaar zijn, maar omdat ze bijzonder, veelzijdig en handig zijn. De 1.8 motor is krachtig genoeg om toch vrolijk met iedereen mee te rijden (en stoplichtsprintjes te winnen, als de ander niet oplet). Dankzij de prima klimaatinstallatie heb je geen airco nodig en de hoge stoelen plus grote ramen geven goed zicht rondom.

Het grootste probleem (zoals bij veel japanse auto’s uit de vroege jaren tachtig) is roest. Let vooral op carosserie-randen (deuren, ramen) maar ook op kokerbalken en uitlaat. Verder zijn slijtagegevoelige onderdelen bij de huidige leeftijd vaak aan vervanging toe (stuurkogels, koppakking). Bij mijn Prairie was uiteindelijk ook de benzineleiding door roest aangetast, wat de motor deed afslaan door vervuiling in de carburateurs. Voor deze vervuiling optrad heb ik echter nooit een motorprobleem gehad - 1 keer ronddraaien van de startmotor en lopen...

De 1.8 SGL heeft verder nog fijne extra’s zoals een regelbare ruitenwisser intervalschakelaar, elektrische ramen voor, etc. Een nadeel is dat de autogordel niet aan de B-stijl vastzit (want die is er niet) maar aan de deur zelf. Dus als iemand de deur opendoet terwijl je je gordel nog om hebt, wordt je vanzelf lekker stevig in je stoel gesnoerd.

Hoewel ik gemerkt heb dat veel mensen het ontwerp van deze Prairie (83-89) niet kunnen waarderen (ahum), heb ik een zwak gekregen voor dit hoekige ruimtewondertje met zijn kordate motorkap en onvermoede toegankelijkheid. Hulde aan de Prairie en laten we hopen op meer van dit soort handige karretjes.

PROBLEMEN

  • 10 juli 2007

stuurkogels vervangen
uitlaat vervangen
roest aangepakt (structurele onderdelen aangetast)
uitlijnen
radiateur vervangen
olieverbruik hoog

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Nissan Prairie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Nissan Prairie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan Prairie specificaties
  • Nissan Prairie occasions
  • Nissan Prairie video's
Advies en informatie
  • Nissan Prairie tests
  • Nissan Prairie gebruikersreviews
  • Nissan Prairie index
PREMIUM
Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

De twee Nissans Qashqai op de foto zijn vrijwel identiek. Alleen je voeten zouden het verschil...

Lees meer
 

Nissan Prairie reviews

  • Gebruikersreview
    Nissan Prairie 1.8 SGL (1988)

    Nissan Prairie 1.8 SGL (1988)

    9
    • 10 juli 2007
meer reviews
Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

De Nissan Micra van de K11-generatie kennen we als een Japanner van de onsterfelijke soort....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    In het wild: Nissan Prairie 4WD

    In het wild: Nissan Prairie 4WD

    31
    • 13 augustus 2018
  • Nieuws
    In het wild: Nissan Prairie (1988)

    In het wild: Nissan Prairie (1988)

    87
    • 6 februari 2016
  • Nieuws
    De Persplaat: Nissan Prairie

    De Persplaat: Nissan Prairie

    47
    • 30 januari 2016
Merk
Merk
  • Autotest
    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt Juke met hybridesysteem Renault

    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo...

    10
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan Micra 1.0 GX (1997)

    Nissan Micra 1.0 GX (1997)

    2
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus bij de dealer

    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus...

    19
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Nissan Altima

    Facelift voor Nissan Altima

    11
    • 9 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan X-Trail DIG-T 163 N-Connecta (2019)

    Nissan X-Trail DIG-T 163 N-Connecta (2019)

    3
    • 8 juni 2022
  • Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km -...

    • 30 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden