Nissan Note 1.5 dCi hp Tekna (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Note 1.5 dCi hp Tekna |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Op 5 mei 2007 nieuwe wagen aangeschaft, wegens gezinsuitbreiding. We zijn gaan kijken bij Citroën naar de modellen C4 en Xsara Picasso en bij Opel naar de Meriva. Bij Citroën was het veel geld voor weinig auto. Heel veel plastiek in de wagen en weinig technische snufjes, tenzij je er nog meer geld tegenaan gooide. De Opel Meriva vonden we wel OK, maar de overnameprijs voor onze Nissan Micra met slechts 70.0000km was bedroevend. Dan maar eens bij Nissan langsgeweest om te weten te komen wat zo’n Micra nog kan opbrengen. Daar in de showroom de Note zien staan en we waren eingelijk onmiddelijk verkocht voor zijn in- en exterieur. +/- 3 weken levertijd voor de Nissan Note Tekna 1.5dci. Doch op 20 mei 2007 konden we hem reeds afhalen.
De radio en airco-bediening zien er in België anders uit dan in de informatie brochure te zien is. Na wat moeilijk doen bij de dealer is de radio geruild voor het model uit de brochure (een 6CD-lader 2DIN ipv een CD-speler 1DIN met lelijke 1DIN stofbak).
Ik was vooral op zoek naar een wagen waarin je comfortabel achter het stuur zit en mijn partner wou graag wat meer luxe dan in haar 8 jaar oude Micra. Omdat we veel kilometers doen per jaar (gemiddeld 35.000) is het een diesel geworden. De Tekna versie lag dan ook voor de hand. We halen een gemiddeld verbruik van 4.7
Leuk zijn de automatische lichten en ruitenwissers (voor en achter). Ook de mistlampen vooraan zijn een ware aanwinst. Wat een zicht op de baan!
De electrische en verwarmde buitenspiegels zijn mooi en lekker groot. Toch is het spijtig dat ze niet automatisch open en toe gaan bij het starten en stoppen van de auto.
De manuele airco is niet zo’n geweldig ding. Hij werkt echt slecht (vooral traag in opwarmen en in de zomer kan hij niet fris genoeg).
De autoradio is een prima ding (Geen boenk-car natuurlijk). Wel jammer dat de bluetooth en MP3 functie pas eind 2007 zijn toegevoegd.
Er is veel ruimte voor alle personen zowel voorin als achteraan.
De verschuifbare achterbank is een praktisch snufje alsook de flexi-boards. Al is de kofferruimte in de kleinste stand eigenlijk net te klein voor een kinderwagen. wat wel spijtig is voor deze familiewagen.
Verder is de achterbank voorzien van ISO-Fix bevestigingspunten voor meer veiligheid bij kinderstoelen, reistafeltjes en een armsteun. De 1/3 - 2/3 zetelopdeling is praktisch.
Er is interieurverlichting zowel vooraan als voor de achterbank. Ook leuk meegenomen.
Er is nog een niet zichtbare bagageruimte onder de pasagierszetel voor bv GPS, CD’s, ... en andere kostbare zaken uit het zicht te bewaren.
Nog een kleine tegenvaller is het reservewiel. Dit is zo een fietswielmodel. Het is zelfs niet mogelijk een volwaardige band in de voorziene ruimte te plaatsen. Al is dit waarschijnlijk een algemeen feit bij alle merken aan het worden...
De wagens rijdt echt zalig! Met zijn electronische servo is het leuk door de bochten te ’scheuren’. Hij heeft echt wel een goede baanligging, wat anderen ook mogen beweren!!!
(11 september 2007) Eerste onderhoud op 10.471km goed voor 80,79 euro. Vervolgens onderhoud om de 15.000km. Dit is toch wel een groot verschil tegenover Opel en Citroën waar je wagen om de 20.000km een nazicht nodig heeft.
(29 september 2007) 11.144km. Afneembare trekhaak laten plaatsen. Veel mooier dan een vaste. Toch zeker bij de Note. 493 euro inclusief plaatsing.
(21 december 2007) 15.186km (weinig gereden omdat ik sinds september thuiszit wegens tijdelijke invaliditeit) Aanschaf winterbanden. Dit was een moeilijke! Ik had graag dat de look van de wagen hetzelfde bleef met winterbanden, dus geen metalen velgen aub! Winterbanden voor de 16’ versie kon mijn garagist niet bestellen bij zijn gebruikelijke leverancier. Na wat zoekwerk wist ik dat enkel Continental ze maakt. Prijs van de velg 179 euro. Prijs van de band 139 euro. Eveneens slotbouten laten aanbrengen (35 euro).
Wat een verschil, rijden met deze winterbanden. Je kan heerlijk hard door de bochten in vergelijking met de gewone banden!
(4 februari 2008) xx.xxxkm (vergeten te kijken op de teller) Tuningbox geïnstalleerd (99 euro). De auto heeft nu 107pk ipv 86pk, al is dit niet echt de reden voor de aanschaf. Met deze box heb je meer pk, dus minder verbruik! Nu gemiddeld 4.0 Nudat ik nog steeds niet aan het werk ben, heb ik wat liggen testrijden,; als je een ganse dieseltank niet boven de 100km/u gaat, blijft je gemiddeld verbruik beperkt tot 3.6l/100km. Niet slecht. Al had ik misschien beter van begins af aan een Tekna 1.6 benzine met LPG moeten nemen. Had me ongeveer evenveel gekost als deze diesel en waarschijnlijk nog goedkoper verbruik...
(10 maart 2008) 22.222km. Omdat ik begin april terug aan het werk mag van mijn dokter en ik dus terug vaker op de baan ga zijn, heb ik nog even rondgekeken voor wat meer rijcomfort. Daarom een GoldCruise AP-550 met CM-25 besteld (185 euro wegens 50% korting). Ik moet hem nog wel zelf inbouwen, waarschijnlijk een klus voor volgend weekend.
(7 april 2008) 23.770km. Wissel van winterbanden naar gewone banden. Hopelijk kan ik er ook een dikke 40.000km mee rijden. Net zoals bij mijn vorige wagen.
(17 april 2008) 24.132km. GoldCruise AP-550 verkocht voor aankoop AP-801. Zelf geïnstalleerd. Totale kost 532,40 euro. Werkt prima, aangenaam comfort tijdens het rijden. Eveneens Nokia CarKit CK15W Geïnstalleerd (overgebleven uit vorige wagen). Foto komt eraan!
(22 mei 2008) 30.000km. 1ste groot onderhoud (+/- 20.000km na de vorige beurt ipv 15.000km. Navraag gedaan bij een andere Nissan-dealer). Gemelde probleempjes: De deurklinken blijven soms openstaan zodat de deuren niet (goed) sluiten. Bij het rijden met een aanhangwagen werken de dubbele richtingaanwijzers niet. Afzonderlijk links en rechts gaan ze wel...!? Morgen is de factuur gekend met een overzicht van de gemaakte kosten.
PROBLEMEN
Tot nu toe (22.222km) niets. Absoluut niets! Geweldige auto!
+/- 25.000km: De deurklinken blijven soms openstaan zodat de deuren niet (goed) sluiten. Bij het rijden met een aanhangwagen werken de dubbele richtingaanwijzers niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.