AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Nissan Note 1.2 Connect Edition (2013)

autoreview

Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note
Nissan Note

Signalement

UitvoeringNote 1.2 Connect Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst11.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Nissan Note bevalt prima

  • 1.000 km

Sinds kort rijden wij met de nieuwe Nissan Note. Onze vorige auto was een rijkelijk uitgeruste Hyundai ix35 met 2 liter moter. De hoge gebruikskosten van deze auto waren voor ons aanleiding om de Nissan Note aan te schaffen. Het gaat om de 1,2 liter benzinemoter met 80 pk in de uitvoering Connect Edition met de opties Family Pack en Safety Pack.

Omdat we voor aankoop geen proefrit hebben gemaakt (de Note was simpelweg nog niet bij de dealers en er was een korting van 1000 euro voor snelle kopers), was ik benieuwd of een driecylinder 80 pk moter wel een beetje meekan in het verkeer. Dit blijkt gelukkig zeer goed het geval te zijn. Waar 3-cylinders vroeger wel eens de auto lieten rammelen als gevolg van onbalans, is dit bij de Note absoluut niet het geval. Ook niet bij stationair draaien. Alleen als je accellereert hoor je het typische motergeluid. Bij constante snelheid is de Note verrassend stil, verder is hij gemakkelijk om mee te rijden.

De Note is heel erg ruim van binnen, rekening houdende met de buitenafmetingen. Dit geldt ook voor de bagageruimte, die ruim te noemen is en die met een verstelbare bodem flexibel in te delen is. Tot het Family Pack behoren onder andere een verschuifbare achterbank en een armleuning aan de bestuurdersstoel. Over de armleuning heb ik een negatieve opmerking: deze is te smal en komt erg fragiel over. Daarnaast is het zo, dat de armleuning in het portier aanzienlijk lager gepositioneerd zit dan de afklapbare armleuning aan de andere kant van de stoel. Dit maakt dat je je armen niet lekker kunt laten rusten. De zitpositie en het comfort van de stoelen is meer dan voldoende.

De Note Connect Edition (met Family Pack en Safety Pack) is riant uitgerust. Om maar enkele snufjes te noemen: cruisecontrol, regensensor, lichtsensor, navigatie met touchscreen, climate control, bandenspanningscontrole, elektrische ramen voor en achter, telefoonbediening, gekoeld opbergvak, start-/stopsysteem, sleutelloze toegang en starten met druk op de knop. Het Safety Pack voegt daar nog zaken aan toe, zoals een camera voor, achter en onder elke buitenspiegel. Bij het parkeren kun je naar believen camerabeeld van voren, van rechts en van achteren zien. Ook kun je een samengesteld beeld zien van bovenaf om rondom de auto te kunnen kijken. Dit laatste is "spielerei" omdat het beeld slecht is en weinig info geeft. Verder is de beeldkwaliteit 's avonds nog slechter en daardoor volstrekt onbruikbaar. Met het Safety Pack word je gewaarschuwd als je bijvoorbeeld buiten je rijbaan dreigt te komen of als je wilt gaan inhalen terwijl er iemand in de buurt is (dode hoek). Dit zijn zeer nuttige veiligheidswaarschuwingen.

Het verbruik is op dit moment aan de hoge kant, maar is nog zakkende. Nu is het gemiddelde verbruik over 1000 km 6,3 liter per 100 km. Dit wijkt behoorlijk af van de fabrieksopgave, die meen ik op 4,7 liter/100 km gemiddeld ligt.

Wij zijn zeer tevreden over de nieuwe Nissan Note. De auto rijdt prettig en komt met 80 pk goed genoeg uit de voeten. De gebruikskosten zijn redelijk laag. De rijke uitrusting, het comfort en de riante binnenruimte maken, dat wij veel plezier aan onze Note beleven. Tot slot kan ik nog vermelden dat het hele traject van aankoop tot en met aflevering via onze dealer in Beek (L.), wederom, naar onze volste tevredenheid verlopen is.

Note bevalt nog altijd, wel wat opmerkingen

  • 3.500 km

Na 3.500 km rijden vallen een aantal punten op. Het safetyshield werkt niet zoals het hoort: het geeft vaak signalen terwijl er niets aan de hand is, reageert op lantaarnpalen en bij regen branden de waarschuwingslampjes in de spiegels bijna continu. De waarschuwing voor het verlaten van de rijstrook werkt niet. Verder is het verbruik veel te hoog. Ik rijd veel autobaan, met cruise control en met Vmax = 100 km/u. En altijd in Eco-mode. Het verbruik is 6,0 l., veel hoger dus dan de fabrieksopgave. De bluetooth telefoonfuctie laat te wensen over. De persoon aan de andere kant van de lijn hoort veel gekraak en bij iedere keer starten van de auto moet de verbinding opnieuw totstand gebracht worden.

Verder is het zo, dat ik met de voorbumper voortdurend de oprit raak en ook vaak drempels. Bij andere auto's heb ik dat nog nooit gehad (bij lage snelheden).

De achterkant van de Note werd na het wassen steeds binnen een paar dagen vuil. Daarom een set spatlappen bij de achterwielen laten monteren. Het rijden met de Note is nog altijd plezierig en comfortabel. De binnenruimte is top en de verschuifbare achterbank ook.

Update gebruikservaringen

  • 11.000 km

De Note heeft inmiddels 11.000 km gelopen. Over het algemeen bevalt de auto prima, al zijn er enkele opmerkingen.

In de vorige update heb ik vermeld, dat het Safetysystem niet goed werkte: het werkte als het niet moest en als het wel zou moeten werken werkte het niet. De auto is 2 dagen bij de dealer geweest waarna het Safetysysteem tot zover wel goed werkt. Overigens bleek het systeem dat detecteert als je over strepen gaat uitgeschakeld te zijn, hetgeen niet door mij gebeurd is. Ik vermoed daarom, dat dit af fabriek uit staat.

Het verbruik van de Note is veel te hoog: 5,8 liter gemiddeld over 11.000 km. Aangezien ik redelijk veel autobaankilometers rijd op cruisecontrol, zelden harder dan 100, vind ik het verbruik in vergelijking tot de specificaties te hoog. Dit heb ik enkele keren bij de dealer gemeld, maar volgens mij kan hieraan niets gedaan worden.

Verder is het zo dat vanuit de motor kort na het starten een akelig geluid hoorbaar is. Ik vermoed dat dit een ventilator of zo is die gesmeerd moet worden. Toch maar eens langs de dealer. Ook is er een rammeltje direct achter het dashboard.

De Note wordt op het moment als eerste auto gebruikt. Binnenkort wordt hij alleen nog als tweede auto gebruikt vanwege de komst van een nieuwe Skoda Octavia 2.0 TDI. Dat zal een wereld van verschil zijn: van 80 pk benzine naar 150 pk diesel.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dat camera systeem is dus waardeloos en heeft geen toegevoegde waarde,doe mij maar een gewoon piepsysteem,veel
handiger.. Lijkt verder wel een aardige auto....
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik ben ook geinterresseerd in de nieuwe note. Alleen lijkt me de 3 cylindermotor met 80pk wat weinig. Lijkt me voor jou helemaal merkbaar ten opzichte van de ix35. Na pas 1000km kun je ook nog niet veel concreets zeggen over verbruik en gebruik. Die zal best beter worden. Ik hoop dat die downsize motoren niet dezelfde problemen gaan opleveren als bij mijn greenline en andere merken.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wij rijden een note 1.4 BJ 2009, deze motor is sterk genoeg om een aanhanger te trekken en ligt ook bij slecht weer als een blok op de weg, die nieuwe note is naar het schijnt uitgevoerd met een fietsdrager (net als bij opel corsa) en mag geen aanhanger trekken (of die mogelijkheid is er niet) als dat echt zo is ga ik niet weer voor een note ik denk dan niet dat het een stabiele auto is voor langere ritten en al helemaal niet met zwaar weer, wel jammer want het was een fijne auto, eerst maar een proefritje maken denk.
Frank1957ehv
Frank1957ehv
  • 0
Ik heb mijn NN 1.4 uit 2010 ingeruild op een NNN 1.2. met safetyshield en familypack. Lang getwijfeld vanwege het 3 cilindertje. Echter een uitgebreide proefrit gaf aan dat deze motor nauwelijks onderdoet voor de 1.4 motor. Duidelijk gewaarschuwd dat met deze motor geen aanhangwagen getrokken mag worden. Althans niet boven de 275 kg. En daar zit je vlug aan. Begrijpen doe ik het nog steeds niet. Motorvermogen en koppel zijn wel wat minder als bij de 1.4 maar niet schokkend veel minder. In Oostenrijk worden ze ook verkocht en de bergen zou dan geen probleem zijn. We zullen zien. Ach en dat camerasysteem....een hebbedingetje. Gelukkig piept hij ook nog van alle kanten dus wel net zo prettig. Mij ging het bij het safetyshield om het totaalplaatje. Je kunt ook wachten tot februari op de nieuwe motor. Meer vermogen maar vanwege de aanpassingen op 1-1-2014 gelijk een stuk duurder.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ondertussen heb ik ook 11000km met mijn 3cilindertje 80pk. Verbruik: 5,2l. Gemiddelde snelheid 58km/h. Ik ben over het verbruik wel zeer tevreden. Dat ratelen bij starten doet de mijne ook. Mijn radio connect moet al vervangen worden, viel regelmatig uit of blokkeerde. Een update hielp niet. De a-stijl afdekkap loste maar ook die is vernieuwd en blijft nu zitten.
Maar dat SafetyShield is een echte schande. Werkt niet bij regen, in het donker, bij vriesweer, bij condens, bij vochtig weer. De oplossing van Nissan was eerst het systeem uitschakelen en zeggen dat ze de cameragevoeligheid aangepast hadden. Mijn herhaalde klacht resulteerde in het ridicule antwoord dat ik het boekje moest lezen. Dat erin staat dat het een verminderde werking heeft bij regen... einde discussie!
Mensen, koop geen connect of safetyshield. Back to basic! Want over al de rest heb ik geen klagen.
Het feit dat ze een vals gevoel van veiligheid verkopen wordt weldra voor de rechtbank gebracht. Wordt vervolgd...