
handiger.. Lijkt verder wel een aardige auto....
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Note 1.2 Connect Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 11.000 km |
Sinds kort rijden wij met de nieuwe Nissan Note. Onze vorige auto was een rijkelijk uitgeruste Hyundai ix35 met 2 liter moter. De hoge gebruikskosten van deze auto waren voor ons aanleiding om de Nissan Note aan te schaffen. Het gaat om de 1,2 liter benzinemoter met 80 pk in de uitvoering Connect Edition met de opties Family Pack en Safety Pack.
Omdat we voor aankoop geen proefrit hebben gemaakt (de Note was simpelweg nog niet bij de dealers en er was een korting van 1000 euro voor snelle kopers), was ik benieuwd of een driecylinder 80 pk moter wel een beetje meekan in het verkeer. Dit blijkt gelukkig zeer goed het geval te zijn. Waar 3-cylinders vroeger wel eens de auto lieten rammelen als gevolg van onbalans, is dit bij de Note absoluut niet het geval. Ook niet bij stationair draaien. Alleen als je accellereert hoor je het typische motergeluid. Bij constante snelheid is de Note verrassend stil, verder is hij gemakkelijk om mee te rijden.
De Note is heel erg ruim van binnen, rekening houdende met de buitenafmetingen. Dit geldt ook voor de bagageruimte, die ruim te noemen is en die met een verstelbare bodem flexibel in te delen is. Tot het Family Pack behoren onder andere een verschuifbare achterbank en een armleuning aan de bestuurdersstoel. Over de armleuning heb ik een negatieve opmerking: deze is te smal en komt erg fragiel over. Daarnaast is het zo, dat de armleuning in het portier aanzienlijk lager gepositioneerd zit dan de afklapbare armleuning aan de andere kant van de stoel. Dit maakt dat je je armen niet lekker kunt laten rusten. De zitpositie en het comfort van de stoelen is meer dan voldoende.
De Note Connect Edition (met Family Pack en Safety Pack) is riant uitgerust. Om maar enkele snufjes te noemen: cruisecontrol, regensensor, lichtsensor, navigatie met touchscreen, climate control, bandenspanningscontrole, elektrische ramen voor en achter, telefoonbediening, gekoeld opbergvak, start-/stopsysteem, sleutelloze toegang en starten met druk op de knop. Het Safety Pack voegt daar nog zaken aan toe, zoals een camera voor, achter en onder elke buitenspiegel. Bij het parkeren kun je naar believen camerabeeld van voren, van rechts en van achteren zien. Ook kun je een samengesteld beeld zien van bovenaf om rondom de auto te kunnen kijken. Dit laatste is "spielerei" omdat het beeld slecht is en weinig info geeft. Verder is de beeldkwaliteit 's avonds nog slechter en daardoor volstrekt onbruikbaar. Met het Safety Pack word je gewaarschuwd als je bijvoorbeeld buiten je rijbaan dreigt te komen of als je wilt gaan inhalen terwijl er iemand in de buurt is (dode hoek). Dit zijn zeer nuttige veiligheidswaarschuwingen.
Het verbruik is op dit moment aan de hoge kant, maar is nog zakkende. Nu is het gemiddelde verbruik over 1000 km 6,3 liter per 100 km. Dit wijkt behoorlijk af van de fabrieksopgave, die meen ik op 4,7 liter/100 km gemiddeld ligt.
Wij zijn zeer tevreden over de nieuwe Nissan Note. De auto rijdt prettig en komt met 80 pk goed genoeg uit de voeten. De gebruikskosten zijn redelijk laag. De rijke uitrusting, het comfort en de riante binnenruimte maken, dat wij veel plezier aan onze Note beleven. Tot slot kan ik nog vermelden dat het hele traject van aankoop tot en met aflevering via onze dealer in Beek (L.), wederom, naar onze volste tevredenheid verlopen is.
Na 3.500 km rijden vallen een aantal punten op. Het safetyshield werkt niet zoals het hoort: het geeft vaak signalen terwijl er niets aan de hand is, reageert op lantaarnpalen en bij regen branden de waarschuwingslampjes in de spiegels bijna continu. De waarschuwing voor het verlaten van de rijstrook werkt niet. Verder is het verbruik veel te hoog. Ik rijd veel autobaan, met cruise control en met Vmax = 100 km/u. En altijd in Eco-mode. Het verbruik is 6,0 l., veel hoger dus dan de fabrieksopgave. De bluetooth telefoonfuctie laat te wensen over. De persoon aan de andere kant van de lijn hoort veel gekraak en bij iedere keer starten van de auto moet de verbinding opnieuw totstand gebracht worden.
Verder is het zo, dat ik met de voorbumper voortdurend de oprit raak en ook vaak drempels. Bij andere auto's heb ik dat nog nooit gehad (bij lage snelheden).
De achterkant van de Note werd na het wassen steeds binnen een paar dagen vuil. Daarom een set spatlappen bij de achterwielen laten monteren. Het rijden met de Note is nog altijd plezierig en comfortabel. De binnenruimte is top en de verschuifbare achterbank ook.
De Note heeft inmiddels 11.000 km gelopen. Over het algemeen bevalt de auto prima, al zijn er enkele opmerkingen.
In de vorige update heb ik vermeld, dat het Safetysystem niet goed werkte: het werkte als het niet moest en als het wel zou moeten werken werkte het niet. De auto is 2 dagen bij de dealer geweest waarna het Safetysysteem tot zover wel goed werkt. Overigens bleek het systeem dat detecteert als je over strepen gaat uitgeschakeld te zijn, hetgeen niet door mij gebeurd is. Ik vermoed daarom, dat dit af fabriek uit staat.
Het verbruik van de Note is veel te hoog: 5,8 liter gemiddeld over 11.000 km. Aangezien ik redelijk veel autobaankilometers rijd op cruisecontrol, zelden harder dan 100, vind ik het verbruik in vergelijking tot de specificaties te hoog. Dit heb ik enkele keren bij de dealer gemeld, maar volgens mij kan hieraan niets gedaan worden.
Verder is het zo dat vanuit de motor kort na het starten een akelig geluid hoorbaar is. Ik vermoed dat dit een ventilator of zo is die gesmeerd moet worden. Toch maar eens langs de dealer. Ook is er een rammeltje direct achter het dashboard.
De Note wordt op het moment als eerste auto gebruikt. Binnenkort wordt hij alleen nog als tweede auto gebruikt vanwege de komst van een nieuwe Skoda Octavia 2.0 TDI. Dat zal een wereld van verschil zijn: van 80 pk benzine naar 150 pk diesel.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.