Nissan Note 1.2 DIG-S Connect Edition (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Note 1.2 DIG-S Connect Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 84.000 km |
KM-stand laatst | 93.240 km |
Ideale 2e auto
- 88.000 km
Deze Nissan is in gebruik als 2e auto, onze 1e is een BMW 220i Grand Tourer automaat. Het is een rijk uitgerust auto'tje, met cruise-control, electrische ramen en spiegels, 360 graden camera, fatsoenlijke navigatie, touchscreen, en 6 Bose-luidsprekers. Verder mooie 16 inch licht-metalen velgen, regensensor, keyless-entry, achterspoilertje, "brede" sideskirts, brutale voorbumper, carbon achterbumperlip... allemaal af fabriek en niet zoals je bij veel Rice-Rocketeers aftermarket vastgeplakt met tie-wraps en duct-tape ziet. En oh ja, getinte ruiten!
Oogt aggressiever dan ie is.
De achterdeuren openen onder een hoek van 90 graden.
Geeft zo maximaal toegang tot de achterbank, erg gemakkelijk met kleine kinderen.
De Note wordt voornamelijk door mezelf gebruikt voor woon-werk verkeer als ik niet fiets, voor boodschappen, maar ik heb er ook meerdere lange trips, naar Oostenrijk, Groningen, Amsterdam e.a. mee gemaakt inmiddels.
Stoelen zijn niet van het niveau als die in de BMW of in de diverse Volvo's die ik gehad heb, maar ze voldoen prima. Ook na lange ritten nooit last van rugpijn of zo. Wel mis ik stoelverwarming, zo'n optie waar je snel aan gewend raakt...
Direct na aanschaf heb ik er zeer stille 4-seizoenenbanden op laten monteren. Voorlopig geen omkijken heen, en ik wil niet jaarlijks wisselen, geen extra set velgen moeten (laten) opslaan en zo, maar wel gewoon Duitsland in mogen, ook als het vriest of sneeuwt.
Qua rijden: het is een licht en klein auto'tje, heel wendbaar, makkelijk parkeren, zeker met die camera duw je 'm in gaatjes waar andere mensen een Fiat 500 niet kwijt zouden komen.
Licht en klein houdt ook in een beetje stuiterig, dat vind ik persoonlijk niet zo prettig, maar het hoort bij kleine auto's. Ook houdt het in: weinig wegenbelasting en zuinig.
Ik haal gemakkelijk 1 op 17 als ik me weet te beheersen.
Zuiniger kan wellicht ook nog.
Motor is gechiptuned, van 98 naar 129 pk, en 170 Nm.
Daarmee kun je idioot hard optrekken en veel stoplichtsprintjes winnen, maar je kunt er ook heerlijk schakel-lui mee rijden, een beetje zoals met de ouderwetse 2.0i 8v in mijn oude Volvo 460.
Voor een lekker potje sturen is deze auto niet gemaakt.
Het gaat allemaal best, en kan best hard de hoek om maar het is zeker geen sportieve auto, eerder een veilige die ruim van tevoren weten laat dat je de grens van het haalbare nadert. Helt ook wel wat over in bochten. Duidelijk (en veilig) onderstuurd.
De stuurbekrachtiging is precies, maar wel erg gevoelloos en weinig communicatief. En heel licht, hetgeen heel fijn is als je bijvoorbeeld een blessure hebt.
Je kunt de auto met een pink op een postzegel parkeren.
Zelfde geldt voor de versnellingsbak: klak-klak, heel precies, maar gevoelloos. Pook is vrij lang, de schakelwegen dus ook. Eigenlijk kan deze auto best een 6e versnelling gebruiken.
De 3-cilinder 1.2 is een heel volwassen, adequaat presterende motor. Al voor de chip-tuning kreeg ie de ongeveer 1000 kg Nissan prima op gang, na de chiptuning vond onze zoon van 3 plotseling dat t een Race-Nissan was... niet zo gek ook, ik denk dat ie 0-100 doet in minder dan 9 seconden. Als ik de snelweg op rij, verbaas ik me telkens over het volledig ontbreken van enige sensatie, terwijl ik toch zie dat de km-teller vrij lineair (en snel) richting de 110 raast.
Indien koud, hoor je en merk je wel dat er een 3-cilinder aanhet werk is. Eenmaal op temperatuur, is de motor muisstil, er zijn ook geen rare trillingen of resonanties, dit is een prima motortje. Ook de afwerking, en de isolatie van de auto is prima op orde. Ik heb voor deze auto jaren Toyota gereden, mijn indruk is dat Nissan meer werk maakt van de rust binnenin de auto.
Ga je de Ardennen in, bijvoorbeeld de Baraque Michel op, dan wreekt zich de kleine cilinderinhoud wel. Als je daar met 120 wilt bovenkomen, moet je terug naar de 3e versnelling. Ongeacht chip-tuning. En zuinig is ie dan zeker niet. Scheelt dat je'm daarna in Luxemburg vol kunt gooien.
Algemeen: prima lichte zeer ruime all-round auto zonder sportwagen-aspiraties.
Iets hogere zit, die ik zelf prettig vind, maar geen MPV.
5000 km verder
- 93.240 km
In nog geen 4 maanden, toch bijna 5000 km erbij gereden.
Probleemloos en elke rit toch weer met een glimlach op mn gezicht.
Auto is onlangs APK-gekeurd en dat zonder enig probleem.
Wel valt me bij een bepaalde lichtval, op dat de voor- en achterbumper een andere kleur lijken te hebben dan de rest van de carrosserie, en dat irriteert me een beetje. Vroeger kwam dat veel voor, kunststof delen (bumpers) die met de jaren een andere tint kregen dan de metalen delen, ik dacht dat de laktechnieken en lakkwaliteit in de 21e eeuw veel beter waren geworden.
Onze BMW uit 2017 heeft van dit verschijnsel geen last. Herkent iemand dit?
Ik heb de accu vervangen, puur preventief. De originele Pb (lood) accu productiedatum week 14 2013 zat er nog in. Deed het prima, maar met bijna 10 jaar oud... ik ben problemen liever voor. Zeker in een vrij moderne auto met start-stop systeem en een hele rits electrische voorzieningen die je allemaal niet missen wilt.
De nieuwe Varta-accu kostte 143,- vervangen was een fluitje van een cent.
Navigatie is ge-update. Een SD-kaartje met de laatste versie kaarten kostte me 45,- via marktplaats. Oude kaartje eruit, nieuwe erin, paar minuten wachten. Systeem update automatisch, probleemloos.
Het scherm wordt er niet groter van en de resolutie niet beter, maar het hele systeem is wel sneller dan voorheen en keurig up-to-date wat betreft route's en in elk geval hier in de buurt, zijn alle wijzigingen qua wegen en dergelijke, keurig verwerkt.
Kunnen heel wat andere merken wat van leren.
Ook de gasveren van de achterklep vervangen, ook een fluitje van een cent, als je met zn tweeen bent tenminste, de oude dempers werkten wel nog maar bij temperaturen onder nul moest je de achterklep met pure spierkracht omhoog trekken en of ie dan open bleef of op je kop viel was altijd maar de vraag. Zitten nu nieuwe Monroe dempers in, werkt perfect.
Het kraakje uit het onderstel is weer terug. Tijdens de hele warme weken in de zomer, was het helemaal weg, nu dat het snachts stevig afkoelt en ook vochtig wordt, hoor ik het weer bij elke drempel.
Het kan geen kwaad. Toch irriteert het me. Ga ik er nog wat aan (laten) doen? Ga ik uberhaupt nog investeren in de auto? Ik ben er dik tevreden mee en rij er net zo graag in als in onze BMW. Ik zou best de stoeprandschade's aan de velgen en wat kleine krasjes hier en daar nog willen laten herstellen, maar wat gaat onze nieuwe regering straks doen?
Kan ik nog 5 jaar met de auto blijven rijden, of nog 10? Technisch maakt ie de 10 jaar gerust vol, ben ik van overtuigd, maar is het dan nog betaalbaar, of wordt tegen die tijd een verbrandingsmotor verketterd door de bomenknuffelaars en door de regering onbetaalbaar gemaakt?
Dilemma's...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Nissan Note 1.2 DIG-S Acenta Airco | Cruise | Bluetooth | Nwe ketting
- 2016
- 121.752 km

Nissan Note 1.2 Black Edition, All-Seasons, Hoge instap, Navigatie en Cruise Control!
- 2017
- 66.275 km

Nissan Note 1.2 Connect Edition/ Family pack + Safety shield/ Parkeercamera/ Navigatie/ DAB/ Origineel NL/ NAP
- 2013
- 109.645 km