AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Nissan Micra IG-T 90 Tekna (2017) #2

autoreview

Nissan Micra IG-T 90 Tekna (2017)

Signalement

UitvoeringMicra IG-T 90 Tekna
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf38.000 km
KM-stand laatst80.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Leuk autootje

  • 48.000 km

Deze auto kwam in de plaats van een Megane cabrio diesel. Mijn eega reed niet graag met deze cabrio. Te laag, te grote deuren,... Omdat hij 12 was en wat mankementen begon te vertonen, zochten we iets recent, kleins.

Voorwaarden:
-recent, weinig kilometers
-vlot
-gps
-parkeersensoren of, beter nog, een camera

De keuze ging tussen een Clio, polo, kia, Ibiza en, gek genoeg, de Micra.

De polo was saai van buiten en vanbinnen, de Ibiza vanbinnen en Kia die er ook stond, van buiten. 't Was een auto waar de vrouw vooral mee zo rijden, en dan zijn zulke zaken iets belangrijker.
Ik kom uit een Renault familie dus we dachten eigenlijk een Clio te kopen. Toen stond er deze Micra... Een Micra heeft de naam van oerlelijk te zijn. De meeste mensen kennen de Micra als dat kleine ronde bolletje. Het nieuwe model echter, is niet rond en zelfs niet meer klein. Voor mij hadden ze hem beter een andere naam gegeven om van dat suffe imago af te geraken, ook omdat deze een maatje groter is dan eerdere modellen. Volwaardige concurrent van de Clio/polo/208

Alleszins. Lang verhaal kort: we gingen naar een Clio kijken en deze stond erlangs. Heel frivole lijnen langs de buitenkant. Lijkt maar 2 deuren te hebben maar heeft er 4. Apart design, 17" velgen.. de buitenkant was dik in orde.

Vanbinnen was hij nog mooier. De tekna uitvoering heeft rood met zwarte, verwarmde leren zetels. Prachtig. Verder een gps, camera en alles wat nodig is.

De motor delen ze met Renault, dus qua vertrouwen dat dat voor ons, Renaultrijders snor.

Er stond een 75 en een 90pk. De 75 had minder opties, maar vooral minder punch.. We hadden vroeger een polo met 75 pk, en dat was net wat mager met inhalen etc. De 90pk is lekker vlot.

De motor verbruikt op de boordcomputer 6 liter. Er worden enkel korte stukken mee gereden. De auto rijdt vlot, al moet je wel wat toeren maken. In de onderste zone heeft hij een 'gat'. Eens je wat toeren maakt ronkt hij lekker en rijdt hij heel goed.

De binnenruimte is goed. Er passen als mijn vrouw rijdt, 3 kinderen op de achterbank. Als ik rij met mijn 191 Cm, is het toch maar krap om achter mij te zitten, maar daar (gezinsritten) hebben we de andere auto voor.

Qua opties heeft deze auto alles. Alles werkt ook goed en is mooi. Als je met 2 merken rijdt is het wel altijd wat zoeken voor de cc etc.

Na 1 jaar en 10000 km hebben we 2 nieuwe voorbanden gelegd, een onderhoud gepleegd en in garantie een nieuwe batterij laten plaatsen. Eigenlijk zijn we, en dan vooral de vrouw die er dagelijks mee rijdt, erg tevreden. Ik ga met de fiets werken. Er staat hier ook een grand scenic op op de inrit en sinds we de Micra hebben neemt ze deze altijd. Zegt genoeg. Rijdt zalig, lekker klein om te parkeren maar groot genoeg voor boodschappen etc

Zijn er geen nadelen of aanmerkingen?
Toch wel. Die zijn er altijd :)
-deuren voelen heel licht aan
-auto propvol opties, maar de ramen vanachter zijn manueel. Dat is compleet belachelijk
-de display van de airco. Moet op 17 of 18 staan om een aangename 20 graden te hebben. De waardes wijken dus wat af, maar eens je dat weet is dat geen probleem.

3 jaar later

  • 80.000 km

Intussen een paar jaar verder. De auto heeft ons buiten het onderhoud, nog geen euro gekost.

We gebruiken deze auto zo vaak mogelijk, om onze grote auto wat te sparen. Hiervoor is hij wel klein. Achter mijn 191cm past niemand comfortabel.

Om die reden hebben we even nagedacht om deze om te zetten voor een kleine elektrische auto, waar wel 4 mensen in passen. Die auto zou dan niet voor vakanties gebruikt worden, want dat is met elektrische auto's, zeker met de aanhanger erachter, niets daar ik naar uitkijk.
Gaan kijken en rijden met de Cupra, id3, Megane tech, maar toch niet overtuigd. Als ik zie hoe veel ik moet bijleggen op de Nissan, die me nog nooit in de steek liet bloedt m'n hart.
Daarom beslisten we om hem te houden, en onze 2 benzineauto's op te rijden. In tussentijd worden de ev's, die nu qua restwaarde als priveaankoop onaanvaardbaar zijn, enkel beter en hopelijk minder duur. Zo lang rijden wij met onze benzineauto's veel goedkoper rond.

De auto zelf blijft een heel leuk ding. Lekker klein voor in de stad, alle opties, rijdt leuk, al is hij wel wat lawaaierig bij hogere snelheid, en hij blijkt ook betrouwbaar zijn, want we hebben hier, buiten de onderhoudsbeurten, letterlijk voor €0 kosten aan gehad, buiten 1x nieuwe ruitenwissers. Bij het komende onderhoud wil ik wel graag nieuwe kofferpompen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren