Nissan Micra I-GT 90 Tekna (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Micra I-GT 90 Tekna |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 104.363 km |
Mooie nissan met grote minpunten
In maart 2018 mocht ik mijn Nissan Micra met 0 km’s ophalen bij Nissan Dordrecht. Ik heb de donkergrijze kleur gekozen in de Tekna uitvoering. Eigenlijk alles zit erop wat ik zou willen, zelfs een bose installatie (hierover later meer). Na een uitgebreide uitleg maakte ik de eerste kilometers over een witte weg (het sneeuwde).
Dan ga ik het eerst over de zaken in het interieur hebben. Wat mij erg opviel waren de fijne stoelen. Ik heb een originele armsteun erbij besteld en deze laten monteren bij de Nissan Dealer maar deze is erg kort. Je kan er nauwelijks je arm op zetten, ik zelf ben 1,75m. Als je langer bent en daardoor je stoel naar achteren schuift zal je daar ‘iets’ minder last van hebben. Een vriend van mij is 1,90m en heeft dezelfde auto maar ook hij vindt de armsteun veel te kort. De ruimte achterin is ronduit belabberd. Ik ben 1,75m en zit klem achter mezelf. Mijn hoofd raakt het dak en mijn knieën komen knellend tegen de voorstoelen aan. De achterbank is in ieder geval de minst fijne plek om te zitten. De kofferruimte is daarentegen met 300L meer dan ruim. Er passen met gemak 3 weekendtassen in. In het dashboard zit er een vrij simpel maar fijn werkend scherm. Het navigatiesysteem gebruik ik niet, want hiervoor gebruik ik mijn eigen telefoon als navigatie. Helaas heeft het systeem (in de tekna-uitvoering) geen koppeling met CarPlay. De uitvoeringen die eronder zitten hebben dat wel. Heel apart maar de dealer gaf aan dat de tekna-uitvoering Nissan Connect heeft en de overige niet en daarom geen CarPlay aanwezig is in de tekna-uitvoering. Volgens Nissan is dit ook niet te realiseren met een update. Aan het systeem zit een Bose installatie verbonden en deze is naar mijn beleving fantastisch! Het geluid is erg goed en kan je naar smaak aanpassen. De bas heb ik iets zwaarder staan dan de standaardinstelling en is goed diep. Ondanks de zware bas, kraakt er niets in het interieur. De koppeling met mijn iPhone via Bluetooth gaat gemakkelijk en snel. Hands free bellen gaat goed en ook ben ik prima te verstaan aan de andere kant van de lijn. De klimaat control heeft moeite met de juiste temperatuur te regelen in de auto. Als ik in de koude dagen de temperatuur op 17 graden zet, is het aardig warm (de temperaturen erboven zijn bloedheet). Als je de temperatuur lager zet op 16 graden, dan is het weer erg koud omdat 16 graden de laagste temperatuur is die je kan instellen.
Dan het rijden, bij het wegrijden merkte ik dat ik erg moest wennen aan de koppeling en manier van opschakelen. Rond de 2800 toeren komt de turbo er ineens in en krijg je een forse duw in je rug (zelfs als je heel rustig gas geeft). Maar dit is precies het toerengebied waar je wilt doorschakelen als je in de stad rijdt. De aanwezige hoofden in de auto schieten dan ook naar achteren bij het optrekken en naar voren bij het doorschakelen. Niet erg comfortabel. De wegligging is daarentegen wel erg fijn, ik ben zelf een sportieve rijder en ik ben verbaast hoe hard je de bocht door kan met deze auto. Let op: de auto is vrij stug geveerd en in combinatie met de 17 inch velgen die eronder zitten, is het niet bestemd voor de rijder die liever comfortabel wilt rijden. Wellicht dat 16 inch velgen beter zijn als je comfortabeler wilt rijden. De 90 pk die onder de motorkap ligt is meer dan voldoende. Het verbruik is ook redelijk gunstig met mijn rijstijl. Zelfs met 17 inch velgen kom ik uit op een gebruik van 1:16. Ik rijd ongeveer 600 km op 1 tank en voornamelijk op de snelweg met snelheden tussen de 120 en 140 km/h. De Nissan Micra ziet er erg goed uit, dit krijg ik ook vaak te horen. Elke keer als ik naar de auto loop denk ik nog steeds, wauw.
Plus- en minpunten:
+ De voorstoelen
+ Bose systeem
+ Afwerking van het interieur
+ Zuinig
+ Goede wegligging
+ Het uiterlijk
- De ruimte op de achterbank
- Opkomende turbo bij 2800 toeren
- Klimaatcontrol
- Geen CarPlay in de tekna-uitvoering
48,000 km verder
- 48.581 km
Na 48.000 km hierbij een update.
Hier kan ik kort over zijn. Geen rare mankementen aan de auto. De auto heeft inmiddels 2x een onderhoudsbeurt gehad en daar waren geen gekkigheden uitgekomen.
1 ding wat mij opvalt, de auto is niet zo zuinig dan voorheen. Ik rij veelal snelweg kilometers rond de 130 km/h op de cruisecontrol. Het verbruik komt nu op de 1:15.
Bijna 100,000 km!
- 98.810 km
Eigenlijk niks spannends aan de auto. Nog een klein half jaartje en dan moet deze auto weg. De afgelopen 50.000 kilometers zijn probleemloos verlopen. Het verbruik blijft hangen op 1:15 en dan rijd ik altijd rond de 120/130 km/h.
Einde verhaal
- 104.363 km
Na 3,5 jaar heb ik de auto ingeleverd. Wegens gezinsuitbreiding moet deze weg. De afgelopen 3,5 jaar heeft deze auto nooit motorische of technische problemen gehad. Zoals ik het heb ervaren is het een zeer betrouwbare auto. In de praktijk is het helaas geen fijne auto vanwege de krapte, onaangename climate control en vooral de soepelheid van de motor. De 2 pluspunten van de auto: betrouwbaar en de Bose installatie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.