Nissan Maxima QX 2.0 Elegance (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Maxima QX 2.0 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 229.300 km |
KM-stand laatst | 229.300 km |
Mijn eerste kilometers
- 152.000 km
Ik was eigenlijk op zoek naar een Jaguar X-type. De Volkswagen Vento die ik van mijn broer had overgenomen voor een prikkie, had zijn beste tijd gehad. Nou zijn er wel X-types te koop als je budget rond de 6500,- euri's ligt, maar tot mijn spijt waren de twee exemplaren in deze prijsklasse die ik had uitgezocht niet vrij van problemen. En met mijn wat beperkte budget kon ik niet een auto veroorloven die achteraf hoge onderhoudskosten met zich mee zou brengen.
Bij een autohandelaar in Nieuw Vennep zag ik een titaniumgrijze Maxima staan en had er gelijk een klik mee. De auto zag er goed uit, was goed onderhouden, ruim en zat heerlijk. De proefrit ermee was als een droom. Wat zoeft deze auto lekker en die V6, heerlijk!
De auto ging vlekkeloos door de ANWB aankoopkeuring en sinds 11 december 2010 ben ik de trotse eigenaar van deze Nissan Maxima. Nou heb ik er pas een paar honderd kilometer mee gereden dus over zaken als betrouwbaarheid en reparatiekosten kan ik nog weinig zeggen. Wordt vervolgd dus...
Hoe bevalt Max na 6 weken
- 157.000 km
6 weken later en zo'n 5000 km verder wordt het wel tijd voor een update; want de Maxima rijdt fantastisch, maar hij had toch twee vervelende dingetjes.
1. Er was een lek in mijn ruitenwisservloeistofsysteem (6x woordwaarde). Bleek dat het kit van de slangetjes voor de koplampsproeiers niet goed meer was. 84 euro reparatiekosten. Voornamelijk op het conto van de arbeidskosten, want dat beetje kit kost geen reet natuurlijk.
2. Vier dagen later besloot de startmotor op sabbatical te gaan. Gelukkig ben ik ANWB-lid dus met de berger en de gratis huurauto voor twee dagen heb ik mijn lidmaatschap er voor 2011 wel weer uit. Ieder nadeel heeft zijn voordeel zou Cruijff zeggen. Omdat er alleen garantie op de motor en bak zitten, kwam de startmotor voor eigen rekening. Inclusief arbeid en revisie was dat 300 euro. Pijnlijk, maar het had veel erger gekund.
Maar goed, ik kon mijn Maxima twee dagen later weer ophalen en toen ik instapte, de auto startte en heerlijk wegzoefde, had ik Max al weer vergeven :)
De eerste 10.000 km zitten er op
- 162.000 km
Zo, da's rap gegaan. 10.000 km in 3 maanden tijd. Tja, als je een vriendin in Den Haag hebt, zelf in Amsterdam woont en werkt in IJmuiden, dan gaat het rap met die km-stand.
Ik rijd momenteel 1 op 10,8 wat ca. 9,3 l/100 km is. Volgens autoweek is het fabrieksgemiddelde voor de 2 ltr automaat 9,7 l/100 km, dus daar zit ik mooi onder. Erg moeilijk is dat trouwens niet, want relaxed rijden is iets wat deze auto heel makkelijk maakt.
Veel van dit type Nissan zie je er trouwens niet rijden. De Maxima QX wordt in reviews van Autoweek en Autovisie vaak als saai en risicoloos omschreven. Persoonlijk vind ik dat de auto daar te kort mee gedaan wordt. Ik zou juist van een tijdloos en elegant ontwerp willen spreken dat na 10 jaar nog steeds modern oogt. Het beetje exclusiviteit dat er bij komt, omdat je ze niet veel ziet, vind ik overigens erg leuk. Ik kwam laatst een zilvergrijze Maxima QX tegen op de A20 richting Rotterdam. Zelfde bouwjaar als de mijne. Toch leuk om dan even de duimen naar elkaar op te steken, als Maximisten LOL...
de 23 voorbij
- 166.000 km
Klinkt als een wat rare titel, maar bear with me, zoals ze dat in het Engels zeggen.
Mijn vorige auto is namelijk 23 tankbeurten meegegaan. Ruwweg 4.5 maanden en toen was het over met de Vento. Helaas was mijn favoriete monteur (lees mijn broer) toen nog op missie voor Afghanistan, dus de kleppositie sensor op een goedkope manier fixen was er toen niet bij. Het werd een gevalletje waarbij de LPG-boer me naar de garage verwees en de garage me naar de LPG-boer. En uiteraard was de VW-garage de enige die uitkomst wilde bieden voor een kleine 700 euro. Aangezien ik de Vento voor 1000 euries had gekocht, zag ik dat dus niet zo zitten :(
Nou vernam ik laatst van de dealer waar ik hem had ingeruild voor "Max" dat de Vento was doorverkocht en dat ie weer vrolijk rondreed (en af en toe rechte stukken). Noem het sentimenteel, maar het was toch fijn om te horen dat ie na 380000 km niet in de pers is beland :).
Hoe dan ook, ik heb al weer bijna 14000 km gereden (en 25x getankt) met mijn strakke Jap en de remschijven en blokken moeten binnenkort vervangen worden. Dat stond ook in het ANWB keuringsrapport, dus een verrassing is het niet.
Gelukkig hebben ze bij BuZa mijn noodroep gehoord dus mijn broer is gelukkig weer thuis. Schijfjes vervangen; nos problemos broer. Kosten? 200 euro en een fles goede Whiskey :). Kijk daar kan geen dealer tegenop.
En dat is een, twee, drie
- 170.000 km
Je hebt van die maandagen die je het liefst wilt SHIFT+DELETEN. Vanochtend waren namelijk mijn kentekenplaten gejat door onze vriendelijke haags/marrokaanse buurtjongeren.
Altijd fijn als je naar je werk wilt gaan, maar dus moet wachten tot je bij de kentekenplatenperser terecht kunt, argh. Inclusief zogenaamde antidiefstalschroeven (ook weer zo'n lekker dikke van D-woord) was dat 32.50,-. Met dank aan Casablanca. Afhankelijk van de snelheid waarmee de Haagse politie handelt (en dat is zo snel als dikke stront de muur op) zullen ze veel al dan niet zo veel aan mijn kenteken hebben.
Wat dat betreft heeft Max het nogal te stellen met onze knuffel mocro's. In december 2010 zette er eentje zijn 12 jaar oude polo in mijn achterbumper. Tja, waarom zou je netjes wachten met 1 cm ijs op de weg als je ook via de stoep kunt, dacht deze idioot. En dan ook nog het lef hebben om mij te bedreigen, toen ik het schadeformulier ingevuld wilde hebben. Maar goed, deze keer deed de politie wel zijn werk en werd Ali zo naar de bajes afgevoerd. De schade is inmiddels betaald, maar een paar weken geleden bleek er eentje langs mijn achterbumper te zijn geschaafd. Blij toe dat ik nog niet mijn bumper had laten spuiten. Je blijft aan de gang.... In ieder geval is het weer 40 euro voor een nieuwe bumperreflector. De prijs die je betaald voor het rijden in een redelijk uniek auto. Op de sloop hebben ze nauwelijks onderdelen voor mijn auto beschikbaar, zucht...
Ik heb mijn een, twee, drietje wel weer gehad aan schamp en jatwerk en hoop dat ze MAX nu even met rust laten.
Max is een beetje eenzaam
- 177.000 km
Ik heb Max nu zo'n 9 maanden in mijn bezit en heb er ongeveer 25000 km mee gereden. Binnenkort gaat hij een grote beurt krijgen, want ik wil graag nog heel wat veelvouden van 25000 met deze auto rijden. Op de eerder beschreven reparatie van mijn ruitenwissersproeiersysteem (blijft een lang woord), mijn kapotte startmotor en vervanging van mijn remblokken/schijven na is er niks aan de hand.
Niks aan de hand is iets wat de Maxima wel een beetje typeert, want als ik de reviews er op nalees zie ik dat er in sommige gevallen al jaren niks meer wordt geschreven door de overige Maxima bezitters. Sommige reviews zijn al in geen 5 jaar meer ge-update.
In de verbruiksmeter is de Maxima helemaal eenzaam. De enige Maxima QX tussen allemaal pixo's, almera's, twee 350Z's en een Murano; snik, snik. Dus bij deze een oproep aan die paar Maxima bezitters. Laat eens wat vaker van je "horen"....
TLC
- 179.000 km
De laatste keer dat Max een grote beurt heeft gehad is eind 2009 geweest. Nou heb ik 'm in bezit sinds december 2010, dus een beetje TLC in de vorm van een grote beurt was dus hard nodig.
Nou lees ik vaak dat Maxima's betrouwbaar en comfortabel zijn, maar dat het onderhoud prijzig is. Gelukkig heb ik een handige broer met goede connecties. Dat verzacht de pijn aanzienlijk. Voor de som van 200 euri's had mijn broer hetvolgende geregeld:
- 6x platina bougies
- 1x oliefilter
- 1x brandstoffilter
- 1x K&N luchtfilter
- 5 ltr 5W30 Nissan Spec. olie
Nou rekent mijn broer geen uurtarief, want tja... daar zijn we broers voor. Een fles goede whiskey is altijd de standaardprijs en dan krijgt Max binnenkort ook nog een complete wash en shine behandeling van 'm. Ik heb het werk van mijn broer gezien; de gemiddelde dealer zou er jaloers op worden.
Dat de olie aan vervanging toe was werd pijnlijk duidelijk toen ik de appelstroop achtige bende uit het carter zag lopen. Ik hoorde Max bijna een zucht van verlichting geven :). Tijdens het vervangen van het oliefilter, werd ook duidelijk dat de multiriem zijn beste tijd heeft gehad. Kost ongeveer 20 euro en regelt mijn broer dit weekend. Het stilvallen van je stuurbekrachtiging in een bocht is veel duurder :P.
Het luchtfilter was helemaal zwart dus de K&N was een welkome verandering. Voordeel van dit nieuwe filter is dat deze alleen schoongemaakt moet worden iedere 15000-20000 km.
Het brandstof filter komt ook dit weekend aan de beurt. Die zit namelijk in de brandstoftank, wat betekent dat de zitting van de achterbank er uit moet. Klusje van een uur. Volgens Nissan is het brandstof filter onderhoudsvrij. Geloof me, there's no such thing. Die dingen moeten iedere 100.000 km vervangen worden.
Maar goed, inclusief het whiskey tarief en de multiriem kost het onderhoud me 320 euro en dan kan Max er weer vele km's tegenaan...
1 jaar Max
- 182.500 km
Ik heb Max (zoals ik 'm liefkozend noem) nu een jaar in mijn bezit en ik moet zeggen dat ik er geen moment spijt van heb gehad. Het is en blijft een fijne, comfortabele, betrouwbare en stille auto.
Ik was afgelopen maand op vakantie in Australie waar ik 24 dagen heb gereden met een Holden Commodore SV6. Als je dan na een maandje in je eigen auto stapt is het toch even wennen. Een soort hernieuwde kennismaking.
Naast het onoverkomelijke feit dat het stuur op een andere plek is, blijft het toch grappig dat je de eerste paar minuten geneigd bent om je ruitenwissers i.pv. je clignoteurs aan te zetten. En waar de Holden, sportief en strak was, blijft mijn Nissan vooral een comfortabele auto. Alles gaat voor je gevoel even net wat zompiger in de Nissan. Maar goed, na een daggie rijden is dat ook weer uit je systeem.
7 December 2011 heeft Max nieuwe sloffen gekregen. De zomerbanden kunnen nog wel een zomer mee, maar in de winter ermee rijden vond ik niet zo verstandig. De banden heb ik op het internet gekocht en bij een klein garagebedrijfje in Alkmaar erop laten zetten. Bij de Kwikfit konden ze pas eind december en waren ze 4,50 euro per band duurder. Tja, als ze bij zo'n kleine garage goedkoper zijn, gelijk een plekkie voor je hebben en het er net zo goed opzetten... Waarom zou je dan op het ge-ijkte Kwikfit wachten?
Alleen met geweld ... men een ezel
- 185.500 km
Het zat er aan te komen... De achterremmen moesten vervangen worden en ze waren er slechter aan toe dan ik dacht. Dat ik een paar maanden geleden de remmen en blokken aan de voorkant liet vervangen, zag het er naar uit dat ik nog wel even voort kon met de achterste schijven en blokken. Een paar weken na terugkomst uit Australie begon er tijdens het remmen in ene een schurend geluid van achter te komen. Wat bleek; mijn remklauw linksachter bleef na het remmen op de schijf zitten. Dat is niet goed voor de levensduur van je schijven en blokken en ook niet voor het verbruik. Max is sowieso al geen geheel onthouder met een verbruik van 1 op 11, maar hij begon nu een echte tempelier te worden.
Zoals het gezegde gaat; alleen met geweld .... men een ezel; nou dat was ook van toepassing op de remklauwen. Het heeft drie uur geduurd om de remschijven en blokken achter te vervangen. Ik denk dat het deze keer het dubbele whiskey tarief gaat worden voor mijn broer :P :P
APK numero dos
- 186.000 km
Vandaag de auto voor de APK gestuurd. De ruitenwisserbladen moesten vervangen worden en voor de rest niks noppes nada aan de hand. Heerlijk weer verder zorgeloos en zoemend kilometers maken :) :).
O ja, en donderdag even bij de Nissan dealer langs om de remolie te verversen. Die was met 40 euro, ruim 10 euro goedkoper dan de KwikFit.
Tja, dan ga ik toch liever naar de dealer om het te laten doen.
Het Gekkengetal
- 190.000 km
Max is vorige week 11 geworden en tuft gewoon vrolijk door. Wel met wat kleinigheden trouwens. De laatste tijd vertoonde het gaspedaal wat weerstand. Aan de gaskabel lag het niet. Na wat zoeken kwam mijn broer met het lumineuze idee om de vlinderklep te checken. Daar zat 11 jaar afzetting omheen. Een flinke toef brake-cleaner en wat doekjes later was dat helemaal schoon en sindsdien gaat het gasgeven weer soepeltjes :).
Vorige week nog een paar daagjes in de Ardennen geweest en naast dat het daar erg mooi is, was het gewoon heerlijk om km-tjes te vreten met de Nissan. En nog redelijk zuinig ook. Ik heb veel snelweg kilometers kunnen maken en mijn gemiddelde was 1:13,5. Niet slecht als je bedenkt dat een Prius met een beetje doorstampen niet verder komt dan 1:17.
Zomersloffen
- 194.000 km
Het gepreek van Groenlinks en andere linkse salon socialisten over het broeikaseffect kan wat mij betreft rechtstreeks geprullebakkeerd worden. En ja, dat woord bestaat echt, geprullebakkeerd.
Het is eind mei en nu pas begint het kwik richting de 20 C te gaan. Je zou bijna willen dat er korting werd gegeven op SUV's om warmere lentes te promoten, LOL.
Maar goed, het heeft even mogen duren, maar nu werd het eindelijk tijd om de zomersloffen weer op Max te zetten. Scheelt weer wat brandstof en alle beetjes helpen in deze dure tijd. En waarom zou je je winterbanden oprijden als de zomerbanden nog hartstikke goed zijn.
So far so good. Helaas ontdekte de monteur bij het wisselen van de bandjes dat mijn ashoes rechtsvoor stuk was. Het hoesje zelf kost geen reet, maar met arbeidsloon en BTW (gelukkig nu nog 19%), kost het grapje 95 euries. Maar goed, met een kapotte homokineet ben je verder van huis. Vandaag wordt het euvel gerepareerd.
Aankomend weekend gaat er een nieuw oliefilter op en krijgt mijn maatje verse olie. Dan kan Max er weer even tegenaan...
Effe slingeren
- 195.000 km
Je ziet ze niet vaak en als je dan een mede-Maxima rijder tegenkomt bij het stoplicht dan is het natuurlijk superleuk om even ervaringen met elkaar uit te wisselen. Dus even "elektronisch slingeren" en kleppen maar :).
En voor geklets tijd genoeg, want het verkeersplein bij het AFAS stadion in Alkmaar is zo slecht geregeld dat je tussen het rood-groen genoeg tijd hebt om de 21-delige "star wars new jedi order"-reeks te lezen. Een minuutje babbelen moet dan wel lukken.
De Max naast me was bordeaux rood van kleur en eveneens een 2.0 V6 automaat. "Je ziet ze niet veel he", was het begin van het gesprek en i.d.d. Maxima's zijn de spreekwoordelijke witte rafen van het verkeer. Hij is stil, ruim en zo ontzettend comfortabel. "Ik rij er ieder jaar mee naar Zuid Frankrijk", vertelde de rode Max bezitter aan me.
Na wat heen en weer geklep was toen toch het moment daar dat het licht op groen sprong en ieder zijn eigen weg moest. Ik wens de eigenaar van de rooie Max nog veel rijplezier toe.... :)
Het leed dat wiellager heet
- 197.500 km
Een tijdje terug begon MAX rechtsvoor een beetje te zoemen. Ik vermoedde dat mijn lagers voor aan vervanging toe waren en mijn broer bevestigde dat na een paar rondjes rijden.
Dus tja, vervangen die hap. Nou dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Lagers vervangen is een puntje, puntje, puntje klus. Maar goed na drie uur werk per wiel had mijn broer het voor elkaar. Oude auto's verzamelen namelijk roest en dat heeft wel eens vertragende consequenties als je dingen wil losdraaien.
Maar goed, de lagers waren vervangen en toen begonnen allerlei andere probleempjes zich te presenteren. De fusee kogel van mijn linkerdraagarm had te veel speling en mijn balansarm rechtsvoor zat zo ontzettend vastgeroest dat er maar een optie was. Eraf slijpen en een nieuwe erop zetten.
Maar goed, dan is het opgelost denk je dan. Niets is minder waar. Mijn remklauw linksvoor (ook nog iets aan de linker kant) besloot roet in het eten te gooien. Door een afwijking kleiner dan 1 mm liep hij aan in bochten e.d. Dat levert een erg warme remschijf op!! Mijn broer is dit vandaag aan het fixen en als het goed is (afkloppen op ongelakt teakhout), zou MAX dan weer beter moeten zijn ;).
En dat was Max dus helaas niet :(. Het remschijf probleem is dan weliswaar opgelost, maar nu heeft ie last van een trilling in het stuur. Mijn broer heeft alles extra nagekeken, maar kan de oorzaak momenteel niet vinden. Vrijdag gaat Max naar de Profile dokter in de hoop dat ze daar wat kunnen doen. Zucht :( :(...
Gelukkig had de Profile dokter goed nieuws te melden. Het was een kwestie van opnieuw uitlijnen en de velgen balanceren. De banden waren niet recht afgesleten, wat voor de trillingen zorgde.
Mijn broer heeft na het balanceren en uitlijnen nog een testrit gedaan. Tussen 85 en 95 km/uur is er nog een minimale trilling waarneembaar. Maar dat komt omdat niet alles weg te filteren is met balanceren en uitlijnen. Ik zou dan eigenlijk nieuwe banden moeten kopen en dat is momenteel nog niet nodig. Hoe dan ook, morgen ga ik Max ophalen en ik ben blij dat ik weer kan kachelen met mijn bakkie :).
Eurotrip
- 202.500 km
Zo, net weer teruggekomen van vakantie. Mijn broer had Max gelukkig net op tijd weten te repareren, anders hadden we met de 500 van mijn vriendin door Europa gaan toeren en als ik eerlijk ben, zat ik daar niet helemaal op te wachten.
Ik heb in Zwitserland enkele volgepakte 107-tjes voorbij zien komen en geloof me, dan neem ik het wat hogere benzineverbruik wel voor lief. Je krijgt er rust, heel veel ruimte en een heleboel comfort voor terug :).
We zijn met Max naar Belgie, Frankrijk, Zwitserland, Liechtenstein (als je dat al een land kunt noemen), Oostenrijk en Duitsland geweest. Een kleine 5.000 km in 2,5 weken en de auto heeft zich prima gehouden.
De peage, de pyreneen, de alpen, de Duitse snelwegen, de Nissan lust ze allemaal rouw. En over de Duitsland gesproken, als je daar dan toch bent wil je uiteraard even testen hoe hard je beesie kan lopen. De 190 heeft Max gehaald en er zat nog wel wat meer in, maar dat ging door de drukte niet lukken.
Tijdens deze vakantie heb ik op weg en autogebied ook nog een paar leuke observaties gedaan.
1. De Belgische wegen zijn huilbaar slecht, maar Frankrijk overtreft dit.
2. De Peage is niet altijd de beste optie. Vaak hebben we de binnenwegen genomen, omdat de tolprijs vaak niet opweegt tegen dat ene uurtje tijdswinst.
3. Frankrijk is een goedkoop vakantieland en die verhalen over arrogante Fransen, zijn alleen geldig voor Parijzenaars :P :P
4. Het parkeer/verkeers-beleid in steden als Rouen, Montpelier, Geneve, Zurich etc... is zo erg dat het in Nederland in ene meevalt. Het is van de zotte dat je een 2 uurs parkeerzone voor hotels hebt. Vaak hebben mijn vriendin en ik daarom ook in kleine dorpjes overnacht. Daar heb je dat gezeik niet.
5. Het enige verschil in rijkwaliteiten tussen Nederlanders en Duitsers is dat ze het gebrek daaraan op hogere snelheden mogen tonen dan in ons kikkerlandje is toegestaan.
De Winterkeuring
- 206.000 km
Begin dit jaar heb ik mijn remolie bij de Nissan Dealer Ten Boekel en Bakker (TBB) in Alkmaar laten vervangen. Ze waren de goedkoopste en de algehele service was prima. Dus toen ik vorige week een uitnodiging kreeg voor een gratis winterkeuring met het eeuwige symbolische kopje koffie, dacht ik: "ach waarom niet".
Dus op zaterdag 3 november naar TBB en na 45 minuten, 2 koppen koffie en 2 plakken cake kwam het lijstje met punten. Na het lezen van het lijstje was mijn mening over TBB direct 180 graden gedraaid.
Waarom? Nou het lijstje was een verzameling van onderhoudspunten die tijdens de ANWB keuring van 2 jaar terug en tijdens de APK begin dit jaar naar voren kwamen. Al deze zaken waren allang verholpen/gerepareerd.
Als klap op de vuurpijl stond verversing van mijn remolie op het lijstje. Iets dat ze begin dit jaar al hadden gedaan! "O, sorry meneer, dan zal de monteur wel een meetfout hebben gemaakt".
Juistem; en er staat zeker achterlijk op mijn voorhoofd geschreven. TBB heeft bij deze een potentiele klant verloren.
2 jaar Max
- 208.230 km
En dat is 2. Vandaag heb ik Max 2 jaar in mijn bezit en ik heb er nog steeds geen spijt van. Een heerlijke en comfortabele auto waar ik de komende jaren van wil blijven genieten. Interesse is er genoeg voor mijn auto. Laatst vond ik weer een kaartje tussen mijn ruitenwissers van een bedrijf dat hem wilde kopen. Dankje voor het compliment, maar ik ga hem nog lang niet verkopen.
Maar 2 jaar Nissan Maxima bezit, wat houdt dat in qua cijfertjes?
8166 ltr benzine over 56085 km; ofwel 1 op 11,1 en dat is behoorlijk zuiniger dan de fabrieksopgave van 1 op 10,3. Anticiperend rijden kan zo zijn voordelen hebben.
2428 euro aan onderhoudskosten. Ongeveer 1200 euro per jaar, ofwel 4,3 ct/km. Het is niet goedkoop, maar het had veel duurder kunnen zijn als ik al mijn onderhoud bij de dealer had laten doen. En zoals onlangs bleek, is de dealer geen garantie dat het onderhoud beter wordt gedaan.
De wegenbelasting zit op 175 euries per kwartaal en met ons huidige kabinet zal dat niet goedkoper gaan worden.
De verzekeringskosten zijn van 72 euro in de maand naar 51 gezakt, maar met de BTW verhoging en assurantiebelasting verdubbeling, zal dat wel weer richting de 60 euro gaan. Wat ze niet via de ziektekostenverzekering binnen kunnen krijgen halen ze wel weer via een ander deurtje binnen.
Maar voorlopig houd ik een dikke middelvinger naar Den Haag. Mij krijgen ze niet uit mijn MAX!!
Ktunk!!
- 211.500 km
Een beetje rare titel, maar dit was het geluid wat mijn beste koninklijke vriend begon te maken bij het nemen van hobbels en verkeersdrempels. Precies een dag voor de APK begon Max dit geluid te maken. En dan zal je net zien, dat meneer op de keuringsdag in kwestie geen piep geeft. Die vervloekte Murphy ook altijd.
Maar goed, Max is weer goedgekeurd voor het komende jaar en ik heb gelijk zijn olie en oliefilter laten vervangen door mijn broer. Als de beste Japanner het ooit begeeft, zal het in ieder geval niet aan de motor liggen, LOL.
Maar terug naar dat rare geluid, want na de keuring was die gewoon weer terug. Je denkt in dit soort gevallen vaak eerste het ergste: aandrijfas, fusee, vering kapot, demping overleden.... Maar niets van dat al.
Nee het rare geluid werd geproduceerd door een petietepeteuterig klein onderdeeltje genaamd stabilisatorstang. De aansluitpunten van dit stangetje waren versleten. Het probleem was voor 30 euri opgelost en Max Ktunkt niet meer. Vroemen en zoemen doet hij des te meer :) :)
732 en 542
- 216.000 km
Er rijden 732 Maxima's rond (en ook op rechte stukken) in Nederland. Met een totaal van ruim 7.000.000 auto's is Max dus redelijk uniek. Maar die zogeheten uniekheid heeft een prijs als je de midden en einddemper van je uitlaat moet vervangen. U voelt 'm al aankomen; 542 euro. En da's met korting op de onderdelen. Dan zit het er nog niet op.
Ik heb namelijk de mazzel met mijn type A33 Maxima QX 2.0 V6 precies tussen het wal en het schip te zitten. De uitlaat discounter kan een dergelijke set voor 150 euri's aanbieden voor de A32. Helaas de mijne is net een type jonger. De Noord Amerikaanse markt biedt ook geen soelaas, omdat de A33 Maxima en de A33 Infinti I30/I35 daar nooit met de 2.0 V6 zijn geleverd. Voor heel Europa is er welgeteld één leverancier voor de uitlaat onderdelen die ik nodig heb.
Maar goed, voor 542 euro heb ik niet een nieuwe auto en niemand die MAX zou willen kopen, want momenteel klinkt ie als een sopraan met de baard in de keel die af en toe last heeft van een flinke fluim. En als ik heel eerlijk ben, wil ik ook helemaal niet van mijn Japanse vriend af. Daar is hij naar mijn mening gewoon te fijn voor en ach, dan tast ik wel weer even in de buidel om mijn grote comfortabele vriend door de pubertijd heen te loodsen ;)
En denk nou niet: "de uitlaat kunnen we in een uur vervangen". Neen, dat werden er 5. De oude uitlaat eruit krijgen was een ramp vanwege de bochten die erin zitten. Ik moest mijn krik op een blok hout zetten om de auto hoog genoeg te krijgen om de uitlaat eruit te manoeuvreren. Hij brak namelijk bij de flens af. Roest is een bitch. Een bitch die ervoor zorgde dat een van de bouten brak. En laten die nou net van dat fijne schroefdraad hebben. Na half Purmereutel afgereisd te hebben hadden we dan eindelijk een zaak die nog twee moeren had liggen.
Daarna kwam de volgende uitdaging. Hoe krijg je een uitlaat met ruitvormige flens door een ronde opening tussen je wielophanging door? Ik voelde me net een 2-jarige die dapper probeert om een vierkantje door een ronde opening te persen. Maar goed, 2 jarigen hebben meestal geen slijptol en die had mijn broer wel. Na veel gevloek en gezweet was de klus dus na 5 uur geklaard. Max rammelt niet meer en er is ook geen gebrom meer. De middendemper brengen we weer terug. Vervangen hoeft momenteel niet en eerlijk gezegd moet je dat ook niet willen. De moeren op de flens tussen de katalysator en de middendemper zijn zo vastgeroest dat je ze er moet afslijpen. Da's een slapende hond die ik voorlopig niet wil wakker maken...
Autoleven lang....
- 223.000 km
... Betekent niet hetzelfde als: zolang de auto leeft. Voor brandstof filters is dit leven ca. 11 jaar of 180000 km. En bij mijn Xenon verlichting is dat dus 12.5 jaar of 223000 km. Voor de rechter koplamp dan in dit geval. Een zure, want wat zijn die xenonlampen allejezus duur zeg. 193,70 bij de dealer en dan heb ik nog geen arbeidsloon gerekend. Zou een uur duren als het tegenviel. Met 84 euro per uur zou ik dus bijna 280 euro kwijt zijn voor het vervangen van een lampje. Maar goed een bekeuring voor het rijden met een kapotte lamp is uiteindelijk duurder, dus dan toch maar de afspraak gemaakt. Het vinden van xenon verlichting is als je de product code niet weet een ramp bij deze auto.
Toch zat het mijn broer niet lekker dat de reparatie zo duur was. Dus hebben we op het internet opgezocht hoe je de koplamp moest verwijderen om te zien wat voor lamp er nou precies in zat. Na wat google-en met de nieuw verkregen info over de lamp vond mijn broer een bedrijf in Duitsland wat originele Nissan Maxima Xenon lampen levert. 2 units voor een totaalprijs van 68 euro. En dat is inclusief verzendkosten. Ik heb gelijk maar de afspraak met de dealer afgezegd, want mijn hemel wat word je getild als consument. Ik begrijp dat een dealer wat marge over de onderdelen vraagt die hij installeert, maar 6 a 7 keer zo duur als bij de leverancier is mij toch een beetje te veel van het goede.
3 Jaar Max
- 227.000 km
Het is vandaag precies drie jaar geleden dat ik de sleutels van Max in ontvangst nam. En na drie jaar gezoefd te hebben in mijn luxe Jap kan ik zeggen dat ik er graag nog een paar jaartjes aan toevoeg. Aan de motor zal het niet liggen; die dingen van nissan gaan een eeuwigheid mee.
Qua onderhoud is Max in zijn derde jaar het goedkoopst (of minst duur) geweest. Ik ben in 2013 zo'n 750 euro aan onderhoud kwijt geweest, waarbij het vervangen van de einddemper op mijn uitlaat, xenon-verlichting en de stabilisator stangen de grootste kostenpost waren. In 2011 was ik 1300 euro kwijt en in 2012 was ik 1100 euro kwijt aan onderhoud, dus als deze dalende trend doorzet, zal ik volgend jaar rekening moeten houden met 600 euro aan onderhoudskosten. We zien het wel weer bij de APK op 28 januari 2014.
37
- 229.300 km
37 maanden heeft Max me trouw gediend. 18 januari heb ik mijn beste Jap ingeruild voor een Engelsman van koninklijke bloede. Ik wens toekomstige bestuurder van Max veel rijplezier. Ik ga een nieuw avontuur tegemoet met mijn zojuist gekochte Jaguar XJ 4.2 V8 uit 2003.
Een oude bekende
- 229.300 km
18 januari ruilde ik Max in voor een Jaguar XJ bij Jonkheer Auto's in Heerhugowaard (http://www.autowereld.nl/nissan/maxima-qx/2-0-v6-elegance-xenon-clima-cruise-dealer-onderhouden-7384051/foto.html).
Ik verwachtte de auto nooit meer terug te zien, maar nu een week later wordt de wagen aangeboden voor 3950 euro. En dan te bedenken dat ik er maar 1550 euro voor kreeg. Ach ja, ze moeten ook eten, denk ik dan maar.
Het is wel leuk om allerlei dingen over je auto te ontdekken die ik nooit heb geweten. Zo schijnt Max dealer onderhouden te zijn. Dat is een enorm compliment voor het werk dat mijn broer heeft verricht in de afgelopen 37 maanden, maar feitelijk niet waar.
Ook schijnt de auto cruisecontrol te hebben. Was alleen op de 3.0 V6 te krijgen en heeft nooit op de 2.0 V6 gezeten en een baksteen op je gaspedaal leggen telt nog steeds niet ;).
O, en de auto heeft houtinleg in het dashboard. Juist, van de PVC-boom zul je bedoelen, hahaha. Met leer van de skai-koe op het stuur.
Het is grappig en een vreemd nostalgisch gevoel om je "oude" auto te koop te zien staan. Ik wens de toekomstige koper er veel plezier mee. En als die toevallig deze blog heeft gelezen weet hij in ieder geval dat er nog een beetje onderhandelingsruimte is, LOL.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.