Nissan Juke DIG-T 117 Acenta (2019)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Juke DIG-T 117 Acenta |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Toffe wagen
- 1.700 km
In juli na altijd met Renault te hebben gereden toch de sprong naar Nissan gemaakt... Problemen met een nieuwe wagen en onvoorstelbare slechte service van niet alleen mijn lokale Renault garage maar ook walgelijke service van het merk....waw... dan maar overgestapt naar een lokale Nissan garage waar we al een 2de wagen hadden en die bekend staat voor zijn klantvriendelijkheid.
De Juke voelt natuurlijk wel bekend aan op een aantal punten, Nissan en Renault zijn ironisch genoeg "broertjes" en de Juke deelt zijn platform met de Captur. Maar goed, ik heb me vooral ingekocht op een menselijkere garage.
Wat opvalt is dat Nissan er echt wel een unieke wagen van gemaakt heeft. Ik had al eens met een nieuwe Captur gereden als vervangwagen en je ziet het er echt niet aan. Het design, langs buiten en langs binnen is uniek, tof, eigenzinnig, en ik vind de buitenkant persoonlijk best stoer. Oude Juke rijders vinden de nieuwe iets minder "gek", maar daarom niet minder knap.
Dit is mijn eerste wagen met een hogere vering/zithouding en het bevalt echt wel. Tot nu toe heb ik in "moderne" wagens met mijn lange benen heel veel problemen gehad om een goede rijhouding te vinden, in de Juke lukt dit: stoel staat wel helemaal naar achter, maar het zit goed dankzij de van nature hogere zit, en het stuur staat net niet te ver weg (wat meestal het grootste probleem is).
Ook de hogere vering is aangenaam. België staat niet bekend om zijn fantastische wegdek... en daar is de hogere vering in combinatie met grote wielen eigenlijk best welkom. Er is een compromis gesteld tussen veringscomfort en stugheid dat naar mijn mening goed geslaagd is. Blijkbaar hebben de modellen met 19inch wielen last van een te harde afvering, maar bij dit model met 17inch wielen heb je een onderstel dat goed stevig op de weg ligt en tegelijkertijd voldoende demping biedt. Persoonlijk vind ik dit effectief een "leuke" auto om mee te rijden, wat wel zo aangenaam is na een resem grijze-muis Renaults...
De Juke heeft in deze uitvoering vooraan schijfremmen en achteraan trommels, maar hij vertraagt als de beste, geen enkele opmerking op de remkracht.
De stoelen bieden naar mijn gevoel voldoende ondersteuning. Ook in de onderrug (voor mij een pijnpunt) is er voldoende vulling. Misschien dat de iets sportievere chauffeurs de zijdelings steun nog beter zouden willen, maar voor normaal gebruik is het uitstekend.
2 puntjes waar hij niet bij de beste hoort: Op de achterbank is de plaats naar moderne standaarden niet meer dan gemiddeld, alsook de kofferruimte (hoewel die wel veel beter is dan bij de vorige Juke). Als dat belangrijke punten zijn is dit niet je eerste keuze.
Het interieur is "tof", zoals het een Juke betaamt. De gebruikte materialen zijn allemaal ok, alles zit goed in elkaar op het eerste zicht. Ik hou wel mijn hart vast voor het "Renault" effect: ik herken enkele panelen/afsluitingen waarvan ik uit ervaring weet dat ze beginnen te rammelen, maar dat is af te wachten. Er zitten vanaf het begin wel minder kraakjes in dan bij mijn vorige Renaults, en ik zie meer stootrubbertjes overal, dus we zien wel.
Wat wel opvalt is dat het touchscreen op de middenconsole uit een materiaal bestaat dat zeer goedkoop/plastiekerig overkomt en meegeeft als je er op drukt. Neemt niet weg dat het allemaal goed werkt, maar het contrasteert wel een beetje.
Mijn wagen heeft buiten de Acenta standaarduitrusting ook nog het comfort pack met automatische airco, automatische ruitenwissers, parkeersensoren achteraan (bovenop de standaard camera, als je dan nog ergens tegen rijdt... :p) en verwarmbare voorstoelen, voor 500 euro wel een interessant pack. Nooit grote fan geweest van de bokkensprongen van automatische airco dus die stel ik gewoon zelf af, maar de zetelverwarming is wel een leuke bonus. Even wennen aan de programmatielogica van de automatische ruitenwissers, maar het doet wat moet. Cruise control zit er uiteraard ook op, niet adaptief maar dat stoort me niet (durf nu de cruise control al amper gebruiken op Belgische wegen). De rijstrook indicatie heb ik afgezet... Ik heb het ding getest en het werkt, kan zelfs zelfstandig tegensturen, maar het is niets voor mij.
Verkeersbordherkenning is een zeer nuttige functie die perfect werkt (als er borden staan/ze leesbaar zijn natuurlijk).
Het mediasysteem werkt ok. Ik vermoed dat de commentaar dat het bij andere merken allemaal iets scherper en sneller is kan kloppen, maar er is niet echt meteen iets storend. Ik gebruik zelf vooral Android Auto via het mediasysteem en vermoed dat dat ook meestal het geval zal zijn (Android Auto en Apple Carplay zijn beiden ondersteund).
Nog een typische commentaar die ik lees over de Juke is dat de achteruitrijcamera een slechte beeldkwaliteit heeft. Dat klopt, dit is een achteruitrijcamera van Renault die denk ik al heel lang meegaat binnen de groep en inderdaad geen scherp beeld geeft, maar om te parkeren doet hij wel perfect wat hij moet doen, het is niet dat je er netflix op gaat kijken :-).
De motor is de nieuwe 1.0 driecilinder afgeleid van de eveneens nieuwe 1.3 viercilinder van Mercedes/Nissan/Mitsubishi/Renault waar dan een cilinder van afgekapt is. Nissan heeft er dan zelf nog wat aan gesleuteld waardoor hij 117pk/180nm levert tegenover 100pk/160nm. Dit is de basismotorisatie, op termijn zal Nissan nog hybride/elektrische(?) modellen toevoegen, maar daar is tot op heden nog niets over bekend gemaakt.
Er wordt nogal eens gezegd dat deze 1.0 niet sportief genoeg is voor de Juke, en dat concurrerende merken iets meer vermogen uit hun 1 liters halen. Dat kan goed zijn, maar voor een basismotorisatie doet hij het toch goed: tijdens het optrekken heb je de gekende drie cilinder roffel (die niet onaangenaam is) maar op vaste snelheid is de motor heerlijk stil. Ook is 180nm misschien geen record, maar het is voldoende (en komt vroeg genoeg vrij) om de Juke op een aangenaam tempo door het verkeer te loodsen.
Hij heeft ook nog een overboost naar 200nm waarvan me niet helemaal duidelijk is wanneer hij bijspringt (zal ook wel de bedoeling zijn dat het naadloos gaat). Deze zou dienen voor inhaalmanoeuvres op de snelweg bijvoorbeeld, en hij is ook inderdaad voldoende gewillig aan zulke snelheden/in hogere versnellingen. Uitgesproken sportief is hij dus inderdaad niet, maar daarom zeker ook geen slechte motor.
De brandstoftank is zeer klein, ik haal er niet meer dan een 600km uit en rij niet sportief. Ik vind het geen probleem, maar misschien een puntje voor anderen.
De handmatige zes-bak is goed gespreid, de pook staat aangenaam hoog binnen handbereik, en hij schakelt voldoende vlot. Het schakelgevoel is een beetje wennen: ik heb de indruk dat ze kunstmatig het Duitse "mechanische" gevoel probeerden na te bootsen tegenover het typische Franse "plastiekerige" gevoel waardoor het vis noch vlees is. Ook hoor de je bak soms lichtjes janken op de achtergrond, wat een beetje vreemd is, maar ik hoor dat het bij alle nieuwe Jukes voorkomt dus lig er niet van wakker.
Het verbruik van de driecilinder is typisch voor een moderne kleine turbo: op lange/rustige stukken zakt het verbruik gemakkelijk onder de 6 liter (mijn beste resultaat was 4,2 liter, maar dat is wel extreem en heb ik nog niet kunnen repliceren). Tijdens fileverkeer ga je natuurlijk terug naar +-6,5, en bij continu sportief rijgedrag gaat het wel richting de 8.
Dat is allemaal binnen de verwachtingen van dit soort motor, maar eigenlijk mag het stilletjes aan wel wat minder zijn...Het zal afwachten zijn wat de hybride modellen teweeg brengen, een klassieke verbrandingsmotor gaat niet veel meer beteren. Het verbruik kan ik moeilijk als goed bestempelen.
Kleine persoonlijke kanttekening: de verbruiksmeter van Nissan is super. Naast, uiteraard, je globale gemiddelde verbruik en een visuele indicatie van je actuele verbruik (dat kan soms je gaspedaal een beetje in toom houden), krijg je na elke rit ook het individuele gemiddelde verbruik van die ene rit te zien. Dat leert je heel veel over welke ritten en omstandigheden het meeste verbruiken!
Nu, na een positieve review (en ik vind het echt wel een toffe wagen) toch 2 dikke minpunten:
- De wagen beschikt over een 'intelligent' noodremsysteem dat je waarschuwt/zelf begint te remmen in noodsituaties. Dit kan voetgangers en/of voertuigen detecteren. In de praktijk heeft dit systeem tot nu toe enkel wat alarmpjes op me losgelaten terwijl de persoon/wagen in kwestie helemaal niet in mijn vaarwater kwamen, of wanneer het in de war was door een hele bochtige weg die ik geregeld neem. Maar, en dat is veel erger, het is ook al zelf beginnen afremmen in situaties waarbij er een iets bredere tegenligger (vrachtwagen met brede lading) de andere kant uitkwam (maar ik er nog perfect veilig voorbij kon), of waarbij ik tijdens het aanschuiven (rood licht, file...) de Juke rustig een nauwkeurig manoeuvre laat uitvoeren waarvan ik weet dat ik er door geraak. Gelukkig heeft het systeem tot nu toe nog geen levensgevaarlijke stoten uitgehaald, maar het boezemt geen vertrouwen in. En je kan het enkel tijdelijk uitschakelen, bij de volgende rit staat het terug aan.
- De remmen, hoewel ze goed afremmen, vind ik veel te luidruchtig... De garagist heeft me op het hart gedrukt dat er niets mis is met de remmen en dat het geluid komt van het feit dat ze nieuw zijn/er nog een fabriekscoating op zit. Maar we zijn nu +1500km verder en dan zijn schijfremmen normaal gezien ingereden.
Je kan de dag van vandaag eindeloze discussies terugvinden over wat "normaal" is bij moderne schijfremmen qua geluidsniveau, maar de eindconclusie hier is dat de schijfremmen van de nieuwe Juke veel te hoorbaar zijn, en dat stoort mij toch wel redelijk hard.
Geluiden
- 2.200 km
Wat me meer en meer opvalt nu ik hem even heb en de roze bril af is, is dat ze (blijkbaar typisch Nissan) niet veel moeite hebben gedaan om bepaalde geluiden tegen te houden. Vanaf 40-50 km/h begint er een lichte fluittoon die na 90 km/h overstemt wordt door rijgeluiden. Mogelijks zijn het de banden, maar dat is wat te duur om zo eventjes meteen te vervangen. Ik heb alle rubbers en mogelijke afsluitingen nagekeken.
Nissan heeft me laten weten dat er niet veel te doen is aan mijn opmerking over de noodremfunctie, de radar is heel gevoelig afgesteld as is. Wel te horen gekregen dat ik me geen zorgen moet maken over ritten aan hogere snelheden: dan komt de radar niet zo bruusk tussen, en hij remt je ook nooit verder af als hij merkt dat je gaspedaal ingedrukt blijft. Ergernis maar geen veiligheidsrisico dus.
De remmen zijn ondertussen door de lokale garage er af gehaald. De schijven zijn bijgeschuurd, er zat aan 1 van de remklauwen een vreemde coating die er in de fabriek per ongeluk moet zijn opgekomen, en er was ook een bout die niet perfect vast zat... in ieder geval, de remmen zijn nog steeds hoorbaar (ook in de winter geregeld het typische gepiep van semi-metalen remmen bij parkeren...) maar niet meer storend. Beetje spijtig dat dat zo uit de fabriek komt, maar het is opgelost.
Krakerdekraak
- 25.000 km
Jah...
De goede punten van de wagen worden op lange termijn helemaal verpest door het aanhoudende gekraak en gepiep van de wagen. Zelf geregeld de raamrubbers en sloten invetten is 1 ding. De remmen laten volkladderen met kopervet om een paar maanden later terug krakende remmen te hebben, en nu begint na ocharme 3 jaar het onderstel vooraan te kraken en piepen bij acceleratie en heuveltjes.
Nee, ik vrees dat dit de laatste Juke was. De laatste Nissan denk ik niet want de garage is top.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Juke
