Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)

autoreview

Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)
Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)Nissan Ariya 87kWh Evolve (2022)

Signalement

UitvoeringAriya 87kWh Evolve
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 1.000 km

Op mijn vorige KIA eNiro was werkelijk niets aan te merken, maar het design van de Ariya ging niet meer uit mijn kop. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus maar eens een paar offertes opgevraagd. Zeeuw & Zeeuw had een witte 87kwh Evolve vooruit besteld, precies de uitvoering die ik wilde en ook nog eens de beste inruilprijs.

Uiteraard had de vrouw geen idee waarom we nu alweer een nieuwe auto "moesten", dus werd het een lekker irrationele beslissing: Als vader van 2 kleintjes moet je jezelf ook wat gunnen.

Het is in alle opzichten een stap vooruit. Weet niet of ik het een tank of vliegend tapijt moet noemen, want beide termen komen in aanmerking - maar je wordt er helemaal zen van. De dubbele beglazing rondom en hoge zit doen een belangrijke duit in het zakje. Ook het alcantara, nephout en de sfeerverlichting geven je een behaaglijk gevoel. Het is zeker geen perfecte auto: zo is de navigatie niet vrij van bugs (OTA update komt vast nog), hadden ze het scrollwieltje voor het volume moeten gebruiken en zit ik met mijn 1.85m nét niet tegen het (panorama)dak aan. Ook zou het stuur iets lager moeten kunnen.

Maar één blik over je schouder en je bent het allemaal vergeten: ik ken geen auto die van binnen en buiten zo goed klopt. De buurt hier is ook unaniem, het is een bloedmooi ding. Onderweg worden zelfs foto's van je gemaakt.

In de Niro mistte ik een bird's eye view, HUD en een panoramadak - nu weet ik weer waarom. Het zijn de kleine dingen die het verschil maken. Zo zijn ook de kickfunctie om de achterklep te openen en sleutels die zit-, middensteun en stuurpositie onthouden subliem. Ook op het Bose systeem is niet bespaard, toch andere koek dan JBL of Harman Kardon.

Meer ervaringen volgen snel, maar ik kan je nu al zeggen dat het verbruik niet mals is: Onder de 20kwh/100km lukt nauwelijks (17 graden, nauwelijks wind, max. 110 op de snelweg). Ook niet zo gek gezien het feit dat alle denkbare opties erop zitten. Gelukkig heb ik een vast energiecontract met 12 zonnepanelen. Snel laden nog niet geprobeerd, maar reviews op YT beloven een aardige laadcurve.

Bezoekje schoonouders Dresden

  • 3.000 km

Dit stuk heb ik inmiddels zo'n 30 keer gereden, maar dit was de vuurdoop voor de Ariya. Het navigatiesysteem heb ik uitgebreid kunnen testen, maar het is helaas nog niet uitontwikkeld. Tomtom live viel 2x langdurig weg in landelijk gebied waardoor je zomaar een afslag mist, al staat de (her)berekende route nog wel op de kaart. Verder kun je de voorgestelde laadstops weglaten, maar het systeem is zo ongebruiksvriendelijk dat dit flink verstopt zit, zelfs voor mij als nerd. Uiteindelijk dus maar overgeschakeld op Google Maps via Android Auto - simpel maar goed.

Andere minpunten zijn dat de auto in de war raakt qua stoel- en stuurinstellingen als er 2 sleutels aan boord zijn met verschillende profielen. Daarnaast had ik nog 2 snellaadpalen van Pulse die de Ariya niet blieften (zuil of stekker daarnaast gaf gelukkig soelaas) en de app die mijn auto af en toe kwijt was. O ja en de klimaatregeling is, net als de rest van het infotainment, totaal niet intuïtief en nodeloos complex.

Het comfort daarentegen is waanzinnig. Het dubbelglas rondom is echt uniek en het is heerlijk stil aan boord. Je zit ook hoog als een vorst, mijn vorige Kia eNiro lijkt ineens een dinky toy naast dit ding. De 2.200kg wreekt zich wel in de bochten, al houden de Michelin Crossclimates 2 en 20" best ferm stand. Maar je gaat vanzelf heel relaxed rijden met deze auto.

Voor de rest valt het mij ook op dat er veel meer mensen aan de kant gaan op de linkerbaan dan bij de Niro. Kortom, het is een ronduit indrukwekkende auto die in mijn omgeving louter positieve reacties oproept.

Dan nog het verbruik: ik heb regelmatig de cruise control op 130 gehad en dat betekende bij zo'n 23 graden (eind oktober, absurd) zo'n 23kwh/100km. Met een capaciteit van 87kwh betekent dat dus een krappe 400km wat prima is - na ruim 3 uur moet je toch even pauzeren.

Het laden ging als een raket: Bijna zonder uitzondering 115kw en vlakt pas bij zo'n 60% af naar 90kw. Die curve is gewoon mooi: Leuk dat je met een 800v auto veel hoger begint, maar het brokkelt daarna ook snel af. Als je al op 250kw kan laden. Enfin, voordat we allemaal naar het toilet waren en de Maccie D besteld was, zat het beestje al weer vol.

Conclusie zover: Ze heeft een gebruiksaanwijzing maar het is een pareltje.

Wintersport, smooth sailing

  • 8.000 km

Ook na een 2 weken kerst en oud en nieuw met schoonfamilie in Oostenrijk kan ik zeggen dat de liefde er nog steeds is. De auto dwingt je rustig te rijden en door de stilte ben ik 2 keer op de Autobahn geflitst, ik geloof met 25km/h te hard. Mijn flitsapp weet veel, maar deze niet. Dat ik bij ons vakantiehuisje 3x vol heb mogen laden met de grannycharger verzacht de pijn. Dat is overigens wel nog de 12A van mijn oude KIA, want met de standaard 10A lader die je bij de Ariya krijgt duurt het echt oneindig lang.

Verbruik? Kijk er niet meer veel naar, maar 3 uur non-stop rijden met 110, 120, lukt vaak prima - ook tussen de 0 en 10 graden. Dan moet je pauzeren, en dat duurt altijd langer dan de auto bezig is om weer op 80% te komen. De 130KW haal ik nooit (115 max) maar de curve is heel mooi constant, waardoor je snelle starters (IONIQ5, ID4) vaak weer inhaalt in de laatste minuten :)

O ja, AAwireless gekocht op Black Friday, om draadloos Android Auto te kunnen gebruiken. Iedere cent waard. En veel leuke reacties gehad onderweg. Het mooiste is toch wel dat ik in al die 8000km nog nooit een andere Ariya ben tegen gekomen, al schijnen er zo'n 300 rond te rijden in Nederland op dit moment.

Drama in Denemarken

  • 20.000 km

Helaas wilde bij de laatste stop op de terugweg uit Denemarken, vlak over de Duitse grens, de auto niet meer verder rijden: EV-systeemstroring. Daarvoor nog 2000 heerlijke kilometers gemaakt daar. Even de 12V accu loskoppelen voor een reset bood geen soelaas. Helaas een inmiddels een beruchte storing die steeds vaker voorbij komt in het Ariya Owners Forum. Het afslepen was een hels karwei aangezien hij niet meer in N wilde. Aan de noodservice van Nissan (VHD) heb ik letterlijk NIETS gehad terwijl we met 2 kleine kids en een auto vol ik het holst van de nacht zaten. Absurd lange wachttijden en zo reactief als wat. ADAC, taxi, hotel en vervangend vervoer allemaal zelf geregeld en voorgeschoten. De rekeningen (in totaal meer dan 2000 euro) zijn allemaal naar Nissan en bij VHD word ik van het kastje naar de muur gestuurd. Als dit zo doorgaat ga ik een advocaat inschakelen. Inmiddels vertoont zelfs onze leenauto (ook een Ariya) ook kuren. Kortom, 2 sterren minder voor de betrouwbaarheid en wees beducht voor de "mobiliteitsgarantie" van Nissan.

Back on track

  • 30.000 km

Nadat ik met een rechtszaak gedreigd had bij VHD alarmcentrale en Nissan daar de directie heeft aangesproken, is mijn auto op transport naar Nederland gezet en zijn er 12V foutcodes uit gewist. Toen een paar duizend kilometer verder de auto weer dood was in Oostenrijk (gelukkig wel aan de praat gekregen met startkabels) is de 12V accu eindelijk onder garantie in Nederland vervangen. Blij toe, want de auto is wel onderdeel van ons gezin geworden. Schijnbaar is de helft van alle pechgevallen bij EV's toe te schrijven aan slechte 12V accu's. Ze hadden daarvoor beter ook lithium-ion kunnen gebruiken net als bij het hoog voltagesysteem. Ik zit nu een stuk geruster achter het stuur en geniet nog altijd van onze rijdende woonkamer.

Still going strong

  • 40.000 km

Sinds de 12V vervangen is gaat hij als een zonnetje. Van accudegradatie is volgens de accuconditie-monitor in de boordcomputer nog niets te merken. Het valt me wel op in de verschillende Ariya-fora op Facebook dat er veel mensen storingen ervaren, die vaak ook weer als sneeuw voor de zon verdwijnen. Wat ik niet begrijp is dat er nooit OTA updates zijn en Nissan Nederland schijnbaar nog steeds met VHD Nederland werkt, die nu allemaal positieve nep-reviews op Google hebben gekocht om hun imago te redden.

Afscheid

  • 50.000 km

Helaas is een einde gekomen aan ons 3 jarig huwelijk: De Ariya gaat plaatsmaken voor een Tavascan, die op vrijwel alle vlakken nét wat beter is. Een heel mooi inruilvoorstel en de financiële situatie gaf het laatste zetje.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Nissan Ariya

Nissan
Nissan Ariya 63kWh Advantage Edition
€ 700
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.