NIO ET5 Touring 75kWh (2024)

autoreview

NIO ET5 Touring 75kWh (2024)
NIO ET5 Touring 75kWh (2024)NIO ET5 Touring 75kWh (2024)NIO ET5 Touring 75kWh (2024)NIO ET5 Touring 75kWh (2024)NIO ET5 Touring 75kWh (2024)NIO ET5 Touring 75kWh (2024)NIO ET5 Touring 75kWh (2024)

Signalement

UitvoeringET5 Touring 75kWh
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst13.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 100 km

Het is nog wat vroeg voor een review misschien maar de eerste ervaringen zijn misschien ook goed om eens op te schrijven. Updates komen dan nog, met eventueel aanpassing van scores.

Na 2x een elektrische Hyundai (de klassieke Ioniq en daarna de Ioniq5) nu dan een ander merk. De wat hogere bouw (crossover) van de Ioniq5 was op de lange duur niet mijn smaak en ondanks vriendelijke mensen is de opzet van Hyundai en het dealernetwerk niet meer helemaal wat je ervan verwacht. Ook de toevoeging van beloofde functies via SW updates duren soms langer dan een jaar.

Een elektrische stationwagon leek wel het ideaal. Eventueel een grote hatchback. Zodoende nagedacht over de BMW i4: heel erg duur voor wat je krijgt, op sommige punten wat ouderwets en wat een ontzettende drukke styling, vooral van het interieur. Ook over de Zeekr 001 nagedacht en de Polestar 4. Die duurde allebei nog wel even en de Polestar is een stuk duurder dan de Zeekr 001 die ik ook niet heel goedkoop ingeschat had. En het is me nu nog steeds niet helemaal duidelijk of die Polestar 4 niet gewoon een sedan klep heeft (en dus afvalt). De Zeekr was een stuk beter dan de BMW in eigenlijk alle punten.
Uiteindelijk eens bij Nio gaan kijken. Ontzettend mooie styling van zowel buiten als interieur. Deed me meer Europees aan dan de styling van de BMW - en als je kijkt naar wie de designers zijn snap je dat wel. Waar BMW meer en meer in China laat ontwerpen en ontwikkelen, daar heeft Nio heel erg veel designers en ingenieurs in dienst in Duitsland, Engeland en California. Grappig hoe dat gaat.

Overigens voor de vorm ook nog even met een Xpeng gaan rijden al was dat een sedan. Geen vriendjes mee kunnen worden met een heel druk interieur wat lastig te bedienen was. Ook veel ruzie met de highway pilot.

Bij Nio met zowel een ET5 sedan en (toen die beschikbaar was_ ook eens met een stationwagon gereden. Vrijwel alles aan die Nio's werkt heel intuitief en als je het even niet weet of je alle aandacht nodig hebt dan werkt de stembesturing ook geweldig. Het voelt ook veel prettiger om te gebruiken omdat je bij Nio tegen een soort gezichtje praat (Nomi). Lijkt een kinderlijke gadget maar werkt psychologisch heel erg goed om de drempel te verlagen en tegen je auto te praten.

Accuswap leek me niet echt een meerwaarde maar na een keer proberen en erin te verdiepen ben ik er wel een voorstander van. Geen gedoe met accu veroudering of garantie. Als er nieuwere accu techniek komt profiteer je daarvan mee (zie de 100kW accu upgrade die een hogere snellaad curve mogelijk maakt). En zovoorts.

Een naar mijn smaak gespecificeerde versie (met een heel unieke kleur blijkt nu) werd besteld en een goed halfjaar later en bijna op de week af volgens de voorspelling werd die afgeleverd. Opmerkelijk waren een paar puntjes die negatief opgevallen waren met de proefrit (o.a. soms wat agressief qua hoeveelheid piepjes) inmiddels allemaal al aangepakt en er waren een hele serie aan SW updates geweest. Ook functie uitbreidingen die toen besproken waren zaten inmiddels allemaal al in de auto; en dus niet pas over een jaar ofzo een keer.

Los van de auto is Nio een heel erg slim opgezette organisatie die heel erg gericht is op klanttevredenheid. En dat gaat door tot in de ontwikkeling. Ze hebben zelfs een mogelijkheid dat je direct aan de ontwikkelafdeling een klacht, bug, of verzoek voor een nieuwe/betere functie kan doorgeven. Door dit kanaal gaat die informatie niet verloren over allerlei lagen.

De auto zelf; rust, comfort en net wat sportiviteit maakt het aardig op BMW 5-serie niveau. Niet verwonderlijk met de hoeveelheid ex-BMW en ex-Jaguar mensen bij Nio.

Maar een paar nadelen zijn er dan toch wel? Een paar inderdaad:
- Op zich genoeg opbergruimte overal maar ik mis een klein vakje voor pennen, boodschapkar muntjes, laadpas, etc. Kan wel in de bekerhouders natuurlijk
- Geen frunk dus de laadkabel moet in de kofferbak
- De achterklep opent en sluit wat langzaam
- De auto is behoorlijk breed wat soms even opletten is


Een goede maand in gebruik

  • 2.000 km

Even een korte tussentijdse update.

Inmiddels 2x het accuswappen gebruikt. Een keer om het proberen maar ook een keer omdat ik onverwacht veel meer moest rijden en zodoende moest kiezen tussen snelladen of swappen. Dit werkt echt heel gebruiksvriendelijk en snel. Het is nog een beetje spannend dat de auto uitstaat tijdens het swappen en je dus behalve via een spiegel niets ziet qua de voortgang. Schijnbaar was ik daar niet alleen in want er staat een grote update klaar met daarin toegevoegd dat een deel van de auto wel de 12V blijft behouden tijdens het swappen en je zodoende de voortgang kan zien maar ook dat de ventilatie actief blijft.

Rijgedrag op snelwegen met alle rij-assistenten aan werkt erg prettig en voorspelbaar. Natuurlijk blijft het een beetje dat je zelf iets dichter op een auto zou rijden of wat later voor een langzamere voorganger zou remmen. Maar irritant is het niet. In- en uitvoegend verkeer voor je reageert de Nio veel soepeler op dan andere merken. Hier heeft die LiDar wel een voordeel met het brede blikveld.
De lane assist en waarschuwing zijn goed in te stellen ook qua gevoeligheid en gaan ook goed om met wegen met fietsstroken, zonder middenstreep, etc. Je krijgt zeker niet de neiging om het uit te schakelen; zoals mijn vrouw wel had bij de Hyundai en diverse andere auto's.

Geen haperingen in SW, wisselen van rijdersprofiel of bediening met de app. Het werkt gewoon.

Wel een punt van aandacht en wat ik ook aan Nio via de feedback functie heb doorgegeven: de navigatie routeplanning heeft zo nu en dan rare dingen. Een snellere route door een woonwijk die echter ook nog eens langer is, of je van een rotonde af sturen, laten omdraaien en de rotonde weer op. Wordt aan gewerkt begreep ik.
Verder een enkele vertaalfout vanuit het Engels. En dan bedoel ik ook een enkele.

Ik heb wel wat moeite om de logica van het bedienen van de achterruitwisser te begrijpen maar inmiddels in de Nio app uitleg gekregen. Volgende keer dat we in de regen rijden maar weer proberen.

Zoals ik al aanhaalde is de eerste grote update aanstaande. Kleine updates waren al nu en dan geinstalleerd (SOTA) maar nu een grote update (FOTA).
Veel kleine fixes maar ook wat grote dingen:
- Spraakassistent NOMI maakt nu gebruik van ChatGPT - vanaf een server in Duitsland
- Navigatieplanning kan nu rekening houden met welke laadprovider je een voordelig contract hebt. Net nog een stapje verder dan het alleen kunnen filteren.
- Blind Spot Camera beeld - zoals inderdaad ooit door Hyundai/Kia was uitgebracht en inmiddels door veel fabrikanten gekopieerd
- Predictive Speed Control in de Cruise Control functie; dus ook snelheidsaanpassing op navigatiekaart info
Even terugkijkend lijkt het erop dat de grote updates ongeveer elk kwartaal langskomen. Kleinere updates veel vaker zelfs.

Goed ingezet

  • 5.000 km

Inmiddels aardig gewend aan de Nio. De grote SW update is geweest en om de paar weken zijn er kleine updates. Wordt goed bijgehouden. Verder een langere zakelijke rit (Utrecht - Frankfurt - Stuttgart - Utrecht) achter de rug die ook erg goed verlopen is.

Opvallend van laatste periode:
- Verbruik zit tussen 18 en 21 kWh/100km; dat is op zich prima aangezien ik geen moeite doe om zuinig te rijden en volop comfort functies gebruik, maar het is ook niet beter dan bv een Hyundai Ioniq5 die we hiervoor hadden. Wel opvallend is dat de Nio in stadsverkeer wat onzuiniger is in vergelijk met die Ioniq5 maar op de snelweg juist wel zuinig. Ik vermoed dat de afschakeling van de voorste elektromotor daar mee te maken heeft, en de aerodynamica natuurlijk. Boven de 100km/k loopt het verbruik wel wat verder op.
- Swappen is geweldig en voor mij (stuk of 15 keer) probleemloos. Ook op de rit naar Duitsland werkt het zo probleemloos en mooi samen met de laadplanning. Die overigens heel goed voorspellend werkt dus ik kan echt op de AutoBahn mijn snelheid afstemmen op het percentage waarmee ik bij het swapstation aankom. Zodoende veel rond de 150km/h kunnen rijden en op de terugweg op een bekend en rustig stuk zelfs een tijd op de topsnelheid van 200km/h. Ook gebruikt om een extra accu wissel te doen kort voor ik bij het hotel was want daar (zoals vaker in Duitsland) was de laadvoorziening niet betrouwbaar. Ook als je eens moet wachten bij het accu wisselen is dat zo snel gedaan. Aansluiten en opstarten bij een snellader kost je al zo de helft van de tijd van een accuwissel.
- Snelladen is ook gewoon goed (mits de accu op temperatuur is van het rijden of de automatisch of manueel ingeschakelde accuverwarming). Qua piek niet indrukwekkend (bij de 75kWh is dat 140kW) maar over de hele laadcurve ruim boven de 100kW tot vlak voor de 90 of 95%. Maakt ook niet uit of je dat al doet met nog een halfvolle accu
- Automatische rijbaanwissel op de snelweg werkt opvallend goed en behoorlijk vlot. Nog steeds niet geschikt voor heel druk verkeer maar daarbuiten echt bruikbaar ipv een gimmick
- Navigatie routebepaling is al sterk verbeterd sinds ik de auto in ontvangst nam maar soms zijn de routes nog niet helemaal logisch. De extreme dingen zijn echter wel allemaal verdwenen (een rotonde afgestuurd worden om daarna om te draaien en er weer oprijden)
- NOMI ondersteunt nog steeds geen Nederlands helaas
- Soms bij het naar de auto toe lopen maar dan niet meteen instappen zijn de deurgrepen alweer ingeklapt en dan klappen ze niet meer uit zonder een extra duw op de hendel. Oftewel de her-vergrendeling tijd is net wat te kort voor mijn gebruik. Nog eens puzzelen of dat niet in te stellen is
- De app is ongelooflijk stabiel en handig. En telefoon als sleutel werkt ook probleemloos, zelfs als er tussentijds een update is uitgevoerd
- Erg fijne reisauto
- Behalve het ISA snelheidsassistent piepje (EU verplicht maar gelukkig bij Nio heel eenvoudig en snel uit te schakelen) hoor ik weinig piepjes (meer). En diegene die ik heel soms nog hoor zijn terecht maar ook niet storend. Zelfs op wegen met van die fietsstroken zijn er maar weinig waarschuwingen en zeker geen ingrepen die je zowat in de tegenligger sturen (dat gaat niet bij alle merken goed)

Stappen verder

  • 7.500 km

Als eerste: het verbruik is nu in de zomer behoorlijk gedaald. Regelmatig zie ik ritten met een verbruik van 15 a 16kWh/100km En ook ritten met snelweg erin blijven nu beperkt tot 17.

De automatische rijstrook wissel functie wat meer gebruikt maar in de Randstad is dat niet heel prettig. Werkt een stuk beter op rustigere wegen. Dat is alsnog beter dan sommige anderen waar ik mee gereden heb want die vond ik overal onbruikbaar traag. Daarnaast ontdekt dat deze functie bij 130km/h uitgeschakeld wordt wat ik wel jammer vind.

Nu zeker in de zomer is het automatisch dimmend glazen dak erg fijn, en de hondenstand op de airco (die blijft de temperatuur vasthouden ook als de auto op slot staat). En natuurlijk vooraf koelen via de app; maar dat is inmiddels wel vrij standaard voor een EV.

Spraakassistent NOMI werkt aan de ene kant beter maar tegelijk heeft ze meer moeite om mijn vrouw te verstaan.

Er zijn diverse kleine SW updates geweest maar het grootste verschil is een leuke gimmick; er is nu een video player die diverse TV zenders en streaming diensten ondersteund.

Ik heb bij thuisladen 1x een melding "laadstoring" gehad. Een paar uur later weer proberen en het werkte weer. Even twijfel om dit na te laten kijken tot ik bedacht dat ze ook gewoon op afstand kunnen kijken. Even een feedback berichtje achtergelaten en er kwam antwoord van het Service team dat zowel auto als accu uitgelezen waren en er geen probleem aangetroffen was. Het was een eenmalige melding. Inmiddels ook alweer de accu gewisseld.

Weer de winter in

  • 13.000 km

Sinds de vorige update niet dagelijks gebruikt maar toch nog wel wat trips gemaakt.

De auto is weer een stuk beter geworden met diverse kleine updates en een grote update in September. De volgende grote update staat alweer voor de deur. Om een paar te noemen:
- One Pedal Driving is toegevoegd
- Verhoogde opbrengst ruitensproeier
- Iets minder stuurbekrachtiging op hoge snelheid
- De spraakassistent draait nu op AI-GPT
- Diverse kleine aanpassingen in navigatie, laadplanning, voorkeursnetwerken, gebruik van laadpassen, etc.
- De auto is een stuk minder gevoelig geworden voor andere auto's die wat slingeren en soms iets uit hun baan komen
- Verbeterde herkenning van wegwerkzaamheden
- De State-of-Health van de accu is nu af te lezen
- Actieradius voorspelling is nu nauwkeuriger door de analyse van het rijgedrag van de ingelogde persoon mee te nemen
- Video app met streaming diensten en internet-TV
- Karaoke app
- Diverse aanpassingen aan radio en spotify

Verder natuurlijk de grootste update is dat de battery-upgrade nu beschikbaar is. Ik kan voor een maand (andere periodes komen ook maar voor nu is het een maand) omwisselen naar de grotere accu. Daarmee kan ik ook gewoon swappen.
Verder zijn er best wel weer wat swap-stations bijgekomen waaronder ook de eerste in Belgie, een land waar Nio nog geen auto's verkoopt.

Daarover gesproken; de coupons (2x per maand) voor het swappen komen samen met wat jubilieum acties net zo snel binnen als dat ik ze opmaak en soms zelfs sneller. Ik heb sinds de zomer alleen maar voor de elektriciteit betaald en het swappen zelf per coupon. Dan heb je het over tussen de 9 en 19 Euro - afhankelijk van hoe leeg de accu was die ik inleverde en hoe vol degene die ik meekreeg.
Nog steeds gebruik ik de swapstations voornamelijk als ze op de route liggen en er ook maar enige twijfel is of ik huis-bestemming-huis niet kan halen zonder iets of veel bijladen. De meeste ritten vallen echter binnen de actieradius en thuis laden is met de zonnepanelen erg goedkoop. Op straat AC laden is in Gelderland trouwens ook erg goedkoop op de meeste plekken maar in andere provincies heeft men pech.
Snelladen heb ik dan eigenlijk nauwelijks gedaan. Die keer dat het moet is het gewoon fijn dat je er niet over hoeft na te denken. Vaak gaat automatisch de batterijverwarming aan (is gewoon een symbooltje voor dus hoef niet te zoeken) en anders zet je die handmatig aan. Verder is de laadcurve heel erg vlak dus gewoon inpluggen zoals het uitkomt.
Een Nio Et5 met de 100kWh accu (de nieuwste, de b versie) heeft in een Duitse "realistisch snelladen" test de 2e plaats behaald nog voor BMW, Kia en Hyundai. Enkel Porsche wist de Nio te verslaan. Ik denk dat een Tesla misschien de eigenlijke 1e of 2e plaats had moeten zijn.

Ging er ook nog wat mis?
- Nou, de batterij van de keyfob gaat wat snel leeg bij ons. De handleiding was erg duidelijk dus zelf een batterijtje besteld en vervangen. Maar ook is er (net) een vraag naar Nio uitgegaan of dat normaal is.
- De laadstoring heeft zich niet meer laten zien dus was daadwerkelijk eenmalig
- Ik heb een lekke band gereden en had zodoende de Service nodig. Dat werkte prima en de Wegenwacht kwam gewoon. De band werd geplakt met een veter maar het zat wat te dicht bij de rand om te laten zitten en er moest dus een nieuwe band op. Nio service gaf me een aantal opties op iets verder rijden of de optie dat zij een bedrijf in de buurt zouden aanbevelen. Ik heb toch de optie op iets verder rijden gekozen wat een Kwikfit was met een Nio hoek in de werkplaats. De betreffende band was niet op voorraad maar een kop koffie verder en toen werd er een band gebracht door iemand van Nio. Ik kon in de Nio app haast live de bandwisseling volgen aangezien de bandendruksensors data bleven doorsturen.

Verder zijn de geurflacons na bijna een jaar aan gebruik wel aan het leeg raken. Maar met elke dag dat je de Nio app gebruikt verzamel je Nio Points en met de opgespaarde punten kon ik zonder bijbetaling een nieuwe geur en bijvulflacons bestellen.

Kortom; we blijven wel enthousiast over de auto. Kleine irritaties zijn eenvoudig terug te melden (gewoon via de spraakassistent) en veel daarvan zie je ook verbeterd worden. De auto blijft ook erg praktisch en comfortabel. En nog steeds een mooi design wat niet al te druk is; zowel binnen als buiten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.