Mitsubishi Space Star 1.2 Invite (2013)

autoreview

Mitsubishi Space Star 1.2 Invite (2013)

Signalement

UitvoeringSpace Star 1.2 Invite
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf21 km
KM-stand laatst78.831 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goedkope auto

  • 1.000 km

Het grootste voordeel van deze auto is zijn gewicht van maar 840 KG.

Dat heeft een gunstige invloed op:
de MRB, nog geen € 20,-- per maand (Limburg), de verzekering, het verbruik na de tweede tankbeurt al 1 op 18.2
De combinatie van dat lage gewicht met een 1.2 L 3 cilinder met 80 pk en CVT zorgt voor pittige prestatie.

Het is afgezien van de bagageruimte een ruime auto met een wielbasis van 2.45 m, gelijk aan de Polo, Ibiza en de Fabia.
Is voorzien van 4 portieren wat het instappen vergemakkelijkt. Kan goed achter mij zelf zitten ben 1.84 m lang.
Is compleet, met elektrische ramen voor en achter, Regen en lichtsensoren.
Het dashboard is eenvoudig, een leuke middenconsole met de bediening van de radio en de verwarming/ventilatie airco afgewerkt met pianolak.
De snelheidsmeter niet helemaal saai zwart maar ook met wat grijsaccenten.
Een heel goed start/stopsysteem. Stopt voor een verkeerslicht, voet op de rem, motor staat af. Het wordt groen voet van de rem start meteen en je bent weg.
Een leuk stofje op de stoelen met wat rood erin.
De auto rijdt goed, zeker voor het huis tuin en keuken gebruik. Is geen sportauto en wordt ook niet als zodanig aanbevolen en verkocht. Maar is comfortabel zeker in combinatie met de automaat.
Het joelen van de motor bij flink gasgeven valt best mee, je moet er mee leren rijden dan is er helemaal niks aan de hand.

Zaken die iets minder bevallen:

Geen verlichting in de selectieschuif van de automaat. Is in deze tijd van het jaar af en toe best lastig.
Bediening van de boordcomputer moet door het stuur, of om het stuur heen om aan het pinnetje van de dagteller te komen waar je dan alle functie kunt oproepen (2x dagteller, verbruiksmeter, buitentemperatuur, dashboordverlichting).
Kleine kofferbak moet bijna altijd de bank neerklappen. Is niet zo'n probleem als je maar met zijn tweeën bent, maar toch.
Irritante signaal als je de gordel niet draagt, blijft maar duren. Dus eerst gordel en dan sleutel in contact en starte niet andersom.
Geen CC.
Geen reserve wiel, maar een pompje.

Op deze Mitsubishi 3 jaar garantie inclusief een uitgebreide mobilteits-service.

Het begint saai te worden

  • 4.261 km

Bijna een half jaar in het bezit. Inmiddels is de bediening gewoon geworden. Ofschoon dit niet meteen het geval was. Ik heb 15 jaar Skoda gereden. Dan merk je dat de wegligging anders is, de bediening op punten afwijkt die je door de jaren heen, heel normaal bent gaan vinden.
De afgelopen periode zijn er geen problemen geweest. Het enige is afwerkings-'dopje' van de stoelrail waar mijn broek in bleef hangen dat kapot is gegaan. Dat is een kleinigheid en als je het niet weet valt het ook niet op.
Inmiddels ook het winterschoeisel vervangen door de zomervariant inclusief LM velgen. De maat is het zelfde gebleven. (zie foto)De LM velgen voorzien van Center Caps met Mitsubishi-logo. Ziet er goed uit, net alsof het zo hoort.
Het verbruik schommelt zo rond de 1 op 18.5. Op de snelweg rij ik +/- 110 km/h en tank E-10 in Duitsland. Dit scheelt zo tussen de 20 tot 25 cent per liter met de Nederlandse prijs voor een liter euro 95.
Voor de rest is het eigenlijk een saai verhaal er mankeert niks aan.

  • 12.960 km

Inmiddels bijna 13.000 km op de teller. Auto heeft in december zijn eerste beurt gehad. Er was niets bijzonder. Alleen vond ik de prijs voor zo'n eerste beurt best duur €199,76. Nieuwe olie 0W20, oliefilter en pollenfilter.
En voor de rest doet het autootje waar ik hem voor heb aangeschaft.
De laatste weken heb ik 3000 km gereden, dan merk je wel dat de snelweg niet zo zijn ding is. Het kost allemaal wat meer moeite, zeker met de wat lagere temperaturen en wind tegen. En dat vertaald zich in een wat ongunstiger verbruik van 1 op 15,5 op de verbruiksindicator. Als je dan de snelweg verlaat wordt het verbruik meteen een stuk gunstiger. Daarbij als je voor een verkeerslicht staat het start-stop schakelt in(motor slaat af)je vaak als eerste weg bent ondanks dat je motor nog gestart moet worden. Het gemiddeld verbruik is 1 op 18.7.
De motorkapje gaat alleen open voor de ruitensproeier antivries bij te vullen (bij wijze van spreken dan).
Ik ben nog steeds bijzonder content over de Space-Star.
Omdat ik toch wel behoorlijk wat kilometer ga maken, speel ik met de gedachten om er een LPG-G3 installatie in te laten bouwen. Maar of dat zonder problemen kan weet ik niet. De garage raad het af, maar andere geleerde zeggen dat het wel kan. Moeilijk.

Tweede beurt

  • 32.000 km

Ook de de tweede beurt brengt geen gekke dingen aan het licht.
Alleen maken de remmen achter de laatste tijd, bij de eerste keer remmen, een schurend geluid. Volgens de garage kan dit geen kwaad, en men heeft tijdens de laatste beurt hier ook niet naar gekeken. Dat viel mij eigenlijk wat tegen.
Een paar weken geleden heb ik hem eens uit geprobeerd, in Duitsland. De teller kwam tot 185 km/u. Dit rijdt helemaal niet lekker.
Wat mij ook opvalt is dat de banden nogal wat geluid maken. Het maakt niet uit of het de exemplaren voor de zomer of voor de winter zijn.
Ook beslaat de Space Star bij vochtig weer erg snel.
Ondanks de kleine te tekortkomingen valt hij nog steeds niet tegen.

de derde beurt

  • 50.863 km

De derde beurt, u raadt het misschien al, er mankeert helemaal niks aan. Wat dat aan gaat is het eigenlijk een saaie auto.
Het verbruik is wel wat gestegen, dat ligt niet aan de Space Star maar aan de rechter voet van zijn baasje. Ik denk dat ik nu zo rond de 1 op 16 rij. Bij de maximum wettelijke snelheid soms wat hoger.
Wat wel opvalt is de dunne lak. Het is een buiten slaper en katten, marters en eekhoorns (we hebben ze allemaal) kruipen graag op de Space star. Maar hebben daar weinig houvast op met krassen tot gevolg.
De slijtage van de banden valt ook mee. de profiel diepte is nog meer dan 4 mm en dat na +/- 30.000km (zomerbanden) zal wel komen door veel snelweg kilometers.

Nog steeds saai

  • 69.758 km

Vandaag weer voor een beurt naar de garage. Er mankeert helemaal niks aan. Nieuwe olie + oliefilter, pollenfilter, wat lucht voor de banden een uurtje werk, klaar.
Over niet meer al te lange tijd zijn de banden toe aan vervanging. Ruitenwisser hebben ook hun beste tijd gehad, deze vervang ik zelf. En twee weken geleden heb ik de remschijven en blokken vervangen. Bij Mitsubishi is men er inmiddels ook achter dat de kwaliteit van de schijven en blokken af fabriek de wensen over laat. Inmiddels worden betere kwaliteit blokken en schijven gebruikt.
Wat mij verder opvalt is dat klemmetjes waar de luchtfilterslang mee bevestigt is al behoorlijk roesten. Hier valt meteen je oog op als je de motorkap open doet.
Deze auto is met een minimale hoeveelheid lak gespoten, er zit geen gram lak te veel op. Dat resulteert in krasgevoeligheid, er hoeft maar een kat of eekhoorn te proberen op de Space Star klimmen en je hebt krassen. Zeker met deze zwarte lak, ik vond en vind het nog steeds een verschrikkelijke kleur helaas had de dealer ten tijden van de aankoop geen andere kleur. Hij kon wel een andere kleur bestellen maar dan was de Space Star €1500,-- duurder en modeljaar 2014.
Ook maakt de Space Star tijdens het rijden veel geluid, Vooral op de snelweg, dat komt niet van de motor, maar van de wind en de banden.
Met vier volwassen in de auto schiet de vering te kort, drempels moet je echt stapvoets nemen. De achterpassagier nemen het je niet in dank af als je sneller over deze bulten rijdt
Ik ben nog steeds blij met de Space Star, maar ik merkt waar men bezuinigt heeft om de prijs laag te houden.
En als je daarmee leven kunt is het een geweldige auto.

Afscheid nemen

  • 78.831 km

Mijn Space Star heeft mij de afgelopen 4 jaar en +/- 80.000 km goed gediend. Het is een degelijke auto gebleken, ik heb nog geen lampje hoeven te vervangen. Maar heb toch besloten om hem in te ruilen voor een Skoda Rapid Spaceback.
Ik kreeg nog een goede inruilprijs voor de Space Star. En er zitten groot onderhoud aan te komen. De versnellingsbak moet gespoeld worden, de accu heeft ook zijn beste tijd gehad merk ik als het startstop ingeschakeld is, dan gaat de verlichting wel erg zwak branden tijdens het starten. De banden zijn ongeveer versleten. Daarbij is het een kleine auto met relatief veel km op de klok. Lijkt het mij een goed moment om afscheid te nemen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.