Mitsubishi Space Star 1.2 Intense+ (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Space Star 1.2 Intense+ |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 24.500 km |
KM-stand laatst | 52.300 km |
A-segment maar lijkt wel B van binnen - verstandsk
- 39.000 km
Leuk dat u deze review bekijkt. Ik houd het kort en krachtig.
Aangeschaft als auto voor mijn vrouw. Zelf uit het buitenland gehaald, opgeknapt met wat 3M-folie en topvelgen en deze mooi versierd en beschermd in eens. Dit staat al een stuk leuker. Persoonlijk heeft de facelift van tegenwoordig wel een veel moederner uiterlijk. Dit model moest Mitsubish verkoopcijfers opschroeven door wereldwijd te verkopen.
Voordelen: klein en praktisch, zuinig met een best pittige 80k 3-cylinder. Pittig? Ja, bij een gewicht van 840kg is dit natuurlijk nog steeds prima om met het verkeer te rijden. 120-130 op valt prima langer te doen. Onderstel is goed afgestemd niet te hard en ook niet te zacht. Redelijke wegligging voor deze klasse. Verbruiks van 1 op 20 is haalbaar, benzine nota bene dus zuinig is die! Simpele opbouw dus zelf sleutelen gaat makkelijk (goed voor mij en onze portemonnaie). Hoogste uitvoering maar verwacht geen luxe, de facelift biedt inmiddels echt meer. Ook op de achterbank kan een niet al te lange persoon goed zitten, en de kofferbak biedt best ruimte voor dit segment.
Nadelen: Slechte isolatie bestuurderskant zorgt op snelweg voor ruis. Praten kan maar luxe is anders. Elektrische besturing is wat wennen in begin, steeds bijsturen(correcties) vereist. Stoelen zijn stom omdat ze geen houvast aan de zijkant bieden. Dus hard door bochten scheuren moet je met een ander auto. Lak (metallic) is niet heel sterk, snel steenslagen te zien. Weinig moderne luxe van binnen. Stof en plastiek, niet eens een leuke pook (schakelt wel goed trouwens). En S/S en cruise control is het dan qua moderniteit.
Een mooi koopje voor ons omdat ik dit voertuig via via voor Nederlandse verhouding goed kon scoren. Voor de Nederlandse marktwaarde zou ik hem niet hebben gekocht. De facelift wel, die is stukken moderner qua design, heeft betere afwerking en wat rijassistentie-systemen erbij.
Als zuinige, verstandige auto een echt koopje want zuinig als wat, geen 20,- MRB/maand en als erg betrouwbaar op diverse plaatsen in de wereld al getest (Canada tot Australie). Weinig overbodige luxe die kapot kan gaan. Dit is dan ook het voor- en nadeel tegelijk! Net wat meer dan een Sandero maar dan op zijn Japaans. :)
Over Japaans gesproken...natuurlijk nog geen 1 issue gehad in die anderhalf jaar en 15000 km verder - afkloppen, en veilgheidshelm opzetten voor de VAG of PSA-aanhangers de me nu weer stenigen omdat ik op dit cliche aanspeel. :P
(ik heb al wel modellen met >200.000 gezien met de originele turbo trouwens, wel leuk weetje)
Hopelijk dat jullie er iets aan hebben, of nuttig iets of gewoon leuk om te lezen en jaloers te worden op mijn 'tuningvaardigheden'.
Update
- 52.300 km
Update na ruim 40k km
Nog steeds tevreden met dit zuinige en pragmatische bakkie.
Geen enkel buitengewoon mankement.
Als zelfklusser ben ik er nu wel achter dat het ooit duur kan worden qua onderdelen (bijv. als ooit onderstel vervangen dient te worden), iridium-bougies die tientje meer per stuk kosten, en een simpele oliewissel is zonder hefbrug niet leuk omdat de filter echt stom verstopt zit.
Wat verder is opgevallen in de ruim 40k? Eigenlijk niets.
De goedkoop ogende kunststof is geen pretje voor de ogen en krassen zitten er ook snel in als je niet oplet maar we hebben inmiddels veel krassen door steenslag en anderen aan de buitenkant dat we ons niet meer over de binnenkant ergeren - het is een gebruiksvoorwerp geworden.
De elektrische stuurbekrachtiging zorgt soms voor wat moeren bij mij maar je went overal aan.
Wel blijft de facelift in veelal opzichte verbeterd - in feite worden de nieuwe modellen aan de klant 'getest' en met de facelift verbeterd. Zo werkt het tegenwoordig nou eens.
De wat hogere zitpositie is misschien nog wel leuk om te benoemen omdat bijv. mijn schoonmoeder dit als prettig opviel en de auto daarmee ook voor senioren interessant kan zijn. Zeker omdat die juist vaker een klein, goedkoop boodschappenauto zoeken en geen luxe familiekoets - dit i.c.m. de goed werkende CVT maakt het een prima auto voor die doelgroep.
De auto heeft al best veel te verduren gekregen maar doet het zonder moeren en klagen. Gezien de Nissan-Reanult overname van Mitsubishi is het misschien het laatste echte Mitsu-bakkie met deze mate aan betrouwbaarheid. We zullen zien. Ik blijf mijn Carisma op rijden (kan nog jaren duren want ondanks 18 jaar rijdt die als een zonnetje) tot dat ze met een opvolger van de Lancer/Galant komen of ik toch maar op een EV overstap. Voor nu eerst nog de kat uit de boom kijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.