Mitsubishi Space Star 1.0 Bright (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Space Star 1.0 Bright |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 12.255 km |
Meest groene
- 1.198 km
Misschien was Mitsubishi "Catfish" wel een goede naam voor dit modelletje. Hij lijkt er namelijk op. Niet echt mooi met gemengde ronde en hoekige lijnen maar oh zo aerodynamisch. Alles voor een zo gunstig mogelijk verbruik zeg maar. En daarmee niet voor niets de meest groene niet-hybride benzine auto in de VS volgens http://www.greenercars.org/greenest-meanest/greenest
Introductie: Na problemen gehad te hebben met de vorige auto van mijn vrouw (Fiat Panda 85 Twin Air) zijn we sinds kort overgeschakeld naar een Japannertje. Ik heb met Japanse auto's nooit problemen gehad. Misschien moet ik voorgoed besluiten om nooit meer anders te rijden.
Het betreft een Mitsubishi Space Star, in andere landen ook wel Mirage genoemd, de 1.0 Bright. Gekocht bij Auto Creemers te Roermond (Alfa-Mitsubishi dealer). We hebben de auto gekocht vanwege de betrouwbaarheid, de ruimte en erg gunstige prijs voor dit actie-modelletje. De kleine Mitsubishi is de grootste auto in zijn klasse (eind 2014), heeft standaard 5 deuren, 3 volwaardige zitplaatsen achterin (incl. gordels) en is verder voorzien van:
- Front, zij- en gordijnairbags
- Automatische airco
- Geluidsinstallatie met usb
- Leren stuurwiel en versnellingspook
- Lichtmetalen velgen
- Electrische ramen rondom
- CV met afstandsbediening
- Privacy glass
- Stop&Go systeem
- Regensensor
- Automatische verlichting
- Sinds 1 januari met 5 jaar garantie (in de VS zelfs 10 jaar !)
En dat alles voor net geen 10 mille.
We hebben nog rubberen automatten en spatlappen erbij genomen omdat we vaak naar de manege rijden en ook nog maar een reservewiel en krik omdat zo'n reparatiesetje maar erg armoedig is. Verder nog een setje wintervelgen met luchtdruksensoren.
Als wereld auto (dit model wordt in 66 landen verkocht) heeft het autootje al meerdere prijzen in de wacht geslepen zoals:
- Zuinigste niet-hybride benzine auto
- Auto met de trouwste klantenkring en
- Auto met laagste gebruikerskosten
Ik was nogal sceptisch over het model aangezien de reviews tijdens de introductie van het model in 2013 niet altijd even positief waren, Autoweek uitgezonderd. Mitsubishi heeft voor modeljaar 2015 de kritiek serieus genomen en de volgende zaken verbeterd:
- Geen stationair onbalans door vernieuwde hydraulische motorophanging
- Betere geluidsisolatie
- Betere wegligging (minder overhellen).
Het 3-cilinder motortje heeft trouwens een distributieketting ipv een riem. Scheelt weer onderhoudskosten, hoop ik.
Ik heb de auto pas in mijn bezit dus nog te vroeg voor een gedegen review maar het autootje bevalt tot nu toe prima. Ik heb nu een paar keer getankt en een verbruik van 1:19 met winterbanden en korte stukjes gemeten. Ik had begrepen van het autoforum (USA-site) dat een verbruik van 1:25 goed mogelijk moet zijn.
De elektrische stuurbekrachtiging is echt wennen maar ik had begrepen dat meerdere autootjes uit deze klasse dit nu hebben. Ik vind de gevoelloze besturing wel echt een minpunt. Het levert wel een 8-10 % gunstiger verbruik op, heb ik me laten vertellen, t.o.v. een hydraulische pomp.
Ruim een half jaar in bezit
- 7.923 km
Ik heb de Space Star inmiddels ruim een half jaar in mijn bezit. Het autootje is lekker stil en manoeuvreert zich volwassen door het overige verkeer. Het brandstofverbruik schommelt rond de 1:20 waarbij ik bewust het schakeladvies niet altijd opvolg. Anders zou het verbruik wat lager uitkomen. Ik denk namelijk dat het niet goed is om altijd bij 2000 rpm op te schakelen en bij 50 km/uur in zijn 5de versnelling te rijden. Komt de betrouwbaarheid niet ten goede verwacht ik. De 1-liter heeft volgens fabrieksopgave meer dan 70 pk maar is nog erg lui. Bij een buitentemperatuur van meer dan 30 graden en de airco aan is zij zelfs vervaarlijk traag. Hopelijk verandert dit nog in de loop van de tijd bij een wat sportievere rijstijl.
Wat negatief opvalt is de kwaliteit van de lak. Bij het verwijderen van wat vogelenpoep heb ik per ongeluk krassen in de lak gewreven. Gelukkig kon de dealer de meeste krassen nog weg polijsten maar veel vertrouwen geeft de kwaliteit van deze watergedragen lak niet. Ik spuit de auto elke 3 weken in de wasstraat af en was de auto met de hand om de 3 maanden. Ik zal haar dan maar na zo'n grondige wasbeurt in de was zetten om de lak te beschermen. Een lakvergrendelingsbehandeling vind ik trouwens veel te duur.
Aan de indirecte besturing kan ik maar moeilijk wennen. Blijft het grootste minpunt.
De Mitsubishi is 2 keer uitgelijnd omdat ik gemerkt had dat het stuurwiel niet exact in de middenstand stond. Erg irritant op de autosnelweg. Bij de tweede maal vertelde de monteur dat de auto een lichte klap mogelijk tegen een stoeprand heeft gehad maar een dergelijk voorval kan ik mij (en ook mijn vrouw) niet herinneren.
Indien de auto vuil is, en met name met zand bedekt is, dan kraakt de achterspoiler. Ik spuit de auto dan af waarna het gekraak ook weg is. Geeft wel een wat goedkope indruk. Dat doet het plaatwerk trouwens ook. Lijkt van erg dun en licht materiaal gemaakt te zijn.
Ook is het opvallend dat als je de koppeling voortdurend te lang vasthoudt na het schakelen je een foutmelding krijgt dat het start-stop systeem niet meer functioneert. Dus even opletten om de voet na het schakelen van de koppeling te halen.
Samengevat: Gezien de prijs en uitrusting van de auto is de aanschaf van de Space Star voor mij nog steeds een goede keuze geweest. Zoek je echter een ruime maar iets verfijndere auto en ben je bereid hiervoor extra te betalen, dan zou ik ook eens gaan kijken bij de i10 of Karl.
Irritant steeksleutel-icoontje
- 12.255 km
Plots popte een steeksleutel- icoontje op in het dashboard. Ik dacht dat de Mits maar elke 2 jaar onderhoud nodig had, maar niets bleek minder waar. Dat blijkt elk jaar te moeten gebeuren en het icoontje verschijnt al een maand vooraf. Dus maar een afspraak maken bij de garage, zo net voordat de onderhoudsperiode van 1 jaar verstreken is. Ik zag op de Mitsubishi website al dat me dit grapje 200 euro zou gaan kosten wat ik niet goedkoop vind voor zo'n klein autootje.
Ik had niets afwijkends te melden, behalve het gekraak van de achterspoiler. Deze hebben ze opnieuw gemonteerd en ingekit zodat dit hopelijk opgelost is. Verder hebben ze een software-update doorgevoerd waardoor het starten bij koud weer wat makkelijker gaat. Mijn vrouw meldde achteraf inderdaad dat ze af en toe twee keer moest starten bij slecht weer. Fijn dat ze dit nu oplossen.
Ik heb de winterwielen verder in eigen beheer genomen (lagen opgeslagen bij de dealer) zodat ik ze gelijk kan wisselen zodra de vorst aantreedt. Bespaart me ook weer 50 euro per wielenwissel, mits het dit jaar nog nodig blijkt. En die luchtdruksensoren van de winterset kan ik zelf ook makkelijk aan de boordcomputer koppelen aangezien dit erg simpel is en duidelijk beschreven staat in de gebruikershandleiding.
Eigenlijk bevalt de Spacestar me steeds beter, alhoewel ik dit vooraf niet gedacht zou hebben, gezien de gevoelloze besturing, de harde materialen van het dashboard en de blikkerige carrosserie geen goede eerste kwaliteitsindruk bij me achtergelaten hadden. Maar het soepele en stille rijden, het gebrek aan kraakjes van het dashboard, de lage gebruikerskosten en de ruimte binnenin zijn toch zaken die me wel vrolijk maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Space Star
