Mitsubishi Pajero Long Body 3.0 V6 GLSi (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Pajero Long Body 3.0 V6 GLSi |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 132.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In december 2003 kwam deze Pajero 3.0 V6 GLSi automaat (grijs kenteken) met toen net 132.000km (n.a.p. erbij) in mijn bezit, na 1500 kilometers gemaakt te hebben op de kostbare brandtof benzine toch maar besloten een nieuwe standaard lpg installatie met benzine startsysteem in te laten bouwen, voorzien van een 120 liter tank. (met een kleinere tank ben je sponsor van elke pomp die je tegen komt!)
Met een 80% vulling van gemiddeld 94 á 96 liter LPG in de tank kom ik rond de 450km van huis, een verbruik van rond de 1:4.5 gecombineerd. Het verbruik alléén snelweg rond de 1:5.5, niet echt verkeerd voor een tank van bijna 2200kg (met lpg) en aerodynamica van een flatgebouw
Na 1500km probleemloos te hebben gereden op LPG sloeg de pech toe, zoals een klein beetje verwacht gezien de leeftijd de koppakking eruit, dit is iets wat je zeker in overweging moet nemen bij inbouw van lpg in een oudere auto! vooraf goed informeren over de combinatie en ervaringen van de betreffende motor en lpg kan zeker geen kwaad en is dan ook zeer belangrijk! Ik kreeg te horen dat deze motoren perfect liepen op lpg (geen g3!).
De koppakking(en) bij 135.000km laten repareren alsmede distributieriem en alle overige riemen laten vervangen en ik kon weer vooruit! tot op heden hebben ze niet gelogen over lpg en deze motoren!
Ronduit perfect! TIP! Laat trouwens bij een nieuwe distrbutieriem ook meteen het voorste krukas oliekering achter het tandwiel van de distributieriem vervangen! Onlangs heb ik deze zelf vervangen omdat de oude kering zo hard als een kogel en uigedroogd was! Dit was werkelijk een hels karwei voor een kering van nog geen € 12.-! doen dus!
Verder over de Pajero: Ronduit een sublieme reisauto met veel rij comfort, zeker in vergelijking met een Nissan Patrol uit 1995 die ik ooit had! Onlangs dat de Pajero uit 1992 toch nog duidelijk meerendeels een terreinauto is in vergelijking met de huidige 4x4 modellen kom je weinig te kort aan comfort.
Onder andere voorzien van geveerde! voorstoelen met verstelbare armsteunen waar je beter in zit dan thuis op de bank stap je naar een stevige reis lekker fit uit!
De wegligging op verharde weg is vrij goed, niet al te stug maar wel stevig genoeg om niet het schommelgevoel van een boot te krijgen bij aardig bochtenwerk. In het terrein voelt hij zich ook behoorlijk thuis en zul je niet al te snel ergens blijven steken door het sublieme 4wd systeem! Ook de verwarming en airco werken perfect! Koelsysteem is helemaal top! Deze houdt het in de Sahara nog koel!
Standaard uitrusting: Cruise control, Airco, 4x Electrische ramen, automaat, centrale deurvergendeling, geveerde stoelen, binnen en buiten temp. meter, hoogte meter, helling meter, koplamp sproeiers etc.
Tot slot is dit kwalitatief een hoogstaande auto, aardig wat comfort en super degelijk allemaal! Petje af voor mitsubishi!
PROBLEMEN
132.000km: Beurtje gegeven: 6x bougies, luchtfilter, interieur filter, oliefilter, olie en de airco afgevuld
133.500km: Inbouw LPG
135.000km: Koppakking (wegens lpg inbouw), Distributieriem, multiriem en overige riemen laten vervangen.
150.000km: 2x achter schokdempers laten vervangen door zwaardere Gabriel gas dempers (duur geintje overigens, 360.- ex btw maar na 12 jaar mag het ook wel!)
157.500km: Voorste olie kering krukas vervangen
Al met al dus het standaard onderhoud en niet al te gekke dingen! Voorlopg kan ik weer met veel plezier en genot vooruit!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.