Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ (2014)

autoreview

Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEV

Signalement

UitvoeringOutlander PHEV Instyle+
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst26.000 km
Lezerswaardering: 52%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Stugge auto, rijdt stil, eenheidsauto, super 4wiel

  • 26.000 km

Revisie tekst

Na 26.000 km

Ondertussen 10 dagen naar Scandinavië geweest, hartje winter.

We troffen het niet echt, elke dag veel sneeuw erbij, en we kwamen om te schaatsen. Maar daardoor wel veel naar verschillende plekken geweest, soms 600 km op een dag ijsverkennen. Dat vereist cruisen over snelwegen en het rijden over veel provinciale wegen en vervolgens kleine weggetjes naar het ijs.

De 4-wiel optie deed het perfect en heeft bijna aldoor aangestaan. De rillen op de snelweg waren plotseling niet meer eng, en we reden elk klein weggetje met plezier in.

Wat een relevatie! Met de handrem 90 graden rond om een zijweggetje in te rijden vonden mijn zoons geweldig leuk, ik bekeek dat met wat zorg. Dat deden we op hard aangereden sneeuw. Het was een feest.

Punten van zorg:
- Het sneeuwde/regende zo nu en dan zo hard, dat er een massieve ijslaag op de voorkant van de auto zat. Dan werkte alle afstandmetingen naar voren niet meer. Alleen de hele voorkant van de auto schoonmaken hielp dan (FCW error).

- De wielkasten zaten helemaal vol met sneeuw en ijs, niet in het minst omdat er binnen in een randje aan de voorkant van elke wielkast zit. Na dooi lag daar aarde op en groeide er gras. Fout in ontwerp, alle vuil moet afgevoerd kunnen worden.

- We hadden soms moeite om de ruit vóór goed condens-vrij te houden.

- De verwarming bij de voeten achter kan beter.

- (in Nederland) Het is niet mogelijk om onder de 4-5 graden buitentemperatuur zonder motor elektrisch weg te rijden, zelfs als de eco-mode direct wordt aangezet. Daardoor heb je ook bij kleine stukjes rijden steeds wat benzineverbruik.
Ik heb nooit geprobeerd om elektrisch aangesloten voor te verwarmen, misschien lukt het dan wel.

- Het verbruik was met dakkoffer ca 1:10 bij 117 km per uur (GPS).

- Ik mis de 70 liter dieseltank, we stonden elke 4 uur rijden bij een tankstation. We moesten toch regelmatig stoppen om van chauffeur te veranderen, maar toch.

Ondanks het bovenstaande zie je ook in Zweden en Noorwegen wel Outlanders rijden. Ook als regionale boodschappenwagen zullen ze daar goed inzetbaar zijn met die 4 wiel optie!

Bij aanschaf:

Wij zochten een auto:
-geschikt voor 2 meter lange mensen vóór en achter
-vier wiel aangedreven
-automaat
-zo mogelijk elektrisch oplaadbaar
-zowel in bergen als op vlak terrein
-met trekhaak
-met boottrailer omhoog kunnen op botenhelling
-stil
-van buiten opdracht kunnen geven om op te warmen voor vertrek

Dat doet deze auto.

Bevindingen:
1. Soepel verkeersdrempels nemen doet hij absoluut niet. Wij zijn een seat Alhambra gewend, en die is onder alle omstandigheden comfortabel en heeft een formidabele wegligging (RV: maar was niet 4 wiel aangedreven). De Outlander heeft ook een formidabele wegligging, maar de stugge vering maakt dat ik nu alle internet sites afzoek naar een dynamisch instelbare schokdemper. Wonderbaarlijk goed op gravelwegen boven 70 km per uur (RV: en prima op wegen die goed vlak zijn).
Voor de Mitsubishi-ontwerpers, ga ook eens in een Seat Alhambra rijden, hij doet het op alle fronten beter qua vering en hij is ongeevenaard ruim van binnen. (RV: Seat is even hoog totaal, maar iets lagere bodem)
2. Wij zijn met een trailer van ca 1200 kg (geremd, tandemasser) over de Alpen naar Italië gegaan vv. Probleemloos, ook bij 10 procent en plus 30 graden. Het gaat dan niet meer snel.
Wij hebben wat geëxperimenteerd in de bergen. Met trailer rijden we op een acculading een berg op, dus zonder "charge" of "save". Dan met "charge" de berg af, B5. Dit levert een erg efficiënt gebruik op van de benzinemotor, waardoor we net zo zuinig reden als op een vlakke snelweg (RV: zonder charge bergaf geen extra oplading accu; bij charge bergop veel te hoge toerentallen. In de bergen werkt de Outlander dan als een hybride in stadsverkeer).
3. Vanwege de trailer reden we achter vrachtwagens aan in Duitsland, wat met de "plak-instelling cruisecontrol" geweldig ontspannen werkt. We zaten soms 30 km of meer achter een vrachtwagen te bungelen.
Ook filerijden is een genot, de auto remt vanzelf af, jammer dat het stuur de kantlijn niet volgt.
Mijn zoon vertrouwde de cruisecontrol niet meer in de bebouwde kom, sinds de cruisecontrol een fietser rechts detecteerde en vol in de remmen ging. Die mode is niets voor de bebouwde kom en korte bochten in druk verkeer (hard optrekken als de voorganger opeens uit beeld is bij rotonde).
RV: De "normale cruisecontrol" zit er wel degelijk op, drie seconden ingedrukt houden. Opluchting!
4. Het is buitengewoon irritant dat de instellingen van de boordcomputer, radio, LDW, etc. niet per gebruiker ingesteld kunnen worden in een persoonlijk profiel, dat weer opstart na het starten van de Outlander. Ben je een ander, dan ander profiel kiezen. Algemene reset naar fabriekswaarden erbij en klaar.
5. Wij missen goede leeslampjes voor mensen op achterbank.
Bekerhouders zijn in de rugleuning van de achterbank verwerkt, klappen uit en nemen dan de tussenplaats in beslag. Zou aardig zijn als ze in de middenconsole vóór zouden zitten tussen de voorstoelen, met extra 12V aansluiting.
6. Wel slecht dat de auto niet standaard in eco-mode opstart. Zou bij alle gesubsidieerde auto's verplicht moeten zijn voor verstrekken van subsidie.
7. De auto rijdt op de snelweg elektrisch 35-40 km bij 120. Op provinciale wegen als het mee zit, bij 70-80 km/uur tot 70 km op een acculading (RV: Wederom door achter vrachtwagen te plakken op provinciale weg)!
De auto rijdt in ecomode/benzine op de snelweg 1:12 bij 115 km/uur, met trailer 1:10 op benzine bij 92 km/uur (= vrachtwagensnelheid+1).
Wij gebruiken hem meestal als regionale boodschappenwagen en laden de accu thuis op op 230V onder carport. Mogelijk later met krachtstroom, maar is eigenlijk niet nodig, want laden is met een korte nacht gepiept. Timer na 20:00 uur laten laden (nachtstroom) en/of van 10:00 tot 16:00 uur (laden op zonnecellen).
Wij doen ongeveer 500-900 km per tank, tanken meestal 40 liter omdat dan het tanklampje begint te branden. Tank gaat tot 45 liter. In de praktijk komt het (inclusief elektriciteit) neer op diesel rijden met 7 procent belasting.
Wij hebben altijd ook een lang (!dik!) verlengsnoer mee wat we aan de normale laadkabel kunnen maken als we ergens anders langere tijd stil staan (volle lading is ongeveer 2,5 euro elektriciteit incl btw voor 12,5 kwh)
8. Als elektriciteitsfreak zou ik de accu ook graag gebruiken als (nood-) aggregaat 230 Volt. De accu is goed genoeg om een huishouden een dag op te laten draaien, inclusief wasmachine, wasdroger etc. Wie levert mij een experimentele set voor 3640 Wh om een computer, modem, kachel, waterpomp, wat verlichting ed draaiende te houden?
9. Aan de navigatie moet je wennen. De stem van de juffrouw is een soort onelegant zuid-nederlands, met weggepoetste zachte G. Schande dat je niet uit meer stemmen kan kiezen, bijvoorbeeld een charmante Belse. Ook bij navigatiedisplay: Slecht aan te passen aan persoonlijke voorkeur van bijvoorbeeld kleur snelwegen, die valt nu in mijn beeldscherm weg tegen de achtergrond.

Kortom, een leuke, verschrikkelijk stugge en pover afgewerkte auto met veel te verbeteren ergonomische details. Auto is lekker stil, met benzine en zeker elektrisch.
De Outlander Phev is alleen aantrekkelijk met subsidie en krijgt alleen dan voor gebruikskosten een voldoende.
Bij goede vering gaat het confort naar ruim voldoende tot uitmuntend.

De auto ga ik deze winter in Scandinavië uitgebreid testen in de ruigste omstandigheden. Heel benieuwd of het nu zonder sneeuwkettingen ook lukt.

Tip:
Dubbele display vervalt bij gedetaillerde schaal van hoofdscherm.

Overweegt u twee auto's,
Deel dan met wat buren een goedkope oude diesel voor de lange afstand, groepsvervoer etc., en voor privé een elektrisch auto'tje met range 120 km bij 20 graden.

Met dank voor reacties!

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.