AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ (2013) #30

autoreview

Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV

Signalement

UitvoeringOutlander PHEV Instyle+
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf153.686 km
KM-stand laatst156.263 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 153.686 km

De Outlander is ruim een week in ons bezit. Ik zal proberen af en toe wat te posten. De auto is simpelweg een verademing in vergelijking met mijn vorige auto's (vorige o.a.: Avensis Wagon uit 2007). Het zware gewicht van de Outlander zorgt ervoor dat hij de meeste hobbels probleem opvangt. De hoge zit is natuurlijk geweldig, onze drie kinderen zijn eindelijk niet meer gammel, sacherijnig of misselijk achterin. Ook het filerijden is met deze traploze automaat niet vermoeiend. Het is natuurlijk geen scheurijzer en reageert wat log op het gaspedaal, maar dat is allemaal prima, daarvoor koop je ook geen Outlander.

Ik heb deze auto gekocht, omdat ik meer comfort wilde (vooral voor de rest van het gezin). Met de hoge zit, beenruimte, rechte achterbank (ipv. een achterbank met twee verdiepte zitkuipen; erg onhandig met een gezin van vijf) en zonwerend glas achterin zit dat wel goed. Ik mis nog luchtroosters voor de airco achterin, maar dat is een kleinigheid. Verder wilde ik iets milieuvriendelijker rijden en volledig EV laat mijn portemonnee niet toe. Ook heb ik een trekhaak nodig voor de vakantie-aanhanger. Dus deze PHEV, als een van de weinige stekkerhybrides goedkoop en betrouwbaar, voldoet aan de eisen.

Een minpunt is de staat van het accupakket. Ik kan nu ca. 22km elektrisch rijden (max. 4,96 kWh kunnen laden tot nu toe, terwijl het accupakket 12kWh is). Dat vind ik weinig voor een auto van 11 jaar oud en 153.000 op de klok. Dat ik de beloofde 52km niet zou halen, is evident, maar nog geen 30km, dat is jammer. Ik had verwacht dat de accu nog wel 60 / 70 procent van de oorspronkelijke kracht had. Ik wil namelijk voor mijn woon-werkverkeer van 28km enkele reis veel kunnen stekkeren. Dat gaat 'm nu niet worden. Bij de Mitsubishi-dealer kunnen ze de Outlander een nacht aan de stekker leggen voor 75 euro, in de verwachting de accu weer wat op te krikken. Dat zou geen cosmetische ingreep zijn, zoals je op Outlander-fora leest, waarbij de software van de accu (tijdelijk) voor de gek wordt gehouden. Wellicht dat ik dat binnenkort ga doen.

Tot slot probeer ik het benzineverbruik bij te houden komende tijd. Tot nu toe stekker ik veel (aan de weg, geen eigen laadpunt), wie weet hou ik dat ook vol. Volgens de meter van de Outlander zit ik nu op 5,5 à 6 liter per 100 km, dus ca. 1 op 17,5. We gaan het zien of het klopt bij de eerstvolgende tankbeurt, want bij m'n Avensis was de meting van de auto zelf altijd te positief. Wordt vervolgd.

Nog steeds blij, ondanks piepjes

  • 156.263 km

Weer eens een update van de heerlijke Outlander. Ik krijg nog steeds reacties van ‘de achterbank’ dat deze auto zo heerlijk rijdt. Dat is natuurlijk fijn om te horen, want onder andere daarvoor was deze auto in het voorjaar aangeschaft. Goede keus, dus.

Ik vind het ook een heerlijke auto vanwege de onbegrijpelijke logica van het bedieningspaneel. Een voorbeeldje: de knop van de achterklep zit verstopt naast totaal andere knoppen ergens links van het stuur. Wil je de achterklep handmatig openen en de klepmotor uitzetten, dan moet je weer een ander knopje in de middenconsole indrukken. En een ander voorbeeld: wil je je rijstijl veranderen, dan kun je de knoppen achter het pookje gebruiken, maar ook de eco-knop onder het beeldscherm in het middenpaneel. Maar ach, even zoeken, daarna vergeet je het niet meer. Andere onbegrijpelijke dingen, zoals de autonavigatie, dat heb ik geprobeerd in te stellen. Het lukt ook wel met wat geduld, maar uiteindelijk ben ik toch gewend aan Google Maps op de smartphone.

Hier en daar hoor je een rammeltje. De portierramen van de passagiers achter rammelen een beetje als ze open zijn. Niet een prijs voor perfectie, maar ook niet erg storend en ik krijg ook niet het gevoel dat het gaat om inferieure kwaliteit. Ook bij afremmen, op het moment dat die stilstaat, hoor je wat gepiep. Wellicht van de vering of de laatste remkracht op de schijfremmen. Wel wat vervelend vind ik het gebrom van – ik denk – de dakrails. Als de wind verkeert staat en je rijdt harder dan ca. 100km/u, dan hoor je de wind over het dak monotoon brommen. Aan het dakraam ligt het niet, volgens mij, dus ik schat in dat het de dakrails zijn? Of zijn het de zijwindschermen/luchtdeflectors die op de zijramen van mijn Outlander zitten? Voor iemand herkenbaar?

Verder nog een onhandiger puntje: deze week laadde het elektrische pakket niet meer op. Na wat internetfora afgestruind te hebben, denk ik dat het lag aan de contactpunten. Ik heb wat WD40 erop gespoten en zal binnenkort nog eens de punten schoonmaken. Gek genoeg laadt de auto nu wel weer bij een van de publieke laadpalen rondom huis, maar te vaak nog niet bij de palen op het werk, supermarkt of waar dan ook. Gek… Ik denk niet dat het ligt aan m’n abonnement. Wellicht helpt het dus als ik nog eens extra goed de contacten reinig.

Tot slot nog het verbruik: met veel stekkeren en alleen woon-werkverkeer haal ik 1 op 20. Moet ik toch verder weg, dan wordt het snel lager, zo’n 1 op 17,5. Met de vakantie naar het buitenland voor de deur zal het nog wel verder zakken. Maar goed, het streven voor normaal gebruik is 1 op 19. En gelukkig komt er op termijn een openbare laadpaal nog dichter bij huis. Zo’n auto zonder privé-laadmogelijkheid is goed voor de beweging, maar met een actieradius van 22km op de accu, moet de auto ook wel vaak ingeplugd worden.

Al met al blij mee, superbetrouwbaar, veilig en hoog: heerlijke auto.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Johan van den Hoven
Johan van den Hoven
  • 2
De uitblaasopeningen voor de achterpassagiers zitten onder de voorstoelen.
De Outlander PHEV heeft geen automaat maar twee elektromotoren zonder reductie die voor de aandrijving zorgen (op hogere snelheid ondersteund door een vaste verbinding met de benzinemotor).
Wij rijden al 6 jaar erg tevreden Outlander PHEV.
Veel plezier met de nieuwe aankoop!
J A 2721402
J A 2721402
  • 0
Goed om te weten, van de airco voor achterin en de aandrijving.
En het is inderdaad een auto om van te genieten.
J A 2721402
J A 2721402
  • 0
Had mogelijk gekund, maar denk het niet. Dit was een auto-opkoper, geen dealer. De auto is in nette staat en met 153.000 km niet gek veel mee gereden. Ik heb internet afgezocht wat de accustaat van PHEV's met deze kilometerstand was. Ik kwam alleen tegen dat bij 180.000 de staat echt afneemt naar 50 tot 40 procent van het accupakket. Maar daar zit ik nu dus al op.
Ik denk eerlijk gezegd dat alle Outlanders met 150.000km en ca. 10 jaar oud ongeveer dezelfde kilometerrange van de accu hebben. De ene Outlander 20 km, de andere 25, maar echt geen 35 of 40, ongeacht rijstijl in de eerste 10 jaar.
Rene G1980
Rene G1980
  • 0
Deze staat bij ons (vriendin en mij) ook op de shortlist, ook deze luxe uitgevoerde variant inderdaad. Dat van de accu degradatie schijnt wel een dingetje te zijn. Zijn er nog geen bedrijven die voor een schappelijke prijs een modernere accu kunnen inbouwen? Iets op LiFePO4 basis ofzo? Want een actieradius van slechts 20km zou voor ons ook te weinig zijn.
J A 2721402
J A 2721402
  • 0
Ik reed met mijn eerste benzinetank (en stekkeren natuurlijk) 1 op 17. Dat vind ik niet slecht, voor deze leeftijd en het flinke gewicht van de Outlander. 1 op 19 is mijn streven.
Dit bedrijf in Schijndel (https://hybride-accu.nl/mitsubishi/) verkoopt nieuwe en refurbished accupakketten van tussen de 1000-8000euro. Wellicht dat ik daar nog een keer over ga nadenken.
Aan de andere kant: ik heb ook lang nagedacht over de Prius IV, die ook mag trekken en behoorlijk zuinig is, tot wel 1 op 27. Maar ja, lage zit en minder kofferbak, dat werd 'm toch niet.
Je kunt ook niet alles hebben in de prijscategorie 10.000-14.000 euro.
Ajtest
Ajtest
  • 0
Ik zit op 25km.gezien we een eigen lader hebben. Prima. Gebruiken de stroom enkel in dorpen en steden. Knop om stroom op te slaan vind ik perfect. Tussen de zetels.
Wij zijn er blij mee.
J A 2721402
J A 2721402
  • 0
Is een eigen lader beter dan een klassieke snoer/stekker?
Verder inderdaad dezelfde tactiek. Op snelweg 'Save' en bij start en aankomst de accu. En altijd de eco-modus en flipperen met de stuurflippers om stroom te winnen bij afremmen.
Ajtest
Ajtest
  • 0
Ik heb zonnepanelen, en mijn lader kan je instellen. Staat nu op 16a.Wat sneller klaar dan op stopcontact
Gewoon met het stopcontact laden is prima hoor.
Heb dezelfde capiciteit als u 25km.
Sergio 7013311
Sergio 7013311
  • 0
Sinds 30 mei, ben ik de eigenaar van een Mitsubishi Outlander Phev Instyle+ uit 2014, met 195k op de teller. Volledig dealer onderhouden en in goede staat gekocht bij de dealer in Waalwijk. Heel erg blij met de auto.
Tot nu toe dagelijks opladen. 1x thuis via het "normale" stopcontact en in de buurt (publiek aan de paal) van mijn werk voor de terugreis. Heen en weer zijn zo volledig electrisch mogelijk! (Dordrecht - Rotterdam vv)
De range na opladen, varieert nu tussen de 44km en 55km. De accu is niet nieuw. Tijdens aankoop wel het accu rapport gekregen.
-Battery current capacity: 33.2Ah
Graag zou ik nog wel een aantal aanpassingen aan de auto willen doen:
1. Dakraam en ramen automatisch laten sluiten.
2. Andere headunit
3. Aanschaf privacy shades
4. Aanpassen verlichting naar LED. Binnenzijde al aangepast.
Voor nu genieten van de auto!