Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ (2013) #18

autoreview

Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEV

Signalement

UitvoeringOutlander PHEV Instyle+
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 45%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het leek zo leuk

Sinds november 2013 hebben we een Outlander PHEV gehad. Een van de eerste! Iedere dag aan de stekker. Het leek zo leuk. De eerste berichten. Deze milieuvriendelijke en comfortabele auto. Actieradius van meer dan 800 km. (dat bij een tank van 45 liter) Een accu waar je wel tot 80 km mee kon rijden. Niets is minder waar gebleken. Niet dat je die verkooppraatjes altijd moet geloven, maar toch verwacht je meer.
We rijden veel langere afstanden. Bij 350 km begint het steevast al te piepen Tank leeg. Ja er zit welliswaar 45 liter in de tank, echter wordt er nooit meer dan 40 liter aangesproken. In de ‘save’mode wordt vervolgens mijn “extra reserve” de accu leeggetrokken. Wat nou, grote actieradius? Mitsubishi liet me weten dat slechts 40 liter werd aangesproken, de resterende 5 liter zijn extra “systeemreserve”. Dus binnen 350 km tanken.
De accu blijkt in praktijk een maximale actieradius van 36 km te hebben. Dan moet het wel zomer zijn, de airco uitstaan en geen snelwegritten. Anders kom je niet verder dan zo’n 20 tot 25 km. Bij snelwegritten kom je op een gemiddelde van 1:10 benzine!. Je mag dan niet al te hard rijden want dan wordt dat behoorlijk meer. Nee, milieuvriendelijk zeker niet, spaarzaam ook niet. Wat dan wel?
Comfortabel, heerlijk in de stad de auto zoeft als het ware vooruit. Je hoort geen motor, geen schakelmomenten en je hebt altijd voldoende kracht om even weg te accelereren. So far, so good. Verkeersdrempels zijn echter een ware verschrikking. Zowel vering als stoelen zijn daar niet op berekend. Niergordels zijn aan te bevelen. We houden er normaal van om heerlijk te touren met de auto, maar mijn kinderen wilden op een gegeven moment niet meer mee. Ze zaten ongemakkelijk op het slechte meubilair, hadden last van de stugge vering en werden steevast misselijk tijdens de rit. Dit had ik nog nooit meegemaakt. Ook bij ons begon iedere oneffenheid op de weg mateloos te irriteren, ieder keer weer die knal op je ruggegraat en de stoelen hielpen ook niet echt mee. Misschien iets voor de kleine japanner, maar niet voor de gemiddeld grotere europeaan.
De PHEV hadden we met name gekozen omdat we een comfortabele, zuinige en milieuvriendelijke trekauto zochten die ook in de bergen voldoende kracht zou hebben. Helaas, ondanks de beloofde extra pk’s werd ook dit een fiasco. De auto is niet echt geschikt voor de bergen. De berg op is de accu in notime leeg en gilt de motor om de generator vervolgens voldoende stroom op te laten wekken. Naar beneden geeft de elektrische rem in de hoogste stand ‘B5’ nauwelijks voldoende vertraging waardoor er continu geremd moet worden.
Meermaals bleken de motoren er absoluut niet op berekend om met een niet te zware treklast een langere bergweg omhoog te rijden. Bij ervaring kwamen we er bijvoorbeeld achter dat ondanks de buitentemperatuur van 10 c, de buitentemperatuurmeter op het dashboard meer dan 30 c aangaf. De motoren werden klaarblijkelijk ongelooflijk heet. Je komt dan nauwelijks meer vooruit. Stapvoets en stilstaan en afkoelen. Nee, absoluut geen goede trekauto. De rit zo’n zelfde bergweg naar beneden met een lege (geremde) aanhanger bleek ook een teleurstelling. De elektrische motorrem is in de hoogste stand B5 absoluut onvoldoende om de auto uberhaubt te vertragen. De remmen zelf zijn hier vervolgens ook niet op berekend. Al gauw blijken ze nauwelijks meer te werken. Te heet geworden. Stil staan en afkoelen maar. Dit moet je regelmatig herhalen voor je beneden bent. Levensgevaarlijk! Alhoewel we de auto nog geen twee jaar hadden en we er veel van onze spaarcentjes aan hadden uitgegeven waren we het er unaniem over eens. Deze auto moet er uit, zo snel mogelijk!! We willen wel plezier van een auto hebben, ervan op aan kunnen en ons veilig voelen. Dat hadden we bij deze oncomfortabele, ‘zuinige en milieuvriendelijke’ benzineslurper zeker niet. Leuk stadsautootje, wel ieder dag aan de stekker. Ik begreep van mijn dealer dat het nieuwe model niet veel verbeterd is.
We hebben nu een XC70 awd. Heerlijke auto, comfortabel, 1:16 gemiddeld, een actieradius van een kleine 1000 km en altijd voldoende trekkracht.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.