Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ (2013)

autoreview

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ (2013)

Signalement

UitvoeringOutlander PHEV Instyle+
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf165.000 km
KM-stand laatst200.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nog een jaar 0% bijtelling

  • 189.000 km

Aankoop
Omdat bij mijn vorige auto, een Prius Plugin, de bijtelling na 5 jaar van 0% naar 22% ging moest ik uitkijken naar een andere auto. Ik had eigenlijk een jongere Prius Plugin willen kopen van eind 2015, maar dat is niet gelukt. Er is haast geen aanbod van dat bouwjaar. Om toch nog een jaartje te kunnen profiteren van 0% bijtelling heb ik een Outlander PHEV Instyle+ van december 2013 aangeschaft. Ik was nooit zo dol op het model omdat het daadwerkelijke benzineverbruik mij afschrikte, maar uiteindelijk ben ik toch overstag gegaan. Met frequent laden (ik had reeds een laadpaal aan huis) hoop ik het benzine verbruik binnen de perken te houden Het exemplaar dat ik op Marktplaats tegenkwam sprak mij om de volgende redenen aan:

- 1e eigenaar
- net een beurt gehad
- nieuwe banden
- off white leder interieur
- adaptive cruise control
- Forward Collision Mitigation System (waarschuwing/ingreep bij bots dreiging)

Voor de aankoop heb ik de Mitsubishi dealer gebeld (Peter Ursem) die de auto in onderhoud had gehad. Volgens hem liep ik weinig risico met deze auto.

6 maanden Outlander
Peter Ursem had gelijk: de Outlander heeft het tot nu uitstekend gedaan. Ik heb er nu 23.000 km mee gereden en ik ben er, alleen voor een beurt, mee naar de garage geweest. Alles werkt nog steeds naar behoren.

Omstreden imago
De Outlander heeft een fout imago: de auto heeft volgens velen te veel fiscale voordeeltjes gekregen die door het benzineverbruik in de praktijk niet gerechtvaardigd zouden zijn. Het normverbruik van 1 op 50 is inderdaad niet haalbaar, maar dat is niet de schuld van gesjoemel door Mitsubishi. Zij brachten in 2013 gewoon een auto op de markt die toevallig, volgens de toen geldende EU uitstootnorm (zonder sjoemelsoftware) uitstekend scoorde.

Mijn verbruik
Mijn eigen verbruikscijfers zijn eigenlijk best goed. Over 16.000 km heb ik gemiddeld 1 op 20 gereden. Dit lijkt mooier dan het is want ik heb er ook nog een boel elektriciteit bij moeten laden.

Aandrijflijn
De auto rijdt zeer soepel en stil. Ik ben altijd een Prius fan geweest (nog steeds), maar ik moet erkennen dat de integratie van ICE en EV bij deze Outlander nog mooier werkt. De gasrespons is beter dan bij de Prius en het is bijna niet te merken wanneer de ICE in werking treedt. De Prius Plugin had altijd wel een reden (te snelle acceleratie, verwarming aan, snelheid > 93 km/u) om toch de ICE mee te laten doen, maar dat is bij de Outlander PHEV minder het geval. Als je met een voorverwarmde wagen vertrekt (standkachel is ingebouwd) dan kun je ook op de snelweg nog een flinke tijd elektrisch rijden.

Adaptive cruise control
De Instyle+ is de dikste uitvoering en deze heeft standaard adaptive cruise control: een optie die ik nu niet meer zou willen missen. Mijn rijgedrag heeft zich volledig aangepast aan deze voorziening. Gas geven met de voet doe ik bijna niet meer. Versnellen doe ik nu bijna altijd met het cruisecontrol hendeltje op het op het stuur. Ook nuttig is het 'Forward Collision Mitigation System (FCMS)'. Dit systeem waarschuwt als je op een voorligger dreigt te botsen. Let je echt niet op dan remt de auto ook automatisch. Het voorkomen van een botsing kan helaas niet 100% gegarandeerd worden, maar toch is het een geruststellend idee dat de auto zelf ook oplet.

Navigatie
Navigatie doet het, maar is naar huidige standaarden een beetje verouderd. De bediening is ook niet heel gebruiksvriendelijk. De kaarten zijn inmiddels verouderd waardoor ik af en toe met Google Maps navigeer. Navigeren met je mobiele telefoon met behulp van Android Auto heeft volgens mij de toekomst.

Stoelen
Ik ben niet dol op de stoelen. Het 'off white' leer ziet er best chique uit, maar ik vind ze niet lekker zitten. De lendensteun is niet verstelbaar en deze drukt op langere ritten iets te nadrukkelijk in mijn onderrug (1.84m, gemiddeld postuur). Het leed is iets te verzachten door wat met de instelling te klooien, maar echt ideaal wordt het nooit. Andere reviewers klagen over de bestuurdersstoel die een klein beetje schuift over de stoelrails bij het remmen. Mijn stoel heeft dat ook, maar het irriteert mij niet echt. Achterin kan ik redelijk zitten. Mijn kinderen hoor ik op lange vakantieritten ook niet veel klagen.

Wat is stuk gegaan?
Betrouwbaarheid ben ik steeds meer gaan waarderen bij auto's. Met name Europese auto's (VW, Seat en Mercedes) hebben mij teleurgesteld op dit punt. Ik rij nu bijna 10 jaar Japans (Toyota, Mitsubishi) en sindsdien heb ik nog nooit de garage hoeven te bezoeken voor een reparatie. Ik heb deze auto aangeschaft met 165.000 km op de teller. De vorige eigenaar had alle facturen bewaard en zo weet ik dat de condensor van de airco ooit kapot is gegaan. Bij een Mitsubishi garage had men mij hiervoor al gewaarschuwd. Ander zwak punt zijn de wiellagers, hoorde ik van de dealer. Dat probleem heeft mijn auto (nog) niet gehad. Bij 16.000 km na de laatste onderhoudsbeurt heb ik het oliepeil gecontroleerd. Het peil was nog steeds net onder het maximum. Het olieverbruik is dus na 182.000 km nog steeds nagenoeg nihil. Voor mij een reden om de fles motorolie tijdens de vakantie maar thuis te laten. Bij auto's van Duitse makelij heb ik dit nog nooit aangedurfd.

Outlander app
Bij de auto hoort een app waarmee bijvoorbeeld de standkachel kunt aanzetten vanuit je huis. Op zich handig, maar helaas werkt het contact maken (via wifi) met de auto zeer traag. Het kan zo maar 90 sec duren. Nadeel is ook dat je vervolgens tijdens de autorit ook geen internet connectie meer hebt. Je telefoon behoudt de wifi connectie met de Outlander, maar daardoor heb je geen internet via de databundel van je provider. Appen of emailen tijdens het rijden is dus onmogelijk als je ook de Outlander App gebruikt. Rustig en veilig denk ik maar.

Voorlopig oordeel
Ik heb hem gekocht vanwege de lage fiscale bijtelling, maar na 7 maanden krijg ik toch steeds meer waardering voor de gebruikte PHEV techniek. Het rijdt soepel, stil en de brandstof/elektra kosten per km zijn laag. De geavanceerde techniek is niet ten koste gegaan van de betrouwbaarheid. De integratie van ICE/EV voelt heel natuurlijk aan. Mijn oude Prius Plugin was zuiniger maar deze Outlander rijdt beter.

1 jaar Outlander

  • 200.000 km

Onlangs ben ik door de 200.000 km grens heen gegaan. Dit is de derde auto waarmee ik dat doe. Bij eerdere auto's (Mercedes en Volkswagen), openbaarden zich dan al behoorlijk wat mankementen, maar deze Outlander is nog steeds in topvorm. Alle gadgets werken nog steeds en het olieverbruik is nog steeds bijna nihil. Ook de accu heeft nog een prima bereik: 35 km. Helaas is de bijtelling omhoog geschoten van 0 naar 22%. Ik lees in de krant dat deze auto's massaal naar het buitenland geëxporteerd worden. Onbegrijpelijk dat particulieren dit model nog niet massaal omarmd hebben. Je kunt voor vrij weinig een rijk uitgeruste, betrouwbare auto rijden met lage bedrijfskosten. Brandstofkosten zijn vergelijkbaar met een diesel en de wegenbelasting is ook nog steeds gunstig.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.