Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition (2013)

autoreview

Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition (2013)

Signalement

UitvoeringOutlander PHEV Business Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst156.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Outlander PHEV ervaring

  • 156.000 km

Omdat de Outlander PHEV inmiddels ongeveer 1,5 jaar in het bezit is en wij ongeveer 15.000 km ervaring mee hebben werd het tijd om ervaringen te delen.

Toen de Outlander PHEV op de markt kwam vond ik het een interessante auto, maar was ik financieel niet in staat deze aan te schaffen. Wel zag ik om mij heen diverse mensen, kennissen en vrienden een Outlander aanschaffen met het welbekende financiele verhaal, kost bijna niks, belasting etc....
Veel van de PHEV's werden aangeschaft vanwege het financiele voordeel, maar werd de auto in veel gevallen niet gebruikt daar waarvoor hij bedoeld was. Namelijk op tijd aan de stekker, rijstijl aanpassen, niet te veel snelweg km maken.
Dit alles deed het imago geen goed, de Outlander zou zuipen als een tempelier, de leaserijder gebruikten de stekker niet etc etc. Ook ik vond hier wat van, waardoor de Outlander bij mij (ons) steeds verder op de achtergrond raakte.

De eigenaar (vriend) van het garagebedrijf waar ik werkte had destijds een Outlander aangeschaft en gebruikte de Outlander wél waarvoor deze was gemaakt. Hij en zijn vrouw waren wel degelijk tevreden over de Outlander en de gebruikskosten. Hij had een Outlander van de eerste generatie gekocht en deze mooi aangekleed, (sidebars en spiegelkappen etc). De Outlander werd goed verzorgd, stond altijd binnen en elke krasje,deukje werd direct hersteld. Na ruim 2 jaar verkocht hij de Outlander aan een klant en de Outlander verdween uit zicht. Tot het moment dat de klant ging verhuizen en zakelijk veel meer km ging maken en de Outlander dus weer in zicht kwam en nu wel financieel haalbaar bleek te zijn.

Tot zover de wel hele lange aanloop.......

Wij kochten de Outlander met een ruime ton op de teller, en hier en daar een deukje. Maar ook met de afspraak dat de accu zou worden vervangen. Deze voldeed niet meer aan de eisen en Mitsubishi verving de accu onder garantie. Hoeveel de capaciteit destijds nog was weet ik niet meer, maar in de herfst van 2021 was ongeveer 30 km elektrisch haalbaar.

Dus een nieuwe accu, uitgedeukt en volledig (door mij zelf) gepolijst stond daar de Outlander PHEV op ons pad. Gelukkig kunnen wij bij huis de auto aan de stekker doen en hebben wij ons huis voorzien van zonnenpanelen.

Mijn vrouw rijdt het meest in de Outlander en kan volledig elektrisch naar haar werk rijden en hem daar weer opladen, zo nu en dan rij ik zelf met de Outlander naar het werk, maar hoef vanwege de korte afstand niet bij te laden. De eerste keer dat wij moesten tanken was omdat de auto aangaf dat de brandstof oud was geworden. Dit was na zo'n 3 maanden.
Voor ons bleek de Outlander Phev wel degelijk geschikt te zijn. Zuinig, ruim en veilig. En zelfs geschikt voor de caravan. Hier hebben wij nog geen ervaring mee, maar dat zal van de zomer anders zijn. Een update zal tzt volgen.

Wel hebben wij ervaring met het rijden met een dakkoffer in het berggebied van Oostenrijk en Duitsland. Wanneer je met beleid de Outlander gebruikt in deze omstandigheden is een prima verbruik haalbaar.
Met gebruik van de eco en save knop icm cruisecontrol is een verbuik (aan de pomp) van ruim 1:13 mogelijk. Dit is de meting vanaf huis>vakantie>huis.
Airco staat aan en wij rijden zeker niet als slakken.
Het enige nadeel (wat van de zomer misschien een ding gaat worden) is de tankinhoud. Die is voor zo'n grote auto aan de kleine kant.

Het rijden:
Je merkt dat je met een grote zware auto onderweg bent, gelijkertijd gaat dit samen met een heerlijke stilte aan boord en goede stoelen met fijne ondersteuning.
De ruimte is dik in orde, vaak met het gezin (kinderen en herdershond) onderweg. Geen klachten vanaf de achterbank of kofferruimte.

Verbruik:
Wat het verbruik in het totaal is, vind ik moeilijk aan te geven, maar buiten de vakanties om tanken wij eigenlijk alleen als de Outlander aangeeft dat het weer tijd is :-)
Grotendeels dus elektrisch via eigen zonnenpanelen.

Problemen:
- De startaccu bleek na doormeten niet helemaal fris meer te zijn en deze is preventief vervangen.
- Volledig accu pakket door Mitsubishivervangen onder garantie.

Kosten:
- 4 nieuwe allseason banden en remschijven en blokken
aan de voorzijde (zelf kunnen uitvoeren)
- nieuwe startaccu (zelf kunnen uitvoeren)
volledig accu pakket (onder garantie, dus kosten voor ons gelukkig 0)

Nadelen:
- Kleine benzinetank
- Wat gaat de wegenbelasting na 2024 doen?
- En het onterechte imago van de (F)Outlander.

Zou ik de Outlander weer kopen? Ja, ik denk het wel... al blijft een auto bij ons nooit lang in bezit. Stiekem kijk ik weer zo nu en dan naar de echte auto's. Lees: Subaru's (ieder z'n gebrek)

Update Maart 2025

De teller staat nu op 156000 km en terugkijkend op het gebruik en ervaring met de Outlander kunnen wij concluderen dat het een hele fijne reisauto is! Geen moment in de steek gelaten, geen absurde onderhoudskosten en bij het juiste gebruik heel goedkoop om te rijden (zonnepanelen) bij kleine afstand woon-werk.

En toch gaat de outlander ons verlaten. Bloed kruipt waar het niet gaan kan…. Er kwam een hele mooie en goede Subaru op m’n pad. En dan is kijken al snel kopen.

En toch best met pijn in het hart, zo’ goed in de lak, geen krasje of deukje, niets! Ook van binnen geen enkele beschadiging. Hij gaat ook niet weg omdat hij niet bevalt of iets mankeert, puur alleen vanwege de voorliefde voor een ander merk. Zal mij gerust nog eens achter de oren krabben vanwege de veel hogere benzinekosten etc. Maar tijd voor een nieuw hoofdstuk.

Zou ik de Outlander aanraden? Zeer zeker! Alles voel nu nog steeds zeer solide aan en hij is heel betrouwbaar! Lage kosten, ruime wagen. En het imagoprobleem is inmiddels wat meer op de achtergrond. Bij het juiste gebruik van de outlander en niet veel woon-werk verkeer is het bijna de ideale auto!

De nieuwe eigenaar heeft er een hele knappe en goede wagen aan. Gelukkig blijft hij in de buurt rijden…..

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.